در دیدار جمعی از بانوان با رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان شد

می‌توان زن محجبه بود و در متن جامعه فعالیت کرد

مهسا قوی قلب
خبرنگار

 

  همسر شیخ ابراهیم زکزاکی:
همه ما باید مسیر این انقلاب را ادامه دهیم
زینا ابراهیم، همسر شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه و مادر 6 شهید که در دیدار با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، گفت: انبیای الهی از آدم تا خاتم حضرت محمد مصطفی(ص) مبعوث شدند تا دلیل وجودی و دلیل خلق انسان را خاطرنشان کنند. دقیقاً به همین دلیل است که پس از مبعوث شدن پیامبران، خداوند سبحان‌الله تعالی امامان را برگزید از امام علی(ع) تا حضرت ولی عصر مهدی(عج) که منتظر ظهور ایشان هستیم، تا این پیام همچنان استمرار یابد تا اینکه ما خاطرمان باشد برای عبادت خداوند و مقاومت در برابر طاغوت خلق شده‌ایم. در همین راستا بود که امام خمینی(ره) علیه طاغوت و ظالم زمان خودشان برخاستند و با پیروان خود توانستند پیروزی انقلاب اسلامی را رقم بزنند و انقلاب اسلامی این‌گونه متولد شد. من از نزدیک با امام خمینی(ره) دیدار کردم. به سخنان ایشان گوش دادم و می‌دانم که مقام معظم رهبری در همان خط پیرو امام هستند.
وی افزود: مایل هستم از همه برادران و خواهران بخصوص برادران و خواهران ایرانی، بخواهم و توصیه کنم که اگر دنبال پیروی از راه امام هستید، راه رهبر کنونی انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای را پی بگیرید، به خاطر اینکه رهبری فرزانه ایشان در همان راه امام است و هر مسیر دیگری، غیر از این، جز گمراهی نیست. در پایان باید بگویم نباید اجازه دهید این انقلاب شکست بخورد. همه ما باید مسیر این انقلاب را امتداد دهیم و تا زمان ظهور امام عصر(عج) از این راه پیروی کنیم.

 

مریم شعبانی، کارگردان و نویسنده تئاتر عنوان کرد
طرحی نو در زمینه هنر قدسی
برای تمام جهان
مریم شعبانی، کارگردان و نویسنده تئاتر، در این دیدار عنوان کرد: آقا جان، من نماینده گروهی هستم به نام هنر مقدس با شعار هنر قدسی زنان برای تمام جهان. یکی از پرشمار دخترانی که دوست دارند، هم در هنر بدرخشند و هم از باورها و تقیدات‌شان دست نکشند.
وی افزود: من که امروز به عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر خدمت شما رسیده ام، همان کسی هستم که در سال ۷۹ به خاطر همین ملاحظه به‌رغم علاقه‌ام به رشته هنرهای نمایشی از تحصیل در آن رشته صرف نظر کردم، ولی از پای ننشستم. همان سال‌هایی که شما در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئولان وقت نهیب زدید که چرا تصریح نمی‌کنید که می‌خواهیم سینما و تئاتر را اسلامی کنیم و ما بی‌آنکه مخاطب مستقیم حرف شما باشیم از آن روز در تکاپوی پیاده کردن حرف شما بودیم. همان حرفی که شاید خیلی از مسئولین با لبخند انکار به آن می‌نگریستند. پس در این مسیر هنری و قدسی طرحی نو در انداختیم برای احیای هنرهای نمایشی بومی آیینی؛ از طریق تلفیق تئاتر و تعزیه تلاش کردیم این هنر اصیل و عمیق اما منسوخ شده را احیا و به‌روز‌رسانی کنیم.  توانسته‌ایم مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی و اسلامی را موضوع کار خود قرار دهیم و بحمدالله امروز بیش از صدها تئاتر و نمایشنامه را با موضوعات مختلف که غالباً در حول و حوش زنان موفق و جریان‌ساز تاریخ است روی صحنه برده‌ایم و در اقدامی بی‌سابقه برای اولین بار نمایش لکچر پرفورمنس یا همان خطابه اجرای فاطمه(س) را پس از دو سال اجرا در تهران در تئاتر ملی بغداد برای بیش از ۷ هزار بانوی عراقی اجرا کردیم. هم‌اکنون نیز این نمایش در حوزه هنری برای سومین سال متوالی در حال اجراست.مریم شعبانی گفت: رهبر هنردوستم، اکنون پس از گذراندن این سال‌ها و سنگلاخ‌ها و موانع طبیعی این مسیر مایلم این جملات را در محضر شما بگویم تا هم شما دل‌تان خوش شود و هم بانوان سرزمینم بدانند که پس از دشواری‌ها، آسانی است و خنکای نسیمی که پس از رسیدن به قله جان را می‌نوازد، چقدر شیرین است.
ما در بسیاری از این سال‌های حرکت هیچ کس را نداشتیم، جز جمع کوچکی از بانوان را که با امکانات محدود خود، درآمد معلمی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی در مسیر هنر قدسی در حرکت بودیم. اضافه کنید به این فهرست، همراهی نکردن برخی مدیران و مسئولان فرهنگی و باورهای سنتی و خشک برخی از آقایان و انبوه مشکلات ریز و درشت دیگر را. با گذشت چندین سال تنها دو پشتیبان داشتیم، شما که پدر و الهام‌بخش و امیدبخش ما در اساس این مسیر بودید و همسرم که مرارت‌های زنانه گروه ما را از نزدیک دیده و لمس کرده بود و برای تحقق هنر قدسی که شعار ما بود، همراه ما بود و اکنون دیگر در میان ما نیست. اما مبشرات این مسیر آن چنان بود که ما را به حرکت وامی‌داشت و امروز خرسندم خدمت حضرتعالی اعلام کنم تا شکل‌گیری این مسیر تازه و سنت هنری جدید نمایش بانوان هنرمند و متعهد در سراسر کشور و بلکه جهان اسلام راه زیادی نداریم؛ بلکه طلیعه‌های آن در حال مشاهده است. مخصوصاً با حمایت مردان حوزه هنری امکانات و بسترسازی مناسبی برای تحقق این هدف در تهران و شهرستان‌ها صورت گرفته است که موجب امید و شکوفایی این مسیر هنری جدید است. امید به دعای خیر شما داریم که یقیناً روزهای اوج این جریان به همت زنان مسلمان فراخواهد رسید.

 

رقیه سادات مؤمن، کارشناس مطالعات زنان:
شأن و منزلت زنان در برخی موارد همچنان دستخوش تعصب و جهالت است

رقیه سادات مؤمن، کارشناس مطالعات زنان، در دیدار جمعی از اقشار مختلف بانوان با مقام معظم رهبری، با اشاره به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کرامت و شخصیت انسان اعم از زن و مرد را مورد توجه جدی قرار داده است و ایمان به کرامت و ارزش‌های والای انسانی و آزادی توأم با مسئولیت انسان را در برابر خداوند به عنوان یکی از پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برشمرده است، این پرسش را مطرح کرد: در این نظام حقوقی که توجه و اهتمام در خصوص زنان دوچندان بوده و در موارد متعددی بر پاسداشت شخصیت انسانی زن و زمینه‌سازی برای رشد شخصیت او تأکید شده است، آیا سیاستگذاری‌ها، قانونگذاری‌ها و اقدامات اجرایی و قضایی مرتبط با زنان به گونه‌ای بوده است که کرامت و ارزش انسانی آنان را آنگونه که قانون اساسی تبیین کرده، پاس داشته و زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت‌شان را فراهم کند؟
وی افزود: متأسفانه باید عرض کنم با وجود تلاش‌های زیادی که در سال‌های اخیر برای ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته است، هنوز زنان کشور ما به جایگاه مطلوب دینی ملی و در خور شأن خویش دست نیافته‌اند و هویت انسانی ایشان چنانکه باید شناخته و به رسمیت شناسانده نشده است و تنها نیروی ایمان، معرفت، نجابت و بزرگ‌منشی ایشان است که همچون کوهی مقاوم در برابر مشکلات پایدارشان داشته است.
رقیه سادات مؤمن تصریح کرد: در کشور عزیز ما قانونگذاری با مفهوم نوین آن بیش از یک قرن خدمت و سابقه دارد که در کنار موارد عظیم فقهی، حجم عظیمی از قوانین و مقررات را شامل شده است. نبود دسترسی طبقه‌بندی شده به متن صحیح و دقیق این قوانین، تنوع مراجع تصویب، انباشت بدون ضابطه در مراکز انتشار، نظام حقوقی کشور را مبهم و پیچیده ساخته، قضات و مجریان قانون را سرگردان کرده و ایجاد اندیشه‌ها و نظریه‌های منسجم و معتبر را دشوار و غیرممکن ساخته است. به‌رغم تکلیف مصرح قانونی در سال ۸۹ نسبت به تهیه مجموعه‌های تدوین شده موضوعی جز برخی نسخ پراکنده، یک مصوبه جزئی در حوزه تنقیح قوانین و مقررات زن و خانواده، ثمره خاصی مشاهده نمی‌شود. تنقیح جامع، اصولی و یکپارچه قوانین و مقررات این حوزه نیازمند همت و همکاری وسیع پژوهشگران و کارشناسان هر سه قوه است تا پس از گردآوری تمام قوانین و مقررات حوزه امور زنان و خانواده به ارائه لوایح تنقیحی با رویکرد حذف قوانین و مقررات زائد اهتمام کرده و در نهایت قوانین اصلی حوزه خانواده را با رویکرد سیستمی با تکیه بر مجامع فقهی و مقتضیات روز مورد تجدید نظر قرار دهند و با ارائه لوایح اصلاحی و نوین قانون جامع زن و خانواده در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تدوین و تصویب کنند. در نتیجه عدم این امر، خطاها و کاستی‌های این حوزه شفاف نشده است. در این فضای شبهه‌ناک عدم شناخت و درک صحیح از فقه اولویت و ضروریت‌های تقنینی و قضایی در کنار برخی اعمال نظرهای بعضاً متضاد شخصی و جناحی و سختگیری‌های مضاعف و بی‌مورد در حوزه زنان، موجب کج‌کارکردی مصوبات تکراری، موازی‌کاری و هزینه‌سازی برای نظام و در نهایت باقی ماندن مشکلات حقوقی و قضایی و عدم پاسخگویی مناسب به زنان ستم دیده و رنج کشیده می‌شود و مهم‌تر و سنگین‌تر از آن مؤاخذه خدای متعال را به همراه دارد.
وی افزود: وجود سه اصل مهم در حوزه زنان و خانواده، ضرورت وجود سیستم اصولی استنباطی خاص و افتراقی را در این عرصه اثبات می‌کند؛ اول ویژگی‌های هویتی خاص و خطیر زنان در زمینه‌های مختلف، دوم ماهیت سیستمی و پیوند عمیق مسائل خانواده با تمامی شئون جامعه و سوم آثار و پیامدهای گسترده مسائل زنان و خانواده در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی. عدم استخراج و تبیین و تثبیت سیستم اصولی استنباطی خاص و افتراقی در حوزه زنان و خانواده و الگوگیری از سایر سیستم‌های اجتهادی، اولاً موجب اختلاف در گزینش و چینش است؛ به عنوان نمونه اختلاف در اقل و اکثر ورود حاکم در خانواده یا تحدید گستره مجازات‌ها در خانواده. ثانیاً عامل ورود ابهام و اجمال در تعریف موضوعات و مصادیق و شبهه در تطبیق اصول و فروع است. به عنوان مثال تطبیق و مصداق‌یابی عنوان کلی مصلحت، تبیین و تحلیل عسر و حرج، بودن یا نبودن خشونت و ظلم علیه زنان و غیره. عدم اهتمام به تفسیر نظام‌مند معارف حقیقی و خواست قرآن و اهل‌بیت، عدم توجه به مقتضیات زمانی و مکانی و عدم ایمان و اعتماد به ورود زنان متخصص و توانمند در عرصه‌های خاص جنسیتی، در نهایت موجب استنباط و فتاوی دور از واقعیت، برخوردها و نظریه‌پردازی‌های سلیقه‌ای و گاه معارض و تشتت آرای قضایی و صور متفاوت اجرای احکام در حوزه زن و خانواده است.
این کارشناس مطالعات زنان در ادامه عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب، با وجود تصریح و ابراز تأسف شما از ظلم به زنان در برخی از موارد همچنان شأن و منزلت زنان در عرصه خانواده مهم‌ترین صحنه بروز و ظهور جایگاه و موقعیت خطیر زنان است که دستخوش تعصب‌ها و جهالت‌های مردانی است که بدون هیچ بهره‌ای از اخلاق اسلامی، حقوق و تکالیفی را که از سوی شارع برای مدیریت و اداره خانواده به آنها ارزانی شده است دستاویزی برای ظلم مضاعف به زنان و تحقیر آنها قرار می‌دهند. با وجود تأکید شما مبنی بر اینکه قوانین مربوط به خانواده باید آنچنان محکم و قوی و حامی طرف مظلوم باشد که مرد قادر به ظلم کردن به زن نباشد، متأسفانه بسیاری از پیش‌نویس‌های قانونی حوزه زن و خانواده همچون لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء‌رفتار، لایحه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و غیره، سال‌هاست که در پیچ و خم‌های تصویب و اجرا باقی مانده و نه تنها کمکی به اصلاح شرایط نشده که جامعه و نظام ما با شبهات تازه‌ای نیز مواجه شده است. رهبرا، با وجود تمامی موانع و مشکلات، شیرزنان مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم جهانیان گشودند و به فرموده خودتان ثابت کردند که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه بود، شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

 

مینا مهرنوش، کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد
ضرورت توسعه هوش مصنوعی تخصصی با هویت ایرانی - اسلامی

  مینا مهرنوش، کارشناس مسائل اقتصادی در دیدار جمعی از بانوان با رهبر معظم انقلاب، گفت: به فرموده حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، العلم سلطان. حضرت آقا، در دولت قبل، برخی مغرضانه و بی‌محابا اعلام می‌کردند که ما ظرفیت علمی و عملی ایجاد پیام‌رسان و شبکه اجتماعی را در کشور نداریم، اما باور و دانش متخصصان و حمایت حضرت عالی و مسئولان ثابت کرد که ما در زمینه تکنولوژی در دنیا حرف برای گفتن زیاد داریم. من، به عنوان نماینده بیش از ۲۰۰ جوان متخصص، خدمت شما هستم. شرکت دانش‌بنیانی که شبکه اجتماعی مکان محور با تأکید بر کسب و کار و قابلیت‌های اقتصادی را براساس تکنولوژی کاملاً بومی با سرمایه شخصی ایجاد کرده و برای اولین بار خدمت تبلیغات چندرسانه‌ای مکان محور ارزان قیمت را به کسب و کارهای ایرانی ارائه می‌دهد. در حالی که دشمنان در جنگ نرم، امکانات اقتصادی شبکه‌های اجتماعی خارجی را برای مردم ایران محدود و تحریم کردند و اجازه استفاده از قابلیت‌های اقتصادی را که منجر به توسعه کسب و کار می‌شود به کاربران ایرانی نمی‌دهند، متخصصان ایرانی قابلیت‌هایی حتی پیشرفته‌تر و کاملاً منطبق با شرایط بومی کشور با راهبرد مهار تورم و رشد تولید ارائه کردند و دستاوردهای درخشانی را در زنجیره عرضه الکترونیک داشته‌اند.
وی افزود: بنابراین با توجه به نقش‌آفرینی سازنده زنان در نهاد مقدس خانواده به عنوان رکن بنیادین اجتماع و هویت‌بخشی زندگی اجتماعی، فرزند و همسر در جنگ‌های شناختی و رسانه‌ای و هوش مصنوعی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محل بسیار مناسبی برای انتقال ارزش‌های مورد نظر دشمنان بوده و خواهد بود که در ظاهر القاکننده حس آزادی و در باطن عین اسارت و بردگی با معیارها و براساس بینش و نگرش حکمرانان فضای مجازی جهان است. از آنجا که شبکه‌های اجتماعی و کلان‌داده‌های ایجاد شده در آنها منبع اصلی تغذیه سیستم‌های هوش مصنوعی آینده هستند، انفعال موجود در مدیریت و تولید محتوا و کلان داده هدفمند در راستای حکمرانی متعالی هویت زن ایرانی - اسلامی موجب شده که آسیب‌های اجتماعی حضور زنان در فضای مجازی بسیار جدی شود و این نقصان با توسعه هوش مصنوعی در آینده به عنوان دستیار زیست انسانی زن ایرانی در سبک زندگی و ایجاد بینش و نگرش و هویت‌سازی اجتماعی و اقتصادی او بسیار تأثیر‌گذار و سرنوشت‌ساز خواهد بود. باید حواسمان باشد که هم‌اکنون نیز زن ایرانی بسیاری از سؤالات خود را در فضای مجازی مطرح می‌کند و برای سبک زندگی، آراستگی ظاهری، سرگرمی و حتی نحوه تربیت فرزندان از هوش مصنوعی و مشورت آن استفاده می‌کند.
مینا مهرنوش، با اشاره به اینکه هوش مصنوعی که با تفکر استعمار هوش مردم دنیا و براساس آموزه‌ها و فرهنگ غربی یادگیری شده است، گفت: به عنوان عضو کوچکی از جامعه زنان فعال در عرصه دیجیتال و هوش مصنوعی کشور، کم لطفی‌های بسیار زیادی از مسئولان دیده‌ایم. فرصت را مغتنم می‌شمارم و از حضرت عالی خواهشمندم که با تدبیر و فرزانگی خود ما سربازان جنگ اقتصاد دیجیتال را که با حمله‌ها و تهدیدهای بی‌رحمانه داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کنیم، در یکی از استراتژیک‌ترین موضوعات حکمرانی متعالی فضای مجازی، راهنمایی و حمایت فرمایید.وی عنوان کرد: با توجه به پیچیده شدن هوش مصنوعی و استفاده حکمرانان فضای مجازی به مثابه سلاح و شکل‌دهی به جنگ‌های ترکیبی و شناختی بخصوص هدفگیری رکن اصلی خانواده یعنی زن ایرانی، خواهشمندیم حمایت فرمایید تا بتوانیم هوش مصنوعی تخصصی زنان با هویت ایرانی -اسلامی را در کشورمان تولید و توسعه دهیم. با توجه به وجود کلان‌داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی بومی و امکان توسعه هوش مصنوعی داخلی، به سخت‌افزارهای سطح بالا با پردازنده‌های مرکزی و قدرتمند نیاز داریم و این در حالی‌است که تأمین مالی برای سرورهای مناسب هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی تقریباً غیرممکن است.

 

فاطمه شریف نوقابی، خانم‌گل و مربی سابق تیم ملی فوتسال:
توقع زیادی نیست اگر ورزشکاران خانم درخواست کنند در حد ورزش مردان به آنها توجه شود
فاطمه شریف نوقابی، خانم‌گل و مربی سابق تیم ملی فوتسال، در این دیدار گفت: پدر من سال‌ها برای دفاع از این آب و خاک جنگید و مدال پرافتخار ایثارگری همواره گردن‌آویزش بود. صد افسوس که ما سال گذشته ایشان را از دست دادیم. زیارت حضرت عالی آرزوی همیشگی پدرم بود و البته خیلی دلش می‌خواست یک روز من توفیق پیدا کنم، محضر شما برسم و از بانوان ورزشکار و خواسته‌هایشان سخن بگویم. خدا را شاکرم که امروز این توفیق نصیبم شد و یقین دارم روح پدرم از این اتفاق خوشحال است.رهبر فرزانه انقلاب، این فرزند شما نماینده‌ای از دختران ورزشکار ایران است؛ دختران ورزشکاری که با وجود همه بی‌امکاناتی‌ها و حتی تبعیض‌ها سال‌هاست که دیگر حضورشان در میادین ورزشی نه تنها زینتی نیست، بلکه از قهرمانان و مدال‌آوران اصلی کاروان‌های ورزشی جمهوری اسلامی ایران هستند، چنان که چراغ اول کاروان ورزشی ایران چندی پیش در مسابقات هانگژوی چین را بانوان قایقران ایرانی با دستان پینه‌بسته‌شان روشن کردند. در فوتسال آسیا نیز دختران ورزشکار ایران به محض آنکه پوشش‌شان به تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا رسید؛ در دو دوره متوالی با غلبه بر ژاپن به قهرمانی آسیا رسیدند و پرچم پرافتخار کشورمان را برافراشتند و حالا این روزها جامعه بانوان ورزشکار ایران، عزادار ملیکا محمدی است، فوتبالیست ۲۳ ساله‌ای که با وجود زندگی در امریکا به ایران آمده بود تا زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران فعالیت ورزشی خود را ادامه دهد که متأسفانه چند روز قبل بر اثر تصادف درگذشت و برخی از هم‌تیمی‌هایش به علت آسیب‌دیدگی سنگین در این حادثه هم‌اکنون در بیمارستان بستری هستند و روزهای خوبی را نمی‌گذرانند.شریف نوقابی افزود: ورزش بانوان کشور در سال‌های اخیر آنقدر افتخارآفرینی داشته است که توقع زیادی نباشد اگر ورزشکاران خانم درخواست کنند که همپای ورزش مردان به آنها توجه شود. افتخاری که برای ایران به دست می‌آید، جنسیت مردانه و زنانه ندارد. هرکس که به بالا رفتن پرچم ایران کمک کند قهرمان ایران است و چه بسا با وجود تمام تلاش‌ها و دسیسه‌چینی‌هایی که به خصوص در یک سال اخیر در حوزه زنان کشور از سوی دشمنان ایران طراحی شده بود، افتخارآفرینی زنان ایرانی زیر سایه این پرچم مقدس برای ما دختران ایرانی لذتی دوچندان دارد. توجه و اشارات گذشته شما به زنان ورزشکار، نگاه روشن و لطف همیشگی شما مایه دلگرمی و حتی گهگاه مرهمی برای سختی‌های زنان ورزش ایران بوده است که شاید برای رسیدن به سکوهای افتخار بیش از ورزشکاران مرد تلاش کردند به خصوص آنکه بسیاری از زنان ورزشکار در کنار ورزش حرفه‌ای خود مسئولیت مادری نیز داشته‌اند، به گونه‌ای که در بسیاری از مسابقات ورزشی با کودکان و حتی نوزادان خود حاضر شده‌اند.
شریف نوقابی افزود: زن ورزشکار ایرانی تنها نماینده ورزشی از ایران نیست. زن ایرانی یک رسانه بزرگ بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران است. افتخارآفرینی او نه فقط برای ایران بلکه دلگرم‌کننده همه زنان مسلمان جهان است که افتخار او را افتخار خود می‌دانند. حال که این جانب به نمایندگی از جامعه ورزشکاران زن در خدمت شما هستم می‌خواهم بگویم که ورزش زنان ایران در عرصه بین‌المللی چیزی فراتر از ورزش است؛ تریبون مهم فرهنگی، رسانه‌ای و اسلامی است که نه تنها نباید از آن غافل بود بلکه باید کم‌کاری‌ها را جبران و برای آن برنامه‌ریزی کرد. وی از سوی بانوان ورزشکار مطالباتی را مطرح کرد و گفت: برای اینکه بانوان ایرانی با فراغ بال بیشتر در مسیر قهرمانی حرکت کنند، خواهشمندم به مسئولان ورزش کشور بفرمایید، در بحث برخورداری از اماکن و امکانات ورزشی، تأمین تجهیزات حرفه‌ای ورزشی و پاداش‌های قهرمانی نگاه ویژه‌تری به بانوان ورزشکار داشته باشند. برقراری بیمه و حقوق بازنشستگی از صندوق حمایت از ورزشکاران یکی از مطالبات همیشگی جامعه بانوان ورزشکار است. حل مشکل مسکن برای قهرمانان و بویژه قهرمانانی که سرپرست خانوار هستند، ترغیب بنگاه‌های اقتصادی کشور به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود در قالب تیمداری در رشته‌های مختلف ورزشی بانوان، استخدام بانوان قهرمان با شرایط آسان‌تر در دستگاه‌های دولتی و تأمین کمک هزینه ازدواج برای بانوان ورزشکار از دیگر موارد مورد اشاره شریف نوقابی بود.

 

شقایق حق جو، استاد علوم پزشکی و فیزیولوژی کاربردی:
برای استفاده از ظرفیت زنان تحصیلکرده و توانمند برنامه متناسبی نداشته‌ایم
 شقایق حق جو، استاد علوم پزشکی و فیزیولوژی کاربردی در این دیدار گفت: رهبرمعظم انقلاب، درود خدا بر شما که فرموده‌اید انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملت بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و اینک وارد فرایند بزرگ و جهانی ۴۰ سال دوم شده است.
وی عنوان کرد: نگاه فاخر اسلام به رشد زنان و بویژه فراهم شدن و توسعه فرصت‌های مشارکت جدی در حوزه‌های آموزشی، اجتماعی علم و فناوری بعد از انقلاب باعث شد که رشد قابل توجهی در تعداد زنان تحصیلکرده و توانمند در ۴۰ سال اول انقلاب اتفاق بیفتد. مثل بسیاری از ظرفیت‌های نخبگانی و با ارزش دیگری که پس از انقلاب به وجود آمد و ظرفیت متناظر و متناسبی برای کنشگری و استفاده از توان حاصل شده برای ایجاد تحول، با استفاده از آن ظرفیت اتفاق نیفتاد، برای استفاده از ظرفیت زنان توانمند و تحصیلکرده نیز برنامه متناسبی نداشته‌ایم. این عدم توازن بین ظرفیت ایجاد شده و ظرفیت کنشگری در عرصه عمل منجر به ایجاد آسیب‌هایی شده و می‌شود. ازجمله ایجاد بحران‌های اجتماعی اخیر یا باعث شده ظرفیت حاصل شده که با هزینه مادی و معنوی گزافی به دست آمده در جای دیگری که لزوماً به نفع کشور نیست استفاده شود، مثل هر مصالح خوبی که تولید شود و با آن بنای مستحکمی نسازیم و البته ایجاد و خلق ظرفیت‌ها قطعاً به بازنگری عالمانه، منصفانه و جدی و دقیق زیرساخت‌های قانونی فقهی و حقوقی در کشور نیاز دارد.
شقایق حق جو افزود: بخشی از این فرصت‌ها در عرصه‌های آشکار مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی است. ناترازی توزیع فرصت‌ها بین خانم‌ها و آقایان به وضوح به چشم می‌خورد و البته منجر به ایجاد یک سیکل معیوب در نقش‌آفرینی و اثرگذاری خانم‌ها می‌شود؛ نه که فرصت‌های مدیریتی موقعیت خیلی ویژه‌ای باشند اما موقعیت‌های حل مسأله‌ای هستند که افراد در آن کارآزموده می‌شوند و چیزهایی را یاد می‌گیرند که تا در آن موقعیت قرار نگرفته باشند، تجربه یادگیری را نخواهند داشت. اما بخش دیگری از آسیبی که مختصر اشاره می‌کنم و امیدوارم ان شاءالله در فرصت مبسوطی با راهنمایی شخص جناب عالی بشود به آن بیشتر پرداخت ناشی از به رسمیت شناخته نشدن ظرفیت بانوان در عرصه‌های کمی پنهان‌تر و کیفی‌تر، ولی بشدت جدی‌تر است. توان ویژه زن، توان بسترسازی برای نزول حقیقت و رشد است. بینش و دانش و توان و نگرش یک مادر نبض حیات هر تمدن است. این نقش عظیم و بی‌بدیل باید به رسمیت شناخته شود. یکی از مهمترین بروز و ظهور ظرفیت‌های زن، نقش‌آفرینی در رشد است که در جهان تحت تأثیر تمدن کمیت زده معاصر جدی که گرفته نمی‌شود هیچ، نادیده انگاشته می‌شود‌. باور به این ظرفیت در درجه اول توسط خود بانوان ظرفیت جدی که در ما وجود دارد، جهاد فرهنگی بر زمین مانده‌ای است که بنده شخصاً در آن احساس تقصیر و کوتاهی می‌کنم. توان ایجاد انس و همدلی، انگیزه‌بخشی و امیدآفرینی و همسو کردن ظرفیت‌ها، توان ویژه بانوان است که من اسمش را برای خودم گذاشته ام مدیریت به سبک بیت. نوعی رهبری خاص و مادرانه که در آن رشد افراد تحت مدیریت فرد به اندازه رسیدن تمام اهداف از پیش تعیین شده سیستم مهم است، اگر مهمتر نباشد.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های سبک زندگی معاصر این است که خلوت را از آدم‌ها گرفته. خلوت داشتن باعث می‌شود، انسان درک روشن و دقیقی از داشته‌ها و نداشته‌ها داشته باشد و روی رشد متوازن نظارت داشته باشد، آسیب‌های احتمالی را که از جهاد روزانه‌اش دیده، جبران کند و برای بازیابی و رشد توان خود برنامه‌ریزی کند. همان‌طور که در قرآن تأکید می‌شود که برای درخشیدن در تسبیح طولانی و دشوار روز باید برای استفاده از ظرفیت شب برنامه داشت. تصور من این است که خلوت نداشتن در سبک زندگی شایع اخیر ما برای زنان آسیب بیشتری به همراه داشته و اینها همه در شرایطی است که مادر و الگوی ما حضرت زهرا(س) برای خلوت داشتن با بانو فضه تقسیم زمان کرده بودند نه تنها در کار از ایشان کمک می‌گرفتند، برای اینکه ایشان هم رشد معنوی منظم و منضبطی داشته باشند، تقسیم وقت کرده بودند.وی ادامه داد: مهمترین نکته‌ای که می‌خواهم با همه بانوان با ارزش سرزمینم در میان گذارم، این است که گاهی به اشتباه ما را معطل ایجاد فرصت‌های بیرون از خودمان کردند. منتظر نباشیم همه چیز درست شود و سر جای خودش باشد تا بهترین خودمان باشیم. واقعیت این است که برای بروز و ظهور و ایجاد توان بزرگ بانوان کشور فقط نیازمند تلاش مضاعفیم. تلاش تا رسیدن به موقعیتی که دستاوردهایمان قابل نادیده انگاشته شدن نباشد. در یک نگاه موحدانه نظام عالم بر این اصل استوار است که هیچ کس نیست که با نیت درست و عزم راسخ برای بالفعل کردن فرصت‌های خود، تلاش و پایداری کند و بهره‌مند نشود. اقتضای ربوبیت خدا این است که استعدادی از ما در محاق نماند. رزق و عزت ما هم منحصراً در دست خداست. بنابراین برای تحقق رشد فردی و اجتماعی منتظر هیچ تغییر شگفت‌انگیزی بیرون خودتان نباشید.

 

 فائضه غفارحدادی:
مادران دوست دارند جامعه ایثارگری‌شان را درک کند
فائضه غفارحدادی، مادر چهار فرزند و نویسنده کتاب‌هایی چون یک محسن عزیز، زندگی‌نامه‌ شهید وزوایی، در دیدار جمعی از اقشار مختلف بانوان با مقام معظم رهبری، با تعریف خاطره‌ای گفت: سال ۹۰، در مرکز زنان شهر لوزان سوئیس، فرانسه می‌خواندم. مرکز زنان جایی برای توانمندسازی زنان غیربومی شهر بود و تنها جایی که تابلوی ورود آقایان ممنوع داشت. قرار بود شهردار در روز زن از آن تنها مرکز مخصوص زنان بازدید کند و معلم‌مان سعی داشت، روز قبلش سؤالات احتمالی آقای شهردار را از ما بپرسد که یک وقت آبروی مرکز را نبریم. پرسید ناراحت نیستید که مردها داخل کلاس‌ها حضور ندارند؟ هر ۱۳همکلاسی‌ام که از مناطق مختلف دنیا بودند گفتند که نه اتفاقاً خیلی هم راحتیم. با هر جوابشان تعجبم بیشتر شد و اعتماد به نفسم بالاتر رفت، برای گفتن اینکه من هم خیلی راحتم ولی برایم عادی است چون همه دوران مدرسه‌ام این شکلی بوده. همه گفتند که وای چه شیک، یعنی همه مدارس ایران اینطوری بودند؟ و بعد هم یک به یک از اذیت‌هایی گفتند که در مدرسه به خاطر بودن جنس مخالف به آنها تحمیل شده بود.
همین بهانه شد که بعد از آن با افتخار از شرایط خودم حرف بزنم و آنها هر دفعه تعجب کنند. چقدر خوش به حالت شنیدم، وقتی که گفتم طبق قواعد اسلام مسئولیتی در کسب درآمد خانواده ندارم و همسرم باید همه هزینه‌های زندگی و تحصیل من و پسرانم را تأمین کند و یک خوش به حالت اضافه‌تر بعد از شنیدن اینکه اگر هم درآمد داشته باشم می‌توانم فقط برای خودم خرج کنم و با کسی شریک نشوم. در تصور آنها ایران بیغوله‌ای بود که زنها در آن حق تحصیل و کار نداشتند و به زور و در سن کم شوهر داده می‌شدند و برای حفظ حجاب، شمشیر بالای سرشان بود. وقتی می‌شنیدند که من در یکی از رشته‌های علوم پایه که آنجا خیلی هم رشته باکلاسی بود از یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران فوق لیسانس گرفته‌ام و با اینکه در کارشناسی ازدواج کرده و در ارشد بچه هم داشتم و هر دو دوره را شاگرد اول شدم و بعدش از چند پژوهشگاه معتبر پیشنهاد کار داشتم، با تحسین نگاهم می‌کردند. وقتی برایشان می‌گفتم که حجاب ما را از جنسیت‌مان رها می‌کند و می‌توانیم آزادانه به عنوان یک انسان کنار مردها فعالیت کنیم، می‌دیدم که آنها حتی بیشتر از خود من نیاز به حجاب را احساس می‌کنند و تعجب می‌کردند که چرا این چیزها را هیچ وقت نشنیده بودند.
غفار حدادی گفت: رهبر عزیزتر از جانم! توفیق داشتم که سال پیش در دیدار بانوان با جنابعالی به عنوان حاشیه نگار مراسم حضور داشته باشم اما متن فرمایشات شما از هر حاشیه‌ای برایم جذاب‌تر بود، وقتی فرمودید که باید از بستر فضای مجازی استفاده کنید و نگاه متعالی اسلام به زن را به گوش زن‌های دربند نظام سرمایه‌داری برسانید، یاد آن همکلاسی‌هایم افتادم. اگر بار دیگر آنها را ببینم با افتخار می‌گویم که چرا پیشنهاد آن پژوهشگاه‌های معتبر را قبول نکردم. می‌گویم که مادران توانمند زیادی را می‌شناسم که بالاترین مدارک علمی را دارند اما تا بزرگ شدن فرزندانشان راه‌های خلاقانه دیگری بجز کار تمام وقت فرسایشی برای کسب درآمد با اثرگذاری بیشتر کشف کرده‌اند. مادرانی که مثل خودم کتاب می‌نویسند یا محتوای مفید تولید می‌کنند یا مادران دیگری که از ظرفیت هم برای کارهای مردمی اثرگذار استفاده می‌کنند. جمعی مادرانه را می‌شناسم که از خانه‌هایشان و فقط با تلفن تا حالا جلوی صدها سقط جنین را در تهران گرفتند و نیز گروهی از مادران که کمک حال مادران با تعداد بچه زیاد هستند اما دیگر همین جا از همکلاسی‌هایم خداحافظی می‌کنم و نمی‌گویم که همین مادران چقدر دوست دارند که جامعه، همین ایثارگریشان را درک کند و در راستای زحمات انسان‌سازی آنها حرکت کند. چرا باید مادری که دغدغه تربیت دینی، ایرانی و انقلابی فرزندانش را دارد نتواند برای رسیدن به هدفش به مدارس دولتی در دسترسش اطمینان کند یا اگر هم کرد هر روز با نگرانی و دلشوره آنها را راهی مدرسه کند؟ مادران زیادی در اطرافم هستند که حتی باید در بین مدارس غیرانتفاعی مذهبی آنقدر بگردند تا محیطی انقلابی و دغدغه‌مند پیدا کنند و به خاطر هزینه‌هایش از ضروریات زندگی خود بزنند.
بعد از آن هم که به هر بهانه‌ای مدرسه‌ها مجازی می‌شود و خودشان مسئول آموزش و تربیت بچه‌ها در منزل باشند. ای کاش مسئولین مربوطه بدانند مادری که تازه آخر شب می‌فهمد بچه‌هایش فردا مدرسه نخواهند رفت و باید همه برنامه‌های خودش را تغییر بدهد و در خانه چندین کلاس مجازی را با قطع و وصلی‌های زیاد مدیریت کند، چه فشاری را تحمل می‌کند. به نظرم رفع آلودگی هوا را به مادران بسپارند زودتر جواب می‌گیرند، چون اهتمام بیشتری دارند برای حلش. اما پدر مهربانم همه زحمات این مادران با دیدن بغض فرزندانشان موقع پخش اخبار فلسطین و بالا رفتن مشت‌های کوچک گره کرده شان به سمت تلویزیون که خودم میرم اسرائیل رو نابود می‌کنم، جبران می‌شود و دلشان گرم می‌شود که کارشان را دارند درست انجام می‌دهند.

 

ریحانه سادات محمودی، دانش‌آموز استعداد درخشان:
مصمم هستیم در گام دوم انقلاب، آن هندسه‌ فکری را که شما ترسیم فرموده‌اید، دغدغه مندانه دنبال کنیم

ریحانه سادات محمودی، دانش‌آموز استعداد درخشان، در این دیدار، با اظهار شادمانی به خاطر توفیق حضور در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر عزیزم! اگرچه سن کمی دارم اما به خوبی می‌دانم در کشوری نفس می‌کشم که به برکت اسلام عزیز و انقلاب شکوهمند اسلامی، جایگاه زنان و دختران در آن تغییر کرده است. نگاه منصفانه و پژوهشی و مستند نشان می‌دهد، زن و دختری که قبل از انقلاب با کمترین بهره‌مندی از حقوق خود زندگی می‌کرد، امروز به عالی‌ترین مراتب علمی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی نائل شده و پا به پای مردان در تمامی عرصه‌ها با حفظ کرامت خود نقش آفرین است و بیان دغدغه‌های من و امثال من برای حفظ همین جایگاه و عزت است. مولای من! سال‌هاست که شما از توطئه دشمن برای آندلوسی کردن کشور سخن گفته‌اید. بسیاری از متولیان و مخاطبان به خوبی فهم و عمل نکردند و ما گله‌مندیم چرا آنان که باید می‌فهمیدند و بفهمند، نفهمیدند و نمی‌فهمند. آقا جان! ولنگاری در فضای مجازی موج می‌زند و شما بارها فرمودید، اگر بنا بود، مسئولیتی را بپذیرید، ساماندهی این فضا را انتخاب می‌کردید، پس چرا آنهایی که در مسند‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نشسته‌اند فضا را جدی نگرفته‌اند؟ البته نمی‌گویم هیچ کاری نکردند اما در مقابل آن همه سرمایه‌گذاری دشمن در این فضا که کانون خانواده را هدف قرار داده است، مسئولان امر به ما بگویند ما در کجای این میدان مبارزه هستیم؟ جاذبه‌های فضای مجازی و نبود جایگزین جذاب برای دانش‌آموزانی که به واسطه کوچ اجباری شیوه آموزش از حضوری به مجازی به گوشی‌های به روز مجهز شده‌اند، دسترسی به فیلترشکن و رها شدن در این فضای نابسامان بسیار راحت‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم. مسأله دیگر کم توجهی به اولویت تربیت و پرورش دانش‌آموزان است. در مدارس توجه ویژه معطوف به آموزش است و مدرسه‌ای موفق نامیده می‌شود که پذیرفته شدگانش در کنکور بیش از سایرین باشد اما اینکه خروجی‌های این مدارس بویژه دختران دانش‌آموز چقدر آماده پذیرش مسئولیت‌های بزرگتر و نقش آفرینی در خانواده، جامعه و کشور خود هستند، ملاکی برای سنجش مدرسه نیست.این دانش‌آموز با طرح پرسشی، گفت: لازم است توجه همه مسئولین فرهنگی کشور را به این پرسش جلب کنم که میزان پایبندی و تعلق خاطر به هویت ملی و دینی در دختران دانش‌آموز چقدر است؟ مگر نه اینکه طبق سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش یکی از مأموریت‌های اصلی احیای هویت افتخارآمیز اسلامی ایرانی در دانش‌آموزان است و بارها در مدرسه شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که هدف سند تحول این است که پرورش یافتگانش به مراتبی از حیات طیبه دست یابند اما مگر نه اینکه همه سازمان‌ها و نهادها باید پای کار بیایند تا این امر محقق شود؟ آیا آموزش و پرورش به تنهایی راه به جایی می‌برد؟ آیا تولیدات رسانه‌ای، سینمای خانگی، فیلم‌ها و سریال‌های رسانه ملی و حتی تبلیغات کالاهای مختلف در صدا و سیما آن هم مغایر با سبک زندگی اسلامی ایرانی می‌تواند به این مأموریت مهم آموزش و پرورش کمکی بکند؟ آقای من! ما ممنون انقلاب اسلامی هستیم که به ما هویت بخشید مصمم هستیم در گام دوم انقلاب، آن هندسه‌ فکری را که شما ترسیم فرموده‌اید، دغدغه مندانه دنبال کنیم .

 

زهرا موحدنیا، عضو کانون جمعیت و فرزند آوری:
در عین نیاز مبرم نظام سلامت به زنان دانش آموخته، توجهی به ساختار وجودی،
نقش‌های آنان و خانواده محوری نمی‌شود
زهرا موحدنیا، عضو کانون جمعیت و فرزند آوری، در این دیدار گفت: سال گذشته در اوضاع متشنج جامعه در پی فتنه انگیزی دشمنان، چنان که فرمودید علم مسئولیت آور است و از اعتباری که این علم به شما داده است به نفع مردم استفاده کنید، جمعی از زنان جامعه پزشکی نامه‌ای به دختران ایران زمین نوشتند تا به آنان یادآور شوند که ایران علی الخصوص در حوزه زن کجا بود و اکنون کجاست. روزگاری ایران برای ساده‌ترین معالجات، محتاج پزشکان هندی بود اما امروز بانوان پزشک این کشور، پیچیده‌ترین جراحی‌های دنیا را انجام می‌دهند، کما اینکه در سایر رشته‌ها این درخشش‌ها وجود دارد.
وی افزود: زنان بالنده این کشور، ثمره این انقلابند، اما چه می‌شود کرد که تا قبل از ظهور حضرت موعود(عج)، همیشه در کنار امیدها و پیشرفت‌ها، گره‌ها و نواقص و باید بهتر شود‌هایی هست و به حمدالله اینجا گوش شنوای پدرانه‌ای در کنار ما. زنان جامعه علوم پزشکی برای کسب تخصص برای رفع نیاز طبی بانوان جامعه اسلامی و برافراشتن علم، تولید علم و پیشرفت کشور، سال‌هاست در تلاشند اما در عین نیاز مبرم نظام سلامت به جنس لطیف و شفیق و کارآمد زن، گویا توجهی به ساختار وجودی و خلقت او، نقش و حق همسری و مادری او و در یک کلام خانواده محوری نمی‌شود. با این اوصاف بانویی که به دنبال تشکیل و حفظ خانواده و فرزندآوری است، در بسیاری از رشته‌های تحصیلی و نه فقط علوم پزشکی عملاً از چرخه رقابت سنگین این عرصه و کرسی‌های هیأت علمی باز می‌ماند. ایران مهد قانون‌های متعالی است، اما اجراهای ضعیف و نظارت‌های ناکافی مانع اثربخشی قوانین می‌شود. در این بحران جدی پیری جمعیت و کاهش ازدواج و فرزندآوری، زمان آن است که قوانین جمعیتی مانند انعطاف ساعات کاری مادران، تأسیس مهد کودک در محل‌های کار و تحصیل، کاهش مدت طرح اجباری مادران، انتخاب محل طرح، مرخصی زایمان و پرداختی‌های لازم با جدیت و نظارت کافی و خارج از اختیار عمل و سلیقه مدیران خرد و میانی به اجرا درآیند.
موحدنیا با اشاره به اینکه برای جامعه اسلامی ما مایه خجالت است که یکی از نگرانی‌های مهم زنان عفیفه جامعه از هر قشری، حفظ نشدن حریم حجاب و عفاف و کرامت آنان در محیط‌های درمانی است، این پرسش‌ها را مطرح کرد: به راستی طرح انطباق که سالهاست مصوبات بالادستی و آیین‌نامه‌های خوبی برای آن ایجاد شده یا تولید لباس‌های پوشیده که می‌گویند طراحی شده، در اجرا به کجا رسیده است؟ نظارت در این زمینه کجاست؟ وزارت بهداشت باید توجه جدی به این مسأله داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی