صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

رصد میزان موفقیت امتحانات نهایی به کمک ارزیاب ها

میانگین نمره امتحانات نهایی: 10 02؟!

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش ‌و‌ پرورش از افت کیفیت نمره‌ها در امتحانات نهایی سال‌جاری خبر داد.
افت کیفیت آموزش در مدارس پس از شیوع کرونا به قدری شدت یافت که هنوز هم آموزش‌ و ‌پرورش نتوانسته صدمات ناشی از آن را جبران کند. این موضوع در نتایج امتحانات نهایی امسال کاملاً مشهود است. صبح روز گذشته ۲۴ مرداد نشست خبری رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی به منظور بررسی وضعیت امتحان نهایی در سال‌جاری برگزار شد. محسن زارعی در این باره اظهار داشت: میانگین نمرات امتحانات نهایی امسال ۱۰/۰۲ بود در حالی که در سال گذشته ۱۱/۲۲ بوده است. این نمرات برگه کتبی امتحانات نهایی است که در نتیجه کنکور مؤثر است. البته نمرات معدل کل همراه با نمرات آزمون ترم اول و نمرات مستمر خواهد بود.  زارعی با بیان اینکه به کمک ارزیاب‌ها میزان موفقیت امتحانات نهایی را رصد کردیم، گفت: سؤالات صرفاً از کتب درسی و مبتنی بر اهداف درسی بود. گروه‌های آموزشی درس به درس درباره سؤالات بررسی کردند. سطح دشواری سؤالات و میزان بارم‌بندی آنها مورد ارزیابی گروه‌های درسی قرار گرفت. بخش طراحی سؤالات به کمک طراحان سؤال در قرنطینه کامل یا با استفاده از خزانه سؤالات انجام شد. در بخش اجرا تأکید کردیم که امکانات و تجهیزات لازم را حتماً تأمین کنیم.
وی در خصوص بخش نمره‌دهی و تصحیح هم گفت: فرایند باید طوری طراحی می‌شد که هیچ حقی از دانش‌آموزان ضایع نشود. پیش از این در مقیاس‌های کوچک این برنامه را انجام داده بودیم اما در خرداد سال‌ جاری دو تصحیح سراسری را انجام دادیم. برگه هر دانش‌آموز در استان دیگری تصحیح می‌شد و اگر مغایرتی بین دو تصحیح وجود داشت؛ مصحح سوم برگه را تصحیح می‌کرد.  رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با بیان اینکه جمع‌آوری سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اقدام مهمی بود که انجام شد، گفت: 70 عنوان کتاب درسی با 104 درس و با 110هزار امتحان برگزار کردیم تا سابقه تحصیلی حدود 11میلیون نفر تأمین شود. برخی از داوطلبان هیچ سابقه‌ای نداشتند و جانمایی این افراد قدم دیگری بود که انجام و مدارک سوابق تحصیلی داوطلبان به سازمان سنجش ارسال شد.
جستجو
آرشیو تاریخی