نگاهی به دلایل ممنوعیت حمایت از فلسطین در برخی کشورهای اروپایی به همراه کانادا و استرالیا

هراس غرب از تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

در حالی که رژیم صهیونیستی با بمباران وسیع نوار غزه و استفاده از بمب‌های ممنوعه فسفر سفید در سرزمین‌های اشغالی به جنایات خود ادامه می‌دهد، حامیان غربی این رژیم با اغماض از این فجایع ضد انسانی، هر گونه تظاهرات و راهپیمایی در حمایت از مردم مظلوم غزه را ممنوع اعلام کرده و با جرم‌انگاری این اقدامات، پیوند ناگسستنی خود با رژیم صهیونیستی را به‌روزرسانی کرده‌اند. البته این اقدام در برخی از دولت‌ها تازگی ندارد و پیش‌تر نیز چنین فرامینی در این خصوص صادر شده بود. در کشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، کانادا و استرالیا در حدود 6 ماه گذشته قانونی تصویب کردند که اهتزار پرچم فلسطین جرم تلقی شده و مجازات آن 10 سال زندان خواهد بود.
در حالی که روز دوشنبه، وزیر کشور فرانسه هر گونه برگزاری تظاهرات حمایتی از فلسطین را ممنوع کرده و روز چهارشنبه ‌دولت انگلیس برای اعلام همبستگی بیشتر با رژیم صهیونیستی، برافراشته شدن پرچم فلسطین را جرم دانست، روز پنجشنبه صدراعظم آلمان اعلام کرد، این کشور پس از جنگ اخیر میان رژیم صهیونیستی و نیروهای حماس، عاملان هرگونه حمایت از این گروه مقاومت فلسطین را مجازات خواهد کرد. آلمان همچنین برگزاری تجمعات در حمایت از فلسطین را ممنوع اعلام کرد. بجز آلمان، هلند نیز در اقدامی عجیب اجازه تظاهرات را منوط به عدم حمایت از حماس و عدم پرداختن به شعارهای ضد صهیونیستی کرد.
 
همسو، همچون همیشه
با وجود این، اما ادراک افکار عمومی جهان از ماهیت واقعی رژیم صهیونیستی با وجود داستان‌سرایی و دروغ‌پردازی‌های تبلیغاتی این رژیم، منحرف نشدنی است و قاطبه آنها رژیم صهیونیستی را جنایتکار و کودک‌کش قلمداد کرده و از این رو بر حمایت از مظلومیت مردم فلسطین اهتمام دارند.
در همین راستا، دوشنبه‌شب، صدها نفر از هواداران فلسطین مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن تجمع اعتراضی برپا کرده و ضمن اعلام همبستگی با مردم فلسطین، خواستار پایان اشغالگری در این منطقه شدند.‌ علاوه بر آن، با وجود ممنوعیت‌های ایجاد شده اما هواداران فلسطین برنامه تدارک دیده‌اند که روز شنبه نیز در لندن تظاهرات کنند. همچنین مردم فرانسه به رغم ممنوعیت‌ها به خیابان‌ها آمدند و در برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم فلسطین با سرکوب نیروهای پلیس مواجه شدند.
چنین مواضعی از سوی دولت‌های غربی به‌خوبی پرده از چهره این کشورها فرو می‌ریزد و در فرامتن به‌صراحت استانداردهای دوگانه‌ای را در قبال ادعای آزادی بیان آشکار می‌سازد که در بطن خود حقوق مردم فلسطین را ضایع کرده و فضای بیشتری برای جنایات رژیم اسرائیل فراهم می‌کنند. این دولت‌ها اجازه برگزاری تظاهرات به طرفداران اسرائیل را بدون هیچ محدودیتی می‌دهند، اما در مقابل از تظاهرات همبستگی با فلسطین ممانعت به عمل می‌آورند.
از سوی دیگر، این رفتارها ناشی از تعهد غرب به سرکردگی ایالات متحده برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است، به طوری‌که جو بایدن در دیدار با هرتزوگ در تیرماه، تعهد امریکا نسبت به امنیت اسرائیل را «آهنین» دانست. از این رو، هزینه‌هایی که دولت‌های غربی برای رژیم صهیونیستی متحمل می‌شوند بخشی از این تعهد غرب است که در برهه‌های زمانی به اشکال مختلف اجرایی می‌شود.
 
دلایل دولت های اروپایی برای همراهی با واشنگتن و تل‌آویو
با این حال، اروپا دلایل مختلف دیگری برای ارائه این دستورات دارد، بویژه که طوفان الاقصی نقطه عطفی بر روند تقابل مقاومت با رژیم بود و توانست با شکست اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست‌ها، بر موجودیت آن نیز ضربه وارد کند.‌ در وهله اول، این اقدام نشانه‌ای از هراس دولت‌های اروپایی از بازنمایی جنایات رژیم صهیونیستی و پاکسازی قومی آن است که می‌رود به طور دومینو‌وار در اتحادیه اروپا جریان یابد. هراس دیگر، رواج جلوه‌های کارآمدی گفتمان مقاومت اسلامی در فلسطین در میان مردم اروپاست؛ گفتمانی که در مقابل‌ با تضعیف چهره رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی هم دولت را متزلزل نشان می‌دهد و هم مشروعیت آن را به رغم همبستگی دولتمردان غربی زیر سؤال می‌برد که می‌تواند در بزنگاه‌های زمانی در حد یک مطالبه عمومی نقش‌آفرینی کند. در وهله دوم، تظاهرات به‌خوبی پروپاگاندا و دروغ‌سالاری رژیم صهیونیستی را بر ملا کرده و این قابلیت را دارد که مواضع دولتمردان اروپایی را در مقابل مردم آن زیر سؤال ببرد. زیرا این امر می‌تواند با برانگیختن انتقادات به حمایت از عاملان کشتار فلسطینیان، جایگاه سیاسی آنها را مخدوش سازد. در وهله سوم، غرب تلاش دارد حمایت‌های سیاسی و نظامی از کودک‌کشی و جنایات در نوار غزه را در سکوت واقعیت‌های میدانی تداوم بخشد؛ واقعیت‌هایی که به رغم برچسب‌گذاری زیر کلیدواژه‌های «خشونت» و «تروریسم» بر تحرکات حماس و باقی گروه‌های مقاومت، اما نتوانسته نزد اذهان عمومی به انحراف کشیده شود.
دولت‌های غربی همصدا با رژیم صهیونیستی اقدامات حماس را تروریستی خوانده و با 11 سپتامبریزه کردن واقعه، تلاش می‌کنند که ضمن مظلوم‌نمایی ورود خود به ماجرا را موجه سازند. زیرا در اوضاع کنونی، غرب اکنون در جنگ اوکراین با انتقادات زیادی در داخل و برخی دولت‌های جهانی روبه‌روست و نیاز به بهانه‌سازی در آن وجود دارد. اما این ترفندی قدیمی است که حتی در تاریخ مدید بعد از حمله به افغانستان، نتوانست توجه جهانی را به خود جلب کند و آنها با غوطه‌ور شدن در موج اعتراضات داخلی و خارجی مجبور به ترک خاک این کشور شدند.
 
مبارزه با تغییر چهره خاورمیانه
در مجموع، این تدابیر به اصطلاح امنیتی برای ممانعت از هر گونه نماد حمایتی از مقاومت فلسطین در خاک اروپا، نشانی از هم‌پیمان بودن دولت‌های غربی با آرمان رژیم صهیونیستی در تصاحب خاک فلسطین اشغالی و نسل‌کشی و توسعه این جنایات در غرب آسیاست. همان‌طور که در سوریه با تقویت جبهه داعش سعی بر تغییر حاکمیت و برکناری بشار اسد داشتند، ‌اکنون نیز در همین راستا به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
اعزام ناو جنگی و هواپیمای جاسوسی انگلیس به شرق مدیترانه، جدا از ارسال تجهیزات نظامی امریکا به خاک اسرائیل نیز گویای همین موضوع است. ضمن اینکه این اقدام بخشی از تلاش گسترده غرب برای ایجاد هراس در جبهه مقاومت است که اکنون در سطح کلان و نه تنها محدود به مرزهای فلسطین، آرایش جدیدی به خود گرفته است.
علاوه بر آن، این اقدامات غربی‌ها، نشان می‌دهد که آنها به‌خوبی از تغییر موازنه و تغییر چهره خاورمیانه با محوریت مقاومت آگاه شده و زنگ خطر را احساس کرده‌اند. ‌رخدادی که با تحول در مؤلفه‌های قدرت در منطقه هر گونه توازنی را به نفع مقاومت تغییر داده و می‌تواند منافع غرب به سرکردگی امریکا را به چالش بکشاند.
نکته جالب در این بین، موضع بی‌تفاوت دولتمردان غربی در ازای کشته شدن اتباعشان توسط رژیم صهیونیستی در بمباران نوار غزه و سرپوش گذاشتن بر آن است. روز گذشته گردان‌های شهید عزالدین قسام اعلام کردند که در اثر این بمباران، ‌13 اسیر از جمله چند تبعه خارجی کشته شدند. البته این دور از انتظار نبود، زیرا «گیلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تأکید کرده بود که وضعیت اسرا «مانع ما برای انجام کاری که باید برای امن کردن آینده اسرائیل(هرگونه حمله) انجام بدهیم، نمی‌شود.» با وجود این، هر گونه مقاومت در برابر واقعیت‌های سرزمین اشغالی و تلاش برای سرپوش گذاشتن به آن بیشتر به ضرر دولتمردان غربی تمام خواهد شد و نتیجه‌ای رسواکننده برای آنها به بار خواهد آورد. یکی از برنامه‌ریزان تظاهرات روز شنبه (امروز) در انگلیس، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ممنوعیت‌های دولت، دلیل محکمی برای حضور در خیابان و اعلام همبستگی با فلسطین است.

جستجو
آرشیو تاریخی