هفته پایانی لیگ برتر پر استرس و با اشک و لبخند

سی‌نمای فوتبال ایران!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

سال ۱۹۸۱ فیلم سینمایی «فرار به‌سوی پیروزی» ساخته جان هیوستون به نمایش درآمد. داستان فیلم در سال ۱۹۴۱ می‌گذرد که شماری از اسرای متفقین پیشنهاد افسران آلمانی برای یک بازی فوتبال میان متفقین و تیم ملی آلمان را می‌پذیرند. مسابقه قرار است در پاریس برگزار شود و گروه‌های مقاومت تصمیم می‌گیرند بازیکنان تیم متفقین را بین دو نیمه فراری دهند. فیلمی که سیلوستر استالونه یکی از نقش‌های اصلی آن را بر عهده داشت و تعدادی از ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان مانند پله، بابی مور و اسوالدو آرلدیلس هم در آن بازی می‌کردند. فرار به‌سوی پیروزی تا سال‌ها و شاید تا همین حالا، موفق‌ترین اثر درباره فوتبال بوده که در قاب سینما به تصویر کشیده شده است. نمادی از زندگی، سختی، جنگ، دشمنی، انتقام، امید، اشک، لبخند، شکست و پیروزی که همه آنها را می‌توان در مستطیل سبز و در قالب یک مسابقه فوتبال دید؛ نشانه‌هایی که غالباً در ژانرهای مختلف سینما استفاده می‌شود تا فیلمی درخور تحسین ساخته شود. برای همین فوتبال و سینما شباهت‌های بسیاری دارند که باعث شده بسیاری از انسان‌ها به آن علاقه‌مند باشند و با اشتیاق فراوان آنها را دنبال کنند. در فوتبال و سینما عشق و نفرت را می‌توان با هم جست. زندگی را یافت و مرگ را دید. امید را دنبال کرد و با تلاش به فرداهای بهتر فکر کرد. حالا هم هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال ایران از راه رسیده است؛ هفته‌ای که در آن پرسپولیس و سپاهان برای قهرمانی در لیگ بیست و دوم تلاش می‌کنند و مس کرمان و صنعت نفت هم برای نیفتادن می‌جنگند؛ هفته‌ای جذاب و پر از استرس که در پایان خود اشک و لبخند دارد تا به این ترتیب، بتوان هفته پایانی لیگ را، هفته «سی‌نمای فوتبال ایران» نامید.

 

منصوریان چشم در چشم رحمتی
در بازی‌های این هفته که همگی به طور همزمان از ساعت 18 امروز آغاز می‌شود، فولاد در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز، میزبان آلومینیوم است. شاگردان علیرضا منصوریان در شرایطی به میدان می‌روند که در دو بازی گذشته‌شان به پیروزی نرسیده‌اند اما سرخپوشان اهوازی امیدوارند که لیگ را با برد به پایان برسانند. این در حالی است که شاگردان سیدمهدی رحمتی نیز، هم‌امتیاز با این تیم و 39امتیازی هستند و یک پله بالاتر از فولاد، در رتبه هفتم قرار دارند. بازی رفت دو تیم با نتیجه یک-صفر به سود فولاد به پایان رسید و باید دید رحمتی این بار مقابل هم‌تیمی و مربی سابقش در استقلال که جانشین جواد نکونام شده، چه نتیجه‌ای می‌گیرد؟

 

خداحافظی در مسجدسلیمان
نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه شهید بهنام محمدی این شهر، پذیرای ملوان است؛ دیداری که برای شاگردان ابراهیم اشکش یک بازی خداحافظی و تشریفاتی محسوب می‌شود چراکه نفتی‌ها با تساوی که در بازی قبل‌شان مقابل آلومینیوم به دست آوردند، سقوط‌شان به لیگ دسته اول قطعی شد و پیروزی در این دیدار، تأثیری در جایگاه‌شان ندارد. با این حال، آنها برای اعاده حیثیت در مسجدسلیمان، پا به این مسابقه می‌گذارند. در سمت مقابل، انزلی‌چی‌ها با اینکه در 11 بازی گذشته‌شان به بردی نرسیده‌اند ولی در لیگ برتر ماندنی شده‌اند. با این حال، مازیار زارع اعلام کرده این آخرین مسابقه‌ای است که روی نیمکت قوهای سپید می‌نشیند! بازی رفت دو تیم را ملوان یک-صفر برد.

 

 

دوئل دستیاران سابق فیروز
ذوب‌آهن در ورزشگاه فولادشهر، به مصاف هوادار می‌رود؛ دو تیم همسایه در جدول که اصفهانی‌ها در رده نهم و تهرانی‌ها در رده دهم آن قرار دارند. جالب اینکه این دیدار، محل تقابل دو دستیار سابق و قدیمی فیروز کریمی است. در یک سو، مهدی تارتار و در سوی دیگر ساکت الهامی که از هم شناخت زیادی دارند و پیش از انتخاب امیر قلعه نویی، جزو کاندیداهای سرمربیگری تیم ملی نیز شده بودند! ذوب‌آهن بازی قبلش را نبرد اما هوادار پنج بازی است که به پیروزی نرسیده و باید دید مانند بازی رفت که یک-صفر ذوب‌آهن را برد، در این دیدار هم موفق به کسب سه امتیاز می‌شود یا خیر.

 

 

جدال کاندیداهای تیم امید
پیکان در ورزشگاه انقلاب کرج، با مس رفسنجان دیدار می‌کند. مجتبی حسینی در شرایطی برابر محمد ربیعی قرار می‌گیرد که هر دو در این چند وقت جزو گزینه‌های هدایت تیم امید بوده‌اند. هر چند که خبر آمد ربیعی هم از کاندیدا بودن برای هدایت تیم امید انصراف داده است. خودروسازان در چهار بازی اخیرشان بردی نداشته‌اند و سه شکست پیاپی در کارنامه‌شان به ثبت رسیده است. رفسنجانی‌ها هم در آخرین بازی‌شان برابر استقلال بازنده شدند و حالا باید دید مانند بازی رفت که 2-صفر برابر پیکان به پیروزی رسیدند، باز هم موفق به تکرار برد می‌شوند یا خیر.

 

 

صنعت نفت به فکر بقا
در یکی از بازی‌های حساس و سرنوشت‌ساز، گل‌گهر در ورزشگاه شهیدسردار سلیمانی سیرجان، مقابل صنعت‌نفت قرار می‌گیرد. شاگردان سعید الهویی در چهار بازی اخیرشان در لیگ که یک بازی جام حذفی را هم باید به آن اضافه کرد، بردی نداشته‌اند و ناکام بوده‌اند. این در حالی است که شاگردان عبدالله ویسی از زمان آمدن او، روند رو به رشدی داشته‌اند و پنج بازی است که نباخته‌اند. با این حال، هنوز بقای برزیلی‌های فوتبال ایران در لیگ برتر قطعی نشده و آنها با قرار داشتن در رده پانزدهم جدول، خطر سقوط را احساس می‌کنند و باید دید می‌توانند خود را در سطح اول فوتبال ایران حفظ کنند یا خیر. در بازی رفت دو تیم گل‌گهر یک-صفر به پیروزی رسید.

 

سپاهان امیدوار به قهرمانی
در یکی دیگر از بازی‌های تعیین‌کننده این فصل، مس کرمان در ورزشگاه شهید باهنر این شهر، رودرروی سپاهان قرار می‌گیرد. شاگردان فرزاد حسین‌خانی هم در شرایطی به میدان می‌روند که با حضور در رده چهاردهم جدول، خطر سقوط را بشدت احساس می‌کنند. آنها در حالی پذیرای سپاهان هستند که در 9 بازی گذشته‌شان به پیروزی نرسیده‌اند اما می‌دانند که برای قطعی شدن ماندن‌شان در لیگ برتر، باید در این بازی برنده شوند. این در حالی است که شاگردان ژوزه مورایس چشم به قهرمانی دارند و امیدوارند تا هم خودشان پیروز شوند و هم پرسپولیس نتیجه نگیرد تا جام قهرمانی را در کرمان بالای سر ببرند. بازی رفت دو تیم را سپاهان یک-صفر برد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی