صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

ماجرای تعطیلی شرکت داروسازی از جنجال تا واقعیت

از گرانفروشی تا احتکار

«شرکت داروسازی الحاوی با ۵۵ سال سابقه تعطیل شد.» خبری که به سرعت در رسانه‌های مختلف منتشر شد و واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. اصل ماجرا چیست؟ مدیرعامل شرکت داروسازی الحاوی در نامه‌ای به رئیس سازمان غذا و دارو، از تعطیلی و تعدیل تمامی ۵۰۰ نفر پرسنل این شرکت خبر داد و این اقدام سازمان غذا و دارو را نامتعارف خواند و حق اقدام قضایی را بر خود محفوظ داشت. مدیرعامل این شرکت دارویی تبعات و خسارات این اقدام را مستقیماً متوجه مدیران سازمان غذا و دارو دانست.
در واکنش به این خبر، سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال تشدید نظارت‌های سازمان غذا و دارو بر شرکت‌های تولیدی، وارداتی، پخش و داروخانه‌ها، گرانفروشی شرکت داروسازی الحاوی محرز و بر اساس گزارش‌های ارائه شده این سازمان، کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه تهران و ایران، بنابر عدم ارائه هرگونه دفاعیات یا حتی حضور نمایندگان شرکت مذکور در جلسات رسیدگی به پرونده، سازمان تعزیرات حکومتی شرکت متخلف را به پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومان جریمه معادل ۵ برابر ارزش ریالی تخلف و ممهور شدن پروانه واحد، محکوم کرد.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «از کل سبد دارویی این شرکت تنها ۶ کالا به دلیل گرانفروشی مکرر حکم توقف فروش داشته‌است.»
بنابراین هیچ خبری از محکومیت این شرکت به تعطیلی کل واحدها وجود نداشته و تعطیلی همه واحدها خودخواسته صورت گرفته است. سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «شرکت داروسازی الحاوی ضمن عدم اصلاح رویه و ادامه روند گرانفروشی پس از صدور حکم، اقدام به احتکار و توقف عرضه تمام محصولات خود کرده است. سازمان غذا و دارو همواره به صیانت از حقوق بیماران توأم با حمایت از تولیدات داخلی تأکید دارد اما بر اساس وظایف ذاتی خود در حوزه نظارت و حفظ حقوق بیماران با هیچ‌گونه کم‌فروشی، گرانفروشی، احتکار یا تخلفاتی از این قبیل که تأثیر مستقیم بر سلامت و اقتصاد بیمار دارد مسامحه نداشته و به صورت جدی در این زمینه ایفای نقش خواهد کرد.»
جستجو
آرشیو تاریخی