تجربه شکست خورده سازش

سیدرضا صدرالحسینی
کارشناس مسائل منطقه
سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با میهمانان کنفرانس وحدت، حاوی نکته‌های مهم و راهبردی برای جهان اسلام بود. از جمله این نکات، این مسأله بود که ایشان سازش با رژیم‌صهیونیستی را به قمار و شرط‌‌بندی روی اسب بازنده تعبیر کردند. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این تمثیل این واقعیت است که معمولاً هر شرط‌بندی با هدف برد و پیروزی انجام می‌شود، اما سازش با رژیم‌صهیونیستی از پیش محکوم به شکست است. این مسأله، با عنایت به تحولات منطقه غرب آسیا، واقعیت‌های میدانی و از همه مهم‌تر، تحولاتی که در فلسطین اشغالی دیده می‌شود، قابل فهم است. براساس این واقعیت‌ها می‌توان دریافت که جبهه سازش در مسیر افول قرار دارد. به همین دلیل بود که همه سازشکاری‌های صورت گرفته در 30 سال گذشته هیچ‌گاه قرین به موفقیت نبوده یا دست‌کم نتوانسته است توفیقات مورد انتظار را برای سازشکاران فراهم کند. بر این اساس رهبر معظم انقلاب به کشورهای مسلمان در منطقه توصیه کردند به نقاط قوت امت اسلام توجه کرده و این واقعیت را دریابند که اگر توفیقی در مسأله فلسطین حاصل شده، ناشی از مقاومت و ایستادگی مقابل نظام سلطه است. به عبارت دیگر همچنان که سازش و گفت‌و‌گو با نظام سلطه و رژیم‌صهیونیستی برای برون‌رفت از مشکلات فلسطینی‌ها تجربه‌ای شکست خورده و دائماً در افول است، مقاومت اسلامی به طور دائم در حال کسب پیروزی‌های جدید و توفیقات تازه است.
نکته دیگر، خطاب رهبری به کشورهای مسلمان بویژه درباره وحدت مقابل امریکا بود. ایشان در این زمینه مشخصاً از سه کشور عربستان، مصر و اردن نام بردند و نقش این کشورها را در این وحدت برجسته توصیف کردند.
تأکید معظم‌له بر این کشورها، از واقعیت‌هایی متناسب با هر یک نشأت می‌گیرد. می‌دانیم که اردن به‌عنوان کشوری محسوب می‌شود که در سال‌های دور مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را طی کرد. اکنون هم برخی از کشورهای مؤثر مانند عربستان موضوع عادی‌سازی روابط را در رسانه‌ها مطرح کرده و به این گمانه دامن می‌زنند که شاید این سازش یا عادی‌سازی صورت بگیرد.
رهبر معظم انقلاب به کشورهایی که به این توهم دچار شده‌اند که شاید از قِبَل عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی بهره و سود ببرند هشدار دادند؛ هشداری که ناشی از تجربه‌های شکست خورده گذشته است، کما اینکه در مثال اردن، به‌رغم سازش با رژیم‌صهیونیستی و حتی استقرار پایگاه‌های امریکا در این کشور، هیچ توسعه و پیشرفتی از سوی غرب و امریکا در این کشور اتفاق نیفتاد. به این ترتیب مشخص می‌شود عادی‌سازی درِ باغ سبزی است که درون آن جز سراب چیز دیگری وجود ندارد. مهم‌تر آنکه در کنار این مؤلفه‌ها، امروز یکی از چیزهایی که همه دلسوزان جهان اسلام و در رأس آنها رهبر معظم انقلاب نسبت به آنها دائماً هشدار می‌دهند، دشمن واحد است که می‌تواند علت دیگری برای وحدت قلمداد شود.
در مقابل چنین تجربه و فرایندی، رهبر معظم انقلاب به این کشورها اشاره کردند که در کنار اشتراکات امت اسلام می‌توانند با ثروت، جمعیت و موقعیت ژئوپلیتیک خود نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در وحدت کشورهای اسلامی و ایستادگی مقابل نظام سلطه ایفا کنند.
 

 


 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی