تخریب‌های ارتش رژیم صهیونیستی چگونه رخ می‌دهد؟

بوی مرگ

الیجا مگنیر، تحلیلگر و کارشناس مسائل نظامی که درگیری‌ها در غزه را تحلیل می‌کند، می‌گوید: «استفاده اسرائیل از «بمب‌های هوشمند» در جنگ غزه، بخشی از استراتژی نظامی تل‌آویو است که بر‌اساس آن بدون توجه به میزان تلفات غیرنظامی و آسیب و تخریب زیرساخت‌های شهری، اهداف نظامی خود را دنبال می‌کند.»

بیش از یک ماه است که آسمان شب‌های غزه با درخششی سرخ، روشن می‌شود؛ درخششی که ناشی از موشک‌های اسرائیلی است که مرگ و ویرانی را برای 2.3 میلیون ساکن باریکه غزه به ارمغان می‌آورند. هرچند که این موشک‌باران‌ها در طول روز نیز آسمان آبی غزه را با دودی سیاه می‌پوشاند.
به گزارش «الجزیره» از آغاز عملیات غافلگیرانه 7 اکتبر، ارتش رژیم صهیونیستی با حملات پیاپی موشکی، جان نزدیک به 12 هزار فلسطینی ساکن غزه را گرفته و بیش از 50 هزار خانه را به ویرانه تبدیل کرده است. آماری که البته به دلیل قطع ارتباطات باریکه غزه با جهان، کامل نیست و احتمال دارد، بیش از این ارقام باشد.
ارتش اسرائیل گفته است که در این مدت بیش از 12 هزار هدف را در باریکه غزه، نشانه رفته است که در تاریخ این رژیم بی‌سابقه است. بر‌اساس آماری که تاکنون به دست ناظران حقوق بشر اروپا - مدیترانه رسیده است، ارتش رژیم صهیونیستی در فاصله 7 اکتبر (15مهر) تاکنون بیش از 25 هزار تن مواد منفجره به سمت غزه پرتاب کرده که معادل دو بمب هسته‌ای است. این در حالی است که بمب پسر کوچولو که در جریان جنگ جهانی دوم بر هیروشیما انداخته شد و حدود 15 هزار تن قدرت انفجار داشت، همه چیز را در شعاع 1.6 کیلومتری نابود کرد، تصاویر ماهواره‌ای که از غزه منتشر شده است، نشان می‌دهد، چگونه 25 هزار تن بمبی که اسرائیل بر سر مردم غزه ریخته، بسیاری از محله‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، زیرساخت‌هایی مانند شبکه آب و برق و... را نابود کرده است. بر‌اساس آخرین آمارهایی که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل و بهداشت جهانی منتشر کرده‌اند، نیمی از 222 هزار خانه غزه آسیب دیده‌اند و بیش از 50 هزار باب از آنها به‌طور کامل تخریب شده‌اند. 278 مرکز آموزشی نیز خسارت دیده و به 270 مرکز درمانی حمله شده است. 69 مکان مذهبی اعم از مسجد و کلیسا نیز خسارت دیده‌اند. این در حالی است که 45 آمبولانس از کار افتاده‌اند و 11 نانوایی تخریب شده‌اند.
الیجا مگنیر، تحلیلگر و کارشناس مسائل نظامی که درگیری‌ها در غزه را تحلیل می‌کند، می‌گوید: «استفاده اسرائیل از «بمب‌های هوشمند» در جنگ غزه، بخشی از استراتژی نظامی تل‌آویو است که بر‌اساس آن بدون توجه به میزان تلفات غیرنظامی و آسیب و تخریب زیرساخت‌های شهری، اهداف نظامی خود را دنبال می‌کند.» این در حالی است که بیشترین حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه اماکنی انجام شده است که غیرنظامیان در آنها ساکن هستند. با این حال این رژیم برای جبران خسارت‌هایی که تاکنون دیده، در پی آن است، با حمله به بیمارستان‌ها و سایر اماکنی که طبق قوانین بین‌الملل، اماکن امن محسوب می‌شوند، با سیاست ارعاب، فلسطینی‌های ساکن غزه را مجبور به کوچ به مناطق دیگر کرده و از میزان حمایت آنها از حماس بکاهد. رویدادی که اتفاق نیفتاده است. این حملات در حالی انجام می‌شوند که تل‌آویو در نقطه آغاز حملات خود اعلام کرده بود، هدف اصلی‌اش، نابودی حماس است. اما از همان روز نخست، بیش از آنکه اهداف نظامی را نشانه‌گیری کند، اهداف غیرنظامی را نشانه رفته و در عمل تغییر جغرافیای انسانی غزه را در دستور کار خود قرار داده است.
همه اینها در شرایطی رخ می‌دهد که اسرائیل از موشک‌های هدایت شونده دقیق استفاده می‌کند که قاعدتاً باید از میزان خسارات جانبی و به عبارتی کشتار غیرنظامیان جلوگیری کند. در سراسر جهان، ارتش‌ها به‌طور معمول از بمب‌های هدایت شونده و هوشمند استفاده می‌کنند، زیرا دقیق‌تر، انسانی‌تر و قانونی‌تر هستند. اما اسرائیل از این بمب‌ها استفاده می‌کند تا بیمارستان‌ها، خانه‌ها، مراکز آموزشی و مذهبی را هدف قرار دهد. در واقع تل‌آویو از این سلاح‌ها استفاده می‌کند تا وانمود کند، در حال احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی است و به این ترتیب از میزان اعتراض‌ها به خود بکاهد و مدعی شود، هیچ جنایتی علیه بشریت انجام نمی‌دهد. اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو در این خصوص رعایت نشده است.
نکته قابل تأمل‌تر در این بین آن است که اسرائیل در تمامی حملات خود از بمب‌های هدایت شونده GBU استفاده کرده است که ساخت امریکا هستند. این موشک‌ها از سیستم‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که قادر هستند، اهداف را به‌طور کامل نابود کنند. این موشک‌ها هم می‌توانند هم از جنگنده‌ها پرتاب شوند و هم از پهپاد. علاوه بر این ارتش رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات‌های هوایی خود از جت‌های اف 35، اف 15 و اف 16 استفاده می‌کند که همه آنها نیز ساخت امریکا هستند. ایالت متحده علاوه بر جنگنده‌هایی که تاکنون به تل‌آویو داده است، در نظر دارد جنگنده‌های بیشتری نیز به این رژیم تحویل دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی