صهیونیست ها برای فرار از ناکامی های میدانی به سانسور اخبار روی آورده اند

شکست اشغالگران در جنگ نرم

فرمان سانسور هشت‌گانه صهیونیست‌ها، نه برای مردم غزه و جنبش حماس، بلکه مشخصاً برای شهرک‌نشینان، نظامیان صهیونیست و فلسطینیان ساکن کرانه باختری وضع شده است

امیر فرشباف
خبرنگار


یکی از شکست‌های راهبردی رژیم‌صهیونیستی در نبرد با مقاومت اسلامی فلسطین، شکست در میدان جنگ نرم و بازنمود اخبار جنگ است. نمود این شکست را می‌توان در تشدید سیاست سانسور توسط ارتش اشغالگر دید. در تازه‌ترین رویداد، ارتش رژیم‌صهیونیستی انتشار اخبار مربوط به جنگ غزه را قبل از بازبینی و ممیزی «سازمان نظارت نظامی» این رژیم، ممنوع کرده است.
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «سماء»، وب‌سایت «اینترسپت» سندی را از رئیس سازمان نظارت نظامی ارتش اسرائیل منتشر کرده که دربردارنده جزئیات این دستور است. اگرچه تاریخ مشخصی برای این سند که به زبان انگلیسی نوشته شده است وجود ندارد، اما از عنوان آن؛ «عملیات شمشیرهای آهنین» می‌توان فهمید که مربوط به جنگ غزه است.
بر اساس این سند، اخبار مرتبط با موضوعات هشت‌گانه ذیل، قبل از انتشار باید در اختیار « سازمان نظارت نظامی» ارتش رژیم‌صهیونیستی قرار بگیرند:
اخبار بازداشت‌شدگان: اطلاعات شخصی یا هر گونه انتشارات در مورد بازداشت، وضعیت سلامتی آنها، مواضع دولت صهیونیستی در مذاکرات تبادل اسرا یا هر گونه جزئیات مربوط به مذاکرات.
جزئیات مربوط به عملیات نظامی: پایگاه‌های نظامی و مقرهای تجمع نیروها، جابه‌جایی نیروها، نقشه‌های عملیات و تهدیدات احتمالی. این جزئیات شامل مکان‌های استقرار تجهیزات سامانه‌های پدافند هوایی مانند سامانه «گنبد آهنین» و نیز ممنوعیت انتشار هر نوع تصویر یا فیلمی که به درز هر گونه اطلاعاتی از نیروهای نظامی کمک کند، می‌شود.
داده‌های اطلاعاتی درباره اهداف یا توانمندی‌های دشمن.
جزئیات مربوط به سامانه‌های تسلیحاتی ارتش اسرائیل از جمله سلاح‌هایی که توسط دشمن تصرف شده‌اند.
حملات موشکی: انتشار هر گونه خبر در مورد حملات موشکی علیه زیرساخت‌های دارای اهمیت راهبردی مانند نیروگاه‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب و سکوهای گازی، مراکز حمل‌ونقل، پایگاه‌های نظامی، کارخانه‌ها و سایر مکان‌های حساس ممنوع است.
حملات سایبری به سرویس‌های امنیتی و سازمان‌های داخلی اسرائیل و همچنین انتشار هر گونه خبری از حملات سایبری و الکترونیکی اسرائیل علیه دشمن.
بازدید مقامات ارشد از مناطق جنگی از جمله نخست‌وزیر، وزیر جنگ، رئیس ستاد ارتش، وزرا، اعضای کنست و سایر مقامات بلند‌پایه.
اخبار مربوط به کابینه جنگ اعم از جزئیات [مصوبات] یا اطلاعاتی که در جلسات کابینه در حال بررسی هستند.
همان‌طور که اشاره شد، این دستورالعمل ارتش رژیم‌صهیونیستی اقدامی دیرهنگام برای جلوگیری از انتشار بیشتر اخبار تحولات میدانی و کنترل گسترده‌تر گردش اطلاعات مربوط به جنگ است. بخشی از این تلاش معطوف به حفظ اطلاعات پایگاه‌ها، تجهیزات و سامانه‌های نظامی و بخشی مربوط به کنترل اخبار میدان جنگ است. این در حالی است که از یک سو نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین عملیات میدانی و تصویربرداری رسانه‌ای را به صورت توأمان و همزمان اجرا می‌کنند و در گام بعد نیز از طریق صدور اطلاعیه‌ها و بیانیه‌هایی، جزئیات تلفات وارده به دشمن را منتشر می‌کنند و از این جهت چنین دستورالعملی صادر شده است.
پیش‌تر روزنامه عبری «هاآرتص» درباره هماهنگی اطلاعات و عملیات در شیوه‌های جنگیدن حماس و پیوند کنش رسانه‌ای توأم با عملیات میدانی گزارش مستقلی منتشر کرده بود.
اما در سوی دیگر، این دستورالعمل هشت‌گانه، نه برای مردم غزه و جنبش حماس، بلکه مشخصاً برای شهرک‌نشینان، نظامیان صهیونیست‌‌ها و فلسطینیان ساکن کرانه باختری وضع شده است. افزایش تلفات انسانی و خسارات مالی صهیونیست‌ها در کنار عدم دستیابی به اهداف جنگ باعث شده کابینه جنگ، سانسور را تشدید کند.
قتل هدفمند بیش از 100 خبرنگار محلی و بین‌المللی، قطع چندباره خطوط تلفن و اینترنت، هدف قرار دادن برج رسانه‌ غزه با علم به ماهیت رسانه‌ای آن، اخراج عوامل الجزیره از فلسطین اشغالی و بستن دفتر المیادین در همان روزهای اول جنگ و... در کنار سانسور گسترده اخبار موضوعی است که حاکی از اراده دولت صهیونیستی به پنهان‌کاری سازمان‌یافته و انسداد مسیرهای گردش آزاد اطلاعات به منظور مکتوم ماندن جنایات و شکست‌هایشان در غزه است.
شایان ذکر است منابع عبری کشته شدن ۴۸۵ نظامی صهیونیست را از روز هفتم اکتبر تاکنون تأیید کرده‌اند، در حالی که منابع میدانی و حتی برخی از منابع اسرائیلی این آمار را بسیار بالاتر از این رقم می‌دانند. اعتراضات ممتد خانواده‌های کشته‌شدگان، اسرا و مجروحان جنگی درون اراضی اشغالی در کنار حضور اجباری شهرک‌نشینان در جنگ، یکی از اهرم‌های فشار بر کابینه نتانیاهو است که منجر به اقداماتی مانند صدور دستورالعمل سانسور شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی