کنسرت علیرضا قربانی در کاخ سعد آباد برگزار شد

من به دستان تو پل بستم

نچه در حال حاضر اجرا می‌شود، گونه‌ای از مناجات با حضرت پروردگار است که اشعار آن منتسب به ابوسعید ابوالخیر و برخی منتسب به حضرت مولانا است

ندا سیجانی
روزنامه نگار

شامگاه سه‌شنبه 23 خرداد ماه، کنسرت علیرضا قربانی خواننده نام آشنای موسیقی ایران، پس از 4 سال وقفه برگزار شد و البته این بارکاخ سعد آباد، میزبان عاشقانه‌های صدای «ارغوان» بود. اجرایی که با استقبال پرشور مخاطبان همراه شد.جمع مشتاقانی که ازساعت‌ها قبل در پشت درکاخ و در زیر آسمان سعد آباد، برای این تجدید دیدار، لحظه شماری می‌کردند و سرانجام ساعت دیدار فرا رسید و کنسرت علیرضا قربانی با کمی وقفه کوتاه در ساعت 21:30 آغاز شد.
آغازگر قطعه نخست نوای تار بود و کمانچه، تا پیش درآمدی باشد برای قطعه «عروج» اثری به آهنگسازی حسام ناصری و شعری ازحکیم ابوسعید ابوالخیر با این مضمون «مجنون و پریشان توام دستم گیر/ سرگشته و حیران توام دستم گیر/ هر بی‌سر و پا چو دستگیری دارد / من بی‌سر و سامان توام دستم گیر» و بعد از آن با حضور نوازنده‌های گروه زهی و بادی، ارکستر آماده نواختن قطعه «همگناه» شد. اثری از ساخته‌های علیرضا افکاری با شعری از حسین غیاثی که پیش‌تر در تیتراژ سریالی با همین عنوان پخش شده بود: «من تفنگی شده‌ام رو به نبودن هایت / رو به یک پنجره در جمعیتِ تنهایت/ فکر کردم که خودم را به تو نزدیک کنم/ بی‌هوا بین دو ابروی تو شلیک کنم...»
قطعه سوم «پل» نام داشت: «من به دستان تو پل بستم به زیباتر شدن / از تو می‌خواهم از این هم با تو تنهاترشدن / از تو می‌خواهم خودت را مثل باران از بهار /از تو می‌خواهم قرار روزهای بی‌قرار...» اثری ازحسام ناصری، با شعری از احمد امیرخلیلی و تصاویر زیبایی که به‌صورت ویدیومپینگ روی دیوارهای کاخ سفید(ملت) نقش بسته بود و حال و هوای خاصی برای مخاطبان حاضر در این برنامه ایجاد کرد.علاقه‌مندان و مخاطبانی که پی در پی، خواننده مورد علاقه خود را تشویق می‌کردند تا این بار شنونده قطعه «پریشانی» باشند. اثری از ساخته‌های حسام ناصری با شعری از احمد امیر خلیلی:
«روزگار من و مویش / به پریشانی رفت / یک شب آرام رسید / یک شب بارانی رفت یک شب آمد من مجنون به جنون افتادم /دل دیوانه خود را به نگاهش دادم...» و تصاویرآسمان شب روی دیوارهای کاخ و هوای نیمه ابری آسمان سعد آباد و وزش بادهای بهاری که همنوا و همراه با این قطعه شده بود آرام آرام می‌رفت تا گوش مخاطب را آماده شنیدن «شروع ناگهان» کند. اثری زیبا از علیرضا افکاری با شعری از حسین غیاثی: «بغض منی آه منی حسرت دلخواه منی / دوری و دلتنگ توام زخمی و همراه منی / من غم پنهان توام حال پریشان توام / پلک بزن تا بپرم مستی چشمان توام...»
و سرانجام نوبت به اجرای «میدانی تو» رسید. یک قطعه آوازی با صدای گرم وبا احساس علیرضا قربانی به آهنگسازی حسام ناصری: «خدا خدا... درد دل من دواش میدانی تو/ سوز دل من سزاش میدانی تو/ من غرق گنه پرده عصیان در پیش/ پنهان چه کنم که فاش میدانی تو...»
 نیایش خواننده با معبود خویش که با نوای سوزناک کمانچه و مضراب‌های دلنشین تار همراه شد و حال و هوای غریبی برای مخاطبان ایجاد کرد.
یک مناجات عاشقانه با معبود
علیرضا قربانی پیش از اجرای این قطعه ضمن خوشامد گویی، رو به مخاطبان این برنامه گفت: «از طرف دوستان عزیز روی صحنه و هنرمندان گرامی و البته تیم بزرگ مدیریت اجرایی این برنامه که در به ثمر رساندن این کنسرت کمک‌های بسیاری داشتند، خدمت تک تک شما سروران گرامی خیرمقدم عرض می‌کنم و مراتب خوشحالی و خرسندی خود را اظهار داشته، که بعد از قریب به 4 سال مجدداً در کاخ سعد آباد در خدمت شما عزیزان هستیم. قدم روی چشم‌های ما گذاشتید و به خودمان می‌بالیم و افتخارمی کنیم که میزبان شما هستیم و توفیقی ایجاد شد تا بتوانیم برای شما عزیزان برنامه‌های مختلف اجرا کنیم. قطعات مختلفی که در کنداکتور این برنامه قرار داده شده، توسط تیم اجرایی، بخصوص آقای حسام ناصری که مدیریت این برنامه را بر عهده دارند انجام گرفته. قطعات مختلفی که طی این سال‌ها شنیده شده اما ممکن است اجرا نشده باشد و برای رپرتوار این برنامه تنظیم شده است البته برخی از قطعات با وجود آنکه چندین بار اجرا شده‌اند همچنان مخاطبان مشتاق و علاقه‌مند به شنیدن آن هستند.
اما آنچه در حال حاضر اجرا می‌شود، گونه‌ای از مناجات با حضرت پروردگار است که اشعار آن منتسب به ابوسعید ابوالخیر و برخی منتسب به حضرت مولانا است. این اشعار بسیار زیبا و عارفانه را در یک قطعه آوازی خواهید شنید و از شما تمنا دارم، ویدیو نگیرید تا تمرکز کاملی روی این اشعار داشته باشید.»
قطعه بعدی یک اثربی کلام باعنوان «شوشتری» به آهنگسازی حسام ناصری بود و در ادامه قطعه خاطرانگیز «روزگار غریب» با کمانچه نوازی سامان صمیمی شنیدنی شد.اثری که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. قربانی پیش از اجرای این کار در جملاتی بیان داشت: «قطعه‌ای را که اکنون اجرا می‌شود قطعاً طی این چند سال گذشته شنیده‌اید و یا احتمالاً با آن نجوایی سرکرده اید. از شما تقاضادارم با تمام انرژی و با تمام حس و حدتی که ما را مورد لطف و تفقد قرار می‌دهید با ما همراه شوید با قطعه «روز گارغریب» و در ادامه این قطعه را تقدیم کرد به همه ایرانی‌های عزیزی که در این کنسرت حضور ندارند. شعر این کار ازسروده‌های احمد شاملو و حمید خلف بیگی است به آهنگسازی حسام ناصری: «روزگار غریبی‌است نازنین / دهانت را می‌بویند مبادا گفته باشی دوستت دارم دوستت دارم...» و بعد از آن قطعه  «عاشقانه نیست» با شعر اهورا ایمان و آهنگسازی حسام ناصری: «با من بخوان تا این ترانه را با تو سفر کنم / با من بخوان تا در هوای تو شب را سحر کنم...»
ارغوان شاخه همخون جدا‌مانده من...
و در ادامه نجوای زیبا و دلنشین زنده یاد هوشنگ ابتهاج در فضای کاخ پیچیده شد: «ارغوان؛ شاخه همخونِ جدا مانده من/ آسمان تو، چه رنگ است امروز؟ آفتابی ست هوا؛ یا گرفته ست هنوز؟..»
و مخاطبان آماده شنیدن اثر ماندگار قربانی شدند «ارغوان» ساخته مهیار علیزاده.
پس از اجرای این کار مخاطبان همچنان مشتاق شنیدن قطعات درخواستی شدند و علیرضا قربانی در پاسخ به حاضران این جمع گفت: «قطعاتی که می‌فرمایید برخی از آنها در این سال‌ها اجرا شده و قطعاً در پرونده  دیگری اجرا خواهیم کرد. ما تصمیم داشتیم کارهایی را اجرا کنیم که یا اجرا نشده‌اند یا برای این کنسرت تولید شده است. بنابراین اجازه بدهید بعضی از آنچه را که دستور می‌فرمایید در فرصت‌های بعدی اجرا کنیم. باردیگر ازتک تک شما عزیزان به عنوان یک برادر تشکر می‌کنم و در پوست و گوشت خودمان نمی‌گنجیم که میزبان شما هستیم و با افتخار در کنار شماییم و تمام توان و تلاشمان را کردیم که به جهت موسیقی بتوانیم کارهای بسیار خوب و درخور تولید کنیم. قطعه آخر را با نهایت تواضع تقدیم شما می‌کنیم، قطعه‌ای است که همه شما عزیزان از دوران کودکی و طفولیت با اجراهای مختلف آن را شنیده‌اید، تقاضا می‌کنم همصدا با ما همنوا شوید و بخوانید قطعه‌ای از عارف قزوینی به نام از «خون جوانان وطن» که حسن خطام این برنامه بود و با همراهی و همصدایی مردم به اجرا درآمد. نکته قابل توجه در این اجرا همراهی لحظه به لحظه علیرضا قربانی با ارکستر و مردم بود بطوریکه در طول اجرا بارها و بارها با دستان خود همچون یک رهبر ارکستر در مقابل گروه و مردم قرار می‌گرفت و با حرکات انگشتانش، قطعاتی را که مردم می‌خواندند رهبری می‌کرد.
در این کنسرت حسام ناصری تنظیم کننده قطعات و نوازنده پیانو و سازهای الکترونیک بود و هومن مهدویان نوازنده تار و سه تار، سامان صمیمی نوازنده کمانچه، حسام صدفی‌نژاد نوازنده آبوا، مهسا یوسف‌نژاد و نرگس تقی‌پور نوازنده هورن، ذکریا یوسفی، شایان ریاحی و آیدین شفایی نوازندگان پرکاشن، دارا دارایی نوازنده گیتارباس و همچنین دیگر نوازندگان که در بخش سازهای زهی هنرمندی کردند(نوازندگان ویولن 1، ویولن 2، ویولا، ویلونسل)

 

جستجو
آرشیو تاریخی