حمایت خانه ملت از لایحه بودجه 1403

نمایندگان مجلس از ثبات اقتصادی، افزایش اشتغال و کنترل تورم به‌عنوان آثار بودجه پیشنهادی دولت گفتند

پیام لایحه بودجه ۱۴۰۳، ثبات اقتصادی، افزایش اشتغال و کنترل تورم است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ دارای پیام‌های امیدآفرینی برای جامعه از جمله در بخش‌های ثبات اقتصادی، افزایش اشتغال و کنترل تورم است. سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، افزود: از تفاوت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بودجه‌های گذشته، تقویت منابع پایدار بودجه‌ای، کاهش کسری تراز عملیاتی و توزیع متوازن اعتبارات در سطح استان‌ها و توجه ویژه به استان‌های کم‌برخوردار است. وی در ادامه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، وابستگی بودجه کشور به نفت کاهش یافته است که سیاست درست و راهگشایی است. چون منابع نفت و گاز، سرمایه ملی هستند و نباید درآمدهای حاصل از آن صرف هزینه‌های جاری در کشور شود. وی سپس از همراهی مجلس شورای اسلامی با دولت برای تحقق برنامه‌های کاهش تورم‌ و توجه به معیشت مردم خبر داد و افزود: انتظار داریم دولت در بخش اعتبارات عمرانی، ضمن تقویت این اعتبارات در بودجه و تخصیص بموقع آنها، زمینه‌های تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را در سراسر کشور برای افزایش رشد و توسعه اقتصادی فراهم کند.

 

توجه لایحه بودجه ۱۴۰۳ به درآمدهای پایدار، اتفاقی مثبت و مورد حمایت مجلس است
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به درآمدهای پایدار از جمله درآمدهای مالیاتی، اتفاق مثبتی است و مجلس نیز از آن حمایت می‌کند. مجتبی یوسفی افزود: یکی از اتفاق‌هایی که در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس رخ داد و نظرات دولت و مجلس درباره آن مطرح شد، لزوم توجه بیشتر به تقویت عدالت اجتماعی بود که منجر به تصمیم‌هایی در زمینه متناسب‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان و افزایش پوشش بیمه‌های اجتماعی شد.
وی در ادامه توجه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به درآمدهای پایدار از جمله درآمدهای مالیاتی را اتفاق مثبتی دانست و افزود: این برنامه دولت، مورد حمایت مجلس است و مجلس نیز همسو با دولت، خواستار افزایش شفافیت مالیاتی، شناسایی فرارهای مالیاتی و سامانه‌محور کردن فرایندهای مالیاتی است. یوسفی از رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۱۴۴ میلیون تومان در سال قدردانی کرد.

 

محوریت مالیات
در بودجه 1403 با تکیه بر
مبارزه با فرار مالیاتی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: کاهش مالیات سود واحدهای تولیدی و افزایش معافیت حقوق بگیران در راستای توسعه پایه‌های مالیاتی رخ داده است که در جهت تحقق واقعی بودجه بدون نفت در راستای اصلاح ساختاری بودجه و افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است.
جعفر قادری، در خصوص لایحه بودجه 1403 و نکات مثبتی که در آن دیده‌ می‌شود، خاطرنشان کرد: رشد درآمدهای مالیاتی طی سال‌های گذشته باعث شده است که اتکا به درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال آینده کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه 1403 تلاش شده است که بیشتر هزینه جاری از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شوند و به این ترتیب، از اتکای صرف به درآمدهای نفتی کاسته‌ می‌شود. این امر تراز جاری بودجه را مثبت‌ می‌کند. این اتفاق مثبتی است که در لایحه بودجه سال آینده شاهد هستیم.

 

80 درصد بودجه کشورها با مالیات
تأمین می‌شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر کشور‌های دنیا ۸۰ درصد بودجه‌شان را از مالیات تأمین می‌کنند.مهدی طغیانی، افزود: علاوه بر تکمیل سامانه مؤدیان باید به سمت مالیات بر سوداگری نیز برویم. اگر این دو را با هم ببینیم بخشی از فرار‌ها و کتمان‌های مالیاتی نیز رفع می‌شود و روز به روز مالیات اثر خودش را در بودجه بیشتر نشان می‌دهد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲از ۲۰۷۰ همت بودجه حدود ۸۴۰ همت از بخش مالیات و گمرکی بود که این عدد قابل توجهی است و ۳۰الی ۴۰درصد است ولی این عدد را باید به ۸۰ و ۹۰ درصد در بودجه و کسری تراز عملیاتی را به صفر برسانیم.
وی گفت: بحث دیگر، ساماندهی معافیت‌هاست. بسیاری از بخش‌های اقتصاد ایران از مالیات معاف هستند و درآمد هم دارند. باید سیاستگذاری در مورد معافیت‌های مالیاتی را اصلاح کنیم تا انتظار افزایش درآمد‌های مالیاتی را داشته باشیم. در حوزه‌های زیادی معافیت‌های مالیاتی تبدیل به محلی برای فرار مالیاتی شده است و از این رو در بودجه ۱۴۰۳ باید به سمت اصلاح این معافیت‌های غلط برویم.

 

مجلس برای تقویت معیشت مردم از لایحه بودجه حمایت می‌کند
نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جهت‌گیری دولت برای رشد اقتصادی ۷ درصدی در سال نخست اجرای برنامه هفتم، چشم‌انداز مثبتی را پیش روی اقتصاد کشور می‌گذارد.
سید محمد پاک‌مهر گفت: امسال مطالعات دقیقی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ صورت گرفته است و ان‌شاءالله با برآوردهای دقیقی که برای پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه انجام شده، کسری بودجه را در سال آینده نخواهیم داشت. پاک‌مهر لایحه بودجه ۱۴۰۳ را واقع‌بینانه دانست و گفت: دولت مردمی سیزدهم تلاش کرده با پرهیز از استقراض از بانک‌ها و انتشار گسترده اوراق، رشد نقدینگی را در جامعه کاهش دهد که جای تقدیر دارد و به کاهش تورم منجر شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوری لایحه بودجه از سیاست‌های تورم‌زا، افزود: حمایت از معیشت و بهبود سطح رفاه مردم با انواع روش‌های غیر تورمی، در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است. سیاست بودجه‌ای دولت سیزدهم، مبتنی بر جلوگیری از افزایش نقدینگی است که کاملاً درست و اصولی محاسبه شده است. پاک‌مهر در ادامه افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در راستای حمایت از معیشت و بهبود سطح رفاه مردم با انواع روش‌های غیر تورمی، از لایحه بودجه ۱۴۰۳ حمایت می‌کند.

 

ویژگی بودجه ۱۴۰۳ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و جلوگیری از فرار مالیاتی است
 رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان و جلوگیری از فرار مالیاتی را بخش مهم بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و انرژی از ویژگی‌های مهم بودجه سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: این لایحه مبتنی بر برنامه هفتم توسعه تدوین شده و هزینه‌ها و درآمدها، واقعی دیده شده است.  رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه ۱۴۰۳ به چگونگی مهار تورم، جلوگیری از کسری بودجه و افزایش نقدینگی و رفع ناترازی بانک‌ها توجه شده که از نکات ارزشمند بودجه سال آینده است.غضنفرآبادی یادآور شد: یکی ازمواردی که در لایحه بودجه امسال خاص شده، افزایش ۸ درصدی رشد اقتصادی است که طبق گفته رئیس مجلس اگر به تأمین درست منابع آن هم توجه شود و مجلس و دولت همکاری لازم را در این خصوص ایفا کنند، این پیش‌بینی قابل تحقق است. غضنفرآبادی، رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، ناترازی در بانک‌ها و ناترازی در انرژی را از دیگر ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۳ برشمرد.

 

برنامه مهم دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، هدایت نقدینگی به سمت تولید است
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه همه‌جانبه به ابعاد لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیانگر آن است که هدف‌گذاری دولت سیزدهم برای جبران ناترازی، هدایت نقدینگی به سمت تولید است که در این صورت می‌توان به آینده بودجه امیدوار بود. احمد راستینه با بیان اینکه نکته قابل توجه در گزارش آیت‌الله رئیسی نگاه همه جانبه به ابعاد بودجه ۱۴۰۳ بود که این در نوع خود بی‌نظیر است، تصریح کرد: همچنین رئیس جمهور ناترازی انرژی را در کنار نقدینگی با هم مطرح کرد و جهت دهی نقدینگی به سمت تولید برای جبران ناترازی را مورد توجه قرار داد که در این صورت می‌توانیم به آینده بودجه امیدوار باشیم.
راستینه افزود: اینکه رئیس جمهور انتظام بخشی به نظام پولی و مالی کشور را در کنار نقدینگی و ساماندهی بانک‌ها قرار می‌دهد نشان دهنده آن است که دولت به یک انسجام معنایی خوبی در تنظیم بودجه ۱۴۰۳ رسیده است.

 

بودجه‌ ۱۴۰۳ مسیر
بازار سرمایه را
هموارتر می‌کند
 نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: دولت با ارائه مشوق‌ درجهت تقویت سرمایه‌گذاری در بودجه ۱۴۰۳ می‌تواند مسیر بازار سرمایه را هموارتر کند.
محمد خدابخشی، بر حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه تأکید کرد و افزود: اعتمادسازی و ارتقای انگیزه برای ورود سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۳ بسیار حائز اهمیت است.
علاوه براین، پیش‌بینی مشوق‌ برای جذب سرمایه‌های بیشتر از نکات مهم و کلیدی برای رونق بازار سرمایه به شمار می‌رود.
این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: دولت با حمایت از صنایع بزرگ می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بازار و فعالیت‌های اقتصادی را تقویت کند.

 

تلاش دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی از دانه‌درشت‌های فراری
از پرداخت مالیات
 عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: تلاش دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای افزایش مالیات بر مردم نیست و بالعکس به دنبال برداشتن فشار مالیاتی از روی دوش مردم و بخش مولد اقتصاد و بازتوزیع مناسب آن و اخذ مالیات از فراریان مالیاتی است. حجت‌الله فیروزی گفت: نمی‌توانیم همیشه درآمدهایمان را مبتنی بر نفت و فرآورده‌های نفتی قرار دهیم به هر حال اینها محدودیتی در کشور در حوزه استخراج و فروش دارند لذا هر عقل سلیم و منطق علمی حکم می‌کند که به سمت سایر درآمدهای پایدار برویم. عضو کمیسیون صنایع و ‌معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخشی از این درآمدهای پایدار، درآمدهای مالیاتی است که دولت به آن سمت رفته ولی این به آن معنا نیست که مجلس یا دولت تلاششان بر افزایش مالیات است. اقدامات دولت بیشتر برای جلوگیری از فرار مالیاتی است و اینکه کسانی که مشمول مالیات می‌شدند و پرداخت نمی‌کردند موظف به پرداخت مالیات شوند.

 

مبارزه با فرار مالیاتی و سامانه مؤدیان دو رویکرد کلیدی
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و اصلاح نظام مالیاتی به سمت عدالت شدنی است، بیان کرد: به واقع ما می‌توانیم با تمرکز بر مبارزه با فرار مالیاتی از طریق رصد حساب‌های بانکی و همچنین سامانه مؤدیان به سمت اصلاح نظام مالیاتی و تحول در درآمدهای مالیاتی برویم. صدیف بدری با اشاره به وجود فرار مالیاتی بالا در اقتصاد ایران و لزوم تمرکز بر اصلاح این روند در سال‌های آتی اظهار کرد: در حال حاضر قوانینی همچون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در این بخش پیش‌بینی شده است که باید دولت به جد آن را اجرایی کند و جلوی فرار مالیاتی بالا در اقتصاد را بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی