حاشیه‌سازی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به پرند از یک واقعیت مهم پرده برداشت

تعارض منافع مخالفان دولت با منافع مردم

نزدیک به یک ماه است که مردم پرند پس از سال‌ها انتظار بالاخره با مترو به تهران رفت و آمد می‌کنند، اما منتقدان دولت مردمی همچنان از حاشیه‌سازی برای سفر رئیس جمهور به پرند دست برنمی‌دارند...

نزدیک به یک ماه است که مردم پرند پس از سال‌ها انتظار بالاخره با مترو به تهران رفت و آمد می‌کنند، اما منتقدان دولت مردمی همچنان از حاشیه‌سازی برای سفر رئیس جمهور به پرند دست برنمی‌دارند. به نظر می‌رسد برای منتقدان و مخالفان دولت، منافع عینی و میدانی مردم از سفرها اساساً اهمیتی ندارد.
آنچه این جریان حامی دولت قبل به دنبال آن هستند، صرفاً تخریب و حاشیه‌سازی است.  چه بسا، همین رویکرد یکی از دلایل رویگردانی مردم از این جریان سیاسی باشد، مردمی که می‌بینند گروهی به جای تمرکز بر خواسته‌ها و نیازهای اصلی آنان، صرفاً به دنبال مقاصد سیاسی خود هستند، حتی اگر این مقاصد، به ضرر مردم هم باشد.
 تکذیب محتوای منتشر شده
در خبرآنلاین
این کاری است که به تازگی سایت «خبرآنلاین» انجام داد. این سایت خبری وابسته به مدیران دولت قبل، تلاش کرد این موضوع را القا کند که سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی، مردمی نیست. برای این منظور، «خبرآنلاین» از قول حسن نوروزی، نماینده رباط کریم مدعی شد که در سفر یک ماه قبل آیت‌الله رئیسی به پرند، «400 یا 500 محافظ همراه رئیس جمهور می‌‌ریزند و به صورت محدود افتتاحیه صورت می گیرد، مردم باید دور بایستند.» البته این ادعا اندکی بعد تکذیب شد. نوروزی در گفت‌و‌گویی دیگر با «ایرنا» با تأکید بر اینکه «مصاحبه من در این باره تحریف شده و در آن دخل و تصرف صورت گرفته است» گفت: «من نگفتم که آقای رئیسی در این مراسم محافظان زیادی داشت، بلکه عنوان کردم که نیروهای بسیج و انتظامی برای انجام وظایفشان سر پُست‌شان حضور داشتند.» وی اضافه کرد: «در جریان مراسم افتتاحیه مردم پرند رودررو و بدون واسطه مشکلاتشان را با رئیس جمهور مطرح کردند.»
باید اضافه کرد که همه حرف‌های نوروزی دور از واقعیت نیست؛ به این معنی که در هر سفر یا حضور رئیس جمهور در مناطق مختلف، به تشخیص تیم حفاظت، نیروهایی از بخش‌های مختلف سپاه، نیروی انتظامی، اورژانس یا بسیج حضور دارند تا امنیت مراسم را تأمین کنند. در همین سفر پرند، تصاویر و فیلم‌های متعددی وجود دارد که مردم خود را به رئیس جمهور می‌رسانند و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند. از جمله فردی که در مسیر بازدید آیت‌الله رئیسی، او را به بازدید از ساختمانی فرامی‌خواند و رئیس جمهور هم این خواسته را اجابت می‌کند. این صحنه‌ها، در سفر استانی گلستان و دیگر استان‌ها هم تکرار شده است.
 
مخالفانی که راهکار ایجابی ندارند
اما فارغ از همه این واقعیت‌ها، تلاش‌های سایت‌هایی چون خبرآنلاین، از این زاویه قابل توجه است که جریان‌های سیاسی که این سایت‌ها بلندگوهای آنها هستند، رویکرد ایجابی و مثبتی درباره اداره کشور یا حل مشکلات مردم ندارند و اتفاقاً همین کارنامه، دلیل رویگردانی مردم از آنها بوده است. برای جریان‌هایی که حیات سیاسی آنان در همین حاشیه‌سازی‌ها و بگومگوهای سیاسی است، چه توصیه‌ای می‌توان داشت؟ آیا می‌توان از آنها خواست به جای توجه به این حاشیه‌ها، به منافع ملی توجه کنند؟
مشخصاً درباره پرند و سفر استانی آیت‌الله رئیسی به این منطقه، واقعیت میدانی این است که پس از سال‌ها انتظار، مردم این منطقه دارند از مترو استفاده می‌کنند و باری از مشکلات آنان برداشته شده است. حالا عده‌ای به جای توجه به این واقعیت و منافع مردم، می‌گویند که رئیس جمهور در این سفر چند محافظ داشت و چه بود و چه نبود.

جستجو
آرشیو تاریخی