سخنگوی دولت با انتقاد از دخالت ها در امور اجرایی:

اصرارهای نابجای کمیسیون آموزش کام معلمان را تلخ کرده است

سه عامل ناهمخوانی برخی احکام رتبه‌بندی معلمان با واقعیت‌های آموزش و پرورش، دخالت کمیسیون آموزش مجلس در اجرائیات طرح رتبه‌بندی و نیز اجازه ندادن قانونگذار نسبت به به‌کارگیری معلمان بازنشسته از دلایل بروز مسأله کمبود معلم است.

سخنگوی دولت سه عامل ناهمخوانی برخی احکام رتبه‌بندی معلمان با واقعیت‌های آموزش و پرورش، دخالت کمیسیون آموزش مجلس در اجرائیات طرح رتبه‌بندی و نیز اجازه ندادن قانونگذار نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته شده را از دلایل بروز مسأله کمبود معلم در کشور عنوان کرد.
علی بهادری جهرمی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی در این باره، با بیان اینکه متأسفانه در برخی موارد در قانونگذاری‌ها به واقعیت‌های کشور توجه نمی‌کنیم، اظهارکرد: متأسفانه در زمینه رتبه‌بندی معلمان، باوجود موافقت همه ما بر این طرح، احکامی از جمله درباره مدت زمان‌های این طرح در نظر گرفته شد که با واقعیت‌های حوزه آموزش و پرورش همخوانی نداشت.
دبیر هیأت دولت اضافه کرد: علاوه ‌بر آن اصرارهای نابجا و دخالت در اجرائیات طرح رتبه‌بندی از سوی کمیسیون آموزش مجلس کام معلمان را تلخ کرد و باعث بروز مشکلاتی شد.
بهادری جهرمی در تشریح سومین عامل بروز مسأله کمبود معلمان، گفت: نکته دیگر هم این بود که قانونگذار اجازه نداد دولت حدود ۸۰ هزار معلم که پس از رتبه‌بندی خود را بازنشسته کردند، برای مدت محدود در مسند معلمی نگه دارد تا دفعتاً بحران کمبود معلم رخ ندهد.

دلایل فراگیر نبودن توزیع شیر مدارس
سخنگوی دولت درباره توزیع شیر در مدارس، با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس چند استان آغاز شده، اما هنوز فراگیر نشده، علت این امر را فقدان آمادگی شرکت‌های لبنی برای ارائه شیر دانش‌آموزی با کیفیت و کمیت مدنظر توصیف کرد.
وی گفت: با شرکت‌هایی که از نظر تولید شیر در سطح کیفی «الف» هستند، قرارداد منعقد شده که تعداد آنها هم محدود است.

رشد ترانزیت و تولید خودرو در کشور
بهادری جهرمی در ادامه از رشد 22 درصدی ترانزیت کشور در 7 ماه امسال خبرداد و گفت: در این مدت ۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۱۳ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲ درصد افزایش داشته است. وی افزود: همچنین با تولید ۷۶۳ هزار دستگاه خودرو در ۷ ماه امسال، افزایش ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت شد.

احراز صلاحیت 17 هزار نفر در هیأت‌های اجرایی
 سخنگوی دولت در واکنش به هجمه‌ها به دولت در زمینه احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از سوی هیأت‌های اجرایی اظهار کرد: بر اساس قانون، هیأت‌های اجرایی کاملاً مردمی هستند، به این معنی که از ۱۱ عضو این هیأت‌ها، ۸ نفر نماینده مردم هستند. بهادری جهرمی با اشاره به اینکه چنین ترکیبی از هیأت‌های اجرایی سال‌هاست که در قانون وجود دارد و از مظاهر اصلی مردمی بودن انتخابات است، ادامه داد: در این هیأت‌ها درباره داوطلبان از مراجع پنج گانه استعلام انجام می‌شود، ضمن اینکه در این انتخابات بیش از ۱۷ هزار نفر از سوی هیأت اجرایی احراز صلاحیت شدند که بر این اساس به ازای هر یک کرسی نمایندگی، بیش از ۵۸ نفر با یکدیگر در انتخابات رقابت خواهند کرد.

تأکید دولت و مجلس بر حمایت از بازنشستگان
سخنگوی دولت درباره توافق دولت و مجلس نسبت به توجه به وضعیت بازنشستگان نیز با بیان اینکه رویکرد دولت و مجلس حمایت از بازنشستگان است، اظهارکرد: تأکید رئیس‌جمهور این است که یک بازنشسته نه تنها هزینه‌هایش کمتر نمی‌شود، بلکه بیشتر هم خواهد شد. بر همین اساس، حمایت دولت از بازنشستگان جدی است و باید مؤثر هم باشد. مثلاً اگر صندوق‌های بازنشستگی ورشکسته شوند بیانگر این است که حمایت مؤثری از آنها انجام نشده است.
بهادری جهرمی تأکید کرد: توافق کلی در این امر صورت گرفته و تدابیری اتخاذ شده که حمایت مؤثر و پایداری انجام شود تا با بازنگری‌، صندوق‌های بازنشستگی ورشکست نشوند. پس از آنکه جزئیات در کمیسیون‌ تلفیق مجلس با توافق نهایی همراه شد، متن از سوی مجلس منتشر می‌شود.
فرودگاه سقز نیمه کاره بود
وی در واکنش به بحث‌ها درباره افتتاح فرودگاه سقز، با اشاره به اینکه این فرودگاه تیرماه سال ۱۴۰۰ و در واپسین روزهای دولت دوازدهم به صورت ناقص افتتاح شد، گفت: از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام شده بود و به دلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، امکان هیچ کارایی نداشت. سخنگوی دولت با بیان اینکه در دو سال فعالیت دولت سیزدهم، این پروژه با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد، تصریح کرد: امروز پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح شد و الان به‌صورت هفتگی دو پرواز در این فرودگاه انجام می‌شود. به گفته بهادری جهرمی، مردم بهترین قضاوت‌کننده هستند که واقعیت افتتاح طرح‌ها چیست.
بهادری جهرمی در بخش دیگری از اظهارات خود، افزایش ۴۰ درصدی تعداد اهل قلم صندوق اعتباری هنر و راه‌اندازی سامانه بازار کتاب و راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی کتاب را به عنوان اقدامات مهم دولت در گسترش فرهنگ کتابخوانی و حمایت از حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد افزایش پیدا کرده و آمار فروش تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به کل سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش را تجربه کرده است.
وی همچنین با اشاره به شکسته شدن رکورد پرمخاطب‌ترین روز سینما در روزهای گذشته، اظهار کرد: سه‌شنبه ۱۶ آبان بیش از ۲۷۴ هزار نفر به سینما رفتند که این حضور رکورد پرمخاطب‌ترین روز سینما را شکست. جمعه ۱۹ آبان نیز با حضور ۱۹۱ هزار مخاطب و فروش ۱۰۵ میلیارد ریالی رکورد پرفروش‌ترین روز سینمای ایران شکسته شد.

جستجو
آرشیو تاریخی