یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی سوریه وارد ایران شد

گام اجرایی توافقات تهران- دمشق

3 ماه پس سفر رئیسی به دمشق، وزیر خارجه، وزیر تجارت خارجی و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری سوریه برای عملیاتی کردن تفاهمنامه‌های امضا شده به تهران سفر کردند

عملیاتــــــــی و اجرایــــــــی کــــــردن تفاهمنامه‌ها و قراردادهای همکاری میان ایران و دیگر کشورها، یکی از دستورکارهای جدی و ثابت سیاست خارجی دولت سیزدهم است. این واقعیت را می‌توان از سفرهای متعدد مسئولان عالی‌رتبه کشورهای مختلف به ایران دریافت، مسئولان کشورهایی که اغلب، میزبان رئیس‌جمهور یا دیگر اعضای دولت بوده‌اند. در همین خصوص، روز گذشته یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی سوری، با هدف پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور، وارد تهران شد. خبر عزیمت این هیأت به سمت تهران را، کاردار سفارت ایران در سوریه اعلام کرد که خود، این هیأت را در فرودگاه دمشق بدرقه کرد. فیصل مقداد وزیر خارجه، سامر الخلیل وزیر تجارت خارجی و همچنین ایاد الخطیب وزیر ارتباطات و فناوری سوریه، اعضای این هیأت بلندپایه را تشکیل می‌دهند.
پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه، درحالی به عنوان هدف اصلی سفر هیأت سوری عنوان شده است که سفر رئیس‌جمهور به دمشق ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه سال‌جاری انجام شد. در این سفر که 13 سال پس از آخرین حضور رئیس‌جمهور ایران در سوریه انجام شد، 14 سند همکاری میان مقامات ارشد دو کشور امضا شد. این، غیر از برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه است که به امضای رؤسای جمهور دو کشور رسید. اکنون، 3 ماه پس از آن رویداد تاریخی، تهران میزبان هیأت عالی‌رتبه سوری است تا گام دیگری برای افزایش مناسبات اقتصادی دو کشور، از مسیر اجرای توافقات صورت گرفته در سفر تاریخی آیت‌الله رئیسی به این کشور برداشته شود.
این امر، در کنار سفر متعدد مقامات دیگر کشورها به ایران، همچون مقامات قطر، عمان، ونزوئلا، بولیوی و روسیه که در راستای اجرایی و عملیاتی کردن توافقات دوجانبه انجام می‌شود، نشان‌دهنده ریل‌گذاری‌های جدید در مناسبات اقتصادی ایران با جهان است. به عبارت دیگر، برخلاف دوره‌های گذشته که پس از سفرهای سیاسی، آن هم در عالی‌ترین‌رتبه، توافقنامه‌ها و اسناد امضا شده به فرایندهای بوروکراتیک واگذار می‌شد تا به اصطلاح سیر طبیعی خود را طی کند، اما در دولت سیزدهم این رویه تغییر کرده است. به این معنی که پس از هر سفر، و البته چندین بار، اعضای دولت با تأکیدات رئیس‌جمهور در جلسه هیأت وزیران مواجه می‌شوند که خواستار اجرایی شدن توافقات می‌شود.

آغاز نشست‌های کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه
روز گذشته، «شفیق دیوب» سفیر سوریه در تهران در گفت‌وگو با روزنامه «الوطن» ضمن تشریح جزئیات سفر این هیأت سوریه، از آغاز فعالیت کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه خبرداد و گفت که فعالیت این کمیته تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت. وی گفت که در نشست‌های کمیته مشترک تمام موضوعات و مسائل مورد اهتمام دو طرف و چگونگی اجرای تفاهمنامه‌های امضا شده در سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه و همچنین اجرای دستورات رؤسای جمهور دو کشور در راستای گسترش روابط در تمامی زمینه‌ها بررسی خواهد شد.  سفیر دمشق تأکید کرد که در این نشست‌ها تلاش خواهد شد تمام موانع بر سر راه تقویت روابط تهران و دمشق بویژه روابط اقتصادی و تجاری برداشته شود.  وی با اشاره به اینکه در سفر رئیسی به دمشق ۱۵ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف انرژی، کشاورزی، مناطق آزاد، ارتباطات و غیره امضا شده است، افزود: تمامی این مسائل به علاوه گام‌های اتخاذ شده در راستای اجرای دستورات ابراهیم رئیسی و بشار اسد، رؤسای جمهور دو کشور پیگیری خواهد شد. همچنین بیش از ۱۲ یادداشت تفاهم امضا شده میان رؤسای جمهور دو کشور وارد مرحله اجرا شده‌اند و تلاش‌ها برای اجرای کردن تمام تفاهمنامه‌های امضا شده در حال انجام است. سفیر سوریه در ایران با بیان اینکه تلاش‌ها برای تأسیس بانک مشترک میان دو کشور و شرکت بیمه درحال انجام است، ادامه داد: کمیته مشترک اقتصادی همچنین برای برگزاری نشست کمیته عالی مشترک که قرار است طی ماه‌های آتی در تهران برگزار شود، برنامه‌ریزی خواهد کرد و از طرف سوریه نخست‌وزیر این کشور ریاست هیأت را برعهده خواهد داشت و از طرف ایران نیز معاون رئیس‌جمهور رئیس هیأت ایرانی خواهد بود.  سفیر سوریه گفت که محمد ایاد الخطیب، وزیر ارتباطات و فناوری سوریه به دعوت همتای ایرانی خود هیأت سوریه در سفر به تهران را همراهی خواهد کرد و دو طرف رایزنی‌هایی با هم خواهند داشت. وی این سفر را بسیار مهم توصیف کرد و گفت که هیأت سوری با تعدادی از وزرای ایرانی و مسئولان شرکت‌های بزرگ این کشور که خواهان فعالیت در سوریه هستند، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی