رژیم صهیونیستی باز هم شکست اطلاعاتی خورد

کشتی اسرائیلی در تور یمنی

نیروی دریایی ارتش یمن کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر را با 52 نفر خدمه و سرنشین توقیف کرد

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در حالی که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری همچنان در پس ناامیدی از به ثمررساندن اهداف تداوم دارد، جبهه‌های مقاومت، خطوط نبرد خود را جسورانه و نافذتر در مقابل رژیم صهیونیستی ترسیم و حلقه تهاجم خود را تنگ‌تر کرده‌اند. روز گذشته، در اقدامی مهم و تعیین کننده نیروهای دریایی یمن یک کشتی متعلق به صهیونیست ها را در اعماق دریای سرخ توقیف کردند.
به گزارش المیادین، نیروی دریایی ارتش یمن کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر را با 52 نفر خدمه و سرنشین توقیف و این افراد را بازداشت کرد. بنا بر این گزارش، ملیت این افراد توسط آژانس‌های ذیربط یمنی در حال بررسی است. منابع عبری نیز اعتراف کردند، این کشتی توقیف شده متعلق به «رامی اونگار» یکی از ثروتمندترین ساکنان اراضی اشغالی فلسطین است. این منابع هدفگذاری یمنی‌ها را فارغ از ناامن کردن دریای سرخ برای صهیونیست‌ها، اختلال و ایجاد خسارت به تجارت رژیم صهیونیستی دانسته‌اند. در همین حال، یک منبع رسمی یمنی در تکمیل این خبر و ارائه چشم‌انداز آینده از سوی یمنی‌ها تأکید کرد: «منتظر چیزی باشید که شما را خوشحال می‌کند.»
این اقدام در پی تهدید روشن ارتش یمن صورت گرفت. ساعاتی پیش از این اتفاق، یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن طی بیانیه‌ای به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «از امروز به بعد تمام کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، توسط نیروهای مسلح یمن مورد هدف مشروع قرار خواهند گرفت. این کشتی‌ها، شامل کشتی‌های حامل پرچم رژیم صهیونیستی، کشتی‌هایی که توسط شرکت‌های صهیونیستی اداره می‌شوند و کشتی‌های تحت مالکیت شرکت‌های اسرائیلی خواهد بود.»
آنها همچنین به طور جدی از همه دولت‌ها خواستند که برای مصون ماندن کارکنان و خدمه خود، آنها را از این کشتی‌ها خارج کرده و در استفاده از کشتی‌های صهیونیستی برای حمل و جابه‌جایی اجتناب کنند. در ادامه نیز توصیه کردند، برای جلوگیری از صدمات احتمالی، کشتی‌هایشان را نیز از این کشتی‌ها دور کنند.
نیروهای مسلح یمن شب گذشته نیز در بیانیه ای اعلام کردند: «تأکید می‌کنیم که تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی ما به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم. رژیم صهیونیستی تهدید اصلی امنیت و ثبات منطقه و همچنین کریدورهای بین المللی است و جامعه بین الملل اگر خواهان امنیت و ثبات منطقه است، باید مانع ادامه تجاوز اسرائیل به غزه شود.»
این اقدام دست برتر یمنی‌ها را در شاهراه حیاتی دریای سرخ، به عنوان متغیر تعیین کننده در نزاع جهانی سرزمین‌های اشغالی اثبات کرد. توقیف این کشتی تحول قابل توجهی در زمینه تشدید تنش از سوی جبهه یمن و ارتقای سطوح تهدید از سوی جبهه مقاومت در منطقه ایجاد کرده است که انتظار می‌رود با گام‌های بلندتری همراه باشد.
کشتی گلکسی لیدر در حالی توقیف شده است که پیشتر نیز ناوهای امریکایی از سوی انصارالله یمن مورد حملات پهپادی و موشکی قرار گرفته بودند. هفته گذشته ناوشکن یو‌اس‌اس توماس هادنر، توسط پهپادهای یمنی مورد هدف قرار گرفته بود.
این در حالی است که دیگر بازوی نظامی یمن، همچنان مراکز حساس در سرزمین‌های اشغالی بویژه بندر استراتژیک ایلات را هدف حمله موشک‌های بالستیک و عملیات پهپادی قرار می‌دهد. انصارالله همواره تأکید کرده «عملیات نیروهای مسلح یمنی علیه دشمن اسرائیلی تا توقف تجاوزگری صهیونیست‌ها علیه برادران ما در غزه متوقف نخواهد شد.»
نیروهای مقاومت در جدال بازدارندگی با محور عبری-غربی و در پی پافشاری نتانیاهو بر تداوم حملات مرگبار علیه نوار غزه و کرانه باختری، حملات خود را در سطوح دیگر توسعه داده‌اند. توقیف و اخطار به کشتی‌های رژیم صهیونیستی در بطن کشمکش‌های پذیرش آتش‌بس، گویای این هشدار است که گسترش دامنه جنگ به منطقه در ازای عدم توقف حملات از سوی صهیونیست‌ها امری محتوم خواهد بود. این نگرانی عمیقی است که بیشتر در کاخ سفید، مرکز اصلی فرماندهی تحولات سرزمین‌های اشغالی احساس می‌شود. لذا با ارتقای سطوح هشدار از سوی گروه‌های مقاومت، این نگرانی تقویت می‌شود و فشار بر سردمداران امریکایی بیشتر خواهد شد.
از آنجا که صحنه گردان و عامل اصلی حملات و موشکباران رژیم صهیونیستی، ‌ایالات متحده است، گروه‌های مقاومت نیز به موازات شدت گرفتن حملات، پایگاه‌های امریکایی و صهیونیستی را همزمان تحت حملات فزاینده خود قرار می‌دهند تا فشار بر هسته تصمیم‌گیری را نیز شدت بخشند.
اکنون نیز یکی از موانعی که در معادلات اصلی منطقه بر سر آتش بس وجود دارد، ‌ابزار فشار گروه‌های مقاومت و هراس ناشی از گسترش جنگ در منطقه است. یکی از حساسیت‌های موجود در ایالات متحده که بر انتقادات به عملکرد بایدن افزوده همین امر است. در نامه جمعی از کارمندان وزارت خارجه امریکا به بایدن نیز دقیقاً همین موضوع درج شده است و از بایدن خواسته شده برای دفع چنین خطری، اسباب آتش بس را در سرزمین‌های اشغالی فراهم کند. کاخ سفید نیز به خوبی می‌داند گسترش جنگ، هم هزینه حفظ شرایط و حضور در منطقه را برای آن بالا می‌برد و هم نظم موجود منطقه‌ای را علیه امریکا تغییر خواهد داد. از نگاهی دیگر، حملات تلافی جویانه به مواضع امریکا از یک طرف و موشکباران اراضی اشغالی از سوی دیگر دو جبهه متفاوت را در مقابل دیدگان استراتژیست‌ها و برنامه ریزان جنگی قرار می‌دهد.
اکنون این اقدام یمن، دستاورد مهمی محسوب می‌شود که در راستای تهدیدات آشکار جبهه مقاومت به باز شدن پلکانی جبهه‌های نبرد علیه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده قرار دارد. جبهه مقاومت بارها هشدار داده بود که اگر اشغالگران به استمرار جنایات خود علیه مردم فلسطین ادامه دهند شاهد شگفتانه‌هایی از سوی مقاومت خواهند بود؛ تهدیدی که از ابتدا توسط حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت عراقی عملی شد و اکنون نیز با توقیف کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی مرحله جدیدی از منازعه منطقه را در کالبد طوفان الاقصی پی‌ریزی می‌کند. این غافلگیری سهم جدی در نگرانی‌ها و سرگردانی‌های تعمیق یافته ایالات متحده خواهد داشت، ‌چرا که ناوگان دریایی آن نتوانست با وجود تهدید رسمی از سوی ارتش یمن، مانع این اقدام شود. از سوی دیگر، بار دیگر ثابت کرد که سپر تدافعی امریکا و رژیم صهیونیستی تا چه اندازه با محاسبات نیروهای مقاومت فاصله داشته و متزلزل است.
این در حالی است که مردم یمن تحت تحریم‌های شکننده و خسارات ناشی از نبرد نامتقارن با ائتلاف سعودی قرار داشته‌اند و اکنون این اقدام نشان می‌دهد که قدرت درونی یمن بیش از تصور مفسران غربی‌هاست و این کشور اکنون در صدر تهدیدات علیه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی