رئیس‌جمهور فرانسه خواستار پایان کشتار غیرنظامیان فلسطینی و آتش‌بس شد

حمایت مکرون از غزه بدون محکومیت صهیونیست‌ها

زهره صفاری
خبرنگار

بمباران‌های بی‌امان و کشتار بی‌رحمانه صهیونیست‌ها در باریکه غزه، حتی سکوت شرکای قدیمی و وفادار تل آویو همچون امانوئل مکرون را نیز شکسته و آنها را وادار به اعتراف به جنایت نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش علیه فلسطینی‌ها کرده است.
رئیس‌جمهور فرانسه پس از گذشت بیش از یک ماه از تقابل حماس و رژیم صهیونیستی و قتل‌عام زنان، کودکان و مردان فلسطینی، درحالی که صهیونیست‌ها به کوچکترین تعهدات حقوق بشری نیز پایبند نبوده و حتی پس از یک محاصره سنگین و قطع آب و برق و دارو و غذا، از تخریب بیمارستان‌ها نیز نگذشته‌اند، در گفت‌و‌گویی که با شبکه خبری بی‌بی‌سی در کاخ الیزه داشت بر لزوم آتش‌بس فوری و توقف کشتار زنان و کودکان غزه تأکید کرد.
امانوئل مکرون در این گفت‌و‌گو گرچه سعی داشت با چهره‌ای مغموم و به‌کار‌گیری کلمات احساسی، ابراز همدردی خود با غیرنظامیان غزه را نشان دهد و در قالب یک حامی صلح بر لزوم آتش‌بس تأکید کند اما همچنان نمی‌خواست شریک قدیمی‌اش را نیز برنجاند و با اعمال سیاست نعل و میخ، با اجتناب از محکومیت صهیونیست‌ها مدعی شد در جایگاهی نیست که بخواهد کسی را متهم و محکوم کند و نسبت به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در غزه قضاوتی داشته باشد.
 
تأکید بر لزوم آتش‌بس
فرانسه همچون رژیم صهیونیستی و حامیان درجه اولش، امریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی، حماس را سازمانی تروریستی لقب می‌دهد. سران این کشورها در سخنرانی‌های مختلف از ابتدای جنگ 7 اکتبر سعی در محکوم کردن اقدامات این جنبش در غافلگیری صهیونیست‌ها دارند و بویژه سران کاخ سفید و انگلیس فرایند آتش‌بس را فرصتی برای تجدید قوای این جنبش خوانده و باوجود آمار صعودی کشتار غیرنظامیان در غزه همچنان از فشار بر تل آویو برای پایان جنگ امتناع دارند.
با این حال امانوئل مکرون در مصاحبه اخیر خود بر این آتش‌بس تأکید و ابراز امیدواری کرد که دیگر سران غربی در این موضوع با او همسو شوند. این در شرایطی است که براساس آخرین گزارش‌ها تا روز جمعه 11 هزار و 78 فلسطینی به شهادت رسیده و 1.5 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.
این آمار فاجعه‌بار از کشتار زنان، مردان و کودکان فلسطینی درحالی به‌طور رسمی به ثبت رسیده است که سران تل آویو در برابر محکومیت‌های جهانی مدعی شده‌اند، اهداف نظامی را در چهارچوب قوانین بین‌المللی و با حداقل تلفات غیرنظامیان در تیررس قرار می‌دهد و در این راه هشدار حمله نیز می‌دهند. اما این ادعا در شرایطی است که بیشتر ساختمان‌های غزه تخریب شده و حتی بیمارستان‌ها و مدارس تحت پوشش سازمان ملل نیز از بمب‌های صهیونیست‌ها در امان نیستند.
 
حمایت در سایه نگرانی
رئیس‌جمهور فرانسه در حالی از آتش‌بس در غزه و پایان قتل‌عام غیرنظامیان حمایت کرد که کشورش یکی از بزرگترین جامعه مسلمانان و همچنین یهودی‌ها در اروپا را در خود جای داده است. در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها سایت «You GOV» حدود 70 درصد مردان و زنان فرانسوی نگران آن هستند که تنش‌ها در خاورمیانه و خشونت روزافزون آن به خانه و کاشانه آنها نیز بکشد. هراس بیشتر از برهم خوردن امنیت عمومی با افزایش یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی در فرانسه است. شاید همین مسأله را بتوان عمده‌ترین دلیل برای موضع‌گیری پاریس در این برهه جنگ عنوان کرد. مکرون در حاشیه نشست صلح به میزبانی پاریس در کاخ الیزه از مسائل مختلفی صحبت کرد اما بخش عمده سخنانش به غزه اختصاص داشت. او تأکید کرد: «زنان و کودکان و سالمندان در غزه که هیچ اتباطی به حمله 7 اکتبر و جنگ ندارند چرا باید کشته شوند. هیچ محکمه‌ای آن را توجیه نمی‌کند و باید این بمباران‌ها تمام شود. زندگی فلسطینی‌ها مهم است و قوانین حقوق بشر نیز باید مورد احترام قرار گیرد.»
او برای اینکه سخنانش رویکردی ضدصهیونیستی پیدا نکند در بخشی از اظهاراتش با خانواده‌های کشته‌شدگان رژیم صهیونیستی نیز ابراز همدردی کرد و گفت: «من نخستین رهبری بودم که با مقامات اسرائیل تماس گرفتم. ما در درد آنها شریک هستیم و می‌خواهیم از تروریسم خلاص شویم. چراکه ما در فرانسه معنای تروریسم را به خوبی می‌دانیم.»
امانوئل مکرون درحالی خواهان پایان کشتارها شده است که او نیز مانند دیگر سران غربی از روز نخست تقابل‌ها، حملات صهیونیست‌ها را بخشی از حق دفاع این رژیم از خود عنوان کرده بود. اما حالا به نظر می‌رسد وی نیز در اظهارات خود تردید کرده و می‌خواهد واکنش صهیونیست‌ها در چهارچوب قوانین بین‌المللی و حقوق بشری باشد، وی خاطرنشان کرد: «به عقیده من درست نیست که به یک شریک و دوست بگوییم شما محکوم هستی یا مقصری. من قاضی نیستم و تنها رئیس‌جمهور یک کشورم اما می‌خواهم به آنها قوانین بین‌المللی را یادآوری کنم و خواهان آتش‌بس هستم.»
مکرون همچنین برای ترغیب صهیونیست‌ها برای پذیرش خواسته‌اش افزود: «آتش‌بس برای اسرائیل هم سودمند است چراکه تصویری که از حملات نظامی در غزه در جهان انعکاس داشته خشم و انزجار جهانی را از آنها بالا برده است. بنابراین غیرممکن است، به جهان این امر را القا کنیم؛ ما می‌خواهیم با تروریست‌ها بجنگیم اما درعین حال افراد بیگناه را می‌کشیم. من با اینکه در برهه فعلی بهترین راه برای دفاع اسرائیل از خودش بمب انداختن در غزه است را قبول ندارم و بدون شک طولانی شدن جنگ انزجار جهانی را بیشتر می‌کند.»
فرانسه کشور تأثیرگذار در مسأله سرنوشت جنگ صهیونیست‌ها و فلسطین نیست اما بدون شک مکرون برای جذب جامعه داخلی کشورش باید به این سمت و سو برود. چراکه درحال حاضر گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی می‌تواند تهدید بالقوه‌ای برای جایگاه او ایجاد کند. آن هم درحالی که مارین لوپن، نامزد راستگرای فرانسه و رقیب اصلی مکرون نیز در این اعتراضات مشارکت می‌کند.
 
نارضایتی نتانیاهو از موضع فرانسه
گرچه امانوئل مکرون تلاش فراوانی داشت تا سبب رنجش خاطر بنیامین نتانیاهو و حامیانش نشود و با عباراتی مانند «ما همه دولت‌های دموکراتیک هستیم» و «برای امنیت اسرائیل مهم است که به مفهوم زندگی همه مهم است اهمیت دهد» سعی داشت موضعش برخلاف نظر شرکای غربی‌اش و تل آویو نباشد اما بازهم بازی او با کلمات، بی‌بی را به خشم آورد و دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای فوری نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه واکنش نشان داد و با تأکید براینکه کشورها باید به جای این رژیم، حماس را محکوم کنند، اعلام کرد: «جرایمی که امروز حماس در غزه مرتکب می‌شود فردا ممکن است در پاریس، نیویورک یا هر جای دیگر نیز تکرار شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی