تل آویو زیر آتشمقاومت

مقاومت فلسطین از عصر دیروز پاسخ به حملات صهیونیست‌ها را آغاز کرد

حسین فاطمی
خبرنگار

در چهارمین روز از تحولات فلسطین و در پی حملات روز دوشنبه و بامداد سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به سراسر غزه، گردان‌های عزالدین قسام از صبح دیروز حملات خود به برخی مناطق صهیونیست‌نشین را به طور پراکنده آغاز کردند و عصر دیروز این حملات را با حملات برق‌آسا به تل آویو، فرودگاه بن گوریون و شماری از شهرها و شهرک‌های صهیونیستی به اوج رساندند.
منابع رسانه‌ای بعد از ظهر دیروز دوشنبه از موج جدید حملات موشکی مقاومت فلسطین در نوار غزه به تل‌آویو و فرودگاه بن گوریون خبر دادند. در همین ارتباط ایرنا به نقل از خبرگزاری سما خبر داد، گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: گردان‌های القسام فرودگاه بن گوریون و تل آویو را در پاسخ به هدف قرار دادن غیرنظامیان با موشک بمباران کردند. رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که صدای انفجارهای شدید در منطقه «ریشون لتزیون هولون» و «تل آویو» شنیده شد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان داشت، موج جدید حمله موشکی مقاومت به تل‌آویو و فرودگاه بن گوریون شدیدترین حمله به تل‌آویو بوده است. در اللد، فلاسیم، کفار عزه، ساعد و حولون، مناطق مختلف تل آویو نیز آژیر هشدار به صدا درآمده است. شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از نفوذ مبارزان مسلح فلسطینی به شهرک صهیونیستی مفلاسیم خبر داد. همزمان با این حملات گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که با شلیک موشک منطقه کفارعزه و پایگاه نظامی فجه را هدف قرار داد. در همین ارتباط خبرنگار سی‌ان‌ان در شهرک صهیونیست‌نشین «کفار» در حومه غزه، تعداد کشته‌های اسرائیلی‌ را خیلی بیشتر از ارقام اعلام شده دانست و تأکید کرد، این ارقام افزایش خواهد یافت. گردان‌های القدس همچنین از حمله خمپاره‌ای به سایت نظامی «ناحل عوز» واقع در شمال غرب صحرای «النقب» خبر داد. بنا بر گزارش‌ها آژیر خطر در شهرهای بئر السبع، حتساریم و النقب که یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آنجا قرار دارد نیز به صدا درآمد. ضمن آنکه منابع خبری اعلام کردند که موشک‌های مقاومت به شمال کرانه باختری نیز اصابت کرد. شهرهای اشغالی یافا و المثلث نیز از دیگر شهرهایی بودند که دیروز عصر هدف حمله موشکی مقاومت قرار گرفتند. ایست بازرسی دوتان در نزدیکی شهرک یعبد در غرب جنین هم هدف حمله موشکی قسام قرار گرفت. برخی منابع نیز از به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و اعلام کردند که آژیر خطر در نزدیکی منطقه رأس الناقوره به صدا درآمده است. در همین ارتباط منابع عبری‌زبان اعلام کردند که برخی شهرک‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی از سمت لبنان هدف حمله راکتی قرار گرفتند. شبکه العربی نیز اعلام کرد که 5 موشک از منطقه القلیله در شهر صور واقع در لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شد. در پی این حملات شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ارتش این رژیم در حال حمله توپخانه‌ای به جنوب لبنان در پاسخ به شلیک موشک به شمال فلسطین اشغالی است.»
 
عسقلان زیر آتشبار مقاومت
اما شدیدترین حمله دیروز مقاومت ساعت 5 عصر به وقت محلی رقم خورد و گردان‌های قسام در پی مهلت دو ساعته‌ای که به ساکنان عسقلان داده بود، این شهر را زیر آتشبار راکت‌های خود قرار داد. بنا بر گزارش‌ها، گردان‌های شهید عزالدین قسام با ارسال پیامکی به تلفن‌های همراه ساکنان صهیونیست شهر اشغالی عسقلان از آنها خواسته بود که تا ساعت 5 عصر به وقت قدس شهر را ترک کنند. بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی العربی در دقایق نخست این حمله 30 انفجار بزرگ در این شهر رخ داد. منابع عبری‌زبان نیز از ویرانی و آتش‌سوزی گسترده در مناطق مختلف شهر اشغالی عسقلان در پی حمله موشکی بی‌سابقه قسام خبر دادند. الیاس کرم خبرنگار الجزیره نیز اعلام کرد: «شدت حملات راکتی قسام از نوار غزه به عسقلان بی‌سابقه است و تاکنون چنین حمله‌ای ندیده بودیم.» کانال 14 رژیم صهیونیستی نیز از کشته شدن چند صهیونیست در حمله موشکی به عسقلان خبر داد. این در حالی است که هلیل بیتون روزین خبرنگار اسرائیلی اعلام کرد که حمله موشکی قسام به عسقلان تلفات سنگینی در پی داشته است. منابع عبری‌زبان اعلام کردند که کماندوهای دریایی قسام از طریق دریا شهر اشغالی عسقلان را مورد حمله قرار دادند.
 مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیز در تحلیلی تأکید کرد: «این حجم گسترده آتش موشکی قسام در روز چهارم جنگ تمام عیار دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه یک پیام راهبردی مهم دارد و آن هم این است که این حجم بمباران و تخریب بی‌سابقه دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه هیچ تأثیری بر توانمندی های مقاومت نگذاشته است و نیروهای مقاومت خود را کاملاً برای نبردی طولانی‌مدت آماده کرده‌اند. ضمن اینکه این حملات دقیقاً از مناطقی شلیک شده است که در معرض بمباران بی‌سابقه دشمن صهیونیستی قرار داشت. از همین رو مقاومت با حملات موشکی به عسقلان این پیام را به دشمن رساند که ابتکار عمل را در دست دارد.»
سخنگوی حماس نیز با اعلام خبر حملات گردان‌های قسام به عسقلان تصریح کرد: «در واکنش به جنایت کوچاندن مردم ما از سوی دشمن و وادار کردن آنها به خروج از منازلشان در برخی مناطق در غزه، ما به ساکنان شهر عسقلان اشغالی تا ساعت ۵ عصر به وقت محلی فرصت دادیم تا از آنجا بروند.»
 
فرار از الجلیل
این در حالی است که منابع عبری اذعان کردند که اکثر ساکنان منطقه الجلیل در شمال اراضی اشغالی که هم مرز با لبنان است، به دلیل ترس از عملیات جدید نظامی اقدام به ترک منازل خود کردند. بنا بر گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی بیش از ۷۵ درصد صهیونیست‌های ساکن این منطقه در شمال فلسطین اشغالی از ترس نفوذ و حمله احتمالی مبارزان مقاومت این منطقه را ترک کرده و به دیگر مناطق رفته‌اند. در همین ارتباط رادیو سراسری رژیم صهیونیستی از احتمال نفوذ مبارزان مسلح مقاومت از سمت لبنان به منطقه شلومی در الجلیل غربی خبر داد، جایی که خبرگزاری آناتولی اعلام کرد 16 راکت کاتیوشا در 3 نوبت از جنوب لبنان به سمت این شهرک صهیونیست‌نشین در مجاورت شهرک مرزی ناقوره شلیک شده است.
شدت این حملات طوری بود که منابع عبری زبان اعلام کردند کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی تا دو ساعت دیگر (نزدیک به نیمه‌شب دیشب) جلسه‌ای اضطراری برگزار خواهد کرد. در همین حال مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین خبر داد، برای اولین‌بار از آغاز نبرد طوفان الاقصی، سامانه پدافندی «فلاخن داود» برای مقابله با موشک‌های قسام فعال شده است.

حملات مقاومت به شهرها و شهرک‌های اراضی اشغالی در حالی آغاز شد که پیش از آن رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده بودند، وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ۱۰ هزار قبضه سلاح دیگر در میان شهرک‌نشینان در مناطق مختلف توزیع کرده است. این حملات همچنین در حالی صورت گرفت که پیش از آن روزنامه عبری هاآرتص در گزارشی نوشته بود: «اگر حملات زمینی ارتش اسرائیل علیه غزه انجام شده و ادامه یابد، اسرائیل با خطر موجودیت روبه‌رو خواهد شد. دیوید عبری، فرمانده سابق ارتش رژیم صهیونیستی و معاون پیشین رئیس ستاد مشترک رژیم صهیونیستی نیز گفته بود: «ورود زمینی به غزه می‌تواند به یک تله راهبردی برای اسرائیل تبدیل شود و ما را در معرض خطرات جدی قرار دهد.»
از سوی دیگر منابع فلسطینی از شهادت دو تن از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه خبر دادند. بر این اساس شب گذشته زکریا معمر عضو دفتر سیاسی حماس و رئیس روابط عمومی این جنبش به شهادت رسیده و جواد ابوشماله یکی دیگر از اعضای دفتر سیاسی حماس و رئیس امور مالی این جنبش نیز شهید شده است.

حملات صبحگاهی مقاومت

حملات برق‌آسای عصر دیروز در ادامه حملات پراکنده‌ای بود که از صبح دیروز آغاز شده بود. بنا بر گزارش رسانه‌های عربی، از بامداد دیروز سه‌شنبه و پس از نفوذ اعضای حماس به منطقه کفار سعد در نوار غزه، درگیری‌های مسلحانه آغاز شد. رسانه‌ها گزارش دادند که اعضای حماس برای مانع‌تراشی در مسیر نیروهای صهیونیست، منطقه سعد را با خمپاره گلوله‌باران کردند. به گفته این رسانه‌ها، بالگردهای نظامی صهیونیست‌ها نیز برای پشتیبانی از اشغالگران وارد درگیری در چهارراه سعد شدند و گلوله‌باران خمپاره تا شب گذشته و زمان تهیه این گزارش همچنان ادامه داشت.
منابع عبری گزارش دادند که پس از نفوذ رزمندگان مقاومت به شهرک‌ها و درگیری‌ها، دستوراتی به شهرک‌نشینان در کفار سعد در غلاف غزه داده شد که در پناهگاه‌ها بمانند. ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید، تجهیزات نظامی بسیاری را به غلاف غزه گسیل کرده است. نظامیان بی‌شماری نیز در مرزهای مشترک با غزه مستقر هستند. ارتش رژیم صهیونیستی افزود: به واسطه تانک‌ها دیواری آهنین در منطقه حائل با غزه ایجاد کرده‌ایم و هر که به آن نزدیک شود، کشته خواهد شد.
همچنین منابع عبری دیروز سه‌شنبه اعلام کردند که نیروهای زبده «گردان‌های قدس» با خودروهای استتار شده وارد غلاف غزه شدند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: برخی از خودروهای مورد استفاده نیروهای زبده گردان‌های قدس که به غلاف غزه یورش بردند، به‌خوبی استتار شده و شبیه خودروهای پلیس صهیونیستی بودند. گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی هم اعلام کرد، تیپ طولکرم دست به عملیات نفوذی قهرمانانه در داخل شهرک عیناف زد و در جریان آن برج نظامی در شهرک مذکور مورد حمله قرار گرفت و به طور کامل به تصرف مبارزان این گروه درآمد. طبق بیانیه تیپ طولکرم تعدادی از شهرک‌نشینان نیز هدف قرار گرفتند که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. البته پاسخ مقاومت محدود به غزه نبود. منابع محلی گزارش دادند، نیروهای مقاومت با تیراندازی گسترده به ایست بازرسی نظامی «سالم» در غرب شهر جنین حمله کردند. این منابع گفتند، نیروهای مقاومت پس از انجام مأموریت به سلامت از محل خارج شدند.
شاید مهم‌ترین موضوع به بیانیه گروه مقامت «عرین الاسود» باز گردد که عموم فلسطینیان در کرانه باختری را به خیزش سراسری علیه اشغالگران فراخواند. عرین الاسود اعلام کرد که نبرد طوفان الاقصی نبرد همه فلسطینیان و به یاری خداوند نبرد آزادسازی فلسطین است و همه باید از مرحله دفاع به مرحله حمله منتقل شوند. عرین الاسود اعلام کرد که ساکنان کرانه باختری ساعت ۷ شامگاه دیروز به وقت فلسطین در یک طوفان انسانی برای حمایت از مقاومت در غزه بیرون خواهند آمد. این گروه تمامی گروه‌های مقاومت در کرانه باختری اعم از جنین، نابلس، قدس، رام الله، طوباس، اریحا، الخلیل، بیت لحم و دیگر شهرها را به رویارویی مسلحانه با اشغالگران و وارد کردن ضرباتی سخت به آنها فراخواند.
 در این بین ارتش رژیم صهیونیستی دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان نظامیان این رژیم در جریان درگیری با جنبش حماس به ۱۲۴ سرباز و افسر رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی در سایت رسمی خود اسامی ۳۸ نظامی دیگر را که از شنبه گذشته در جریان درگیری با مبارزان حماس به هلاکت رسیدند، منتشر کرد.پلیس رژیم صهیونیستی نیز از هلاکت «افشالوم یائیر پیرتس» یکی از فرماندهان نیروهای یگان ویژه یمام و سرتیپ مور شکوری فرمانده یگان گشتی‌های منطقه جنوبی در درگیری مسلحانه با مبارزان مقاومت خبر داد. به این ترتیب تعداد سربازان اسرائیلی کشته شده در این درگیری‌ها به ۱۲۴ سرباز و افسر رسید. در یک آمار کلی‌تر، طی عملیات طوفان الاقصی که از روز شنبه توسط گردان‌های القسام علیه رژیم صهیونیستی آغاز شده است، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ صهیونیست کشته و بیش از 2600 نفر نیز زخمی شده‌اند.

 

وزیر نژادپرست

یکی از مهم‌ترین موضوعات دیروز به سخنان نژادپرستانه یواف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و به دنبال آن محاصره بی‌سابقه نوارغزه و حملات بی‌امان صهیونیست‌ها به این باریکه باز می‌گشت؛ اتفاقی که علاوه بر واکنش بین‌المللی و منطقه‌ای با واکنش سازمان ملل هم روبه‌رو شد و آن را مغایر با قوانین دانست. گالانت در نشستی در فرماندهی جنوبی ارتش رژیم صهیونیستی دستور محاصره کامل نوار غزه را صادر کرد و در اظهاراتی گستاخانه که مشابهش دیده و شنیده نشده بود گفت: «در آنجا برق، آب، گاز و غذا وجود نخواهد داشت، ما در حال جنگ با حیوان‌هایی انسان‌نما هستیم و بر این اساس برخورد می‌کنیم.» این جملات نژادپرستانه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی، عملاً به معنای چراغ سبز برای نسل کشی تمام عیار ساکنان غزه قلمداد می‌شود که تا لحظه تنظیم گزارش و طبق آمارها در آن جا بیش از ۷۰۰ نفر به دلیل تجاوزات هوایی به شهادت رسیده‌اند.
در مقابل جنبش حماس به این اظهارات واکنش نشان داد. ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس با اشاره به اظهارات گستاخانه یواف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره قطع آب، غذا و برق به روی ساکنان نوار غزه و اهانت به آنها با توصیفشان با عبارت «حیوان‌های انسان‌نما» اظهار کرد: این سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی فراتر از رفتار نازی‌ها و نژادپرستی بی‌شرمانه بوده و متعلق به رویکرد گروهک‌هاست. سخنگوی حماس در ادامه تأکید کرد: اظهارات گالانت مستلزم موضعگیری روشنی از سوی جامعه جهانی و مسئولان حقوق بین‌الملل است.
در راستای گفته‌های سخنگوی جنبش حماس، رژیم صهیونیستی وارد جنگ ایجاد قحطی و گرسنگی در غزه شده و مانع ورود مواد غذایی به این شهر می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم خبر داد که یسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی دوشنبه دستور قطع فوری آب غزه را داد و گفت که برق و سوخت غزه نیز شنبه قطع شده است. وی گفت که رژیم صهیونیستی اقدامات خود را علیه غزه به سطح محاصره فراگیر و منع ورود مواد غذایی رسانده است. رژیم صهیونیستی همچنین حملات زیادی را به بازارها و زیرساخت غزه انجام داده است.
 

 

حملات جنون آمیز

با تحقیری که سران و مقامات رژیم صهیونیستی به واسطه عملیات طوفان‌الاقصی متحمل شده‌اند و بی‌شک این شکست‌ تا سال‌ها گریبان آنها را خواهد گرفت، این رژیم در یک رفتار جنون‌آمیز و از همان روز شنبه حملات موشکی، هوایی و پهپادی به نوار غزه را در دستور کار قرار داده و دیروز سه‌شنبه نوار غزه‌ای که تحت محاصره کامل بود و برق، آب، غذا و گاز روی ساکنانش قطع شده بود آماج تجاوزات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی بود. در نتیجه بمباران یک ساختمان مسکونی که دفاتر مطبوعاتی در غرب شهر غزه در آن واقع شده بود، پنج شهروند از جمله سه خبرنگار در بامداد روز سه‌شنبه شهید شدند.
سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌ای دولت غزه، شهادت خبرنگاران سعید الطویل و محمد صبح را که بر اثر شلیک هواپیماهای اشغالگر هنگام پوشش خبری تخلیه یکی از ساختمان‌های در معرض تهدید بمباران در غرب به شهادت رسیدند، تسلیت گفت.این در حالی است که همکار دیگرشان هشام النواجحه نیز که در کنار آنها بود و بشدت زخمی شده بود پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. منابع فلسطینی اعلام کردند که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون 7 خبرنگار به شهادت رسیده‌اند که نام 6 نفر از آنها اعلام شده است: محمد الصالحی، عکاس خبرگزاری«السلطه الرابعه»، ابراهیم لافی، عکاس خبرگزاری «عین میدیا»، اسعد عبدالناصر شملخ، سعید الطویل، سردبیر سایت خبری «الخامسه» و محمد صبح و هشام النواجحه که دو عکاس خبری هستند. همچنین، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دفتر شبکه خبری «العالم» معاونت برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در منطقه الرمال غزه را با هدف جلوگیری از پوشش اخبار تحولات تجاوز صهیونیست‌ها به غزه مورد حمله قرار دادند. در پی این حمله، فعالیت دفتر شبکه العالم در غزه کاملاً متوقف شد. خبرها حاکی است، هیچ یک از کارکنان و پرسنل این مرکز در حمله آسیبی ندیدند و کار خبررسانی توسط تیم شبکه العالم همچنان ادامه دارد. در این راستا الجزیره تصاویری از اثرات بمباران صهیونیست‌ها را پخش کرد که یونیفورم خبرنگاران را آغشته به خون نشان می‌داد و روزنامه‌نگاران در حال گریه برای همکاران خود که در نتیجه حمله صهیونیست‌ها به زمین افتاده‌اند و دعا می‌کردند.
همچنین منابع محلی گزارش دادند که هدیل برکه همسر البریم، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی پس از بمباران خانه خانواده وی در بنی سهیلا، در جنوب نوار غزه، جان باخت. رژیم صهیونیستی چهار آمبولانس را که برای انتقال مجروحان در منطقه عبسان الکبیره حضور داشتند، بمباران کرد. بامداد دیروز سه‌شنبه، جنگنده‌های رژیم اشغالگر چندین هدف از جمله یک برج مسکونی، دو مسجد، دو خانه و یک قبرستان را در نوار غزه بمباران کردند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در پی حملات صهیونیست‌ها به غزه و کرانه باختری، تاکنون 830 نفر در غزه و 19 نفر در درگیری‌های کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند که ۱۴۰ نفر از آنها کودک هستند. تعداد زخمی‌های غزه نیز به 4250 نفر افزایش یافت. شمار زخمی های کرانه غربی نیز به 110 نفر رسید. شدت حملات تا جایی بود که صدای اعتراض شهرک نشینان صهیونیست هم درآمد. در همین راستا رسانه‌های صهیونیستی نیز اعلام کردند، شهرک‌ نشینان سدیروت از نابودی زیرساخت‌ها و قطعی برق و کم آبی و نبود مواد غذایی شکایت دارند. مساحت شهرک سدیروت ۵ کیلومتر مربع است و در یک کیلومتری نوار غزه و شهر بیت حانون در فلسطین واقع شده است. این شهرک در سال ۱۳۳۰ در اراضی روستاهای آواره نجد و حوج ایجاد شد.
اما حملات هوایی تنها بخشی از جنایات صهیونیست‌ها در غزه است. در سوی دیگر قایق‌های جنگی به شکل هیستریک بندر غزه و اطراف آن را بمباران کردند. خبرنگار الجزیره پیشتر گزارش داده بود که قایق‌های مسلح رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه سواحل غزه را با موشک بمباران کردند. بمباران از سمت دریا همزمان با حملات هوایی هواپیماهای اشغالگر به مناطق مختلف نوار غزه بود. طبق گفته خبرنگار المیادین، قایق‌های اشغالگران در حملات خود به اطراف بندر غزه از بمب‌های فسفری استفاده کردند.

 

واکنش سازمان ملل

با محاصره کامل و تمام عیار غزه و حملات به ساکنان این باریکه، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، حملات رژیم صهیونیستی به غزه، مدارس و برج‌های مسکونی را هدف گرفته و منجر به قربانی شدن غیرنظامیان شده است.طبق نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل همچنین تصریح کرد، محاصره غزه باعث وخامت بیشتر اوضاع می‌شود و بر فعالیت مراکز پزشکی تأثیر می‌گذارد.
این نهاد حقوق بشری از کشورهای بانفوذ خواست بحران میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را مهار کنند. از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد که در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه چهار مدرسه و هشت مرکز پزشکی متحمل ضرر شده‌اند. آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از شهادت دو نفر از کارکنان این نهاد و پنج دانش‌آموز خبر داد. آنروا همچنین اعلام کرد، طی ساعات گذشته بیش از ۱۸۷ هزار نفر در سرتاسر نوار غزه آواره شده‌اند. ینس لایرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل (اوچا) در گفت‌و‌گویی مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد، تعداد آوارگان در نوار غزه از روز شنبه به‌شدت افزایش یافته و حملات جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه از شنبه موجب آوارگی بیش از ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این منطقه شده و بیشتر آنها به مدارس آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی) پناهنده شده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت نیز با اشاره به اینکه ذخیره تجهیزات پزشکی در نوار غزه تمام شده، ایجاد یک گذرگاه انسانی به سمت نوار غزه را خواستار شد. سازمان ملل سه‌شنبه از وارد آمدن خسارات سنگینی به چهار مدرسه و هشت مرکز درمانی در حملات به نوار غزه خبر داد.
همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد که بازبینی کمک‌های اتحادیه اروپا به فلسطین که توسط کمیسیون اروپا اعلام شده، پرداخت‌های مقرر به آنها را به حالت تعلیق درنمی‌آورد. راشا تودی به نقل از جوزپ بورل نوشت، تعلیق این کمک‌ها به آزار و اذیت مردم فلسطین می‌افزاید، به منافع اتحادیه اروپا در منطقه آسیب می‌زند و شبه‌نظامیان را بیشتر جسور می‌کند. اولیور ورهلی، کمیسیونر اتحادیه اروپا در حوزه گسترش و سیاست همسایگی روز دوشنبه در اظهاراتی با اشاره به حملات به رژیم صهیونیستی گفت که «شرایط همانند گذشته نمی‌تواند ادامه پیدا کند.» وی گفت که این اتحادیه تمامی پروژه‌های خود برای مردم فلسطین به ارزش ۶۹۱ میلیون یورو را «مورد بازبینی» قرار خواهد داد. این مقام اتحادیه اروپا همچنین تأکید کرد که «ارسال منافع مالی به فلسطین به حالت تعلیق درخواهد آمد.»

 

حمله اسرائیل به گذرگاه رفح

به دنبال افزایش حملات زمینی، هوایی و دریایی صهیونیست‌ها در غزه و محاصره کامل این باریکه، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان غزه توصیه کرد از طریق گذرگاه رفح به مصر بروند. در این باره شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از وب‌سایت عبری زبان «ynet» اعلام کرد که ریچارد هیشت، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه که در حال فرار از حملات هوایی این ارتش هستند، پیشنهاد داد به مصر بروند. این مقام صهیونیستی به رسانه‌های خارجی گفت: مطلع هستم گذرگاه رفح در حدفاصل غزه و مصر هنوز باز است.
قبل‌تر هم محمد عبدالفاضل شوشا، فرماندار استان سینای شمالی در مصر، روز دوشنبه به اسپوتنیک گفت: اگر لازم شود، گذرگاه مرزی رفح را برای انتقال مجروحان فلسطینی باز می‌کنیم. این مقام مصری همچنین ابراز کرد که روز یکشنبه محموله‌ای حاوی کمک‌های پزشکی اضطراری از طریق این گذرگاه به فلسطین تحویل داده شده است. این فرماندار گفت: به تمامی بخش‌ها دستور داده‌ام که باتوجه‌ به شرایط موجود، آمادگی مقابله با هر بحرانی را داشته باشند.
در حالی مقامات صهیونیست و مصری از باز شدن گذرگاه رفح می‌گویند که وزارت داخلی غزه دیروز سه‌شنبه اعلام کرد: هواپیماهای اشغالگر روز دوشنبه ورودی گذرگاه زمینی رفح بین طرف فلسطینی و مصری را پس از تعمیر مجدد آن بمباران کردند. دو کارمند این گذرگاه نیز زخمی شدند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هدف‌گیری از خروج و ورود مسافران جلوگیری می‌کند. وزارت داخلی غزه از فلسطینی‌ها خواست سمت فلسطینی گذرگاه رفح را به دلیل وجود تهدیدات امنیتی و تهدید بمباران تخلیه کنند.
البته بر خلاف آنچه فرماندار استان سینای شمالی در مصر گفته بود، برخی منابع عالی رتبه مصر درباره توصیه ارتش رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها برای فرار به سمت مرزهای مصر و مهاجرت دسته‌جمعی آنها هشدار دادند. برخی مسئولان امنیتی این کشور تأکید کردند که روند کار (ورود و خروج) در گذرگاه رفح به دلیل حمله به این گذرگاه در سمت غزه متوقف شده است. علاوه بر این برخی منابع مصری در گفت‌و‌گو با رادیوی «القاهره» اظهار کردند: مصر از زمان تشدید اوضاع در اراضی اشغالی به موضوع بی‌اعتنا نبوده و رایزنی‌های خود را با تمامی طرف‌های مؤثر جامعه جهانی برای توقف تنش و جلوگیری از ریخته شدن خون فلسطینی‌ها افزایش داده است.
منابع یاد شده تأکید کردند: این رویکرد قاهره بلندمدت بوده و در گذشته نیز به همه درباره خطرات این موضعگیری و پیامدهای آن برای اصول مسأله فلسطین هشدار داده است. آنها در ادامه نیز با تأکید بر اینکه نقض حاکمیت مصر مجاز نیست، گفتند: فراخوان‌ها برای کوچ، خطرناک بوده و ضامن تخلیه نوار غزه از ساکنانش و نابودی مسأله فلسطین است. همچنین این منابع، مسئولان رژیم صهیونیستی را مسئول ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای کمک به ساکنان غزه دانستند و بر لزوم واکنش منطقی و توقف فوری عملیات نظامی تأکید کردند. افزون بر این نکات، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داده تل‌آویو، مصر را تهدید کرده هر کاروانی را که از طرق گذرگاه رفح، کمک وارد غزه کند هدف قرار می‌دهد.
 

ادامه حمایت‌ها از مردم فلسطین

حملات دیروز رژیم صهیونیستی در حالی بود که از شامگاه دوشنبه تا دیروز نیز حمایت‌ها از مردم فلسطین در جهان ادامه داشت.
در اروپا صدها نفر در ایرلند با تجمع مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در شهر دوبلین، پایتخت این کشور حملات نظام‌مند رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم و حمایت خود را از ملت فلسطین و حق آن در مقاومت با همه اشکال مناسب را اعلام کردند. ریچارد بوید بارت، نماینده پارلمان ایرلند، با سخنرانی در این مراسم به استانداردهای دوگانه ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و دولت ایرلند اشاره کرد و گفت: «آنها طی دو سال گذشته از اوکراین با انواع سلاح‌ها و مهمات از جمله بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه بین‌المللی حمایت کردند در حالی که حق فلسطینیان در مقاومت برابر اشغالگران اسرائیلی را محکوم می‌کنند.» بارت افزود: «همه نهادهای حقوق بشری اسرائیل را به ارتکاب جرایم غیرانسانی، جرایم جنگی و پاکسازی نژادی متهم کرده‌اند. اسرائیل با مجازات جمعی از اهالی غزه این منطقه را سال‌ها تحت محاصره قرار داده و پی در پی هم به آنجا حمله می‌کند، اما جهان غرب هیچ واکنشی به جرایم اسرائیل نشان نمی‌دهد و از تحریم تروریسم اسرائیلی خبری نیست و حتی از استفاده از کلمه تبعیض نژادی در توصیف تروریسم علیه فلسطینیان خودداری می‌شود. فلسطینیان هر حقی در مقاومت تا آزادسازی سرزمین خود را دارند.» در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا نیز صدها نفر با تجمع در میدان اصلی این شهر در حمایت از فلسطین شعار سر دادند. شرکت‌کنندگان در این تجمع با سردادن شعار و در دست داشتن پلاکارد جنایات رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین را محکوم کردند. در لندن پایتخت انگلیس نیز صدها نفر در حالی که پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی با عناوین فلسطین آزاد باید گردد، در دست داشتند، بمباران نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه را محکوم کردند. در ادامه راهپیمایی‌ها در امریکا برای اعلام حمایت از ملت فلسطین روز گذشته در شهر نیواورلئان بزرگ‌ترین شهر ایالت لوئیزیانا نیز راهپیمایی گسترده‌ای در محکومیت رژیم صهیونیستی برپا شد. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی در حالی که پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهای اعلام همبستگی با ملت فلسطین را در دست داشتند با فریادهای بلند رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
در امریکای شمالی، در کانادا و از جمله در شهر تورنتو نیز روز دوشنبه، تظاهرات و اجتماعات متعددی از سوی گروه‌های مختلف برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین برگزار شد. در شهر تورنتو یک‌هزار نفر در تظاهرات سازمان‌دهی شده از سوی گروه موسوم به جنبش جوانان فلسطین شرکت کردند. اعلام حمایت شهروندان کانادایی از ملت فلسطین خشم جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور را برانگیخت که با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «این تظاهرات را که در سراسر کشور در حمایت از حملات حماس علیه اسرائیل شکل گرفته به‌شدت محکوم می‌کنم.»
در امریکای جنوبی هم هزاران نفر از مردم آرژانتین با برپایی تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین در پایتخت این کشور، جنایات جدید رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه را محکوم کردند. تظاهرات‌کنندگان در قلب شهر بوینوس آیرس تجمع کرده و پس از راهپیمایی در خیابان اصلی پایتخت در برابر سفارت رژیم صهیونیستی تجمع کردند. تظاهرکنندگان در برابر سفارت رژیم صهیونیستی فریاد می‌زدند «صهیونیست‌ها بدانید که فلسطین هرگز تنها نخواهد ماند.»
در آسیا نیز هواداران جبهه‌ مقاومت فلسطین در پایتخت پاکستان همزمان با چهارمین روز از عملیات «طوفان الاقصی» علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی، در حمایت از نبرد رزمندگان بیت المقدس به خیابان‌ها آمده و فریاد «لبیک یا قدس» و «مرگ بر اسرائیل» سردادند. راهپیمایی‌کنندگان با سردادن شعارهای ضدصهیونیستی و امریکا، در حمایت از فلسطین و عملیات کوبنده «طوفان الاقصی» فریادهای لبیک یا قدس و لبیک یا غزه سردادند .سخنرانان محاصره غزه از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی را جنایت جنگی و نقض فاحش حقوق بشر خوانده و خواستار عکس‌العمل فوری نهادهای ناظر جهانی به‌ویژه سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی علیه ظلم و جنایات اسرائیل شدند. وزیر امور خارجه پاکستان نیز طی اظهاراتی با اعلام همبستگی قوی مردم و دولت این کشور با ملت فلسطین، گفت: «ما نگران وضعیت فلسطین هستیم و پایان فوری خشونت‌ها و تهاجم از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیل را مطالبه می‌کنیم.»
از سوی دیگر هواداران تیم پرطرفدار الاهلی مصر نیز با سردادن شعار «باخون و با روحمان، فدای فلسطین می‌شویم» حمایت خود را از فلسطین و مردم غزه اعلام کردند.

 

رهبران مقاومت چه گفتند

روز گذشته رهبران احزاب و گروه های مقاومت در سراسر خاورمیانه نسبت به درگیری های اخیر در غزه و سرزمین های اشغالی واکنش نشان دادند. رهبر جنبش انصارالله با بیان اینکه مبارزان فلسطینی، پیروزی تاریخی بزرگ و بی‌سابقه‌ای را رقم زدند، امریکا و دیگر کشورهای غربی را شریک مستقیم جنایات اشغالگران صهیونیست معرفی و تأکید کرد: «اگر امریکا در کمک به اسرائیل علیه نوار غزه وارد جنگ شود، ما نیز با حملات موشکی و پهپادی واکنش نشان خواهیم داد.» سیدعبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله همچنین گفت: «غرب کافر دست رژیم صهیونیستی را برای ارتکاب انواع جنایات از غصب اراضی تا نقض حقوق و استقلال و آزادی باز گذاشته است. آنان می‌خواهند دشمن صهیونیستی نماینده و بازوی آنها برای هدف قرار دادن تمام امت اسلام باشد.» وی همچنین تأکید کرد: «سازمان ملل، رژیم جنایتکار اسرائیل را به عنوان عضو خود پذیرفت در حالی که هیچ مشروعیتی ندارد و به این رژیم و سلطه و ظلم آشکار آن بر فلسطین رسمیت بخشید. رویکردهای شورای امنیت و قطعنامه‌های آن هیچ سود و نتیجه‌ای برای فلسطین نداشته و از کودکان و زنان و دیگر غیرنظامیان آنجا حمایت نکرده است. امریکا شریک مستقیم جنایات رژیم اسرائیل است.»
در همین حال در عراق نیز رهبر جریان صدر عراق از تمام کشورهای عربی و اسلامی و در راس آن‌ها ایران و عربستان خواست که از مردم غزه حمایت کنند. سید مقتدی صدر تاکید کرد: «ما آماده کمک به فلسطینی‌ها در نوار غزه هستیم.» وی همچنین خواستار حمایت تمام کشورهای عربی و اسلامی و در راس آن‌ها ایران و عربستان از غزه شد و گفت: «ننگ بر برخی حکام عرب که از مسئله فلسطین حمایت نمی‌کنند.» پیشتر هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز با تاکید بر اینکه بیرق آزادی فلسطین از عراق برخواهد خاست، گفته بود: «در صورت مداخله امریکا در فلسطین، لحظه ای در هدف قرار دادن مواضع امریکایی تردید نخواهیم کرد.»
از دیگر سو اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز با تاکید بر پاسخ شدید به جنایت های رژیم صهیونیستی گفت که تصمیم گیری برای آغاز نبرد طوفان الاقصی و اجرای آن توسط خود فلسطینی ها گرفته شده است. وی تاکید کرد: «وحشیگری کابینه رژیم صهیونیستی علیه ملت ما در غزه بیانگر نتایج شدید ضربات گردان های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس و گروه های مقاومت بر پیکره این رژیم است و طوفان الاقصی با تصمیم گیری خود فلسطینی ها آغاز و اجرا شده است.»

 

پاسخ حزب‌الله

پاسخ گروه‌های مقاومت نه‌تنها محدود به نوار غزه نبود که حتی محدود به فلسطین هم نبود. در این راستا شامگاه دوشنبه درگیری‌هایی در مرز لبنان با اراضی اشغالی هم صورت گرفت که در نتیجه آن، سخنگوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی از کشته شدن سرهنگ علیم سعد، جانشین فرمانده تیپ ۳۰۰ در لشکر الجلیل در جریان درگیری در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خبر داد. گردان‌های قدس پیش‌تر مسئولیت عملیاتی را که بعدازظهر دوشنبه در جنوب لبنان در مرز با فلسطین اشغالی انجام شد، بر عهده گرفت و کشته شدن دو افسر صهیونیست و زخمی شدن تعدادی از نظامیان را اعلام کرد. گردان‌های قدس نیز شهادت دو نفر از مبارزان خود را که در جریان درگیری با اشغالگران به شهادت رسیدند، تأیید کرد. گردان‌های قدس در لبنان اعلام کرد که دو نفر از مبارزان این گروه روز دوشنبه در جریان عبور از مرز شمالی با فلسطین اشغالی شهید شدند.
گردان‌های قدس در بیانیه‌ای گفت: ریاض قبله و حمزه حسن موسی در مسیر عبور از مرز شمالی با فلسطین اشغالی شهید شدند. حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که درپی حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، پنج نفر از مبارزانش به شهادت رسیدند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان دیروز سه‌شنبه گزارش داد که یک موشک پادگان رژیم صهیونیستی را در مقابل شهرک جنوبی رمیش واقع در مرز لبنان و فلسطین هدف قرار داد. اشغالگران نیز در پاسخ حومه شهرک را بمباران کردند. خبرنگار المیادین افزود: ارتش رژیم صهیونیستی شهرک‌های مجاور مرز لبنان را خالی کرد. رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که مقاومت اسلامی لبنان یک موشک ضد تانک به «مرز در شمال» شلیک کرده است. مقاومت اسلامی لبنان - حزب‌الله شامگاه دوشنبه پادگان «برانیت» که مرکز فرماندهی لشکر الجلیل است و پادگان «آویویم» را که مرکز فرماندهی یک گردان وابسته به تیپ غربی است، هدف قرار داد.
همزمان با درگیری در جبهه شمالی، گال هیرش، ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی که به‌تازگی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به عنوان مسئول پرونده اسرا و مفقودین در نوار غزه منصوب شده است، نسبت به تحولات دوشنبه‌شب در مرزهای لبنان و شمال فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرد. وی با هشدار نسبت به احتمال ورود حزب‌الله لبنان به نبرد «طوفان الاقصی» گفت: «ورود حزب‌الله به نبرد، صحنه را تغییر خواهد داد.»  گال هیرش که تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه یدیعوت آحارونوت هم هست، تأکید کرد که رویارویی با حزب‌الله لبنان متفاوت از مقابله با جنبش حماس است. او در ادامه اذعان داشت که اقدامات حماس بسیار چشمگیر است؛ اما نیروهای حزب‌الله لبنان مهارت جنگی بسیار بالایی دارند و مقابله با آنها سخت خواهد بود.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی