وزارت دفاع امریکا مدعی شده که یک کشتی باری در نزدیکی هند مستقیماً از ایران هدف قرار گرفته است

مخمصه دریایی واشنگتن در عملیات «نگهبانان رفاه»

وضعیت خودخواسته ای که محور امریکا و اسرائیل در باریکه غزه به آن گرفتار شده چاره ای برای آنها باقی نمی گذارد جز اینکه بار دیگر توجه خود را معطوف اجرای عملیات روانی علیه بازیگران اثرگذار منطقه کنند


حملات انصارالله یمن از طریق عملیات پهپادی و موشکی علیه کشتی‌های درحال عبور به مقصد تل آویو در دریای سرخ که با هدف دفاع در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی در باریکه غزه صورت می‌گیرد، محور اسرائیلی- امریکایی را در چنان بن‌بستی گرفتار کرده که می‌کوشند جبهه تازه‌ای را فراتر از جغرافیای نبرد در صحنه جنگ روانی باز کنند. بیانیه ادعایی سخنگوی پنتاگون مبنی بر نقش داشتن پهپادهای ایرانی در جدیدترین حمله به یک کشتی در دریای سرخ از شکل‌گیری چنین فضایی حکایت می‌کند. مقاومت یمن در حالی حملات خود را با هدف توقف حمله و محاصره غزه از سوی اسرائیل در پیش گرفته است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها بر استقلال عمل این گروه‌ها در صحنه نبرد میدانی تأکید کرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد با افزوده شدن بر شمار کمپانی‌هایی که روزانه از فرستادن کشتی‌های باری خود به مقصد اسرائیل انصراف می‌دهند و امکان کمک‌رسانی به این رژیم را کم و کمتر می‌کنند، بر نگرانی واشنگتن و تل آویو افزوده و آنها را به روی آوردن به عملیات روانی علیه ایران به عنوان یکی از پشتیبانان معنوی جبهه مقاومت ناگزیر کرده است.

سناریوی اتهام زنی
کشتی باری «کم پلوتو» که در مالکیت ژاپن است و با مدیریت شرکتی در هلند مواد شیمیایی حمل می‌کند، شنبه گذشته در فاصله ۲۰۰ میل دریایی از ساحل هند، هدف حمله یک پرنده بدون سرنشین قرار گرفت. ابتدا کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد پهپادی که این کشتی تجاری در اقیانوس هند را هدف قرار داد، مستقیم از ایران شلیک شده است؛ ادعایی که یک روز بعد از سوی مقام‌های امریکایی تکرار شد و «آدرین واتسون»، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این پهپاد مستقیماً از ایران شلیک شده، ادعا کرد که حمایت‌های ایران همزمان با بحران غزه، انصارالله را قادر به انجام حملات علیه مواضع اسرائیلی در دریا کرده است. پیش از آنکه مقام‌های ایالات متحده مسئولیت حمله به کشتی‌های در حال عبور در دریای سرخ را متوجه ایران نمایند، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک کارشناس اطلاعاتی ادعا کرده بود که این حمله پهپادی در آب‌های اقیانوس هند در فاصله ۲۴۶۰ کیلومتری از یمن روی داده که در تیررس پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران است و حوثی‌ها (انصارالله یمن) از آن استفاده می‌کنند و برد آن به ۲۵۷۰ کیلومتر می‌رسد. این روزنامه به نقل از مقام‌های غربی و منطقه خاورمیانه ادعا کرده بود که نیروهای ایرانی با یک شناور تجسسی اطلاعات مربوط به تردد کشتی‌ها را در اختیار یمن می‌گذارند.

سردرگمی و تزلزل در صحنه میدانی
حملات پهپادی و نظامی که نیروی انصارالله در دریای سرخ علیه کشتی‌های عازم اسرائیل در پیش گرفته این رژیم را از منظر تأثیرگذاری مقاومت بر صحنه تحولات میدانی دچار سردرگمی و تزلزل کرده است. پیشتر «انصارالله» یمن به سران اسرائیل هشدار داده بود چنانچه به حملات سبعانه خود در غزه پایان ندهند، با واکنش جدی این گروه مواجه می‌شوند؛ هشداری که به نظر می‌رسد چندان از سوی مقام‌های صهیونیستی جدی گرفته نشد تا در نهایت عقب‌نشینی کمپانی‌های غربی از اینکه کشتی‌های خود را روانه آب‌های در معرض نبرد اسرائیل و مقاومت کنند، مسئولان اسرائیلی و امریکایی را به صرافت افزایش فشارهای سیاسی و دیپلماتیک علیه کشورهای حامی مقاومت بویژه جمهوری اسلامی انداخت.
 
مخالفت نزدیک‌ترین همپیمانان امریکا
تصمیم به افزایش فشار بر ایران بویژه پس از آن در دستور کار مقام‌های کاخ سفید قرار گرفت که آنها در تشکیل یک ائتلاف دریایی در آب‌های دریای سرخ موسوم به عملیات «نگهبانان رفاه» برای پاسخ به حمله‌های مقاومت یمن به کشتی‌های به مقصد فلسطین اشغالی با ناکامی روبه‌رو شدند؛ ائتلافی که قریب به اتفاق کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، مصر و امارات زیر بار قبول آن نرفتند. این در حالی بود که به گزارش روزنامه «دیلی اکسپرس» فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز خروج خود را از عملیات تحت فرماندهی امریکا اعلام کرده و افزودند که آنها فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا انجام می‌دهند نه امریکا. پیش از این روزنامه امریکایی نیویورک تایمز گزارش داده بود که بعید است هیچ کشوری در منطقه تمایلی به ارتباط با امریکا و ورود به یک ماجرای نظامی جدید در سایه حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی داشته باشد. سایت امریکایی فعال در عرصه نظامی «The War Zone» نیز با اشاره به اینکه ایجاد هرگونه ائتلاف چند ملیتی برای اجرای عملیات نظامی مورد نظر ایالات متحده به هیچ عنوان کار آسانی نیست، تصریح کرده که مخالفت نزدیک‌ترین همپیمانان امریکا با ائتلاف نظامی مورد نظر این کشور قطعاً شکست و ناکامی به شمار می‌رود. این در حالی است که دامنه تهدیدات علیه کشتیرانی از تنگه باب المندب و اطراف آن فراتر رفته است.

عملیات مستقل مقاومت
اتهام واهی ایالات متحده مبنی بر نقش ایران در حوادث نظامی در دریای سرخ پیش از این نیز از سوی جمهوری اسلامی پاسخ گرفته بود. علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهام مطرح شده از سوی «لوید آستین»، وزیر دفاع امریکا تأکید کرده بود که انصارالله یمن یک بازیگر مستقل در صحنه بین‌المللی است که بنا به تشخیص خود عمل می‌کند و بنابراین نمی‌توان اقدامات این جریان مبارز را به دیگران مرتبط کرد. با این حال به نظر می‌رسد وضعیت خودخواسته‌ای که محور امریکا- اسرائیل در باریکه غزه به آن گرفتار شده چاره‌ای برای آنها باقی نمی‌گذارد جز اینکه بار دیگر توجه خود را معطوف اجرای عملیات روانی علیه بازیگران اثرگذار منطقه کنند و در این راستا چه کشوری مهم‌تر از جمهوری اسلامی که تاکنون در فرایند دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به بحران نظامی غزه، فعال‌ترین بازیگر منطقه بوده است.

 

بــــرش

وزیر خارجه در واکنش به اتهام امریکا
مبنی بر نقش ایران در حملات پهپادی در دریای سرخ:
گروه نیابتی در منطقه نداریم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جریان نشست بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین درباره طرح ادعاها از سوی کاخ سفید علیه ایران مبنی بر دست داشتن در حملات یمن به کشتی‌های اسرائیلی گفت: یمنی‌ها خودشان امکانات بالایی شامل موشک و پهپاد دارند و تجهیزات نظامی قوی در داخل یمن در اختیارشان است. یمن به صراحت موضع خود را اعلام کرده و سخنگوی رسمی دولت یمن به صورت روزانه اقداماتی را که انجام می‌دهند اعلام می‌کند. امیرعبداللهیان با تصریح اینکه این یک تصمیم کاملاً یمنی در دفاع و حمایت از غزه است، افزود: این اتهام امریکا علیه ایران بی‌اساس است و این را به صراحت به طرف‌های غربی و امریکا گفته‌ایم. این درحالی است که جمهوری اسلامی در ماجرای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی با ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن، استراتژیک‌ترین پایگاه امریکایی به نام عین الاسد را در عراق هدف قرار داد و بعد از آن هم مسئولیت آن را پذیرفت و صراحتاً نیز اعلام کرد. ضمن اینکه موضع ما در حمایت از فلسطین روشن است. اقداماتی که دیگران انجام می‌دهند نباید به حساب ایران گذاشته شود. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم.

جستجو
آرشیو تاریخی