پس لرزه‌های طوفان در جامعه صهیونیست ها

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

بعد از عملیات غافلگیرانه طوفان‌الاقصی و فرو ریختن هیبت رژیم صهیونیستی، ‌تمام ساختار‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی این رژیم در یک بهت هیستریک فرو رفت. سیاستمداران، ‌نظامیان و کابینه نتانیاهو در شوک چگونگی وقوع این عملیات و همچنین چرایی شکست اطلاعاتی علی رغم دارا بودن تجهیزات فنی و افراد زبده، درمانده از اتخاد تدبیر مناسب دچار واهمه شده‌اند. این درماندگی در کنار فوبیای تداوم عملیات با تاکتیک‌های غیر قابل پیش‌بینی همراه با اضطرار دفع این حملات، محاسبه یک استراتژی برای مقابله با گروه‌های مقاومت را پیچیده و نشدنی کرده است. کشمکش‌ها میان اعضای کابینه و مشاجره‌های این روزهای مقامات سیاسی و همچنین طرح‌ریزی‌های خشونت آفرینی چون تسلیح شهرک نشینان می‌رود که جامعه را در یک بحران عمیق‌تر فرو برد. این بحران‌ها، خود جزئی از تبعات سیاسی عملیات طوفان‌الاقصی است و نشان می‌دهد که برد عملیاتی تنها به مسائل امنیتی و رزمی ختم نمی‌شود و می‌تواند رژیم را در همه ابعاد درگیر خود کند.
 
تداوم شکاف سیاسی
آنچه که از تصاویر این روزهای رژیم صهیونیستی دریافت می‌شود، نوعی تشنج و فشار روانی است که در سطوح مختلف نظامی و سیاسی موجب ایجاد اختلافات و متشنج کردن آن شده که فضای کلی این رژیم را بی‌ثبات کرده است. این اختلافات در حال حاضر به کرات در جلسات کابینه جهت اتخاذ تصمیم برای نوع برخورد نظامی با حماس و دیگر گروه‌های مقاومت دیده می‌شود.
روز شنبه شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی از وجود اختلافاتی که در ساختار کابینه جدید شکل گرفته در اسرائیل خبر داد.به نوشته این رسانه عبری زبان، ورود و مانور زمینی و نحوه تعامل با مسائل فاجعه انسانی در غزه مهم‌‌ترین موارد اختلاف در کابینه است. همه اعضای کابینه بر لزوم حمله زمینی برای تحقق اهداف تأکید دارند اما در رابطه با عمق و دامنه مانور این تهاجم اختلاف نظر شدیدی وجود دارد.
همچنین با وجود آنکه اخباری در روز گذشته مبنی بر پیوستن آویگدور لیبرمن، رهبر حزب یسرائیل بیتنو به کابینه جنگ به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شده بود اما شخص لیبرمن آن را تکذیب کرد و با لحن اعتراضی بیان داشت: «مگر من برگ چغندرم که سی و هشتمین وزیر کابینه نتانیاهو بشوم؟»
در این بین نتانیاهو که برای روحیه دادن به نظامیان در میان آنها حاضر شده بود، از سوی یکی از افسران مورد انتقاد و با الفاظ رکیک مورد استقبال قرار گرفت که موجب شد نتانیاهو از سخنرانی صرف نظر کند. علاوه بر آن و به گفته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، وزیران کابینه نتانیاهو نیز هنگام بازدید از شهرک‌های صهیونیست نشین با الفاظ رکیک شهرک نشینان مورد استقبال قرار گرفتند. همچنین روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل به نقل از یک منبع نزدیک به یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید اعلام کرد که وی قصد پیوستن به «کابینه جنگ» را ندارد.
آنچه مشهود است، عمق نفوذ گروه‌های مقاومت به خاک رژیم و هراس از هرگونه حمله جدید از سوی گروه‌های دیگر، مؤلفه‌ای مهم در تصمیم‌گیری شده است. همچنین سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی وجود تونل‌های زیرزمینی در این منطقه را عاملی بر پیچیده شدن هر گونه عملیات زمینی در غزه عنوان کرد.
در مقابل نیز گروه قسام شاخه نظامی حماس نیز با ارسال ویدیویی که حمله به نظامیان صهیونیست در جریان ورود زمینی آنها به غزه را شبیه‌سازی کرده بود، هشدار داد «این همان چیزی است که در زمان ورودتان به غزه انتظارتان را می‌کشد.»
 دامنه دار شدن شکاف اجتماعی
تکانه‌های سیاسی پس از عملیات طوفان‌الاقصی موجب شد که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت رژیم صهیونیستی، طرح پیشین جنجالی تسلیح شهرک نشینان را بازنشانی کند. روز سه‌شنبه این وزیر افراطی گفت که وزارت او در حال خرید 10هزار تفنگ برای مسلح کردن شهرک نشینان است. بن گویر افزود: تاکنون 4هزار تفنگ از شرکت‌های اسرائیلی خریداری شده که بلافاصله توزیع خواهد شد.
با وجود آنکه اتخاد این تصمیم به منظور محافظت بیشتر در سطح جامعه عنوان می‌شود، ‌اما به طور معکوسی می‌تواند موجی از خشونت را در سرزمین‌های اشغالی به بار بیاورد. اکنون شهرهای فلسطین اشغالی در هراس هر گونه حمله غافلگیرانه داخلی به سر می‌برند و هر گونه تعارض یک سویه از سوی صهیونیستها می‌تواند با اقدام متقابل نظامی ساکنین فلسطین پاسخ داده شده و به درگیری‌های گسترده منجر شود. بویژه که برخی نیروهای مقاومت پس از عملیات همچنان در عمق سرزمین‌های اشغالی حضور دارند و از این رو، سلاح برای این افراد احتمالاً در دسترس خواهد بود.
در این بین، اعراب اسرائیلی که در سال‌های اخیر تحرکاتی را در حمایت از فلسطین اشغالی انجام داده بودند، می‌توانند ظرفیتی برای حضور در این درگیری‌ها ایجاد کنند. ‌از طرفی تشویش روانی در میان ساکنین سرزمین‌های اشغالی مستعد هر گونه ارتقای سطح تقابل در بین صهیونیستهای ساکن خواهد شد، زیرا بخش‌هایی از آنها دچار اختلافات عمده و حتی بنیادین هستند و در ماه‌های گذشته شاهد درگیری‌های خیابانی آنها بوده ایم. شاید این متصور شود که نبرد طوفان‌الاقصی مایه اتحاد و رفع اختلاف درونی رژیم شده اما تصویر مخدوش میدان‌های سیاسی و نظامی رژیم گویای آن است که نه تنها اختلافات کنار گذاشته نشده بلکه خود زمینه ساز بروز شکاف‌های مدرن‌تر و عمیق‌تری شده است.
 
تلفیق دو شکاف، کاتالیزور برد مقاومت
به هر روی، این درگیری‌ها در سوی مخالف استراتژی رژیم در کشاندن میدان جنگ به نواحی دور از زیست ساکنین و در مرزهای 48 حرکت خواهد کرد. بنابراین، خشونت در درون سرزمین‌های اشغالی شعله ور خواهد شد و با بستر‌سازی هر گونه عملیات مقاومت را به درون سرزمین‌های اشغالی سرازیر می‌کند. بنابراین، با گسترده شدن میدان‌های درگیری در سطح جامعه، ‌هم از تمرکز ارتش و نیروهای اطلاعاتی رژیم بر غزه و دیگر نقاط درگیری با گروه‌های مقاومت کاسته می‌شود و هم میدان رزمی به داخل سرایت می‌کند. از این رو، سازماندهی عملیات‌های دیگر برای رهبران مقاومت ساده‌تر می‌شود. این موارد با بالارفتن سطح خشونت نه تنها فلسطینیان را تحت فشار قرار نخواهد داد بلکه دامنگیر جامعه صهیونیست‌ها خواهد شد.
تمام موارد فوق، می‌تواند به فرسایش نظم جامعه صهیونیست‌ها که حتی قبل از این عملیات، نمود آن با راهپیمایی‌های اعتراضی و درگیری‌های اجتماعی، رشد تقریبی مهاجرت معکوس و... دیده می‌شد، کمک کند.
از نگاهی دیگر، رفتار افراطی کابینه و راهبرد خشونت تاریخی و بی‌واسطه رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان که امروزه در غزه به فجایع انسانی و نسل کشی منجر شده واکنون سلاح به دستان شهرک نشینان داده، علی رغم اینکه تلاش دارد هراس را به فلسطینیان تزریق کند اما، انگیزه مقابله با شهرک نشینان را در فلسطینیان ارتقا خواهد داد. چرا که این روش یعنی آزادی و تفویض اختیار به صهیونیستها برای کشتن هر فلسطینی به هر بهانه ای.
 آنچه مشخص است و برخی منابع رژیم هم به آن اشاره می‌کنند، اختلاف عمده رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی در پس زمینه اختلافات دامنه دار سیاسی و اجتماعی پیشین، می‌تواند بحران‌های عمیق بی‌بازگشتی را در جامعه صهیونیست‌ها ایجاد کند. در مجموع می‌توان گفت هر نوع تصمیمی در سایه خشونت و جنایات، همچون بومرنگی به بانیان آن باز خواهد گشت.

جستجو
آرشیو تاریخی