صهیونیست‌ها با قتل‌عام در مراکز درمانی شکست خود از حماس را جبران می‌کنند

خاموشی دو بیمارستان بزرگ غزه

دو بیمارستان بزرگ باریکه غزه که علاوه بر نداشتن دارو، سوخت و برق، هدف بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار داشتند، با افزایش شهادت بیماران و کادر درمان از دور خدمت خارج شدند.بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، بیمارستان‌های شفا و قدس در حالی روز یکشنبه به طور رسمی به حالت تعلیق درآمدند که سازمان جهانی بهداشت خواهان آتش‌بس فوری برای کنترل مرگ و میر بیماران، پزشکان و پرستاران شده است.

زهره صفاری
خبرنگار


دو بیمارستان بزرگ باریکه غزه که علاوه بر نداشتن دارو، سوخت و برق، هدف بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار داشتند، با افزایش شهادت بیماران و کادر درمان از دور خدمت خارج شدند.
بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، بیمارستان‌های شفا و قدس در حالی روز یکشنبه به طور رسمی به حالت تعلیق درآمدند که سازمان جهانی بهداشت خواهان آتش‌بس فوری برای کنترل مرگ و میر بیماران، پزشکان و پرستاران شده است. آژانس امدادرسانی برای آوارگان فلسطینی(آنروا) در آخرین گزارش خود در یک ماه و چند روز اخیر شهادت سه پرستار را در بمباران بیمارستان شفا و حومه آن تأیید کرد. دکتر نادال ابو هادروس، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان شفا درباره شرایط بزرگ‌ترین بیمارستان غزه گفت: «بیماران و کادر درمان در شرایط اسفناکی هستند؛ نه برقی وجود دارد، نه آب و نه حتی یک راه امن برای خروج. با این شرایط نمی‌توان مدت طولانی ادامه داد و بدون شک یک وقفه فوری برای نجات جان بیماران و کادر درمان ضروری است.» در همین حال بیمارستان کمال عدوان نیز به دلیل قطع شدن ژنراتور اصلی سوخت، تعطیل شده است.
تدروس آدهانوم گربریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با هولناک خواندن شرایط بیمارستان شفا گفت: «جهان نمی‌تواند ساکت بماند آن هم در شرایطی که بیمارستان‌ها که امن‌ترین مکان هستند صحنه مرگ، ویرانی و ناامیدی شده‌اند. بیمارستان شفا دیگر به عنوان یک مرکز درمانی قابل بهره‌برداری نیست.» بنابر گزارش این سازمان، شمار بیماران بیمارستان شفا تا دیروز 600 تا 650 نفر و کادر درمان 200 تا 500 نفر تخمین زده شده است اما 1500 نفر از آوارگان نیز در این ساختمان پناه گرفته‌اند. تاکنون 36 نوزاد به دلیل نبود دستگاه مخصوص نگهداری کودکان و قطع برق جان خود را از دست داده‌اند که سه مورد این مرگ و میرها در این چند روز رخ داده است. پزشکان بیمارستان‌ها برای حفظ جان کودکان و تأمین دمای لازم مجبور به قرار دادن آنها در فویل‌های آلومینیومی شده‌اند اما این تدبیر در طولانی‌مدت نمی‌تواند مانع از مرگ نوزادان نارس شود.
براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، دیروز تانک‌های صهیونیستی و تک‌تیراندازهای این رژیم بیمارستان را محاصره کرده بودند. این در شرایطی است که حدود 200 خانواده که با تخریب خانه‌هایشان به بیمارستان پناه آورده‌اند در ساختمان این مرکز محبوس و در این بین حدود 100 پیکر در حیاط بیمارستان رها شده و بوی تعفن گرفته‌اند.
 
ادعاهای بی‌اساس
 رژیم صهیونیستی که در تلاش برای توجیه وحشیگری‌های خود در هدف گرفتن بیمارستان‌ها به هر ریسمانی چنگ می‌زند، در تازه‌ترین ادعای خود حماس را به بهره‌گیری از فضای مراکز درمانی به جای زرادخانه متهم کرده است. این در حالی است که حماس و مسئولان بیمارستانی هرگز چنین ادعایی را تأیید نکرده و در مقابل مقامات فلسطینی و بیماران بیمارستان‌ها معتقدند، ارتش صهیونیستی و تک‌تیراندازهای آن به طور مداوم بیمارستان‌ها را هدف می‌گیرند.
در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای مدعی شد، با دادن فرصتی برای انتقال نوزادان تازه‌متولد‌شده به نقاط امن و قرار دادن حدود 300 لیتر سوخت در ورودی بیمارستان، قصد به حداقل رساندن تلفات را داشته اما نیروهای حماس مانع از این اقدام شده‌اند. با این حال حماس با رد ادعای ارتش صهیونیستی اعلام کرد: «مراکز درمانی به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت فلسطین است.» همزمان محمد ابوسلمیا، رئیس بیمارستان شفا نیز بیانیه صهیونیست‌ها را یک شوی تبلیغاتی خواند و گفت: «اسرائیل می‌خواهد به جهان نشان دهد که نوزادان را نمی‌کشد. این رژیم می‌خواهد با 300 لیتر سوخت سیاهی تصویرش را پاک کند، گرچه این نمایش آنها کمتر از 30 دقیقه ادامه داشت.»
در حال حاضر بیش از نیمی از 35 بیمارستان غزه در زیر بمباران‌های سنگین و عملیات‌های پراکنده زمینی امکان بهره‌برداری ندارند و پروژه انتقامجویی رژیم صهیونیستی از حماس و پاسخ به ضربه مهلکی که 7 اکتبر از مقاومت غزه خورده است، تاکنون 11 هزار و 78 فلسطینی را به خاک و خون کشانده است. مقامات وزارت بهداشت فلسطین معتقدند، این آمار بدون شک افزایش داشته اما به دلیل ویرانی زیرساخت‌ها و خطوط ارتباطی با بیمارستان‌ها امکان به‌روز‌رسانی آمار تلفات و مجروحان وجود نداشته است.
 
مجوز دردآور پزشکان صهیونیستی
آنچه که این روزها جنایات صهیونیست‌ها در بیمارستان‌های غزه را دردآورتر کرده است علاوه بر بیانیه‌های نژادپرستانه صهیونیست‌های افراطی برای ترغیب ارتش به قتل‌عام فلسطینی‌ها، امضاهای پزشکان صهیونیست است که در پایین این مجوزهای کشتار ثبت و به صورت گسترده نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این مجوزها و امضاها سبب ایجاد این بحث شده که آیا جامعه پزشکان صهیونیستی در عمل نیز به بمباران بیمارستان‌های غزه مشروعیت داده‌اند یا خیر.
شماری از پزشکان فلسطینی با انتقاد از همکاران صهیونیست‌شان در بیانیه‌ای اعلام کردند: «باعث تأسف است اما نباید از این اتفاق شگفت‌زده شد، چرا که این پزشکان در بدنه دولت صهیونیستی آموزش دیده و تربیت شده‌اند. نامه اخیری که از سوی همکاران اسرائیلی منتشر شده نمونه‌ای گویا از ماهیت سیستم درمانی اسرائیل است؛ سیستمی که در آن حتی برخی پزشکان، بدون شرم و علنی مشاوره ارتش را نیز برعهده می‌گیرند.»
 
چرا صهیونیست‌ها، بیمارستان‌ها را هدف گرفته‌اند
اینکه پس از گذشت بیش از یک ماه همچنان دستاورد صهیونیست‌ها از موشک‌باران غزه، کشتار و آوارگی غیرنظامیان و شهادت حدود 5500 کودک و نوزاد بوده و هنوز نتوانسته رسوایی شکست اطلاعاتی در برابر حماس را جبران کنند، این سؤال را پیش می‌آورد که سران این رژیم چه اولویتی را در چیدمان سیاست‌های جنگی خود دنبال می‌کنند.
به نوشته اکونومیست، دو هفته پس از آغاز نبرد زمینی صهیونیست‌ها به باریکه غزه، حدود 10 هزار نظامی وارد این منطقه شده‌اند. برخی از آنها به مرکز شهر رسیده‌اند و تعدادی نیز جست‌وجوی خانه ‌به ‌خانه را برای یافتن راه‌های ورود تونل‌های زیرزمینی حماس آغاز کرده‌اند. اما همچنان به هیچ دستاوردی نرسیده‌اند و حتی برخی از فرماندهان صهیونیستی در توجیه عملیات‌های بی‌وقفه کشتار در غزه می‌گویند: «ما هم نمی‌دانیم این عملیات‌ها چقدر طول می‌کشد، بنابراین باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم.»
در این بین حمایت غربی‌ها از تل‌آویو نیز در حال کمرنگ شدن است. همین چند روز قبل بود که رئیس‌جمهور فرانسه خواهان آتش‌بس در غزه شد؛ این در حالی است که مکرون در روزهای ابتدایی جنگ یکی از حامیان صهیونیست‌ها بود که بر حق این رژیم بر دفاع از خود تأکید داشت.
از سوی دیگر ارتش اشغالگر به مقطعی رسیده که دولت افراطی برای دستیابی به اهداف مورد تأکید خود مانند نابودی زیرساخت‌های نظامی حماس و نجات 239 گروگان در غزه، دچار چالش جدی شده است و تمرکز خود را بر نابودی بیمارستان‌های مرکزی غزه، بویژه شفا، بزرگ‌ترین بیمارستان منطقه گذاشته است. در واقع آنها نه فقط بر کشتار مجروحان بلکه صدها آواره‌ای که در آنجا پناه گرفته‌اند، متمرکز شده‌اند و حتی اجازه انتقال مجروحان را نمی‌دهند. توجیه آنها نیز آن است که مراکز بیمارستانی مهم‌ترین مقر تسلیحاتی حماس است؛ موضوعی که حتی مورد حمایت امریکا، حامی درجه اول صهیونیست‌ها نیز نیست و جک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن درباره آن گفت: «حتی اگر چنین مقری باشد امریکا نمی‌خواهد شاهد جنگ در بیمارستان‌ها؛ جایی که بیماران و آوارگان هستند، باشد.»
برخی‌ها هم معتقدند، سران صهیونیست امید زیادی به توافق با حماس برای آزادی گروگان‌های صهیونیستی بسته‌اند و تمام توان خود را برای کشاندن فلسطینی‌ها به مناطق جنوبی به کار گرفته‌اند. در عین حال اینکه صهیونیست‌ها هر گونه حضور فلسطینیان در غزه را رد می‌کنند نشانه‌ای بر فرضیه عزم کابینه افراطی برای اشغال دوباره غزه و شهرک‌سازی در آن است و در نتیجه به قتل‌عام بی‌وقفه فلسطینی‌های باریکه غزه و کشتار در بیمارستان‌ها روی آورده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی