آغاز عملیات اجرایی تونل خلخال-‌اسالم با ۱۰ هزار میلیارد ریال

پایان شلاق سرما در گردنه الماس

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

طرح عمرانی تونل خلخال-‌اسالم که به تازگی کلنگ احداث آن به زمین خورده، حاکی از توجه دولت سیزدهم به مطالبه دیرین مردم است؛ مطالبه‌ای جدی و اساسی که می‌تواند بخش وسیعی از مشکلات اهالی را در گذر از گردنه  صعب‌العبور الماس حل‌وفصل کرده و ضمن توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در استان‌های اردبیل و گیلان، به رونق گردشگری و حذف خطر یخبندان و تأمین امنیت در منطقه کمک جدی‌تر کند. آن‌گونه که فرماندار خلخال به «ایران» می‌گوید با احداث این تونل طی 48 ماه آینده، ضمن کاهش فاصله ۹ کیلومتری از مسیر جاده خلخال به اسالم، ترددی ایمن میان ۲ استان (اردبیل و گیلان) فراهم شده و خودروها به جای تحمل سرمای طاقت‌فرسا در گردنه الماس، گذری راحت از تونل را تجربه خواهند کرد.
ترددی ایمن در جاده گردشگری
سال‌هاست که برف و یخبندان زودرس در محور خلخال-اسالم به کابوسی ترسناک در این جاده گردشگری تبدیل شده است؛ جاده‌ای که یکی از مناطق گردشگری استان‌ اردبیل و گیلان محسوب شده و به دلیل مرتفع بودن، در زمستان‌ها زودتر از دیگر محورهای مواصلاتی گرفتار سرما و یخبندان شده و زحمت و مشقت‌های فراوانی به راهداران اردبیل و گیلان تحمیل می‌کند. در همین راستا تردد ایمن با احداث تونل در مسیر خلخال-اسالم به یکی از مطالبات اصلی مردم جنوب استان اردبیل یعنی شهرستان‌های خلخال و کوثر تبدیل شده است؛ پروژه‌ای مهم و پراهمیت که پس از سال‌ها انتظار و پیگیری‌های مستمر در دولت سیزدهم، بالاخره در اسفندماه سال 1401 مجوز ماده ۲۳ پروژه احداث تونل در گردنه الماس جاده خلخال-اسالم را اخذ کرد و دارای ردیف ملی شد.

آزادسازی ظرفیت لجستیک
بالاخره در تاریخ ۲۶ مرداد سال‌ جاری روز موعود فرا رسید و عملیات اجرایی احداث تونل یا حذف گردنه الماس در محور ارتباطی خلخال-اسالم با حضور استاندار اردبیل و جمعی از مدیران کشوری و استانی آغاز شد؛ پروژه‌ای که طبق گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، 4 کیلومتر و ۱۰۰ متر بوده و از این میزان ۲ کیلومتر و ۸۶ متر تونل و ۲ کیلومتر و ۳۲ متر راه دسترسی برای جاده خلخال-پونل پیش‌بینی شده است. همچنین مجموع اعتبار لازم برای این پروژه ۱۵ هزار میلیارد ریال است که برای احداث تونل ۹ هزار و ۸۱۶ میلیارد ریال و بقیه برای احداث راه دسترسی هزینه خواهد شد. تونلی که علاوه بر رفع نیاز ارتباطی شهرستان‌های خلخال و کوثر، به‌عنوان یک کریدور عبوری برای اتصال راه‌های شمال‌غرب به شمال کشور و استان‌ گیلان بسیار حائزاهمیت است و ضمن ارتقای قابل توجه ایمنی تردد از این جاده، بخش زیادی از ظرفیت لجستیک و انسانی راهداری مستقر در جاده را آزاد خواهد کرد.
سید حامد عاملی، استاندار اردبیل عملیات اجرایی پروژه احداث تونل در محور ارتباطی خلخال به اسالم را خبری مسرت‌بخش برای مردم منطقه دانسته و تأکید می‌کند:«۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تهاتر نفت آماده تزریق به این پروژه است و با تزریق این اعتبار و همچنین۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به این پروژه، عملیات اجرایی پروژه راه خلخال-‌منجیل نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.»

گذراز جاده‌ای پردلهره
سید جواد یحیی‌زاده، فرماندار خلخال در همین ارتباط به «ایران» می‌گوید:«گردنه صعب‌العبور الماس اولین گردنه در ایران است که با آغاز سرما و بارش برف و... مسدود می‌شود. وزش باد در این منطقه حتی تا 120 الی 125 کیلومتر در ساعت ثبت شده و طی 7 ماه سال به دلیل بارش برف و کولاک مسدود است. ارتفاع برف در این گردنه اغلب به بیش از نیم متر رسیده و تردد خودروها با کمک زنجیر چرخ صورت می‌گیرد. در حقیقت همه کسانی که در این جاده صعب‌العبور در حال تردد هستند، همه ساله دچار انواع و اقسام دلهره و نگرانی شده و با سختی و مشقت زیاد این مسیر را طی می‌کنند.»
طبق گفته این مقام مسئول، «احداث تونل خلخال به اسالم از گذشته‌های دور جزو مطالبات شهرستانی و استانی بوده که حالا در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است. اجرای تونل خلخال به اسالم به طول دو هزار و ۶۸ متر با اعتباری برابر ۹ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال، ۴۸ ماه زمان کاری نیاز دارد.»

تسهیل دسترسی به اسالم
وی تصریح می‌کند:«تونل خلخال به اسالم 9 کیلومتر از مسیر را کوتاه کرده و راه دسترسی آسان از خلخال به اسالم و خلخال به تونل را تسهیل می‌کند. به این ترتیب با اجرای این تونل، جاده‌ای که اغلب اوقات طی 7 ماه سال به دلیل بهمن و برفگیر بودن مسدود است، بخش اعظمی از مشکلات ترددش برطرف شده و پس از احداث، هم راه تونل و هم جاده اسالم باز خواهد ماند.»

افزایش مقاومت جاده با تثبیت سیمان
 یحیی‌زاده در این‌باره می‌گوید:«در حال حاضرعملیات بهسازی و بازسازی جاده خلخال به اسالم در دو حوزه استحفاظی استان‌های گیلان و اردبیل کلید خورده و بهسازی ۱۲/۵ کیلومتر از طول این محور ارتباطی در دستور کار دو اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دو استان همسایه گیلان و اردبیل قرار گرفته است. همزمان قرار است اداره راهداری خلخال علاوه بر بهسازی آسفالت در داخل حوزه استحفاظی خود، بهسازی و آسفالت 5 کیلومتر از طول مسیر راه در حوزه استان گیلان را نیز اجرا کند. این پروژه همچنین با جدیدترین روش تثبیت سیمان برای افزایش مقاومت جاده در مقابل تردد خودروهای سنگین و ازدحام ترافیک اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود به منظور ارتقای سطح ایمنی، عرض جاده از ۶ متر به ۱۰‌و‌نیم متر افزایش یابد.»

جستجو
آرشیو تاریخی