در نیمه اول امسال صورت گرفت

اشتغالزایی 140هزار مهارت‌آموز

مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در کشور برای 19 گروه از اقشار جامعه ارائه می‌شود

فرزانه پیری
خبرنگار

از مجموع 177هزار نفر مهارت‌آموز در نیمه اول امسال، حدود 140‌هزار نفر آنها شاغل شده‌اند. سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به‌عنوان متولی آموزش‌های مهارتی در نیمه نخست امسال به 177 هزار نفر دوره آموزش‌های تخصصی به اقشار مختلف از جمله دانشجویان، پناهندگان، روستاییان، بهبودیافتگان موادمخدر، معلولان و کارجویان در محیط کار واقعی ارائه کرده که در این میان حدود 140 هزار نفر آنها وارد بازار کار شده‌اند.
مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در کشور برای 19 گروه از اقشار جامعه ارائه می‌شود، تا زمینه ورود کارآموزان به محیط کار فراهم شود. بخشی از آموزش‌های مهارتی به دانشجویان اختصاص دارد که در نیمه نخست امسال، 22 هزار و 856 نفر از دانشجویان از آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای بهره‌مند شدند. از این تعداد 60درصد مردان و 40درصد زنان در دوره‌های مهارتی شرکت کردند. همچنین طرح کارآموزی و کارورزی دانشجویان برای هزار و 442نفر اجرایی و مراکز مدیریت مهارت آموزشی و مشاوره شغلی نیز در 343 دانشگاه کشور ایجاد شد.
در کنار این آموزش‌ها، طرح کهاد مهارت‌آموزی ویژه دانشجویان با هدف کمک به اشتغالزایی و کارآفرینی این قشر در دولت سیزدهم اجرا می‌شود در قالب این طرح دوره‌های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی هم‌زمان با آموزش‌های کلاسیک برای دانشجویان درنظر گرفته می‌شود که شامل ۵۴۰ ساعت آموزش معادل ۱۸ واحد درسی است که در سه ترم ارائه می‌شود.

ارائه آموزش‌های مهارتی به 36هزار و 472روستایی
ارائه آموزش‌ها به روستاییان یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در راستای توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنان در روستاهاست.
براساس آخرین گزارش این سازمان، در 6 ماه نخست امسال به 36هزار و 472 نفر از روستاییان آموزش‌های مهارتی را ارائه کرد. 2هزار و 434 دوره آموزشی مهارتی برای روستاییان برگزار شد که در این دوره‌ها 36 هزار و 472 نفر شرکت کردند؛ حدود 27 هزار و 760 شرکت کننده از بانوان روستایی و مابقی را آقایان تشکیل دادند.
طبق این گزارش، دوره‌های برگزارشده در چهار شاخه اصلی از جمله خدمات، کشاورزی، فرهنگ، هنر و صنعت بود. به‌گونه‌ای که یک‌هزار و 57 دوره در رشته خدمات، 456 دوره در رشته کشاورزی، 533 دوره در رشته فرهنگ و هنر و 388 دوره در رشته صنعت برگزار شد.

استان‌های دارای بیشترین مهارت‌آموز
بیشترین آموزش‌دیدگان از روستاهای استان‌های خراسان‌رضوی، گلستان، اصفهان و همدان بودند، همچنین کمترین متقاضیان برای آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌‌ای از استان‌های البرز، قم، تهران و کرمان بودند.
طبق آخرین اعلام سازمان فنی‌و‌حرفه‌‌ای کشور دوره‌های آموزشی پرتقاضای روستاییان شامل مانتودوزی، نازک‌دوزی زنانه، پرورش‌دهنده قارچ‌دکمه‌‌ای، دوزنده لباس بدون الگو، پرورش‌دهنده زنبورعسل، کاربر‌‌ان سی‌دی‌ال، گلیم‌بافی و دوخت سرویس آشپزخانه است.

آموزش در محیط کارواقعی
 بخش دیگر این آموزش‌ها به کارجویان در محیط کار واقعی اختصاص دارد، کارآموزان در این طرح با دریافت آموزش‌ در محیط‌ کار، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و در پایان گواهینامه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای دریافت می‌کنند، در این طرح کارجویان از نزدیک با فعالیت‌های کارفرمایان، مدیریت، بنگاه‌داری، دخل‌و‌خرج، درآمدزایی، بازاریابی و برخورد با مشتری و سایر موارد آشنا می‌شوند.
طبق اعلام سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، حدود یک میلیون و ۴۰۰‌هزار واحد صنفی توانایی ورود به طرح محیط کار واقعی را دارند، در نیمه نخست امسال 64 هزار و 347 مهارت‌آموز در 22 هزار و 419 بنگاه اقتصادی آموزش‌های مهارتی را در محیط واقعی کسب کرده‌اند.
همچنین، آموزش مهارت به بهبودیافتگان موادمخدر در راستای توانمندسازی، مهارت افزایی، ایجاد روحیه خودباوری و کمک به تأمین معاش آینده بهبودیافتگان و خانوده‌های شان ارائه می‌شود. سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور با امضای تفاهمنامه همکاری سالانه با ستاد مبارزه با موادمخدر و بهزیستی اقدام به ارائه آموزش‌های مهارتی می‌کند. در همین راستا آموزش‌ها در کمپ‌های اجباری، اختیاری و زندان صورت می‌گیرد که در نیمه نخست امسال 15هزار و 917 نفر دوره برگزار شده است.
آموزش مهارت به معلولان جسمی و حرکتی، ناشنوایان، نابینایان، کم‌توانان ذهنی آموزش‌پذیر نیز در راستای ابلاغ نظامنامه آموزش مهارتی افراد دارای معلولیت در سال 1398 صورت می‌‌گیرد. در همین راستا 2 هزار و 748 نفر دوره آموزش رایگان به این قشر در کل کشور صورت گرفته است که از این تعداد یک هزار و 773 هزار نفر زنان و 975 نفر مردان آموزش‌ها را فرا گرفته‌اند. مرکز ویژه آموزش معلولان در مشهد نیز از سال 1395 با مشارکت یک شرکت خیر فراهم شده است که تا کنون 122 نفر دوره‌ها را سپری کردند.
همچنین در کنار این مراکز آموزشی، 200 کارگاه آموزشی در سطح کشور در رشته‌های مختلف نقاشی سیاه قلم، نازک‌دوز زنانه، بافنده فرش، آرایشگر و پیرایشگر مردانه، حسابدار، آشنایی با کسب و کار، بسته‌بندی و بازاریابی، فروش محصولات تولیدی و آشپز، آماده میزبانی از معلولان است.

 

برش

مهارت آموزی به پناهندگان
یکی دیگر از خدمات آموزشی سازمان فنی و‌حرفه‌ای کشور به پناهندگان است که با امضای تفاهمنامه بین سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای با نهادهایی از جمله سازمان ملی مهاجرت و کمیساری‌عالی پناهندگان سازمان‌ملل‌متحد از سال 2011 تا 2023 آموزش‌ها ارائه می‌شود. آموزش بیش از 200 حرفه به پناهندگان در راستای توانمندسازی پناهندگان برای بازگشت داوطلبانه و بهبود وضعیت معیشتی آنها صورت می‌گیرد که تاکنون 34 هزار و 681 مورد آموزش مهارتی را فرا گرفته‌اند. سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، دارای ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی، پنج هزار و 400 مرکز جواز کارگاهی و ۱۴ هزار آموزشگاه خصوصی برای ارائه آموزش‌های مهارتی است.

جستجو
آرشیو تاریخی