امیرعبداللهیان در سفر به عراق و لبنان نسبت به تداوم جنایت جنگی صهیونیست‌ها هشدار داد

جبهه‌های دیگر مقاومت در انتظار کودک کش ها

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه گذشته سفر خود به منطقه غرب آسیا را با ورود به بغداد آغاز کرد. این سفر که در راستای رایزنی در مورد وضعیت فلسطین و هماهنگی جهان اسلام برای حمایت از فلسطینی‌ها و همچنین گفت‌و‌گو پیرامون توافق امنیتی بین ایران و عراق و اقدامات انجام شده در این خصوص شکل گرفت، در ادامه به لبنان رسید. دیدار با تعدادی از مقامات لبنانی از جمله سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و رایزنی در مورد روابط دوجانبه و تحولات جاری در منطقه در برنامه سفر روز جمعه امیرعبداللهیان به بیروت قرار داشت. این اولین سفر وزیر امور خارجه کشورمان پس از عملیات موفقیت‌آمیز مقاومت فلسطین و همچنین جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در محاصره و تهاجم به مردم غزه است.

دیدار با اعرجی در بغداد
حسین امیرعبداللهیان در بدو ورود به بغداد در محل شورای امنیت ملی عراق با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرد. وی در این دیدار گفت: آنچه در عملیات طوفان‌الاقصی رخ داد، اقدامی کاملاً فلسطینی و خودجوش در واکنش به جنایات مستمر و تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و تعرض مکرر به مسجد‌الاقصی محسوب می‌شود. قاسم‌الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار گفت: فلسطین قضیه مهم و جوهری از نظر عراق و ایران است و مواضع دولت عراق و آیت‌الله سیستانی بر موضع دولت عراق در این زمینه تأکید دارد.

همه چیز بستگی به شرایط غزه دارد
امیرعبداللهیان در ادامه سفر یک روزه خود به بغداد با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق هم دیدار کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار گفت: مقامات برخی کشورها در تماس با ما از احتمال باز شدن جبهه جدیدی در منطقه می‌پرسند، به آنها گفتیم پاسخ روشن ما در خصوص احتمالات آتی این است که همه چیز بستگی به اقدامات رژیم‌صهیونیستی در غزه دارد. السودانی هم در این دیدار عنوان کرد: ما از طوفان‌‌الاقصی تعجب نمی‌کنیم، چون نمی‌توان حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفت و اشتباه است اگر گمان شود با عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی، حقوق ملت فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود.

مقاومت از ایران اجازه نمی‌گیرد
امیرعبداللهیان بامداد جمعه نیز به لبنان رفت و با نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، مقامات وزارت خارجه لبنان، نماینده نبیه بری، رئیس مجلس و نماینده جنبش حماس در لبنان دیدار کرد. او در دیدار با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت: امریکایی‌ها می‌خواهند به اسرائیل فرصت دهند غزه را ویران کند و این خطای کامل است. اگر امریکایی‌ها به دنبال این هستند که جنگ در منطقه توسعه نیابد، باید اسرائیل را کنترل کنند. میقاتی نیز شرایط غزه را حزن‌انگیز توصیف کرد و گفت: لبنان از فلسطین به‌عنوان قضیه حق حمایت می‌کند. وی به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای پیشگیری از یک جنگ منطقه‌ای را ضرورتی مهم و فوری دانست.
امیرعبداللهیان سپس با سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. امیرعبداللهیان تأکید کرد: نیروهای مقاومت در منطقه برای گشودن جبهه‌های دیگر در نبرد با اسرائیل، از تهران اجازه نمی‌گیرند.
وزیر امور خارجه همچنین شب گذشته پس از دیدار با رهبران جنبش حماس در لبنان، بیروت را به مقصد سوریه ترک کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی