با حمایت از مردم فلسطین صورت گرفت

قیام لندن نشینان علیه نسل‌کشی درغزه

راهپیمایی‌های اعتراضی گسترده در شهرهای مختلف دنیا، همچنان صدر اخبار روز شنبه خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفت. این شنبه نیز به عنوان آخرین روز کاری در اروپا و  کشورهای غیر مسلمان، شاهد چهارمین رویداد متوالی در حمایت از مردم فلسطین با حضور ده‌ها هزار نفر از معترضان در شهرهایی نظیر سیدنی استرالیا، لندن انگلیس، نیویورک امریکا و ... بود. برقراری آتش‌بس فوری و قطع حمایت‌های نظامی از ارتش جنایتکار اسرائیل مهمترین محور مطالبات مردم در این راهیپمایی‌ها بود.

سنگ تمام لندن برای غزه
لندنی‌ها دیروز نیز برای مردم فلسطین سنگ‌تمام گذاشتند و صدها هزار نفر از آنان برای پنجمین هفته متوالی در خیابان‌های پایتخت انگلیس از جمله مقابل سفارت ایالات متحده امریکا تظاهرات اعتراضی برپا کرده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شدند.
به گزارش ایرنا، شرکت‌کنندگان پس از تجمع در بزرگ‌ترین پارک لندن (هایدپارک) به سمت سفارت ایالات متحده امریکا راهپیمایی و با سردادن شعارهایی مواضع جانبدارانه دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی و سکوت در برابر قتل‌عام فلسطینیان را محکوم کردند. آنها همچنین ضمن اهتزاز پرچم فلسطین شعارنوشته‌هایی را درباره ضرورت برقراری آتش‌بس و جلوگیری از افزایش آمار شهدای فلسطینی حمل می‌کردند. این تظاهرات در حالی از سوی ده‌ها گروه‌ طرفدار فلسطین از جمله کارزار همبستگی با فلسطین، ائتلاف توقف جنگ، دوستان الاقصی و انجمن مسلمانان بریتانیا برگزار شد که دولت انگلیس هفته پیش از مدیران این مؤسسات خواسته بود به دلیل تقارن این تظاهرات با سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ ‌جهانی، این حرکت اعتراضی را به تعویق بیندازند. پلیس همچنین خبر داده بود، حدود 2 هزار نیروی خود را در واکنش به این تظاهرات بزرگ بسیج کرده و تهدید کرده بود با هر تظاهرات‌کننده‌ای که باعث اختلال در نظم شود، برخورد می‌کند. با این حال بعد از آنکه نمایندگان تظاهرات تأکید کردند که این برنامه تداخلی با مراسم بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول ندارد، مارک رولی، رئیس پلیس لندن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ قدرت مطلقی برای ممنوعیت اعتراض وجود ندارد، بنابراین در این آخر هفته تظاهرات اعتراضی برگزار خواهد شد.» این به‌اصطلاح عقب‌نشینی با اعتراض برخی از مقام‌های دولت لندن از جمله سوئلا برآورمن، وزیر کشور پرحاشیه انگلیس مواجه شد که دو هفته پیش هم در اظهاراتی توهین‌آمیز تظاهرات حامیان فلسطین را راهپیمایی نفرت‌انگیز توصیف کرده بود.
تظاهرات ده‌ها هزار نفر در آفریقای جنوبی
به گزارش فارس، ده‌ها هزار نفر نیز روز شنبه در مرکز شهر «کیپ تاون» پایتخت آفریقای جنوبی در حمایت از فلسطین  و آتش‌بس در غزه به خیابان‌ها آمدند.
به گزارش منابع خبری، این یکی از بزرگترین تظاهرات در شهر در چند سال اخیر بود. این تظاهرات توسط چند سازمان و احزاب سیاسی سازماندهی شد.
راهپیمایان در خیابان‌های کیپ تاون با پرچم‌ها و پوسترهای فلسطین تظاهرات کردند و در حمایت از فلسطین شعار دادند. در این تظاهرات شعارهایی علیه «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، از جمله «امروز چند کودک را کشتید؟» سر داده شد. گروهی از معترضان نیز در حمایت از حماس شعار دادند.
گروهی از فعالان مدنی همچنین پوسترهایی از کودکان فلسطینی که تاکنون در درگیری‌ها کشته شده بودند نصب کردند. دولت آفریقای جنوبی هفته گذشته نیز مخالفت با بمباران غزه را تکرار  و اعلام کرد، رژیم صهیونیستی و امریکا قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت را تضعیف می‌کنند. یک مقام وزارت خارجه آفریقای جنوبی نیز در روزهای گذشته گفت، دولت این کشور سفیر رژیم صهیونیستی را با هدف توبیخ رسمی به سبب طرح اظهارات توهین‌آمیز احضار کرده است.

تظاهرات گسترده شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو
شامگاه دیشب همچنین هزاران نفر از شهرک‌نشینان در تل‌آویو با برگزاری تظاهرات بر لزوم آزادی اسرای صهیونیست از غزه تأکید کردند.
معترضان با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو، کابینه جنگ او را در عدم توافق تبادل اسرا دخیل دانستند.

تعطیلی متروی مرکزی نیویورک
همچنین به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، جمعیت بسیاری در تظاهرات حمایت از فلسطین در نیویورک تجمع کردند. تجمع انبوه تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین باعث شد ایستگاه متروی مرکزی نیویورک به طور موقت تعطیل شود، پلیس چندین نفر را دستگیر کرده ولی به شمار دستگیرشدگان در این تظاهرات اشاره‌ای نکرده است.
تداوم اعتراضات در استرالیا
صدها استرالیایی روز شنبه تظاهراتی را در اعتراض به یک کشتی باری رژیم صهیونیستی برپا و از پهلوگیری آن در بندر «بوتانی» در شهر «سیدنی» جلوگیری کردند.
به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، معترضان اعلام کردند که این شرکت بین‌المللی اسلحه به (رژیم) اسرائیل حمل می‌کند.
بر اساس این گزارش، معترضان طرفدار فلسطین پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآوردند.
«جنبش عدالت فلسطین» و «اتحادیه‌های کارگری برای فلسطین» سازمان دهندگان اعتراض،  این تظاهرات را اولین گام از کارزار علیه خطوط کشتیرانی «زیم» اعلام کردند.
 در روزهای گذشته نیز، در ادامه حمایت‌های افکار عمومی جهان از فلسطینیان و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی، تظاهرات حمایتی مردم شهر ملبورن خبرساز شد. حدود ۲۰ هزار نفر در شهر ملبورن  در حمایت از فلسطین تظاهرات کردند.

 

بــــرش

نقض آزادی بیان در آلمان با ممنوعیت تظاهرات در حمایت از فلسطین
یک رسانه امریکایی اعلام کرد، پلیس برلین به بهانه‌هایی همچون «تهدید فوری گردهمایی‌ها که ممکن است منجر به احساس تنفر شود یا تحریک یهودستیزی، بروز خشونت و ارعاب» مانع از برگزاری تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها شده است. نیویورک تایمز نوشت: برخی از دولت‌های اروپایی از جمله آلمان به بهانه مسائل امنیتی برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها را منع کرده‌اند؛ موضوعی که نگرانی‌ها درباره نقض آزادی‌های مدنی و آزادی بیان را در این کشورها برانگیخته است.  این روزنامه افزود: مقامات آلمانی به بهانه مبارزه با یهودستیزی که به اعتقاد منتقدان اقدامی تبعیض‌آمیز است، مانع از برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها شده‌اند. به گزارش ایرنا، نیویورک تایمز اضافه کرد: از زمان حمله حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی و به تبع آن، بمباران غزه از سوی این رژیم، دولت‌های سراسر اروپا با چالش مدیریت تأثیر‌گذاری بر این درگیری در کشورهای متبوع‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی