نظرسنجی مؤسسه دیالوگ در رژیم صهیونیستی از نارضایتی عمومی به عملکرد دولت نتانیاهو پرده برداشت

نتانیاهو، ناکام در جامعه، سیاست و میدان رزم

محمدعلی رمضانی
خبرنگار

مؤسسه دیالوگ در روزهای اخیر از جامعه آماری نسبتاً بزرگی در سرزمین‌های اشغالی درباره عملکرد دولت بنیامین نتانیاهو نظرسنجی کرده است. این نظر سنجی حاکی از آن است، اکثریت 84 درصدی جامعه یهودیان در اراضی اشغالی فلسطین معتقدند، عملیات نفوذ نیروهای حماس به مناطق جنوبی در قالب عملیات «طوفان الاقصی» که شنبه گذشته 7 اکتبر رخ داد، نشانه‌ای از شکست امنیتی دولت این رژیم است.
به گزارش والانیوز، کامیل فاکس که داده‌های این نظرسنجی را تحلیل کرده است،گفته این احساس شکست در جامعه رژیم صهیونیستی، مرزهای شکاف‌های سیاسی را شکسته است و 79 درصد از رأی دهندگان به احزاب ائتلاف در انتخابات گذشته معتقدند که این رخداد امنیتی نشان دهنده ناتوانی دولت در رهبری است. بجز این تقریباً همه جامعه (94 درصد) معتقدند، مسئولیت این وضعیت که منجر به فروپاشی در سیستم دفاعی جنوب این رژیم شد، با دولت است. ضمن اینکه 75 درصد جامعه گفتند که دولت مسئولیت بسیار بزرگ یا مسئولیت بزرگی دارد.علاوه بر آن 67 درصد از جامعه شامل 56 درصد از رأی دهندگان به ائتلاف حاکم؛شکست اکتبر 2023 را بزرگ‌تر از شکست جنگ یوم کیپور در اکتبر 1973 دانسته‌اند.
اکثریت جامعه(56 درصد) معتقدند که بنیامین نتانیاهو باید بعد از اتمام جنگ از سمتش استعفا دهد.در حالی که عده بسیار زیادی از رأی دهندگان به ائتلاف حاکم(28 درصد) نیز معتقد به لزوم استعفای نتانیاهو هستند. حدود 52درصد از جامعه نیز معتقدند که وزیر امنیت یواو گالانت باید در پایان جنگ از سمتش استعفا دهد.
بنابراین نظرسنجی، به نظر می‌رسد، هرچه سطح مذهبی بودن شرکت کنندگان در نظرسنجی بالاتر می‌رود‏‌ اعتماد آنها به دولت و عملکرد آن نیز بیشتر می‌شود به طوری که 92 درصد از سکولارها معتقد به شکست رهبری دولت هستند.درمقابل 79 درصد از سنتی‌ها به این شکست معتقدند و 83 درصد از مذهبی‌ها و فقط 67 درصد از حریدی‌ها به این مسأله معتقدند. شرایط در پاسخ به سؤال مسئولیت دولت در فروپاشی سیستم دفاعی کشور نیز مشابه است. آمار سکولارهایی که دولت را مقصر می‌دانند از آمار مذهبی‌ها و حریدی‌هایی که به این مسأله معتقدند بیشتر است. علت رویکرد مثبت مذهبی‌های صهیونیست به دولت، می‌تواند دولت ائتلافی نتانیاهو که بخشی از آن را احزاب مذهبی و تندرو تشکیل می‌دهند، باشد.
حدود 59 درصد از جامعه گفتند که برای توانایی اداره جنگ اصلاً به دولت اعتمادی ندارند یا بسیار کم به دولت اعتماد دارند و 88 درصد از رأی دهندگان به احزاب اپوزیسیون هم گفتند که اصلاً به دولت اعتمادی ندارند.