سازمان همکاری اسلامی امروز با هدف مبارزه با هتاکی‌ها به قرآن نشست اضطراری برگزار می‌کند

خیزش علیه اسلام هراسی

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 در پی هتک حرمت چندین باره به قرآن کریم در سوئد و دانمارک، سازمان همکاری اسلامی امروز به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و عراق و همچنین موافقت دبیر کل این سازمان، نشستی اضطراری را به طور مجازی برگزار می‌کند.
اهانت‌های سریالی اخیر به قرآن کریم در تاریخ هفتم تیرماه توسط یک شهروند سوئدی-عراقی در مقابل سفارت عراق در شهر استکهلم صورت گرفت که با موج محکومیت دنیای اسلام و همچنین احضار سفرا مواجه شد، اما این محکومیت الزامات را برای عدم تکرار برآورده نکرد و او برای بار دوم این اقدام هتاکانه را تکرار کرد. پس از آن، جمعی از افراط‌گرایان کشور دانمارک به طور چندین باره اهانت به قرآن را در دستور کار خود قرار دادند که با واکنش تند کشورهای اسلامی همراه شد و در پی آن وزرای خارجه‌ دو کشور ایران و عراق با رایزنی با همتایان خود در سایر کشورهای عضو با محکومیت این اقدامات، پیشنهاد چنین نشستی را مطرح کردند که با استقبال آنها مواجه شد. در همین خصوص حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در پاسخ به این درخواست، بیان داشت که جلسه‌ای فوری و اضطراری در جده برای رسیدگی به این موضوع در سطح سفرا و نمایندگان دائم در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین به اهمیت محتوای قطعنامه «مبارزه با نفرت‌افکنی دینی» که اخیراً توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل صادر شده، اشاره کرد و گفت که این اقدامات هتاکانه به قرآن کریم براساس مفاد این قطعنامه به منزله تحریک به تبعیض، خصومت یا خشونت است.
از همین رو قرار است گردهمایی امروز با محوریت اهانت به قرآن و لزوم پاسخگویی کشورهای عامل شروع به کار کند اما موضوعات مهم دیگر نیز مورد بحث و تبادل نظر و تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت. اعضای این سازمان مصمم هستند که در اقدامی مؤثر راه‌های مقابله با تکرار اهانت به قرآن کریم را مورد بررسی قرار داده و همچنین راهکارهای مدونی را برای بازدارندگی سایر کشورهای جهان از این اقدام زشت و هتاکانه ارائه دهند.
این سازمان پیش‌تر در اول مرداد طی بیانیه‌ای فعالیت نماینده سوئد را در این سازمان به دلیل هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم به حالت تعلیق در آورد. اعضای این سازمان اعلام کرده بودند که محکومیت صرف دو کشور سوئد و دانمارک را کافی نمی‌دانند و دو کشور باید با اقدام متناسب مانع تکرار چنین وقایعی شوند.
به گفته ناظران اقدامات جمعی در برابر هر نوع رفتاری علیه جامعه مسلمانان، موجب خواهد شد که جامعه بین‌الملل خود را در برابر یک قدرت بزرگ مشاهده کند و لذا توانایی هر گونه تحرکی را بر ضد دنیای اسلامی نخواهد داشت.
این موضوعی است که همواره باید خط مشی کشورهای اسلامی واقع شود تا بتواند بازدارندگی لازم را مهیا کند. نشست امروز سازمان همکاری اسلامی نیز می‌تواند چنین نتایجی را در بر داشته باشد.
 
سایر اقدامات این سازمان
همواره یکی از موضوعات مهمی که در نشست‌های سازمان همکاری اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد، مسأله فلسطین است. از همین رو نیز یکی از مباحث نشست امروز، با توجه به شرایط اضطراری و خشونت‌باری که بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو، در قبال مردم فلسطین در سرزمین اشغالی درحال انجام است، موضوع فلسطین نزد اعضا مهم تلقی شده و در نشست مورد بحث واقع می‌شود.
این سازمان طی چند روز گذشته، در پی رفتار جنایت‌بار رژیم غاصب، بیانیه‌هایی را درباره «نقض فاحش حقوق بشر» رژیم در فلسطین به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده است. به گزارش میدل ایست دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در خصوص پیامدهای حقوقی سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی، مطالبی کتبی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده است.
در این بیانیه آمده است: «اشغال استعماری اسرائیل در اراضی فلسطین غیرقانونی است و ناقض قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است» این سازمان خواستار توقف فوری این اقدامات شده و رژیم صهیونیستی را اشغالگر و مسئول کامل عواقب ادامه این جنایات و حملات مکرر به مردم فلسطین می‌داند.
همچنین، سازمان همکاری اسلامی که دیروز در اقدامی خواستار آزادی «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور نیجر شد، در نشست امروز به این مسأله خواهد پرداخت. به گزارش العالم این سازمان طی بیانیه‌ای اعلام کرده که استفاده از زور را برای به دست گرفتن قدرت محکوم می‌کند. گروهی از فرماندهان نظامی نیجر در هفته گذشته طی کودتایی در این کشور قدرت را در دست گرفتند. در پی این کودتا نیروهای گارد ریاست جمهوری نیز رئیس‌جمهور را در کاخ خود بازداشت کردند.

 

معرفی

 نگاهی به سازمان همکاری اسلامی
سازمان همکاری اسلامی (OIC)، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد و دارای ۵۷ عضو از کشورهای مختلف در پهنه چهار قاره است. این سازمان به لحاظ گستردگی در جهان و در بردارنده کشورهای مختلف اسلامی، صدای جمعی جهان اسلام نامیده می‌شود. ارتقای همبستگی اسلامی میان کشورهای عضو، حمایت از همکاری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، مشورت میان کشورهای عضو در سازمان‌های بین‌المللی، پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به این ملت در جهت بازپس گرفتن حقوق خود و آزاد کردن سرزمینش، پشتیبانی از مبارزه تمام ملل اسلامی در راه حفاظت از کرامت، استقلال و حقوق ملی‌شان و ایجاد جوی به منظور ارتقای همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و دیگر کشورها از اهداف این سازمان است.
نشست سران هر ۳ سال یک بار و در پایتخت یکی از کشورهای اسلامی عضو برگزار می‌شود که کشور برگزار‌کننده به مدت سه سال ریاست آن را بر عهده می‌گیرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

برخورد دنیای اسلام با هتاکی به قرآن
باید پشیمان‌کننده باشد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که در پی هتاکی و جسارت به قرآن کریم صادر کردند، این اقدام را حادثه‌ای توطئه‌آمیز توصیف و تأکید کردند:«اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.»
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگوی کوتاهی با رسانه KHAMENEI.IR در حاشیه مراسم عزاداری شب هشتم محرم در حسینیه امام خمینی(ره) معتقد است برخورد با عاملان این اقدام باید پشیمان‌کننده باشد تا جلوی اقدامات مشابه بعدی گرفته شود.
او در پاسخ به سؤالی در این‌باره می‌گوید:«فروکاستن موضوع هتاکی به قرآن کریم به یک مسأله شخصی، یک ساده‌انگاری تمام است. ما در دو، سه دهه اخیر شاهد بودیم که توهین و جسارت به ساحت قرآن کریم با یک فواصلی بارها تکرار شده است، با این حال تفاوت اتفاق اخیر و ویژگی آن این است که دولتی در اروپا مجوز این کار را نه برای یک‌بار بلکه دو بار صادر کرده است و احتمالاً می‌خواهند این روند را ادامه بدهند.»
محمدمهدی اسماعیلی در ادامه می‌افزاید:«این جریان در یک نگاه کلان حاکی از نزاع جدی تمدن وحشی غرب با تمدن اسلامی است. معجزه پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ما قرآن است. حال اینها دارند کتاب‌سوزی انجام می‌دهند! یعنی به قرآن که مظهر یک برنامه جامع سعادت انسان‌ها و دعوت به ایجاد جامعه‌ای با حضور همه اقوام و قومیت‌هاست، جسارت می‌کنند. تاریخ اسلام نشان داده تاریخش پر از مساوات، برادری و برابری، مدافع علم و فرهنگ است و حالا به این قرآن که توسط خداوند متعال به قلب نبی خودش نازل شده است از شدت بغض و کینه جسارت می‌کنند. این یک برخورد فرهنگی و تمدنی است و حتماً همه کارگزارانی که پشت‌سر این کار هستند با علم و آگاهی این موضوع را جلو می‌برند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید می‌کند:«وجه دیگر نوعی حساسیت‌سنجی در جامعه اسلامی است. موضع‌گیری‌های اخیری که امروز در جهان اسلام اتفاق افتاده است نباید در سطح حرف و صحبت خلاصه شود. اگر جهان اسلام می‌خواهد جلوی این نوع هتاکی‌ها را بگیرد، باید برخوردی پشیمان‌کننده‌ با عوامل این توهین داشته باشد. امیدواریم با حرکت‌هایی که در جهان اسلام شکل گرفته است، اقدام بازدارنده عملی در مقابل این توهین‌ها صورت بگیرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی