تحلیلگران جهانی با انتقاد از آپارتاید اسرائیلی صهیونیست‌ها را مورد اعتراض قرار دادند

قتل عام غـزه را تمام کنید

آپارتاید اسرائیلی باید متوقف شود
 فیلیپ بنیس/کارشناس و تحلیلگر یهودی

انفجار خشونت هرگز به یکباره اتفاق نمی‌افتد. از سال 2007 ساکنان غزه در محاصره زندگی می‌کردند و از ترک زندان فوق‌امنیتی که اسرائیل برای آنها ساخته بود، منع شده بودند. کمی پیش از آغاز تنش‌های اخیر، حتی ورود بسیاری از کالاها به غزه ممنوع بود. ساکنان منطقه حتی نمی‌توانستند مصالح و مواد لازم برای تعمیر خانه یا رفع معایب زیرساخت‌های مهم مانند بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد و کلیساها را پیدا کنند و در عین حال در برهه‌های مختلف هدف بمباران اسرائیل نیز قرار داشتند. در 9 اکتبر، یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دستور محاصره کامل غزه را داد و منطقه را بدون برق، غذا، آب، گاز و دارو رها کرد و با این دستور در واقع سیاستی را برای کشتار زنان، کودکان و سالمندان بیگناه باریکه غزه پیاده کرد.
نه حالا بلکه دهه‌هاست که مقاومت فلسطین از خشونت فاصله گرفته بود اما جهان هرگز صدای آن را نشنید یا اگر صدای آنها را شنید، پاسخی به آنها داده نشد. اما باید روش را تغییر بدهیم. بمباران کردن یا وارد کردن سلاح و مهمات مشکل را حل نمی‌کند. اینکه امریکا 20 درصد بودجه نظامی اسرائیل را تأمین می‌کند، به معنای آن است که مجوز هرگونه محاصره خشونت‌بار یا بمباران ساکنان غزه را به آنها می‌دهد. این سیستم آپارتاید باید تمام شود. در عین حال امریکا باید از حمایت اسرائیل در دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جرایم دست بکشد و وتوی قطعنامه‌هایی را که در مورد خشونت‌های حقوق بشری اسرائیل صادر می‌شود، متوقف کند. در این برهه یک آتش‌بس فوری کارساز است. فلسطین سال‌هاست که هزینه این سیستم آپارتاید را پرداخت می‌کند. حتی در حملات اخیر نیز تبعات این سیستم غیرانسانی گریبان غیرنظامیان اسرائیلی را گرفت. زمان آن است که این شرایط را تمام کنیم.
 

برنامه ای برای نسل کشی؟!
شیوانی چائوهان؛ تحلیلگر سایت بی ان ان هنگ کنگ

چهره تنش ها میان اسرائیل و فلسطین در حال تغییر است و بسیاری از تحلیلگران سیاسی اسرائیل را به خاطر اقداماتش علیه فلسطینی ها مورد نقد قرار داده اند. اسرائیل دهه هاست به خاطر اعمال سیاست هایی علیه فلسطین مانند گسترش شهرک ها در قلمروی فلسطین و تخریب خانه های مردم منطقه مورد نقد هستند. اما محاصره غزه در چند روز اخیر صدای منتقدان بین المللی را درآورده است. اینکه در این برهه جنگی مسیر مردم بسته و ورود کالاهای اساسی به غزه منع شود، اسرائیل را مسبب بروز یک بحران حقوق بشری در نوار غزه کرده است. اما اسرائیل با ضروری خواندن این اقدامات برای حفظ امنیت خود سعی در توجیه این خشونت دارد. در این میان واکنش جامعه بین المللی نیز دو گانه است؛ از یکسو کشورهایی به نقد عملکرد اسرائیل برخاسته اند و در مقابل برخی دیگر این خشونت را حق دفاع مشروع آن می دانند. با این حال آنچه مسلم است، لزوم یافتن راهکاری برای حل این بحران است چراکه جان میلیون ها فلسطینی  در میان است و جامعه بین المللی باید نقش خود را در شکل دادن به آینده آنها ایفا کند.

 

این خونریزی بدون رعایت حقوق فلسطین پایانی ندارد
مایکل موشابک؛ تحلیلگر سایت امریکایی Truthout

تنش‌های این هفته میان اسرائیل و فلسطین با حمله 7 اکتبر حماس رخ نداد بلکه ریشه این عملیات در سال‌ها محاصره فلسطینی‌ها و فشار حداکثری بر ساکنان منطقه‌ای است که گرفتار محاصره‌ای بی‌پایان، کینه نژادی و آپارتاید اسرائیلی شده‌اند. بنیامین نتانیاهو از روزی که دوباره در دفتر نخست‌وزیری نشست، با همراهی صهیونیست‌های تندرو، راست‌های افراطی و شرکای ضدفلسطینی‌اش سیاست‌هایی را در سرزمین‌های فلسطینی پیاده کرد که هر لحظه بر شدت خشم فلسطین و در نتیجه تشدید تنش‌ها افزود. او بعد از تشکیل کابینه اضطراری، دستور بمباران غزه را داد؛ بمبارانی که هدف آن نه مقاومت حماس که تمامی شهروندان فلسطینی بود که سال‌ها در همسایگی شهرک‌نشینان اما با تبعیضی غیرقابل باور زندگی می‌کردند. بیش از 2 میلیون فلسطینی از سال 2007 در محاصره و هدف حملات پی‌درپی صهیونیست‌ها بوده‌اند. شرایط سخت زندگی در غزه که این روزها با بسته شدن آب و برق و قطع دارو و غذا به وخامت بیشتری رسیده است، فلسطینی‌ها را با آینده‌ای سخت و رقت‌بار روبه‌رو کرده است. این خشونت‌های بدون پایان و شهرک‌سازی‌های بی‌رویه و آپارتاید اسرائیلی است که زمینه‌ساز پاسخ مسلحانه مقاومت شده است. امریکا و دیگر شرکای اروپایی‌اش که این روزها علم حمایت از ارتش اسرائیل را بلند کرده‌اند، مسئول این خشونت جمعی و بمباران خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و... در غزه هستند. تا این اشغال پایان نیابد و عدالت، آزادی و حقوق برابر برای فلسطینی‌ها وجود نداشته باشد، نمی‌توان امیدی به صلح داشت.

 

هشدار یک قتل عام قریب‌الوقوع
 تحریریه سایت صدای یهود برای صلح
دولت اسرائیل یک جنگ همراه با نسل‌کشی را علیه مردم غزه به راه انداخته است. ما عمیقاً با غیرنظامیان اسرائیلی ابراز همدردی داریم اما در حال حاضر شرایط وحشتناک‌تر، آن است که دولت اسرائیل و امریکا از این کشته‌ها به عنوان دستاویزی برای قتل عام فلسطینیان غزه بهره گرفته‌ و وعده داده‌اند که این منطقه را به جهنم تبدیل کنند. دولت اسرائیل در این چند روز با تخریب کامل غزه، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی را زیر بمباران سنگین قرار داده است. تل‌آویو حتی با قطع برق منطقه کاری کرده است که بیمارستان‌ها نتوانند جان بیماران را نجات دهند، زیرساخت‌های اینترنتی و مخابراتی را نیز از بین برده‌اند و با قطع ارتباط این منطقه با دنیای خارج، آنها را تنها و بی‌پناه، تشنه و گرسنه رها کرده‌اند. در این شرایط دولت امریکا نیز با ارسال اسلحه و به راه انداختن ناوهای جنگی، وعده حمایت و سرپوش گذاشتن بر جرایم اسرائیل را داده است. اما این قتل عام قریب‌الوقوع فلسطینی‌ها باید متوقف شود. امریکا باید برای آرام کردن فضا پا پیش بگذارد و به فوریت ارسال محموله‌های جنگی را به این منطقه متوقف کند. آینده صلح و امنیت برای همه در سایه عدالت، آزادی و برابری ایجاد می‌شود و این تنها گزینه است.

 

قحطی؛ سلاح اسرائیل علیه مردم فلسطین
مارجری کوهن؛ استاد بازنشسته و مدافع صلح

جنگنده‌های اسرائیل با بمباران همه‌جانبه غزه، خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و هر ساختمانی را تخریب کردند. 10 اکتبر مقامات اسرائیل اعلام کردند که بیش از هزارتن مواد منفجره 500 نقطه در این باریکه را هدف قرار داده است. پیش‌بینی می‌شود که حمله زمینی اسرائیل نیز با حضور 360 هزار نیروی اشغالگر انجام شود و نتانیاهو به ساکنان غزه هشدار تخلیه داده است. اما نکته این است که مردم غزه جز از طریق عبور از مرز مصر نمی‌توانند منطقه را ترک کنند و اسرائیل هر راه ورود و خروجی را تحت‌کنترل دارد. حتی در 11 اکتبر این مرز دوبار هدف حمله قرار گرفت. در این شرایط این حق مشروع فلسطینی‌ها در چهارچوب قوانین بین‌المللی است که در برابر اشغالگری اسرائیل مقاومت کنند. در این شرایط حتی اگر برخی اقدامات فلسطینی‌ها در مسیر مقاومت در چهارچوب قوانین بین‌المللی نباشد، در هیچ‌کجای چارت سازمان ملل، حمله اسرائیل به عنوان دفاع مشروع تلقی نمی‌شود. این در حالی است که بهره‌گیری از قحطی به عنوان سلاح جنگی در پروتکل‌های اضافی کنوانسیون ژنو نیز جرم جنگی به شمار می‌رود. بدون شک ریشه حملات این هفته حماس چیزی جز نیم‌قرن اشغال و آزار و اذیت ظالمانه نبوده است. در این برهه باید دولت امریکا را برای ایجاد آتش‌بس فوری و توقف ارسال سلاح به اسرائیل تحت‌فشار قرار داد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی