معاون عمرانی وزیر کشور در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کرد

تأکید وزارت کشور بر اقدامات مؤثر دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا

سمیه افشین فر
خبرنگار

سازمان هواشناسی با صدور هشدار، از تشدید کاهش کیفیت هوا در تهران، کرج، اراک، اصفهان و اهواز، تا چهارشنبه و صبح پنجشنبه (۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه) خبر داده است.
بر اساس آمارها تهران از ابتدای سال فقط ۸ روز هوای پاک، ۱۷۰ روز هوای قابل قبول، ۵۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. تهران در مدت مشابه سال پیش، ۲ روز هوای پاک، ۱۳۵ روز هوای قابل قبول، ۸۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه، ۸ روز هوای ناسالم برای همه افراد، ۲ روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز هوای خطرناک داشته است. سال‌هاست که قانون هوای پاک در کشور وجود دارد و دستگاه‌ها و ارگان‌های زیادی در آن مسئولیتی بر عهده دارند اما چیزی که مشهود است، همچنان آلودگی هواست.
قانون هوای پاک هماهنگ‌کننده  و مسئول نداشت، وزارت کشور این مسئولیت را پذیرفت
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در گفت‌و‌گو با «ایران»، یکی از مهم‌ترین مشکلات اجرا نشدن درست قانون هوای پاک را، بعد از تحریم‌های ظالمانه، نبود یک هماهنگ‌کننده برای اجرای این قانون اعلام کرد و گفت: یکی از دلایلی که قانون هوای پاک نتوانسته در کشور خیلی مثمرثمر باشد، بعد از بحث تحریم‌های ظالمانه، این است که ماده 2 این قانون فقط ناظر اجرای قانون را تعیین کرده است و این قانون یک رأس ندارد. خوشبختانه در حال حاضر وزارت کشور ایفای این نقش را پذیرفته است.
مهدی جمالی‌نژاد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دولت سیزدهم آغاز کردیم برگزاری جلسات پایش اقدامات دستگاه‌ها بود که دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک مسئولیت عمده‌ای دارند بخصوص وزارت نفت و نیرو، با حضور شخص وزیر کشور در جلسات شرکت می‌کنند و تمام این اقدامات مورد پایش قرار می‌گیرد و مصوبات پیگیری می‌شود.
تشکیل قرارگاهی با حضور
وزیر کشور برای نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی
معاون وزیر کشور، با اشاره به اینکه وزارت کشور در امر آلودگی هوا دو محور را پیگیری می‌کند، گفت: وزارت کشور در دو محور عمومی و تخصصی موضوع آلودگی هوا را پیگیری می‌کند که محور تخصصی تکالیف و مسئولیت‌هایی است که قانون بر عهده وزارت کشور گذاشته است.
وی، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس قانون بر عهده وزارت کشور است که در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات، تشکیل قرارگاهی با حضور دکتر وحیدی وزیر کشور است که در این قرارگاه قرارداد تولید 4500 اتوبوس و 5000 دستگاه ون با خودروسازان داخلی بسته شده است که به مرور در حال ورود به چرخه شهرها هستند. در بحث توسعه ناوگان مترویی هم اقدامات خوبی انجام شده و در شهر تهران 630 واگن به مترو شهری اضافه شده است.
جمالی‌نژاد افزود: اعتباراتی را برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اختیار شهرها قرار داده‌ایم تا ناوگان شهری بهسازی شود. همچنین نوسازی ناوگان تاکسیرانی به طور دائم در حال انجام است و از سال 95 تاکنون بیش از 90 هزار تاکسی نوسازی شده است. راه‌اندازی خطوط اتوبوس برقی و موتورسیکلت‌های برقی یکی از اقدامات صورت گرفته است و با همکاری وزارت نیرو و شهرداری تهران در حال استقرار دستگاه‌های شارژ آن در سطح شهر هستیم.
جلسات در استان‌های درگیر
 آلودگی هوا هر ماه برگزار می‌شود
معاون وزیر کشور با اشاره به اهمیت معاینه فنی خودروها گفت: بحث معاینه فنی را با هماهنگی پلیس راهور به طور جدی پیگیری می‌کنیم و بر آن نظارت داریم البته ستادهای استانی هم در این زمینه فعال هستند.
وی افزود: از جمله موضوعاتی که در راستای حقوق عامه با تدبیر و اهتمام وزیر کشور مورد پیگیری قرار دارد اجرای هرچه دقیق‌تر قانون هوای پاک است. در این رابطه از استانداران بویژه استانداران استا‌ن‌هایی که با موضوع آلودگی هوا درگیر هستند درخواست شده تا بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در این خصوص ارسال می‌شود را به صورت جدی پیگیری کنند و کانون‌های آلودگی شهرهای تابعه را کاملاً شناسایی، رصد و به حداقل برسانند.  ارسال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های هشداردهنده یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه است. از دو روز قبل که حجم آلاینده‌ها در برخی شهرها افزایش پیدا کرد مجدداً با استانداران مکاتبه شد تا سریعاً کارگروه‌های کمیته‌های اضطرار آلودگی هوا را تشکیل دهند. البته قرار است این جلسات در همه شهرها و استان‌های کشور بخصوص در استان‌هایی مثل تهران، البرز، اصفهان، مرکزی و خوزستان به صورت ماهانه برگزار شود تا ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه وقتی وارد فضای افزایش آلاینده‌ها می‌شویم سریع‌تر بتوانند تصمیم‌ها و تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
نیازسنجی اعتباری
برای اجرای قانون انجام شد
معاون وزیر کشور به آلایندگی نیروگاه‌ها و صنایع آجر و سفال در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: اختصاصاً پیرامون این موضوعات امسال جلساتی تشکیل شد. جلسه‌ای درباره پالایشگاه‌ها و بحث سوخت و تولید سوخت استاندارد و رعایت استانداردهای آن هم گذاشته شده است. از طرفی یک نیازسنجی اعتباری برای اینکه دستگاه‌ها بتوانند تکالیف‌شان را به نحو احسن انجام دهند نیز صورت گرفته که یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در این زمینه بوده است. بر این اساس مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه برای درج در بودجه و برنامه هفتم توسعه انجام شده است. همچنین همکاری تنگاتنگی با سازمان بازرسی کل کشور در زمینه اجرای قانون هوای پاک داریم و تلاش می‌کنیم با یک همکاری همه‌جانبه و هم سو کردن امکانات، قانون را به نحو احسن اجرا کنیم تا در دراز مدت با اقداماتی که پیش‌بینی کرده‌ایم شاهد افزایش آلاینده‌ها در کلانشهرهای کشورمان نباشیم و بتوانیم هوای پاک را به همه شهروندان هدیه کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی