عفو بین‌الملل اعلام کرد اسرائیل مرتکب جنایت جنگی شده است

بمباران غزه با بمب‌های فسفری و دودزا

حسین فاطمی
خبرنگار


طی دو ماهی که از جنایت‌ها و کشتار صهیونیست‌ها در نوار غزه می‌گذرد، استفاده از سلاح‌های ممنوعه علیه ساکنان این باریکه برای اشغالگران به امری عادی بدل شده است. در تازه‌ترین مورد، اشغالگران صهیونیست تعداد زیادی از بمب‌های حاوی فسفر و  دودزا را به سمت مرکز اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه شلیک و همچنین جنگنده‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی مناطق مختلف نوار غزه را بمباران کردند. در این حملات مناطقی از جمله الفالوجا، بیت‌ لاهیا، تل الزعتر، اردوگاه جبالیا و بیت حانون در شمال غزه هدف حملات قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، در جریان بمباران منازل مسکونی در اردوگاه جبالیا ده‌ها فلسطینی به شهادت رسیده و تعداد زیادی نیز زخمی شدند. جنگنده‌های ارتش رژیم‌صهیونیستی منازل مسکونی در نزدیکی مسجد الجمعیه واقع در اردوگاه النصیرات را بمباران کردند که در پی آن تعدادی از فلسطینیان بی‌گناه به شهادت رسیده و تعدادی نیز زخمی شدند. شبکه المیادین نیز خبر داد که اشغالگران صهیونیست تعداد زیادی از بمب‌های حاوی فسفر و دودزا را به سمت مرکز اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه شلیک کردند.
در این بین قایق‌های جنگی رژیم‌صهیونیستی نیز حملات خود را با شلیک ده‌ها خمپاره به سمت سواحل منطقه مرکزی نوار غزه از سر گرفته‌اند. دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه اعلام کرد که اشغالگران صهیونیست ده‌ها نفر از نیروهای درمان و امداد را بازداشت کرده‌اند. توپخانه ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز شرق خان‌یونس، مناطق الفخاری، خزاعه و عبسان را هدف حملات خود قرار داد. مناطق التفاح، الدرج و الشجاعیه در غزه نیز آماج حملات توپخانه‌ای اشغالگران قرار گرفت.
 
فاجعه‌ای که هر لحظه عمیق‌تر می‌شود
فاجعه انسانی در نوار غزه عملاً هر ساعت و هر دقیقه عمیق‌تر می‌شود. اشغالگران در ادامه تجاوزات خود در چندین محور به غزه، عملیات زمینی و هوایی را در خان‌یونس در جنوب غزه گسترش داده‌اند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های فلسطینی بامداد چهارشنبه از شهادت بیش از ۱۵۰ فلسطینی بر اثر بمباران یک منطقه مسکونی در «بلوک ۲» در اردوگاه جبالیا خبر دادند. خبرنگار المیادین گزارش داد: پس از بمباران یک خانه متعلق به خانواده البرش در مرکز شهر جبالیا در شمال نوار غزه، ۱۲ شهید از زیر آوار بیرون آورده شدند.
وزارت بهداشت غزه هم اعلام کرد که ۷۳ شهید و ۱۲۳ مجروح طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شده‌اند. بنا بر گزارش این نهاد، نیروهای ارتش‌صهیونیستی بیمارستان کمال عدوان، تنها بیمارستان فعال در شمال غزه را از کار انداخته‌اند. این بیمارستان اکنون سوخت ندارد و اشغالگران به همه کسانی که داخل آن حرکت می‌کنند تیراندازی می‌کنند. تعداد زیادی از مجروحان نیز به دلیل بمباران به بیمارستان اروپایی غزه منتقل شده‌اند. در این راستا الجزیره گزارش داد که ۵۹ مجروح و 7 شهید طی ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستان اروپایی غزه منتقل شده‌اند. وزارت بهداشت غزه همچنین افزود: ۴۵۰ هزار نفر در شمال نوار غزه به دلیل هدف قرار دادن مؤسسات بهداشتی فاقد خدمات بهداشتی هستند. ترس واقعی از شیوع بیماری‌های عفونی خطرناک به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در مراکز پناهندگی وجود دارد و برخی از این بیماری‌ها عملاً شیوع یافته‌اند. ۴۰ تخت در مجتمع پزشکی الشفا آماده کرده‌ایم و در تلاش هستیم برای اسکان بیماران و مجروحان در بیمارستان کمال عدوان، آن را بازسازی کنیم.
سایر بیمارستان‌ها هم شرایط مشابهی دارند، به طوری که اکنون کل شمال غزه بدون خدمات بهداشتی است. در همین ارتباط مدیر پزشکی بیمارستان شهدای الاقصی به الجزیره گفت: برخی از بیماران در بخش‌ اورژانس به دلیل نبود اتاق مراقبت ویژه می‌میرند. بیماری‌هایی نظیر التهاب ریوی و مشکلات پوستی در حال شیوع بین آوارگان است. سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کرد که تجهیزات پزشکی در بیمارستان شهدای الاقصی بسیار کاهش یافته‌ است. این سازمان خواستار رفع محاصره نوار غزه و ارائه فوری تجهیزات و کمک‌های پزشکی بشردوستانه به این منطقه شد. جالب اینجاست که در بحبوحه بحران انسانی در غزه، شرکت رادیو و تلویزیون رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که مقامات اشغالگر ۲۱ کارمند پزشکی از جمله پزشکان و رانندگان آمبولانس را در نوار غزه دستگیر کرده‌اند.
مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه هم خاطرنشان کرد که عملیات رژیم‌صهیونیستی در جنوب غزه شرایط رعب‌آوری را ایجاد کرده و به امکان انجام هر گونه عملیات انسانی خاتمه بخشیده‌ است. بر اساس گزارش الجزیره، مارتین گریفیث همچنین تصریح کرد که عملیات رژیم‌صهیونیستی در جنوب نوار غزه به همان اندازه عملیات شمال این باریکه، ویرانگر بوده ‌است. آنروا نیز اعلام کرد که ۱۳۰ نفر از همکاران خود را در جریان تجاوز ارتش اشغالگر به غزه از دست داده است. به گفته آژانس امداد و کار سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی (آنروا)، موج دیگری از آوارگی در غزه در حال وقوع است و وضعیت لحظه به لحظه بدتر می‌شود.
با وجود همه این جنایات، رژیم‌صهیونیستی هنوز با گذشت 61 روز از جنگ، نتوانسته است به دستاوردی از آن نائل شود. در همین ارتباط خبرگزاری فارس نوشت که روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست در تحلیلی نوشته است: در حالی که اسرائیل عملیات در جنوب غزه را آغاز کرده اما هنوز برای دستیابی به هدف نظامی‌اش در راستای کنترل کامل حماس فاصله دارد و این گروه تا حد زیادی سالم باقی مانده است. عملیات‌ نظامی اسرائیل در شمال غزه هنوز کامل نشده و با آنکه شهر غزه کاملاً با خاک یکسان شده است اما نیروهای زمینی اسرائیل هنوز وارد بعضی از مقرهای کلیدی حماس نشده‌اند.
عفو بین‌الملل: اسرائیل مرتکب جنایات جنگی شده است
با توجه به سریال استفاده صهیونیست‌ها از سلاح‌های ممنوعه در نوار غزه، سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش تحقیقاتی خود از حملات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این باریکه، تصریح کرد که رژیم صهیونیستی با استفاده از سلاح‌های امریکایی در این حملات، مرتکب جنایات جنگی شده است. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «الشروق» الجزایر، سازمان عفو بین‌الملل تحقیقات جدیدی را منتشر کرد که در آن به این نتیجه رسیده است که ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل در دو حمله هوایی مرگبار و غیرقانونی به خانه‌های غیرنظامیان در نوار غزه از مهمات ساخت امریکا استفاده و واشنگتن به‌صورت مستقیم در این حمله مشارکت کرده است.
این سازمان اعلام کرده، در تحقیقاتش به این نتیجه رسیده است که این دو حمله هوایی حملات مستقیمی بوده‌اند که غیرنظامیان و افراد مشهور غیرنظامی را هدف قرار داده است و به همین دلیل این سازمان خواستار بررسی این حملات به عنوان «جنایت جنگی» شده است. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش طولانی خود تأکید کرده که در پی دو حمله که منجر به شهادت ۴۳ غیرنظامی از جمله ۱۹ کودک، ۱۴ زن و ۱۰ مرد شد، قطعات مشخصی از سلاح‌های به کار رفته در این حملات در میان آوار خانه‌های ویران‌شده در مرکز غزه پیدا کرده است. این سازمان بین‌المللی همچنین می‌افزاید، بازماندگان این دو حمله به بازرسان سازمان عفو بین‌الملل گفته‌اند که برخلاف ادعاهای مقامات رژیم اسرائیل پیش از حمله هیچ هشداری در مورد حمله قریب‌الوقوع دریافت نکرده‌اند.
این سازمان همچنین در گزارش خود تأکید کرد که هیچ نشانه‌ای از وجود اهداف نظامی در محل دو حمله یادشده پیدا نکرده است زیرا نه مردم نظامی بودند و نه ساختمان‌ها اما حملات به‌صورت مستقیم علیه غیرنظامیان بوده است. این سازمان بین‌المللی در ادامه گزارش خود از دولت بایدن و سایر دولت‌ها خواست با توجه به تعداد تلفات بی‌سابقه غیرنظامیان در غزه و حجم ویرانی‌ها در این منطقه از ارسال سلاح به اسرائیل خودداری کنند و تأکید کرد که واشنگتن باید برای جلوگیری از افزایش خطر ارتکاب نقض قوانین بین‌المللی فوراً انتقال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.
 
امریکا ممنوعیت صدور ویزا علیه شهرک‌نشینان افراطی را اعمال کرد
خشونت‌ها در اراضی اشغالی فلسطین آنقدر بالا گرفته است که حتی امریکا را نیز در مواردی مجبور کرده واکنش‌هایی هرچند کوچک به این جنایات نشان دهد. در همین ارتباط واشنگتن در اقدامی نمایشی با توجه به افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری که بیشتر از جانب شهرک‌نشینان صهیونیست اعمال می‌شود، اعلام کرد، پس از چندین درخواست از رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از خشونت توسط شهرک‌نشینان و اجابت نشدن آن، ایالات متحده ممنوعیت صدور ویزا را برای افرادی که در خشونت در کرانه باختری مشارکت داشتند، آغاز کرده ‌است. به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سیاست جدید ممنوعیت صدور ویزا افرادی را هدف قرار می‌دهد که گمان می‌رود در تضعیف آرامش، امنیت یا ثبات در کرانه باختری ازجمله از طریق ارتکاب اعمالی از خشونت یا سایر اقداماتی که دسترسی غیرنظامیان را به خدمات ضروری و نیازهای اولیه بازمی‌دارد، دست داشته‌اند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا و سایر مقام‌های ارشد این کشور بارها به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که باید خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست را علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری متوقف کند. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا پس از اعلام این بیانیه گفت، بلینکن به مقام‌های رژیم صهیونیستی واضح گفته بود که این رژیم باید اقدامات بیشتری را برای توقف خشونت‌های افراطی علیه فلسطینی‌ها انجام داده و افرادی را که مسئول این اقدامات هستند، مقصر بداند.

جستجو
آرشیو تاریخی