افشای آپشن‌های قرارداد نجومی یک استقلالی

چند می‌گیــــری بازی نکنی؟

قراردادهای بی‌ضابطه و نجومی در لیگ‌برتر، یکی از سوژه‌های روز فوتبال ایران است. در همین رابطه سازمان بازرسی کل کشور نیز قرار است جدی‌تر از گذشته به بررسی و نظارت بر قراردادهای فوتبال بپردازد و تیم‌های نظارتی این سازمان در فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های دولتی مستقر شده‌اند. ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در واکنش به آپشن‌های عجیب و غریب قراردادها گفت:«در برخی از قراردادها نکاتی نوشته شده است که هیچ توجیهی ندارد. فرض کنید در قرارداد قید می‌شود رضایت مدیرعامل باشگاه؛ شاید گفته شود رضایت مربی اشکالی نداشته باشد، اما آن‌هم نه در ابتدای امر بلکه انتهای فصل است که در غیر این صورت منطقی نیست.»
او ادامه داد: «در برخی موارد به حامیان مالی تیم گفته می‌شد مبلغ مستقیماً به حساب اشخاص واریز شود که این نوعی نبود شفافیت است. به‌عنوان مثال مقرر شده بود اگر در یک تیم و یک باشگاه، تیم موفق شود و گل نخورد یا گلی به طرف مقابل بزند به همه اعضای باشگاه پاداش داده می‌شود!»
 
اعتراض استقلال به قراردادهای بسته شده
یکی از باشگاه‌های پیشتاز در ماجرای آپشن‌های قراردادی در فصل گذشته، استقلال بود. باشگاهی که مدیریت سابق آن به شکلی غیرمتعارف قراردادهایی نجومی با بازیکنان تنظیم و تعهدات مالی نجومی را به باشگاه تحمیل کرده است، به طوری که حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال هفته گذشته با اعتراف به بالا رفتن غیرمتعارف قراردادهای بازیکنان استقلال گفته بود:«هزینه قراردادهای فصل قبل استقلال ۴۲۰ میلیارد بود.» هزینه‌ای که به گفته او، سبب شده این باشگاه به‌ منظور رعایت سقف بودجه ۲۵۰ میلیاردی که برای این تیم در نظر گرفته‌ شده است، برای کاهش قراردادها با بازیکنان وارد مذاکره شود.
 
قرارداد 12 میلیاردی، با آپشن 21 میلیارد شد
در یکی از بندهای قرارداد یکی از بازیکنان معمولی استقلال که بیشتر فصل سکونشین بوده، مبلغ کف توافق این بازیکن ۱۲میلیارد تومان برای فصل 1401-2 تعیین شده و در بند ۲ ماده ۳ قرارداد این بازیکن برای فصل 1402-3 با افزایشی نزدیک به ۶۰ درصدی، ۱۹ میلیارد تومان تعیین شده است.
به گزارش ایرنا، علاوه بر این، در تبصره یک بند ۲ ماده ۳ این قرارداد، باشگاه استقلال متعهد شده که در هر فصل مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان «حق تأمین مسکن» به این بازیکن پرداخت کند! در بخش دیگری از این قرارداد در بند ۵ تحت عنوان «پاداش‌ها» به عنوان آپشن و پاداش، مبالغی به قرارداد این بازیکن اضافه شده است. در بند یک آمده که در صورت قهرمانی استقلال در لیگ برتر، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان پاداش قهرمانی به این بازیکن پرداخت خواهد شد. در بند ۲ نیز مقرر شده که در صورت قهرمانی استقلال در جام حذفی، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به این بازیکن پرداخت خواهد شد.
بر اساس بند ۳ و به عنوان یکی از آپشن‌های قرارداد، مقرر شده که به این بازیکن به ازای حضور در هر مسابقه رسمی لیگ برتر، مبلغ ۸۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که تسویه آن هر ۱۰ بازی است! نکته قابل تأمل بند ۴ این بخش است؛ «در صورت رضایت مدیرعامل (مصطفی آجورلو) از عملکرد بازیکن، مبلغ دو میلیارد تومان به عنوان پاداش به این بازیکن پرداخت خواهد شد. همچنین در آخرین بند آپشن‌ها آمده است که در صورت دعوت به تیم ملی برای حضور در جام ‎جهانی، مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان به عنوان پاداش به این بازیکن پرداخت خواهد شد.
با احتساب پاداش‌ها و آپشن‌های عجیب و غریب، قرارداد ۱۲ میلیاردی این بازیکن استقلال، برای یک فصل به رقم ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. قاعدتا بازیکنان ثابت و تأثیرگذار به مراتب دریافتی‌های بیشتری داشته‌اند و حالا قرار است از بستن این نوع قراردادهای نامتعارف جلوگیری شود.
جستجو
آرشیو تاریخی