عراق، بحرین، لبنان و سوریه دیروز مراسم عاشورا را برگزار کردند

حضور میلیونی عاشقان حسینی در کربلا


گروه جهان/ یک روز بعد از برگزاری مراسم عاشورا در شماری از کشورهای جهان، کربلا دیروز شاهد حضور میلیون‌ها زائر حسینی بود که به یاد هفتاد و دو تنی که تشنه لب با سپاه ظلم یزید جنگیدند و به شهادت رسیدند، گرد آمدند. همزمان با مردم عراق، شیعیان بحرین، سوریه و لبنان نیز با توجه به تقویم هجری در این کشورها مراسم روز دهم محرم را دیروز برگزار کردند.
به گزارش سایت شبکه خبری العالم، مراسم مربوط به روز عاشورا در کربلا از صبح دیروز آغاز شد و میلیون‌ها زائری که به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) رفتند، در کنار مقتل خوانی، بعد از نماز ظهر عاشورا، در مراسم «رکضه طویریج» که نقطه آغاز آن شهرک طویریج است شرکت کردند و از این شهرک تا حرم امام حسین(ع) مسافتی 20 کیلومتری را هروله رفتند و ندای واحسینا واحسینا سر دادند. در حالی که این عزاداری، بزرگترین دسته عزاداری روز عاشورا در عراق است، سازمان حشد الشعبی از چند روز قبل خبر داده بود، با بیش از 2 هزار نیروی خود تأمین امنیت این مراسم را بر عهده خواهد داشت. دیروز نیز گزارش‌ها حاکی از این بود که آیین عزاداری طویریج در امنیت کامل برگزار شد.به جز کربلا، شیعیان سایر شهرهای عراق نیز که فرصت حضور در بین الحرمین را نیافتند، در میادین اصلی شهرهای خود مراسم عاشورای حسینی را برگزار و بر تمسک به قرآن و دفاع از آن و مقدسات اسلامی تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، شیعیان دشت نینوا در مقام زین العابدین، مراسم عاشورا را برگزار کردند. مشابه این عزاداری‌ها در شهرهای ناصریه، دیوانیه و بابل نیز برگزار شد.

عاشورا در سایر کشورهای منطقه
دیروز شیعیان سه کشور بحرین، لبنان و سوریه نیز با توجه به تقویم خود، مراسم عاشورا را برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی فراخوان ائتلاف 14 فوریه بحرین برای برپایی بزرگترین مراسم احیای نهضت حسینی، مردم این کشور از نخستین ساعات صبح دیروز در خیابان‌های منامه تجمع کردند و با سر دادن شعار با امام حسین(ع) و آرمان‌های او تجدید پیمان کرده و بر آموزه‌های خود از سالار شهیدان که رکن اصلی آن مبارزه با ظلم و جور است، تأکید کردند. آنها این مراسم را در حالی برگزار کردند که آل خلیفه، همواره برای برپایی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی محدودیت‌های شدیدی اعمال کرده است. اما شیعیان این کشور هر سال باشکوه بیشتری این مراسم و سوگواری‌های مربوط به آن را برگزار می‌کنند. امسال نیز پیش از این مراسم، نیروهای امنیتی بحرین اقدام به جمع‌آوری پرچم‌های سیاه و نمادهای عاشورایی کردند تا شاید بتوانند مانع برپایی باشکوه این مراسم شوند اما در این هدف شکست خوردند. در لبنان نیز بعد از دعوت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله این کشور به حضور گسترده مردمی در ضاحیه به مناسبت مراسم روز دهم محرم، عاشقان حسینی در راهپیمایی موسوم به «دفاع از ثقلین» شرکت کردند. به‌جز ضاحیه در جنوب لبنان، شیعیان شهرستان هرمل در استان بقاع و روستاهای جنوبی بیروت نیز مراسم ظهر عاشورا را برگزار کردند. حزب‌الله لبنان تأمین امنیت این مراسم‌ را برعهده داشت.
سوریه نیز از دیگر کشورهایی بود که مراسم عاشورای حسینی دیروز در آن برگزار شد. شیعیان سوریه در حالی عاشورا را در زینبیه برگزار کردند که طی روزهای گذشته ساکنان خیابان‌های اطراف حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها شاهد دو انفجار تروریستی بودند. با این حال نگرانی از این انفجارها و احتمال وقوع تکرار آنها، نتوانست مانع حضور پر رنگ دوستداران اهل بیت در زینبیه شود.

عاشورای خونین غزنی
با وجود آنکه اغلب مراسم‌ عاشورا در کشورهای مختلف در آرامش برگزار شد، شیعیان غزنی در افغانستان به سختی این مراسم را برگزار کردند. به گزارش شفقنا، برخی منابع در غزنی خبر دادند، بعد از اینکه عزاداران حسینی در این شهر گرد هم آمدند، شماری از نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به سمت آنان کردند. بنا بر این گزارش‌ها، در این تیراندازی‌ها 4 نفر که یکی از آنها یک کودک 12 ساله بود، کشته شده و بیش از 10 نفر زخمی شدند. با این حال طالبان تا دیروز این خبرها را تأیید یا تکذیب نکرده بود. طالبان پیشتر با اعمال محدودیت‌هایی گسترده، فعالیت شبکه‌های مخابراتی در کابل، بلخ و غزنی را قطع کرده بود. خبر تیراندازی در غزنی در حالی منتشر شد که برخی منابع از تیراندازی طالبان در منطقه شیعه نشین دشت برچی در کابل نیز خبر داده بودند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی