آنچه در روی آب دیده می شود...

حسام الدین برومند
سردبیر

یکم. مسائل سیاسی و چالش‌هایی که در برخی اوقات میان یک قوه کشور با قوه دیگر پدید می‌آید می‌تواند از پیچیدگی‌هایی برخوردار باشد که داوری در مورد «واقعیت» را سخت می‌کند. حتی شاید برخی از دلسوزان و خبرگان سیاسی و رسانه‌ای در یک چالش سیاسی یا در یک صحنه پرمخاطره همه عمقِ ماجرا را نبینند!
هارولد لاسکی از تئوری پردازان سیاسی غربی پیرامون شناخت درست واقعیت‌ها در سیاست، جمله مشهوری دارد که البته در قالب یک تشبیه آن را بیان کرده است، او می گوید: «کسانیکه روندهای سیاسی را از نزدیک مشاهده می کنند، ممکن است در داوری خود خطا کنند؛ زیرا روندهای سیاسی بسیار شبیه کوه یخ شناور است،‌ آنچه در روی آب دیده می‌شود فقط بخش کوچکی از واقعیت بزرگ زیرین است.»
دوم. این روزها درباره تغییر معاون سیاسی وزیر کشور تحلیل‌های مختلفی مطرح می‌شود. حتی برخی از چهره‌های سیاسی یا فعالان رسانه‌ای دلسوز و انقلابی، این نقد را به دولت دارند که چرا در برابر خواسته گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «دولت» مقاومت نکرده و به تغییر برادر انقلابی و خوشنام و با سابقه جهاد و ایثار جناب آقای دکتر «محمدرضا  غلامرضا» راضی شده است. قطع نظر از برخی دیدگاه‌ها و افرادی که به دنبال موج سواری سیاسی یا سهم خواهی حزبی و جناحی هستند و معمولاً سعی دارند از آب گل آلود، ماهی اغراض سیاسی خود را صید کنند؛ برخی‌ها صرفاً از سر دلسوزی و تعهد به انقلاب و مردم، از عبارت‌هایی استفاده کردند که صحیح به نظر نمی‌رسد و به عنوان مثال در این مسأله معتقدند که دولت، «عقب نشینی» کرده است!
در این باره ذکر چند نکته- ولو کوتاه و موجز- قابل اعتناست؛ الف) مسأله، مسأله عقب‌نشینی و نظایر آن نیست. مسأله این است که دولت سیزدهم از ابتدا و در میدان عمل ثابت کرده است که با روحیه خدمت به مردم و ولایت‌پذیری همواره از حاشیه‌ها دوری کرده است. در چند ماه مانده به انتخابات، دولت حاضر است فداکاری کند و حتی نقدها و اعتراض‌ها را به جان بخرد ولی پای راهبرد چهارگانه انتخابات یعنی سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت بایستد. خلق هر حاشیه‌ای و دمیدن در آن، نه گره‌ای از مشکلات مردم باز و نه منافع ملی را صیانت می‌کند. برای همین، دولت برای رعایت « وحدت» و به جهت «مصلحت»، و برای اینکه هیچ بهانه‌ و حاشیه‌ای باقی نماند، دست به تغییر معاون سیاسی وزیر کشور زد. گذر زمان بهترین داور است و خیلی از مسائل را روشن خواهد کرد. همچنانکه در قضیه استیضاح آقای فاطمی امین، گذر زمان خیلی از مسائل را  روشن کرد. ضمن اینکه در نهایت، دولت از مسأله استیضاح احتمالی وزیر کشور ابایی نداشت و مهم تر اینکه همه شواهد و قرائن حاکی از آن بود که این استیضاح به سرانجام نمی‌رسید.
ب)رهبر حکیم انقلاب بارها و به کرات به این نکته تأکید فرمودند که نمایندگان محترم مجلس در انتصابات دولتی دخالت نکنند. همین سال گذشته بود که معظم له با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: «رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.»  ( 7خرداد 1401)
همچنان‌که «حضرت آقا» در خطبه‌های نماز عید فطر امسال( 2 اردیبهشت 1402) همکاری، همدلی و هم افزایی قوا را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند.
بنابراین دولت سیزدهم که شخص رئیس آن هم به ولایت پذیری شناخته می‌شود؛ ترجیح داده است در سال حساس انتخابات، همچنان‌که رهبر بصیر انقلاب امر فرموده‌اند، موضوع راهبردی «وحدت» و «مصلحت» کشور را نصب‌العین کرده و از حاشیه‌هایی که مصداق «پرکردن جدول دشمن» است، جلوگیری کند.  امید است با تعمیم این باور و روحیه که منافع ملی را ارجح دانسته و بر صدر نشانده ، شاهد انتخاباتی سالم، امن، رقابتی و با مشارکتی حداکثری باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی