دلیل تعویق احتمالی لیگ‌ برتر فوتبال مشخص شد

حضور حداکثری بانوان در ورزشگاه‌ها

محمدمحمدی سدهی
روزنامه‌نگار

درحالی که همه علاقه‌مندان فوتبال در انتظار شنیدن سوت آغاز بیست‌و‌سومین دوره لیگ برتر فوتبال در روز پنجشنبه بودند، مسئولان فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج دیروز اعلام داشت که احتمال دارد مسابقات لیگ برتر یکی دو روز به تعویق بیفتد. بحث تعویق مسابقات لیگ برتر به‌دلیل موضوع حضور هواداران خانم در ورزشگاه‌هاست که این موضوع را رئیس فدراسیون فوتبال اعلام داشت. این در‌حالی‌است که تاج در روزها و هفته‌های گذشته از حضور خانم‌های هوادار در ورزشگاه‌های آزادی، سیرجان، نقش‌جهان و شهدای فولاد خبر داده بود؛ حال وزارت ورزش در حال بررسی سایر ورزشگاه‌هاست تا علاقه‌مندان خانم بتوانند در سایر استان‌ها هم از نزدیک به تماشای بازی‌های تیم محبوب خود بنشینند.
مریم کاظمی‌پور، معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در خصوص اقدامات وزارت ورزش در بحث حضور هواداران خانم در ورزشگاه‌ها به «ایران» می‌گوید: «تمامی ورزشگاه‌های لیگ برتری توسط وزارت ورزش به‌صورت میدانی بررسی شده‌اند و در حال حاضر تلاش بر این است که علاوه‌بر 4 ورزشگاهی که شرایط حضور بانوان را دارند، شرایط ورزشگاه‌های دیگر هم به‌صورت دقیق ارزیابی شود تا بتوانیم شاهد حضور خانم‌ها در سایر استان‌ها باشیم. ممکن است چند ورزشگاه دیگر شرایط حضور خانم‌ها را داشته باشند که این موضوع به نتایج ارزیابی ورزشگاه‌های دیگر بستگی دارد.»
محل ورود و خروج هواداران خانم، گیت‌های اختصاصی و امکانات بهداشتی از جمله مهم‌ترین امکانات مورد‌نیاز برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌هااست که ورزشگاه‌های نوسازی همچون نقش‌جهان و فولاد چنین امکاناتی دارند و ورزشگاه سیرجان هم طبق اعلام مسئولان فدراسیون پیش از این شرایط را برای حضور خانم‌ها مهیا کرده بود و این ورزشگاه هم می‌تواند میزبان خانم‌های علاقه‌مند باشد. ورزشگاه آزادی که البته در دست تعمیر است اما این ورزشگاه هم شرایط لازم را برای حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها داراست. او درخصوص ورزشگاه‌های دیگر چنین نظری دارد: «مثلا درخصوص ورزشگاه یادگار امام(ره) به این نتیجه رسیدیم که این ورزشگاه نیاز به کار دارد چرا که امکانات مورد نیاز در این ورزشگاه موجود نیست.»
پیش از این بارها اعلام شده بود که حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها نیازمند دریافت مجوز‌های لازم توسط ارگان‌های مربوطه است که کاظمی‌پور در این خصوص بیان می‌کند: «تمامی مجوزهای لازم گرفته شده است و مشکلی در این خصوص نداریم. بحث حضور بانوان برای امروز نیست و از سال گذشته این موضوع مطرح بود و این بحث به وزارت ورزش سپرده شد. از فروردین ماه سال‌جاری جلسات زیادی در وزارت ورزش برگزار شد تا به بهترین نحو ممکن این اتفاق بیفتد. در واقع این موضوع از ابتدای سال‌ جاری به‌صورت جدی‌تر در دستور کار وزارت ورزش قرار گرفت و حالا هم وزارت ورزش با جدیت بیشتر به‌دنبال تحقق این اتفاق خوب در لیگ بیست و‌سوم است. در این‌خصوص دستورالعملی را طراحی کردیم که اجرای این دستورالعمل‌ها برعهده فدراسیون فوتبال و باشگاه‌هاست. البته این موضوع فقط به فوتبال اختصاص ندارد و برخی دیگر از رشته‌های ورزشی هم خواستار حضور هواداران خانم هستند که این موضوع هم توسط وزارت ورزش در حال بررسی‌است.»
حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در نگاه اول موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد اما این‌گونه نیست، چرا‌که این موضوع حتی به شرکت‌های متولی فروش بلیت الکترونیکی نیز مربوط می‌شود. مشخص شدن محل استقرار هواداران آقا و خانم یکی از بحث‌های مربوطه در این‌خصوص است. در واقع ارگان‌های زیادی درگیر حضور هواداران خانم در ورزشگاه‌ها هستند. معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان می‌افزاید: «بخشی از بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به موضوعات فرهنگی برمی گردد که در این بخش باشگاه‌ها باید به تشکیل کانون هواداران خانم اقدام کنند. امیدواریم که اقدامات این‌چنینی به بهبود شرایط فرهنگی در ورزشگاه‌ها کمک کند. این کار چند بخشی‌ است که باید هر کس کار خود را به‌درستی انجام دهد و ما هم سعی داریم این موضوع با سلامت کامل اجرا شود.»
فوتبال ایران تجربیات خوبی در بحث حضور هواداران خانم در ورزشگاه‌ها دارد چرا‌که پیش از این خانم‌ها در ورزشگاه حاضر شده‌اند و چند بازی تیم ملی فوتبال کشورمان را از نزدیک تماشا کردند. در بخش باشگاهی هم این اتفاق در فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 98 و در ورزشگاه آزادی رخ داد و علاوه‌بر این، فصل گذشته هم چند دیدار خانگی تیم‌های پرسپولیس و استقلال با حضور هواداران بانو برگزار شد؛ موضوعی که هم نشان از استقبال خوب هواداران بانو داشت و هم این که حضور باعث تطهیر جو ورزشگاه آزادی را به دنبال داشت. کاظمی‌پور چنین واکنشی به تجربیات گذشته دارد: «سابقه نشان می‌دهد که بانوان ما حضور خوب و مؤثری داشته‌اند و علاوه‌بر این آقایان هم همکاری خوبی در این زمینه داشتند.»
در این بین صحبت‌هایی درخصوص فشار فدراسیون بین‌المللی فوتبال بر فدراسیون ایران مطرح و حتی اعلام شد که فدراسیون به‌دلیل اولتیماتوم فیفا مجبور است که درهای ورزشگاه‌ها را برای حضور هواداران خانم باز کند. معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان با رد این موضوع می‌افزاید: «فشاری از طریق فیفا وارد نشده و در واقع در ابتدا ما به این موضوع ورود داشتیم و پس از آن بود که فیفا و ای‌اف‌سی از ما درخواست داشتند که موضوع را بررسی کنیم. فشاری در کار نبود و این موضوع تکلیف نشده بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی