«ایران» از رونق تجارت ایران در خلیج‌فارس گزارش می‌دهد

تجارت ایران و عمان در مسیر 5 میلیارد دلاری

ایران و عمان به سمت موافقتنامه تجارت ترجیحی در حال حرکت هستند و می‌خواهند تغییر اساسی در سطح مبادلات تجاری داشته باشند. طی دو سال اخیر، روابط ایران با خیلی از کشورها بهبود یافته؛ عمان هم از آن دست کشورهایی است که همکاری‌های مشترک با آن بازتعریف شده است. بر اساس اهداف کوتاه‌مدت دو کشور تجارت 5 میلیارد دلاری را هدفگذاری کردند و در نگاه بلندمدت نیز قرار شده تجارت ایران و عمان به 10 میلیارد دلار برسد. سال گذشته دو کشور نزدیک به دومیلیارد دلار تجارت داشتند و طی 8ماهه سال‌جاری نیز فعالان اقتصادی دو کشور بیش از یک میلیارد و 470 میلیون دلار مبادله کالایی داشتند. این روند نشان می‌دهد دو کشور تا تحقق عدد 3 میلیارد دلاری فاصله چندانی ندارند. در دولت‌های گذشته به خصوص در سال‌های 91 و 92، ‌تجارت ایران و عمان بشدت کاهشی و در حد 220 میلیون دلار بود ولی در دولت سیزدهم و با مذاکرات جدی که بین طرفین صورت گرفت، تجارت با عمان جهشی شد به گونه‌ای که در سال 1400، ‌ایران و عمان توانستند به رکورد یک میلیارد و 336 میلیون دلار برسند.
محسن ضرابی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره تجارت ایران و عمان به «ایران» گفت: همکاری‌های تجاری ایران و عمان شرایط خوبی دارد و می‌تواند با سرعت بیشتری هم افزایش پیدا کند. تجار دو کشور توانسته‌اند ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنند. ‌لذا این امر کمک می‌کند تا تجارت دو کشور سیر افزایشی خود را ادامه دهد. او با بیان اینکه تجارت در قالب تهاتر باید با جدیت بیشتری بین دولت‌ها پیگیری شود، افزود: حجم تجارت ایران و عمان تا 5 میلیارد دلار قابل افزایش است و اگر زیرساخت‌ها فراهم شده بود طی سال‌های اخیر به عدد یاد شده دست یافته بودیم. اکنون هم باید شرایطی را فراهم کنیم که تجار با تکیه و حمایت دولت‌ها بتوانند، ‌سطح مبادلات و همکاری‌های مشترک خود را افزایش دهند. پیش‌بینی می‌شود سال‌جاری میزان مبادلات تجاری دو کشور به بیش از دومیلیارد دلار برسد.ضرابی در خصوص اینکه مبادلات تجاری ایران و عمان در قالب‌های مشخص و از سوی صرافی‌ها انجام می‌شود، ‌تصریح کرد: اگر موافقتنامه تجارت ترجیحی با عمان منعقد شود که مطمئناً هم اجرایی خواهد شد، ‌سطح همکاری‌های دو کشور به یکباره جهش خواهد یافت.
او گفت: منهای اشتراکات فرهنگی و همکاری‌های دیرینه‌ای که بین ایران و عمان وجود داشته، دو کشور می‌توانند در موضوع توریسم سلامت کارهای بزرگی انجام دهند و این امر نیاز عمان است. لذا با سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه می‌توان نتایج خوبی به دست آورد.

رکوردزنی در تجارت
بر اساس آمارهای موجود، ‌سال 92 کل صادرات ایران به عمان 146 میلیون دلار و واردات از عمان 75 میلیون دلار بود، به گونه‌ای که حجم مبادلات دو کشور در سال یادشده 221 میلیون دلار بود. این روند در سال‌های متوالی افزایش قابل قبولی داشت. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شد تجارت دو کشور رونق بگیرد، فراهم شدن زیرساخت‌ها بود. در سال‌های قبل از 92 که زیرساخت‌ها فراهم نبود، حجم مبادلات تجاری دوکشور در حدود 190 تا 220 میلیون دلار متغیر بوده است. اوج افزایش تبادلات تجاری ایران و عمان در سال 1400 بود. سال 99، حجم صادرات ایران به عمان به 438 میلیون دلار رسید و وارداتمان از طریق عمان (به صورت ثابت حجم واردات ایران از عمان بین 70 تا 80 میلیون دلار است ولی به خاطر بنادر بزرگی که این کشور دارد، بنادر عمان برای ایران نقش ترانشیپی را ایفا کرد. بدین ترتیب بخشی از کالاهای ایرانی از طریق عمان وارد کشورمان شد) به 434میلیون دلار رسید. بر این اساس حجم کلی واردات 872 میلیون دلار بود. سال 1400 یعنی همزمان با تغییر دولت، تجارت ایران و عمان جهشی شد، به‌گونه‌ای که صادرات ایران به عمان از عدد 716 میلیون دلار عبور کرد و میزان واردات از این کشور به ایران، 620 میلیون دلار شد. بر این اساس حجم تجارت دو کشور به رقم یک میلیارد و 336 میلیون دلار رسید. بر این اساس، تجار در بخش صادرات در قیاس با سال 1399، افزایش 64 درصدی را رقم زدند و حجم مبادلات نیز رشد53 درصدی یافت. سال گذشته نیز مجدداً رکورد خوبی در تجارت دوکشور ثبت شد. صادرات ایران به عمان در سال گذشته به فراتر از یک میلیارد و 87 میلیون دلار رسید که این عدد نشان از رشد 52 درصدی در مقایسه با سال قبل از آن دارد و واردات از طریق عمان 800 میلیون دلار شد و بدین جهت کل حجم مبادلات تجاری به یک میلیارد و 887 میلیون دلار رسید؛ در این بخش رشد 41 درصدی در همسنجی با سال 1400 به دست آمده است.

تسهیل روابط تجاری
مهدی ضیغمی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در کمیته کارشناسی بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان گفت: عزم دو کشور برای افزایش حجم روابط تجاری و آغاز مذاکرات برای امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و عمان در آینده نزدیک، جزم و موافقت‌های اولیه کسب شده است. لذا امیدواریم رفت و آمدهای تجاری منجر به توسعه روابط تجاری و دستیابی به اهداف تجاری‌ شود که رهبران دو کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند.
او با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری فعلی متناسب با اهداف و ظرفیت‌های دو کشور نیست و دو دولت سعی بر تسهیل روابط تجاری دارند، تأکید کرد: کشور عمان از جایگاه ویژه‌ای در حوزه کشورهای خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. لذا همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صنعتی، معدنی، استاندارد، مالی، بانکی، مناطق آزاد، کشاورزی، شیلات، دامپروری، حمل و نقل، نفت و گاز، پتروشیمی و انرژی، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی، بهداشت و درمان، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، ارتباطات و... در قالب کمیسیون همکاری مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان پیگیری می‌شود.
اخیراً نیز صالح بن سعید مسن، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان گفته است: ما تمایل به گسترش همکاری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری داریم و در این خصوص آمادگی خود را اعلام می‌کنیم. عمان از حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال می‌کند و این امر می‌تواند رویه‌ای جدید از همکاری‌های مشترک باشد.
او با بیان اینکه همکاری‌های صنعتی با ایران ارزشمند است، ‌افزود: امیدواریم که به‌زودی تجارت ترجیحی با ایران آغاز شود، چرا که این امر به نفع دو کشور است.
خردادماه سال‌جاری با سفر سلطان هیثم پادشاه عمان به ایران یک توافقنامه جهت تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان به امضا رسید که بر اساس آن دو کشور طرف‌هایی را معرفی کردند تا پروژه‌های سرمایه‌گذاری، چه در عمان و چه در ایران به تأیید این کمیته مشترک برسد و به سرعت وارد مرحله اجرا شود.

جستجو
آرشیو تاریخی