با سفر وزیر خارجه مالزی به ایران اعلام شد

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی پس از 6 سال

زامبری عبدالقدیر، وزیر خارجه مالزی که در پاسخ به دعوت همتای ایرانی خود در رأس هیأتی به تهران سفر کرد، ظهر دیروز مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت. توسعه همکاری‌ها و مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و مهم‌ترین موضوعات و تحولات بین‌المللی از جمله دستورکارهای گفت‌و‌گوی میان دو هیأت بود.
وزرای خارجه ایران و مالزی، پس از آنکه بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند، در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران شرکت کرده و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند. امیرعبداللهیان در این نشست با اشاره به گفت‌و‌گوهای مهم و سودمندی که  شکل گرفت، گفت: در خصوص تحولات جهان اسلام باتوجه به جایگاه بالای مالزی در میان کشورهای اسلامی گفت‌وگوهای مهم و ارزشمندی انجام شد. وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف در تهران‌ بزودی برگزار می‌شود و از سوی ایران وزیر ارتباطات ریاست این کمیسیون را عهده‌دار خواهد بود، گفت: از سال ۲۰۱۷ تاکنون کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور برگزار نشده و این یکی از دستاوردهای سفر آقای عبدالقدیر به ایران است. وی ادامه داد: دو طرف بر نقش مهم دیپلماسی سران تأکید کردیم و آقای رئیسی رئیس‌جمهور ایران از نخست‌وزیر مالزی برای سفر به تهران دعوت کردند و دعوت متقابلی نیز برای ایشان وجود دارد و ما از طریق دیپلماتیک در حال تنظیم زمان سفر سران میان دو طرف هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای مالزی در بازار حلال و کیفیت خوب تولیدات حلال ایران موافقت شد که در این زمینه با یکدیگر در سطح جهانی همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و سندی هم میان سازمان استاندارد دو طرف در حال آماده شدن است. در بخش‌های کنسولی هم نسبت به استرداد مجرمین توافق کردیم با همکاری دستگاه قضایی دو طرف در تبادل‌های خود تسریع ببخشیم و در گام اول موافقت شد که زندانیان زن در آینده‌ای نزدیک تبادل شوند. همچنین در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای، جنگ اوکراین، تحولات افعانستان، سوریه و فلسطین نیز تبادل نظر داشتیم.
هشدار جمهوری اسلامی به دولت‌ها و پلیس سوئد و دانمارک
امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه در این دیدار هتک حرمت به کتب آسمانی و قرآن کریم را قویاً محکوم کردیم، گفت: مایلم به نام جمهوری اسلامی ایران به دولت‌ها و پلیس سوئد و دانمارک هشدار بدهم که جهان اسلام تداوم هتک حرمت به قرآن کریم را تحمل نخواهد کرد. براساس نشست اخیر وزرای خارجه کشورهای‌‌اسلامی ایده تحریم کالاهای این دو کشور مطرح و توسط افراد حاضر هم پیگیری می‌شود. عبدالقدیر نیز در این نشست با بیان اینکه سفر اول من به تهران گام مثبتی از سوی مالزی در جهت تقویت روابط با ایران و همچنین نشان‌دهنده تعهد دولت اتحاد مالزی تحت رهبری نخست‌وزیر مالزی در جهت تقویت روابط با تمامی کشورهای مسلمان است، گفت: ما از طریق تعاملات با این منطقه دارای پویایی هستیم و در طول نشست در خصوص پیشرفت روابط دوجانبه موجود و پتانسیل همکاری در حوزه‌های مختلف گفت‌و‌گو داشتیم. همچنین درباره همکاری در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و آموزش و در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله فلسطین و اسلام هراسی نیز صحبت کردیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی