در نشست خبری چهاردهمین کنگره بین‌المللی غدد درون‌ریز و متابولیسم مطرح شد

60 درصد جمعیت بالغ کشور اضافه وزن دارند

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزان مصرف روزانه نمک را 2 تا 4 گرم اعلام کرد و گفت: در برخی مناطق کشور با مصرف بیش از حد نمک، سرانه مصرف نمک را به 10 گرم در روز رسانده‌اند.
فریدون عزیزی، در نشست خبری کنگره غدد دورن‌ریز و متابولیسم در جمع خبرنگاران گفت: در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، 68 درصد دانش‌آموزان گواتر داشتند که این امر به خاطر عدم تأمین ید کافی در بدنشان بود، به همین دلیل در سال 1368 مسئولان کشور تصمیم گرفتند ید را به نمک مصرفی مردم اضافه کنند. افزوده شدن ید در نمک ایرانی‌ها ضمن افزایش ضریب هوشی کودکان و نوجوانان سبب جلوگیری از ایجاد 50 میلیون گواتر (بزرگی تیروئید) و ده‌ها هزار عمل جراحی تیروئید در کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند برخی نمک‌ها برای افراد دارای فشار خون بالا مناسب است، عنوان کرد: آنچه در دنیا به اثبات رسیده این است که نمک‌ها با هم هیچ تفاوتی ندارند؛ فرقی نمی‌کند نمک آبی یا سبز باشد، نمک دریا یا نمک کوه باشد همه به یک میزان در بدن تأثیرگذارند اما نکته آنجاست که نمک‌های ما فاقد ید است و ما به آن ید اضافه می‌کنیم، چون خاکی که در آن زندگی می‌کنیم حاوی ید نیست و گیاهانی که از این خاک می‌رویند ید کمی دارند و همین امر سبب شده ید در بدن ایرانی‌ها پایین باشد.
دکتر عزیزی با اشاره به اینکه ید عامل اصلی تولید هورمون تیروئید در بدن انسان است، عنوان کرد: اگر زنان باردار ید کافی مصرف نکنند رشد سلول‌های مغزی جنین آنها به تأخیر افتاده و فردی متولد می‌شود که رشد جسمی و ذهنی پایینی دارد، اگر بعد از تولد هم قرص‌های تیروئید به او بدهند نمی‌تواند کمبودهایش در دوران جنینی را جبران کند.

جلوگیری از ایجاد 50 میلیون گواتر با مصرف ید
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه باید فقط نمک یددار مصرف کنیم، خاطرنشان کرد: این امر نباید سبب شود مردم در مصرف نمک زیاده‌روی کنند. برخی از توصیه‌های غیرکارشناسی فضای مجازی بر سلامت جامعه تأثیر گذاشته است. یکی از مشکلات اصلی در زمینه بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم باورهای غلطی است که متأسفانه از طریق فضای مجازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و خواهش می‌کنیم مردم اطلاعات درست را از منابع رسمی دنبال کنند.

2 درصد جامعه
کم‌کاری تیروئید دارند
عزیزی با اشاره به اینکه معمولاً 2 درصد جوامع دچار کم‌کاری تیروئید می‌شوند، بیان کرد: این افراد باید تا آخر عمر دارو مصرف کنند، مگر یک مورد از آنها که مربوط به زنانی است که در طول دوران بارداری به کم‌کاری تیروئید دچار می‌شوند. نیمی از این گروه با درمان بعد از یک تا دو سال بهبود می‌یابند.
رئیس انجمن متخصصین غدد ایران در پاسخ به سؤال «ایران» در خصوص تأثیر مشکلات تیروئید در باروری زنان و مردان هم گفت: کم‌کاری و پرکاری تیروئید
درمان نشده احتمال بارداری را کاهش می‌دهد. نکته مهم مراقبت از بیماران درگیر با کم‌کاری یا پرکاری تیروئید در زمان بارداری است که خوشبختانه کتاب‌های مرجع آموزشی آن در همین پژوهشکده نوشته شده و در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی در ادامه به پرکاری تیروئید و راه‌های درمان آن نیز اشاره کرد و گفت: در مورد پرکاری تیروئید سه روش درمانی یعنی داروهای ضدتیروئید، ید رادیواکتیو و جراحی وجود دارد. در روش دوم و سوم، تیروئید کامل از بین می‌رود و فرد دچار کم‌کاری تیروئید می‌شود و تا آخر عمر مجبور به مصرف قرص برای کم‌کاری تیروئید خواهد بود. اما در مورد داروهای ضدتیروئید باید بگویم با مصرف حدود دو سال منظم دارو، تا 50 درصد بهبود حاصل می‌شود. اگر دوره درمان 5 ساله طی شود تا 85 درصد از پرکاری‌های تیروئید درمان می‌شود.

70 درصد تهرانی‌ها
 اضافه وزن دارند
رئیس چهاردهمین کنگره بین‌المللی غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران با اشاره به چاقی و اضافه وزن در افراد جامعه، افزود: نمای توده بدنی یا همان BMI اگر در بدن افراد خیلی پایین یا خیلی بالا باشد می‌تواند سلامت فرد را دچار چالش کند. میزان طبیعی نمایه توده بدنی بین ۱۸ تا ۲۵ است، این عدد اگر به ۳۰ برسد فرد دچار اضافه وزن و از ۳۵ به بالا چاقی است. در شهرهای بزرگ حدود 60 تا 70 درصد از جمعیت بالغ اضافه وزن دارند و این آمار در تهران 70 درصد است، به طوری که فقط 30 درصد از جمعیت بالغ در محدوده وزن طبیعی هستند.

میزان چاقی کودکان
 به 20 درصد رسیده است
این استاد غدد با اشاره به ارتباط خواب زیاد و افزایش وزن در کودکان عنوان کرد: کودکانی که در سال اول بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ ساعت بخوابند شانس چاق شدن بیشتری خواهند داشت. همچنین کودکانی که تا ۴ و ۵ سالگی چاق باشند احتمال چاقی‌شان در سنین بالاتر ۵ برابر بیشتر از سایرین است یعنی از کودکان دارای وزن طبیعی، چاق‌تر خواهند بود. میزان چاقی کودکان تهرانی اکنون به ۲۰ درصد رسیده و این در حالی است که درصد چاقی کودکان در گذشته 5 درصد بوده است. باوری اشتباه در میان خانواده‌ها رواج یافته است مبنی بر اینکه دوست دارند نوزادانی تپل و چاق داشته باشند. اضافه وزن در کودکان خطرناک است و می‌تواند در بزرگسالی هم برای آنها چالش‌هایی را ایجاد کند.

مصرف شیر و لبنیات را
جدی بگیرید
رئیس انجمن متخصصین غدد ایران اعلام کرد: برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان موارد زیادی توصیه می‌شود که مهمترین آنها دریافت کافی کلسیم، ویتامین D و فعالیت بدنی مناسب است. متأسفانه با اخبار نامناسب ناشی از مواد مضر در شیر و نیز گران بودن قیمت لبنیات، بسیاری از خانوارها و بویژه خانم‌ها که در معرض بیشتر پوکی استخوان هستند شیر مصرف نمی‌کنند و مصرف لبنیات نیز به حداقل رسیده است.
عزیزی به میزان مصرف ویتامین D هم اشاره کرد و گفت: کمبود ویتامین D در همه کشورها شایع شده زیرا بدن انسان کمتر در معرض تابش اشعه خورشید قرار می‌گیرد. این امر در کشور ما نیز در زمره عوامل تشدید پوکی استخوان است.
 با مصرف یک قرص ۵۰ هزار واحد در ماه یا مصرف روزانه قرص‌های ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ واحدی می‌توان ویتامین D کافی دریافت کرد. پیش‌بینی می‌شود که شیوع پوکی استخوان در حال افزایش باشد. لذا توصیه می‌شود که دریافت کلسیم از طریق مصرف شیر و لبنیات و مصرف ویتامین D را همه افراد جامعه و بویژه دختران و زنان بسیار جدی بگیرند.
گفتنی است، چهاردهمین کنگره بین‌المللی غدد درون‌ریز و متابولیسم اول تا سوم آذرماه ‌جاری در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی