معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد

آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها

حاشیه نشست روز گذشته هیأت وزیران، یک خبر مهم برای کشور داشت. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جمع خبرنگاران از آزادسازی منابع ایران در برخی کشورها خبرداد و اعلام کرد که در برخی کشورهای دیگر نیز مقدمات آزادسازی درحال انجام است. جلسه دیروز هیأت دولت، به‌دلیل سفر آیت‌الله رئیسی به امریکای جنوبی به ریاست محمد مخبر برگزار شد. گزارش گفت‌و‌گوهای اعضای دولت با خبرنگاران در حاشیه این نشست را بخوانید.
 
مخبر: کنترل تورم برنامه جدی دولت
معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با آزادی منابع بلوکه شده ایران در برخی کشورها اعلام کرد: در تعدادی از کشورها منابع بلوکه شده ایران آزاد شده و در برخی کشورها نیز مقدمات آزادسازی فراهم شده است. محمد مخبر درباره اقدامات دولت برای مهار نرخ تورم، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم از ابتدا، کنترل تورم بوده است، اظهارکرد: در شهریور ۱۴۰۰ (زمان آغاز به کار دولت) با تورم ماهانه ۵۹.۶ درصد مواجه بودیم که دولت توانست آن را کنترل و مدیریت کند و به ۳۹.۹ درصد رساند و پیرو آن کل تورم سال هم به ۴۶ درصد رسید. وی افزود: در سال ۱۴۰۱ که با مشکلات زیادی اعم از اغتشاشات و حذف ارز ترجیحی مواجه بودیم، با این تفاسیر دولت توانست تورم سالانه را کنترل کند تا افزایش نداشته باشد. به گفته معاون اول رئیس‌جمهور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده کاهش یافته است و در خرداد ماه این کاهش چشمگیرتر خواهد بود.
 
بهادری جهرمی: دلیل خداحافظی رضایی از دولت
سخنگوی دولت درباره علت استعفای محسن رضایی از مسئولیت معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: با توجه به اینکه رهبر انقلاب به تازگی تغییراتی در ساختار شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ایجاد کردند، ضروری بود که تمرکز بیشتری در دبیرخانه این شورا صورت گیرد. علی بهادری جهرمی ضمن تشکر از تلاش‌های محسن رضایی در مسئولیت سابق، اضافه کرد: باتوجه به اینکه فعالیت‌های دبیرخانه شورای عالی هماهنگی سران قوا، فراقوه‌ای است و استقلال و فعالیت گسترده‌تری می‌طلبد، به همین دلیل محسن رضایی از سمت معاونت اقتصادی استعفا داد و حکم جدیدی برای دبیرخانه با ساختار جدید به وی اعطا شد که در این سمت برای وی آرزوی موفقیت می‌کنم.
وی در تشریح مصوبات هیأت دولت نیز با بیان اینکه در این جلسه فهرست اقلام کشاورزی و غذایی که مشمول اخذ مالیات نیم درصد هستند، به تصویب هیأت وزیران رسید، افزود: حدود ۳۰ قلم کالای حوزه غذایی و کشاورزی با پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی که در زمره محصولات آب بر هستند، بررسی و تصویب شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین با پیشنهاد وزیر اقتصاد مبلغ کمتر از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال به‌عنوان نصاب معاملات خرد و کوچک انتخاب شد. از این حد تا سقف کمتر از ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به‌عنوان نصاب معاملات متوسط و بالاتر از آن به‌عنوان نصاب معاملات بزرگ مشخص شد. بهادری جهرمی اضافه کرد: هیأت دولت برای سرعت بخشی به اجرایی کردن نهضت ملی مسکن، با افزوده شدن کمیسیون تخصصی با عنوان مسکن، حمل‌ونقل و عمران شهری و روستایی به کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت موافقت کرد.
 
منصوری: شکل‌گیری نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام
 معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا برنامه دولت این است که امسال هم کلنگی زده نشود و به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بپردازد، گفت: در دولت سیزدهم، نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالایی شکل گرفته است. محسن منصوری با تأکید بر اینکه دولت پرهیز دارد که پروژه جدیدی را شروع کند، بیان کرد: اگر پروژه بحرانی و نیاز ضروری کشور باشد دولت به شروع پروژه رضایت خواهد داد، اما در تمامی دستگاه‌های اجرایی مصمم هستیم که پروژه جدید شروع نشود و پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود.
 
مرتضوی: افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ترمیم حقوق بازنشستگان گفت: افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مُر قانون در اردیبهشت امسال اعمال شد و همه افزایش حقوق‌ها انجام شد. سیدصولت مرتضوی درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی یادآور شد: سعی کردیم در این بخش خدمات مشمول بیمه تکمیلی را توسعه دهیم، آن بخش از بازنشستگان که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند و به مراکز درمانی ملکی ما مراجعه کنند، همه فرایند درمان آنان در ۳ سطح، رایگان است.
وی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر وجود رانت در صندوق‌های بازنشستگی، اظهارکرد: این دولت به هیچ عنوان فساد را از هر فردی باشد نمی‌پذیرد البته ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد اما مرکز حراست وزارتخانه پیگیر است و هر جا تخلف مشاهده کند با شدت برخورد می‌کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره احتمال تغییر یارانه گفت: تصمیم بر این است که ۲۰ درصد به دهک‌های پایین جامعه افزوده شود؛ ضمن اینکه در آینده امیدواریم با توجه به گشایش‌های اقتصادی، شاهد رونق خوبی در سال ۱۴۰۲ باشیم. مرتضوی درباره احکام مربوط به بازنشستگان و کارگران در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز گفت: برخی اخباری که از لایحه برنامه هفتم منتشر می‌شود، صحیح نیست و البته برخی اصلاحات در صندوق‌ها گریزناپذیر است.
جستجو
آرشیو تاریخی