کاهش 5 میلیون تنی واردات گندم در 2 سال

قیمت خرید گندم از کشاورزان در ۳ سال اخیر ۳ برابر شد و همین موضوع کلیدی تأثیر جدی بر افزایش تولید گندم داشت

10 میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شد

خودکفایی در محصولات استراتژیک مانند گندم در دنیا بویژه بعد از بروز جنگ روسیه و اوکراین به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده که همه کشورها برنامه‌های خود را برای افزایش تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات متمرکز کرده‌اند. دولت سیزدهم نیز از ابتدا خودکفایی گندم را یکی از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی و اقتصاد درنظر گرفت و تلاش کرد با اتخاذ سیاست‌های مناسب، خودکفایی گندم را تحقق بخشد. پیرو همین سیاست افزایش تولید گندم طی دو سال اخیر، پنج میلیون تن واردات گندم کاهش پیدا کرده که دو میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی را در پی داشته‌است.
وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید کالاهای اساسی را در دستور کار خود قرار داده و در این مسیر برای تولید گندم گام‌های بسیار مهمی برداشته است. محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی نیز به برنامه‌ریزی برای برداشت 10 میلیون تن گندم در سال‌جاری اشاره کرده و توانایی کشور را در تولید محصولات زراعی خوب ارزیابی و پیش‌بینی کرده است در یک یا دو سال آینده در کشت گندم به خودکفایی خواهیم رسید.
حالا و در آستانه ورود به شهریورماه خرید تضمینی گندم به 10 میلیون تن رسیده است که با این رقم امکان خودکفایی در گندم نان کشور فراهم می‌شود و دیگر نیازی به واردات نان نخواهد بود و دو میلیون تن گندم برای صنف و صنعت هم از محل واردات تأمین خواهد شد.
سید سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده تا صبح دیروز، ۹ میلیون و ۸۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان خریداری شده است و یک قدم تا ۱۰ میلیون تن فاصله داریم.
راد در تشریح میزان خرید گندم از استان‌های مختلف گفته است: ۴۶ درصد از میزان خرید تضمینی گندم در استان‌های خوزستان، کردستان، فارس و کرمانشاه است. ضمن اینکه استان‌های خوزستان، کردستان، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان، لرستان، همدان، خراسان رضوی و زنجان از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین میزان خرید گندم را در سال‌جاری داشته‌اند.
وی با اشاره به رشد خرید تضمینی گندم در استان‌های مختلف، اظهار کرده است: استان‌ بوشهر با 475، یزد با 463، کهگیلویه و بویراحمد با 140، اصفهان با 114، البرز با 112، فارس با 104، چهارمحال و بختیاری با 89، ایلام با 83، لرستان با 80 و سیستان و بلوچستان با 79 درصد از بالاترین رشد خرید تضمینی این محصول در سال‌جاری، نسبت به سال گذشته برخوردار بوده‌اند.
پرداخت مطالبات گندمکاران بزودی
راد با بیان اینکه تاکنون 62 هزار میلیارد تومان و به عبارتی، 42 درصد از پول گندم‌های خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده، تأکید کرده است با دستور رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، باقیمانده پول گندمکاران از محل تبصره 14 به کشاورزان پرداخت خواهد شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به رشد پرداخت مطالبات به گندمکاران می‌گوید: در سال 1400، میزان پول گندم‌های خریداری شده، 22 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1401 با رشدی مطلوب به 83 هزار میلیارد تومان رسید اما در سال‌جاری، این مبلغ از 150 هزار میلیارد تومان نیز فراتر خواهد رفت. راد با بیان اینکه 8 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران از محل منابع تسهیلات بانکی، تأمین و بزودی به این عزیزان پرداخت می‌شود، تصریح کرده است: تأخیر در پرداخت پول گندمکاران در تمامی سال‌ها وجود داشته است اما کشاورزان با اطمینانی که به دولت دارند، گندم خود را به مراکز خرید تحویل داده‌اند و ما نیز به صورت تمام‌وقت، پیگیر تأمین مابقی‌طلب گندمکاران هستیم تا باقیمانده پول این عزیزان را پرداخت کنیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، بارندگی‌های خوب امسال، منابع تغذیه‌ای مناسب از جمله ارائه مناسب کود فسفاته و پتاسه و آموزش‌های ترویجی زراعت در استان‌ها را از جمله علل افزایش میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال‌جاری عنوان کرده که افزایش قابل توجه برداشت گندم در هر هکتار را سبب شده است. قیمت خرید گندم از کشاورزان در ۳ سال اخیر ۳ برابر شده و همین موضوع کلیدی تأثیر جدی بر افزایش تولید گندم و تمایل کشاورزان برای در اختیار گذاشتن گندم شان به دولت بوده است. آمار نیز گویای این افزایش خرید است. آمار خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ حدود چهار میلیون و 500 هزار تن و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به هفت میلیون و 500 هزار تن بوده است؛ بر همین اساس رشد 42 درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته و رشد 114 درصدی آن نسبت به سال 1400 رقم خورده است.
این افزایش تولید گندم و خودکفایی در تأمین گندم نانوایی‌ها که در سال‌جاری محقق شده، پایان کار دولت نیست، چراکه جهش تولید گندم و دیگر کالاهای اساسی را برای سال آینده هم برنامه‌ریزی کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی