میزبانی ایران از تورنمنت‌های جهانی به نفع تنیس است

فرزامی و رؤیای بازی کنار بزرگان جهان

پریسا غفاری
خبرنگار

در حال حاضر شرایطت برای حضور در گرنداسلم جوانان چطور است؟
اول از همه باید منتظر اعلام رنکینگ جدید جهانی بمونم که همین روزها به روز می‌شود. در این رنکینگ تعدادی از بازیکنان بدلیل شرایط سنی از رده جوانان به گروه سنی بزرگسالان می‌روند و به خودی خود این مسأله به من کمک می‌کند تا رنکینگم بهبود پیدا کند. طبق پیش‌بینی‌ها در این رده‌بندی جایگاه من 50 تا 60 پله بالاتر می‌رود و حدوداً بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ جهان قرار می‌گیرد. در این شرایط این شانس را دارم که بتوانم در مرحله مقدماتی گرنداسلم استرالیا شرکت کنم. این رقابت‌ها اواخر دی ماه برگزار می‌شود.
تا چه رتبه‌ای می‌توانی در گرند اسلم به میدان بروی؟
طبق قوانین 128 نفر اول رده‌بندی جهانی وارد جدول اصلی مسابقات می‌شوند. چون من رنکینگ پایینی دارم، درصورت ورود به گرنداسلم، فقط می‌توانم در جدول مقدماتی بازی کنم. البته اگر هر بازیکنی در جدول مقدماتی چهار راند بزند و برنده شود، می‌تواند وارد جدول اصلی نیز شود.
شنیده‌ایم ممکن است ویزای استرالیای شما صادر نشود؟
اگر نتوانم به مسابقات استرالیا برسم، این شانس را دارم که در فرانسه بازی کنم. گرنداسلم فرانسه خردادماه سال آینده برگزار می‌شود که در واقع تنیس خاکی است. علاقه خود من هم به مسابقات خاکی است. گرنداسلم استرالیا اما در زمین هاردکورت برگزار می‌شود. ضمن اینکه تعلقم هم به آن بیشتر است. ما چند وقت دیگر میزبان مسابقات جهانی گرید ۲ در کیش هستیم که امتیاز بالایی دارد. با حضور در این رویداد می‌توانم امتیاز بیشتری بگیرم و رنکینگم را ارتقا بدهم و بدون مشکل به گرنداسلم فرانسه بروم.
فدراسیون حمایت‌های مالی لازم را از شما می‌کند؟
من برای اینکه بتوانم جایگاهم را در رده‌بندی جهانی بهتر کنم باید در تورنمنت‌های بین‌المللی زیادی شرکت کنم. در این مدت در رقابت‌های هند و کنیا شرکت کردم و نتایج خوبی هم گرفتم. جدای از سفرها، هزینه مربوط به تمرینات و مربی‌ام را پدرم پرداخت می‌کند. تمریناتم را هم در باشگاه خصوصی توچال انجام می‌دهم. من اگر بتوانم وارد گرنداسلم شوم، وضعیتم بهتر می‌شود و اسپانسر می‌گیرم. اسپانسر وقتی از یک ورزشکار حمایت می‌کند که شناخته شود و در مسابقات مهم حضور پیدا کند. متأسفانه از ورزش زنان حمایت مالی چندانی نمی‌شود. فدراسیون تنها کارهای مربوط به ویزای ما (ملی پوشان) را انجام می‌دهد. تمام هزینه‌ها به عهده خودمان است. من فرزامی هم ناچارم مثل سایر بازیکنان خودم شخصاً این هزینه را تأمین کنم.
پس گله‌مند نیستی از فدراسیون و مسئولان آن؟
باید از فدراسیون تشکر کنم. چرا که میزبانی مسابقات مختلفی را برعهده گرفته است. حضور در همین رویدادها به ما خیلی کمک می‌کند که ما رنکینگ‌مان را ارتقا دهیم. همین تور جهانی کیش که چند وقت دیگر برگزار می‌شود گرید ۲ دارد و از امتیاز بالایی برخوردار است. به هرحال اینکه ما خودمان میزبان تورهای جهانی باشیم از همه جهات به نفع‌مان است. هم مجبور نیستیم برای سفرهای خارجی هزینه کنیم و هم اینکه به اعتبار تنیس کشورمان اضافه می‌کند.
مهمترین هدف زندگی‌ات چیست؟
دلم می‌خواهد بعد از اینکه به گرنداسلم جوانان راه پیدا کردم، سخت تمرین کنم تا به گرنداسلم بزرگسالان نیز برسم. آرزوی هر تنیسوری رسیدن به این میدان بزرگ است. امیدوارم بتوانم روزی بازی کردن در کنار بزرگان تنیس دنیا را تجربه کنم.

جستجو
آرشیو تاریخی