انصارالله:می‌توانیم باب‌المندب را ببندیم

دست برتر مقاومت یمن در دریای سرخ

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

همزمان با ائتلاف‌سازی متقارن صهیونیست ها و امریکا علیه یمن و فشارهای بین‌المللی، دولت صنعا نیز ضمن ابراز جدیت در حملات علیه مواضع رژیم صهیونیستی و توقف‌ناپذیری آنها، از تصمیمات تشدید‌کننده تهدیدات خود رونمایی کرد. روز گذشته البخیتی عضو شورای‌عالی سیاسی انصارالله با اشاره به زمزمه‌های گرویدن برخی کشورهای منطقه به این ائتلاف و احتمال فعال‌سازی ائتلاف سعودی علیه یمن طی مصاحبه‌ای گفت: «اگر کشورهای جهان از نظر اخلاقی و انسانی به وظیفه خود در توقف جنایات نسل‌کشی در غزه کوتاهی کرده‌اند، به آنها توصیه می‌کنیم در حمایت از آنها همدست نشوند.» وی با اشاره به گسترش عملیات‌ها علیه رژیم غاصب تا پایان یافتن جنایات علیه فلسطینیان تأکید کرد: «تهدیدات کشورهای همپیمان آنها مانع اقدامات ما نخواهد شد، حتی اگر مجبور به مقابله با تمام دنیا باشیم.»
البخیتی البته در جای دیگر با اشاره به مواضع امارات و عربستان سعودی اعلام کرد، اگر این دو در هر گونه تهاجم نظامی بر ضد یمن مشارکت کنند همه میادین نفت و گاز این دو کشور را زیر ضربه خواهند برد و از عبور همه کشتی‌ها از تنگه باب‌المندب جلوگیری خواهند کرد. در تکمیل این اظهارات و در واکنش به تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی توسط امریکا به بهانه تأمین امنیت تنگه باب‌المندب، حسین العزی، معاون وزیر خارجه یمن در توئیتی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «صنعا می‌تواند عبارت «تا اطلاع ثانوی بسته است» بنویسد، اما تمایلی به آن ندارد.» او در ادامه با تهدید کشورهای متمایل به ائتلاف امریکایی افزود: «تشدید تنش با یمن خوب نیست، زیرا ممکن است ۵۰ سال مشکلات طاقت‌فرسا برای شما به همراه بیاورد.»
این در حالی است که روز گذشته یک مقام پنتاگون فاش کرد، امریکا در تلاش الحاق ۴۰ کشور به نیروی بین‌المللی به منظور تشکیل ائتلاف جهانی برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ است. اسکای نیوز به نقل از این مقام امریکایی که حاضر به افشای نامش نشد، نوشت: «نیرویی که قرار است تشکیل شود، منطقه‌ای به وسعت سه میلیون مایل از آب‌های بین‌المللی را زیر نظر خواهد گرفت.»
 
افزایش حضور امریکا برای جبران ضربات تجاری به تل‌آویو
تهدیدات عملی و جدی یمن، به حدی در گلوگاه‌های حیاتی رژیم صهیونیستی اختلال وارد کرده که امریکا مجبور شد نیروهای بیشتری را به دریای سرخ اعزام کند. علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن روز چهارشنبه از افزایش حضور نیروهای امریکایی و غربی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب در سواحل یمن به بهانه «حفاظت از ناوگان دریایی بین‌المللی» خبر داد و افزود: این نیرو شامل کشورهای عضو فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) نیز می‌شود. در حال حاضر عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ بر تردد کشتی‌ها و در نهایت اقتصاد رژیم صهیونیستی تأثیر منفی گذاشته و ضربه‌ای به تجارت رژیم اسرائیل وارد کرده‌ است. در همین راستا، برخی شرکت‌های کشتیرانی مرتبط با دشمن صهیونیستی با احساس خطر از این موضوع، از همکاری با شرکت‌های صهیونیستی اجتناب می‌کنند. مضاف بر آن، برخی کارشناسان و پژوهشگران اعلام کردند که پس از تهدیدهای یمن، هزینه حمل و نقل کشتی‌ها از جمله از چین به بنادر سرزمین‌های اشغالی فلسطین افزایش یافته است. «گریگوری لوکیانوف» پژوهشگر مرکز مطالعات عربی و اسلامی در مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در این باره گفت: «این تهدیدها، هزینه بیمه و در نتیجه هزینه حمل و نقل در خلیج فارس را افزایش می‌دهد.»
 
وقتی سازمان‌های بین‌المللی هم علیه یمن به خط می‌شوند
روز گذشته ‌آژانس غذای سازمان ملل در تکمیل پازل ائتلاف‌سازی امریکا علیه یمن اعلام کرد، کمک‌های غذایی خود را به مناطق جنگ‌زده یمن که تحت کنترل انصارالله است، متوقف خواهد کرد. هر چند که این سازمان مدعی بودجه محدود و عدم توافق با مقامات حوثی در مورد کاهش کمیت این برنامه به منظور مطابقت با منابع آژانس بوده، اما ناظران معتقدند، تقاطع زمانی آن با حملات مقاومت یمن به مواضع امریکایی و اسرائیلی به‌روشنی نیت این سازمان را عیان می‌کند. آنچه مشخص است این ‌آژانس به پشتوانه اقدامات ضدانسانی امریکا و رژیم صهیونیستی، تلاش می‌کند که بحران غذایی را در مناطق جنگ‌زده یمن به ثمر برساند تا از این طریق، ارسال کمک‌های خود را به مردم یمن شرطی‌سازی کرده و انصارالله را تحت فشار قرار دهد.
 این در حالی است که یمن تحت ظالمانه‌ترین تحریم‌ها و در محاصره به سر می‌برد و راه اصلی برای متوقف کردن معضلات غذایی، بی‌شک مطالبه عدم تحریم‌هاست. به هر نحو، انتظارات از سازمان‌های بین‌المللی که در جنگ غزه با ساکت ماندن از رژیم صهیونیستی جانبداری کرده بودند در جهت نیل به اهداف امریکا باید باشد.
تداوم حملات فزاینده مقاومت یمن با وجود تهدیدات آشکار ایالات متحده
هر چند که امریکا سعی دارد از تلاش‌های منطقه‌ای برای ایجاد صفوف مقابله با یمن به منظور کاستن از هزینه‌های سیاسی، امنیتی و مالی بهره ببرد اما مقاومت یمن همان‌طور که اعلام کرده عزم راسخی برای تقابل با رژیم صهیونیستی و امریکا داشته است. در همین راستا، القحوم با اعلام پایبندی به مسأله فلسطین ابراز داشت که آن را به عنوان یک مسأله اسلامی عربی صرف‌ نظر از القائات خصمانه امریکا و غرب رها نخواهد کرد.
بر همین اساس، روز گذشته منابع خبری از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر بندری ایلات در جنوب فلسطین اشغالی و شنیده شدن صدای حداقل دو انفجار بر فراز شهر ایلات خبر دادند.  نیروهای مسلح یمن نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد، یگان موشکی، اهداف نظامی صهیونیست ها در ایلات را هدف قرار دادند.
ارتش اشغالگر نیز مدعی شد که یک موشک زمین به زمین را در منطقه دریای سرخ رهگیری‌ و منهدم کرده است. علاوه بر آن، مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس بعد از ظهر چهارشنبه از وقوع یک حادثه امنیتی در دریای سرخ خبر داد. رویترز به نقل از مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد، گزارش‌هایی از بروز یک حادثه امنیتی مربوط به حملات پهپادی در غرب بندر الحدیده یمن دریافت کرده است. تا کنون جزئیات بیشتری از این حادثه امنیتی مخابره نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی