آیت‌الله رئیسی در اجلاس اضطراری ریاض تأکید کرد

تشکیل دولت از بحر تا نهر با رأی هر فلسطینی

جنگ غزه، رویارویی محور شرارت و شرافت است

«ریاض» روز گذشته میزبان نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بود و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به عنوان یکی از میهمانان ویژه این نشست، مورد استقبال ویژه «محمد بن سلمان» قرار گرفت؛ دیداری صمیمانه که پس از قریب به 10 سال رابطه بحرانی میان ایران و عربستان انجام شد و در کانون توجه دوربین‌های خبری منطقه و جهان نشست.
نشست روز گذشته ریاض برای چاره‌جویی بحران غزه گرفتار در چنگ قساوت صهیونیست‌ها برگزار شد؛ فاجعه‌ای که این باریکه را به قلب مجروح بشریت تبدیل کرده و اکنون به نقطه پیوند میان همه کشورهای منطقه تبدیل شده است که نسخه عاجلی را برای جلوگیری از کشتار و خشونت سیری‌ناپذیر تل‌آویو جست‌و‌جو می‌کنند.
در این راستا جمهوری اسلامی به یمن موقعیت و جایگاه تازه دیپلماسی دولت سیزدهم، می‌کوشد صدای مردم مظلوم را در کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی انعکاس دهد.
رهبران و سران ۵۷ کشور اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست روز گذشته حضور داشتند که از جمله مقام‌های حاضر در این نشست، علاوه بر آیت‌الله رئیسی، «بن سلمان»، ولیعهد سعودی، «عبدالله دوم»، پادشاه اردن، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر، «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی»، امیر قطر، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه بودند.
ایران پیگیر بایکوت اقتصادی صهیونیست‌ها
رئیس‌جمهور ایران پیش از این سفر بر ضرورت وحدت همه کشورهای منطقه و اقدام عملی برای توقف جنگ تأکید و تصریح کرده بود که اگر فرمولی قابل اجرا از دل این نشست بیرون نیاید، گسترش جنگ امری غیرقابل اجتناب خواهد بود. او در سخنان روز گذشته خود نیز در جریان نشست سران، نقش صریح و غیرقابل چشمپوشی امریکا در صحنه گردانی جنگ غزه را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد 10 محوری جمهوری اسلامی را مطرح و بر ضرورت اجرای فوری آن تأکید کرد.
رئیس‌جمهور در حالی با پیامی مهم در جمع همتایانش در ریاض حضور یافت که منابع دیپلماتیک، محورهای پیشنهادی او را مبتنی بر 2 محور اعلام کرده‌اند؛ نخست اینکه محور دفاع از حق مشروع برای فلسطین همچون مدل بوسنی در سال 1992 تثبیت شود و کشورهای اسلامی اقدامات عملیاتی و کمک‌های تسلیحاتی را برای دفاع از حق مشروع مردم فلسطین ترتیب دهند؛ مدلی که در سال 1992 همزمان با جنایات صرب‌ها در بوسنی علیه مسلمانان با پیشنهاد ایران حق مردم بوسنی برای دفاع مشروع از خودشان به رسمیت شناخته شد و کمک تسلیحاتی به بوسنی، باعث عقب راندن صرب‌ها و کاهش جنایات آنها شد. دومین ایده پیشنهادی تهران بر طرح تحریم‌ اسرائیل توسط کشورهای اسلامی و عربی متمرکز شده که بویژه کشورهایی را خطاب قرار می‌دهد که از توقف صادرات نفت به رژیم صهیونیستی اجتناب کرده‌اند. موضوعات دیگری همچون طرح توقف استفاده از فضای آسمانی کشورهای منطقه و مسلمان برای رژیم صهیونیستی و جلوگیری از ارسال سلاح از پایگاه‌های امریکا در منطقه به سمت اراضی اشغالی از دیگر محورهای پیشنهادی ایران در نشست روز گذشته بود.
رئیسی علاوه بر پیگیری دستور کار ویژه خود در نشست جمعی اعضای سازمان همکاری اسلامی از فرصت دیدارهای دوجانبه با همتایان منطقه‌ای خود برای افزودن بر همسویی مواضع پیرامون تحولات غزه بهره برد.

استقبال از رئیس جمهور در ریاض
آیت‌الله رئیسی عصر دیروز در فرودگاه ریاض، مورد استقبال مقامات عربستانی قرار گرفت و هنگام حضور در محل برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی، با استقبال و همراهی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی وارد محل اجلاس شد.  این درحالی بود که همزمان با برگزاری نشست سران کشورهای عضو همکاری اسلامی، نشست اضطراری سران کشورهای عربی نیز با هدف بررسی تحولات جاری در نوار غزه و ادامه تلاش‌های مشترک به‌منظور برقراری آتش‌بس و چگونگی تأمین و ارسال کمک‌های فوری انساندوستانه به مردم عادی و ساکنان غیرنظامی در نوار غزه برگزار شد.

امروز روز اقدام  است
رئیس جمهور سخنان خود در این نشست با بیان اینکه امروز روز اقدام و روزی تاریخی در دفاع قهرمانانه از مسجدالاقصی است، اضافه کرد: امروز روز نبرد حق علیه باطل است. امروز رژیم جعلی اسرائیل، فرعونِ زمان است و نمادِ اِفساد فی‌الارض و عامل ریختن خون بی‌گناهان. وی با اشاره به نقض قواعد حقوق بین‌الملل و نیز نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، اهالی غزه را فرزندان و خانواده امت اسلام عنوان کرد و گفت: امروز ماجرای غزه رویارویی دو محور در برابر یکدیگر است: محور شرافت در برابر محور شرارت. امروز همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرارگرفته‌اند؛ در صف مجاهدانِ کأنهم بنیانٌ مرصوص یا در زمره ألدّ الخِصام و نابودکنندگان حرث و نسل بشر. آیت‌الله رئیسی، دولت امریکا را آمر و شریک اصلی این جنایت دانست و تصریح کرد: هم ماشین جنگی رژیم صهیونیستی هم سوخت آن متعلق به امریکایی‌ها است.

 

 از سوی رئیس‌جمهور در نشست ریاض مطرح شد

10 راهکار فوری ایران برای حل بحران غزه

10اقدام پیشنهادی ایران برای جنگ غزه
رئیس جمهور با بیان اینکه‌ ای کاش این نشست یک ماه پیش برگزار می‌شد، اظهارکرد: اینک که با تأخیر برگزار شده لازم است حتماً منجر به تصمیم قاطع و سریع به نفع فلسطینیان شود. رئیس جمهور، اولین و فوری‌ترین اقدام را توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان دانست و تأکید کرد: باید همه ابزارها برای وادارسازی امریکا و دشمن صهیونیستی به پذیرش توقف فوری ماشین کشتار مردم فعال شود.
وی دومین اقدام را رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری برادران مصری برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه برشمرد و تصریح کرد: عبور قطره چکانی کمک‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. گذرگاه‌های منتهی به غزه باید باز شوند. اِعمال فشار امریکا و غربی‌ها هیچ حجتی برای بستن مرزها نیست. آیت‌الله رئیسی، در اقدام سوم، خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه را خواستار شد و از کشورهای اسلامی خواست نسبت به هر گونه طرح امریکایی- صهیونیستی با عنوان مشارکت در تأمین امنیت مرزی مناطق اشغالی و فلسطینی که نهایتاً کمک یا دفاع یا توجیه اشغالگری است، هوشیار باشند.
در چهارمین پیشنهاد، رئیس جمهور به قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت که در این راستا، تحریم تجاری علیه رژیم صهیونیستی خصوصاً در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین از جنبش‌های مردمی در تحریم کالاهای اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت‌های اسلامی باید ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کنند، در ششمین پیشنهاد، خواستار تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و امریکا با اولویت مقامات دست‌اندرکار در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ اخیر شد.
هفتمین پیشنهاد رئیس جمهور، تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی و هشتمین مورد، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی بود. آیت‌الله رئیسی علاوه بر اشاره به ضرورت نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت، در آخرین پیشنهاد خود تأکید کرد: اما دهمین اقدام، در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت امریکایی در این جنگ نابرابر،این است که کشورهای اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آنها را در مبارزه با اشغالگرِ جنگ‌افروز، کمک کنند.

تنها راه‌حل پایدار: انتخاب دموکراتیک در فلسطین
وی همه این موارد را راهکارهای فوری و کوتاه مدت برشمرد و گفت: اما راه‌حل پایدار، آنچه امام خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده است، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی» است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا، رژیم صهیونیستی را اشغالگر، جعلی و نامشروع دانسته است، گفت: تجربه نشان می‌دهد هیچ راه‌حلی جز مقاومت برای عقب راندن اشغالگر وجود ندارد. آیت‌الله رئیسی به صراحت تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مقاومت فلسطین را یک جنبش آزادیبخش می‌داند، جابه‌جایی و کوچ اجباری ساکنان غزه را ادامه تجاوز و جنایت جنگی می‌داند و حفاظت از مسجدالاقصی و اماکن مقدس را یک ضرورت اساسی می‌داند.
وی اضافه کرد: ملت‌های مسلمان این را مایه ننگ خود می‌دانند در زمانی که خون برادرانشان در غزه بر زمین می‌ریزد، دولت‌ها برای منافع اقتصادی سوخت ماشین جنگی اسرائیل را تأمین کنند. آیت‌الله رئیسی گفت: اینک خون امت اسلامی به جوش وتوده‌های آن به خروش آمده‌اند. همه باید بدانند که امروز در معرض امتحان الهی قرار گرفته‌اند و اگر جلسه امروز سران کشورهای اسلامی هم نتواند در نجات مردم فلسطین اقدام تعیین‌کننده‌ای انجام دهد بر ناامیدی ملت‌ها از دولت‌ها و بی‌تابی آنها در دفاع از فلسطین افزوده می‌شود و ممکن است خود دست به کار شوند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی