وزارت امور خارجه به ادعای ضدایرانی دیوید کامرون واکنش نشان داد

دولت انگلیس حامی ناامنی و متهم در نسل‌کشی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای بی‌اساس وزیر خارجه انگلیس علیه ایران را نخ نما و مردود خواند و آن را از مصادیق بارز حمایت از بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دانست. این واکنشی به ادعاهای «دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس بود که دو روز پیش ایران را به انجام فعالیت‌های مخرب در بریتانیا و منطقه غرب آسیا متهم کرده بود. کنعانی در رابطه با این ادعاها، انگلیس را کشوری خواند که خود در قبال تحولات جاری غزه دارای مسئولیت حقوقی و بین‌المللی است و در جایگاه متهم قرار دارد. بنابراین به اعتقاد او لندن نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با دیگر کشورها و طرف‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

اعتراض به حکم حمید نوری
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره حکم صادره درباره حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد که با حکم حبس ابد از سوی محاکم قضایی سوئد روبه‌رو شده است، اعلام کرد که ایران نسبت به رأی صادره و آنچه در طول دوران طولانی بازداشت این شهروند صورت گرفته اعتراض جدی دارد. کنعانی حکم غیرعادلانه و ظالمانه سوئد علیه نوری را به منزله پایان تلاش‌های دیپلماتیک و همه جانبه جمهوری اسلامی برای آزادی و بازگرداندن این شهروند ایرانی ندانست و تصریح کرد که مقام‌های کشور به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند و از همه ابزارهای قانونی و در دسترس استفاده خواهند کرد.

گفت‌و‌گوی ایران و کویت درباره «آرش»
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در رابطه با مباحثی که در عرصه رسانه‌ای پیرامون میدان نفتی آرش مطرح است، تصریح کرد: ترجیح می‌دهیم این موضوع خارج از مکانیسم رسانه‌ای بین دو کشور مطرح شود چون موضوع کاملاً تخصصی، فنی و حقوقی است و طرح موضوع در رسانه‌ها کمک کننده به مسأله نیست. به گفته او این موضوع در دیدارهای بین دو وزیر خارجه ایران و کویت مطرح شده و در آخرین دیدار طرفین در ژنو نیز این موضوع مطرح و مورد پیگیری بوده است. کنعانی با تصریح اینکه ایران بر سیاست ثابت و همیشگی خود برای توسعه مناسبات با همسایگان همواره تأکید دارد، افزود: گفت‌وگوهای فنی بین ما و طرف کویتی در مقطعی انجام شده و همچنان قائل به استمرار گفت‌وگوهای تیم‌های فنی و تخصصی و حقوقی دو کشور هستیم. ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و آن را در همان چهارچوب مطرح کرده و ادامه می‌دهیم.
درباره تمامیت ارضی با هیچ طرفی تعارف نداریم
کنعانی علاوه بر این، به بیانیه پایانی ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه که خواستار حل مناقشه جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس از طریق مذاکره یا ارجاع به دیوان بین‌المللی لاهه شده بود، واکنش نشان داد و تصریح کرد که این ادعاها به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و مفاد آن از نظر ایران از اساس مردود و غیرقابل قبول است. طرح نکات مندرج در بیانیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی به منزله نقض اصول پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد مبنی بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست. او تأکید کرد که جمهوری اسلامی در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی