گزارش «ایران» از تهدید هسته‌ای اسرائیل برای جامعه جهانی

رژیم جعلی صهیونیستی؛ خطری برای بشریت

امیر فرشباف
خبرنگار

هنوز یک هفته از هفته جهانی «خلع سلاح» (از 24 تا30 اکتبر) نگذشته بود که آمیخای الیاهو، وزیر امور بیت‌المقدس و میراث باستانی رژیم صهیونیستی، در اظهاراتی جنجالی مدعی شد انداختن بمب هسته‌ای به غزه راه‌حل ممکن جنگ است. این اظهارات علاوه بر واکنش‌های جهانی با عکس‌العمل تند صهیونیست‌ها از جمله نتانیاهو و گالانت و چندین مقام سابق هم مواجه شد. البته این واکنش‌ها نه به دلایل بشردوستانه، بلکه به دلیل نزدیکی غزه به اراضی اشغالی و امکان انعکاس تهدید به شهرک‌های صهیونیست‌نشین بود. گفتنی است، دیروز هنوز یک هفته از اظهارات جنجالی وزیر میراث باستانی رژیم صهیونیستی نگذشته او مجدداً مدعی شد هر کسی پرچم فلسطین در دست داشته باشد، نباید زنده بماند!
 
اسرائیل چند کلاهک هسته‌ای دارد؟
اظهارات وزیر اسرائیلی و واکنش‌های بین‌المللی به آن، زمینه‌ساز بازخوانی تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای منطقه و جهان برآورد می‌شود و یکی از مستنداتی هم که در این راه دوباره مورد توجه ناظران و محافل رسانه‌ای جهان قرار گرفت، گزارش جدید مؤسسه صلح استکهلم درخصوص توان نظامی هسته‌ای اسرائیل بود.
طبق گزارش جدیدی که مؤسسه صلح استکهلم (سیپری) منتشر کرده، مجموع تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در میان ۹ کشور هسته‌ای جهان، یعنی انگلیس، چین، فرانسه، هند، اسرائیل، کره‌شمالی، پاکستان، روسیه و امریکا - در ابتدای سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۲۷۱۰ عدد برآورد شد که در ابتدای سال ۲۰۲۳ به ۱۲۵۱۲ عدد کاهش یافته است.
مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) در این گزارش اعلام کرد که رژیم صهیونیستی نزدیک به ۹۰ کلاهک هسته‌ای دارد و ارزیابی این مؤسسه نشان می‌دهد، این تعداد در طول دو سال اخیر ثابت مانده و همان طور که می‌شد پیش‌بینی کرد، این رژیم سهمی در کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای نداشته است.
خبرگزاری اسپوتنیک درباره جزئیات کلاهک‌های رژیم صهیونیستی نوشت: «بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، اسرائیل نزدیک به 90 کلاهک هسته‌ای دارد که 30 مورد آن بمب‌های گرانشی هوایی و 50 موشک بالستیک میان‌بُرد جریکو II هستند.» به گفته محققان سیپری، حدود ۳۰ کلاهک هسته‌ای اسرائیل بمب‌هایی هستند که می‌توان آن را از هواپیماهای جنگی اف ۱۶ ‌آی پرتاب کرد.
 
سلاح‌های کشتارجمعی در دکترین نظامی اسرائیل
دکترین نظامی رژیم صهیونیستی برحسب دو رکن قابل تحلیل است؛ نخست، نظریه اتحاد پیرامونی بن گورین و اتحاد نوپیرامونی معاصر و دوم، بازدارندگی هسته‌ای که با همکاری فرانسه در دهه 50 میلادی شکل گرفت. البته این بازدارندگی هسته‌ای رژیم صهیونیستی براساس سیاست «ابهام هسته‌ای» جلو رفته که مشابه راهبرد کشورهایی مانند پاکستان است. راهبرد ابهام هسته‌ای مبتنی بر پنهان کردن جزئیات تعداد سلاح‌های هسته‌ای است و ابهام و تیرگی در محاسبات طرف مقابل را عامل بازدارنده می‌داند؛ اما در مقابل، دکترین کشورهایی مانند کره شمالی قرار دارد که برخلاف رویکرد ابهام، اعتقاد دارند رزمایش و نمایش توانمندی‌های هسته‌ای بازدارنده بوده و ابهام، نه تنها قدرت پیشگیرانه ندارد؛ بلکه می‌تواند برعکس احتمال و امکان حمله پیشدستانه را تشدید کند.
به گفته ناظران، سیاست عدم شفافیت و ابهام، اسرائیل را از انجام آزمایش‌های هسته‌ای یا حتی نشان دادن توانایی‌های خود برای بازدارندگی در مقابل دشمن باز می‌دارد. این درحالی است که بازدارندگی هسته‌ای به معنای نمایش قدرتی است که می‌تواند به دشمن آسیب وارد کند و در نتیجه از حمله جلوگیری کند. در این زمینه، کشورهای هسته‌ای مانند کره شمالی همواره قدرت خود را نشان می‌دهند.
رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های متمادی، سیاست ابهام هسته‌ای را در پیش گرفته بود و به داشتن کلاهک هسته‌ای اذعان نمی‌کرد، با این حال، برخی مقامات رژیم طی سال‌های اخیر به این امر اذعان کرده‌اند که صحبت‌های وزیر اسرائیلی یکی از اظهاراتی بود که تأیید می‌کرد این رژیم نه‌تنها دارای چنین سلاح‌هایی است، بلکه نشان‌دهنده تمایل جدی برای استفاده از آنها در سناریوهای احتمالی در جنگ غزه است.
 
واکنش سازمان ملل به استفاده ارتش صهیونیستی
از «بمب‌های قوی علیه غیرنظامیان»
استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های کشتارجمعی و ممنوعه در هدف قرار دادن عصبی و کور غیرنظامیان و اماکن عمومی مانند بیمارستان‌ها یکی از رخدادهایی است که واکنش مجامع بین‌المللی برای تحقیق درباره سلاح‌های اسرائیلی را در پی داشته است.
«فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی با تأکید بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه اعلام کرد، حملات اسرائیل به غزه و بمباران این منطقه با مواد انفجاری که قدرت تخریب وحشتناکی دارند، باید مورد تحقیق قرار گیرد. به گزارش تسنیم، این مسئول سازمان ملل تأکید کرد، حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها غیرقابل قبول است و وضعیت کنونی در نوار غزه خطرناک‌ترین وضعیت در دهه‌های اخیر است، باید تحقیقات لازم درباره استفاده اسرائیل از سلاح‌های انفجاری قوی انجام شود.
فولکر تورک با بیان اینکه این تسلیحات باعث ویرانی بی‌رویه در نوار غزه می‌شود، گفت، اسرائیل باید استفاده از آنها را متوقف کند. حملات این رژیم با این سلاح‌ها نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.
همچنین «فیلیپ لازارینی» کمیسرکل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز دیروز در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به کشتار جمعی رژیم اشغالگر در نوار غزه شد و تأکید کرد: کودکان غزه تروریست نیستند که به این شکل قتل‌عام می‌شوند. ویرانی کامل محله‌های مسکونی غزه غیرقابل قبول است و ادامه این وضعیت فصل تاریکی را در تاریخ منطقه باز می‌کند. وی افزود: وضعیت غزه فاجعه‌بار است و پایان دادن به این شرایط مستلزم حداقل برقراری آتش‌بس بشردوستانه است. تعداد کارکنان «آنروا» که در حملات علیه غزه جان خود را از دست داده‌اند به بیش از 100 نفر رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی