7 پروژه ارتباطی مهم از سوی آیت‌الله رئیسی افتتاح شد

پیشرفت بزرگ در زیرساخت‌های ارتباطی

رئیس‌جمهور روز گذشته در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هفت پروژه ارتباطی مهم کشور را افتتاح کرد تا با بهره‌برداری رسمی از آنها، زیرساخت‌های ارتباطی مهمی در ۲۰ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم ایجاد شده و گام مهمی در توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشته شود. آیت‌الله رئیسی در این مراسم، با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای ارتباطات و اطلاعات است، گفت: دستاوردهایی مثل برق و تلفن نیز از دستاوردهای فناورانه بشری است، اما اولاً فراگیر شدن آنها زمان بسیاری به طول انجامید ولی فناوری‌های ارتباطی خیلی سریع فراگیر شدند و دوماً فناوری‌های ارتباطی همه لایه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند و امروز جزو متن زندگی انسان شده است.رئیس‌جمهور اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران تا چندی قبل در عرصه فناوری ارتباطات صرفاً مصرف‌کننده بود اما امروز با تلاش مجاهدانه دانشمندان جوان کشور در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری به پیشرفت‌های بسیار خوبی رسیده‌ایم. آیت‌الله رئیسی با قدردانی از زمینه‌سازی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مشارکت مؤثر و سازنده تشکل‌های تخصصی و فعالان بخش خصوصی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فعالیت‌های این عرصه اضافه کرد: احساس مشارکت واقعی فعالان و متخصصان عرصه فناوری‌های ارتباطی در فعالیت‌های این بخش، احساس بسیار سازنده‌ای است که اندیشه و انگیز‌ه‌های آنان را در راه رشد و تعالی این عرصه به کار می‌گیرد.

دولت باید هادی، حامی و ناظر باشد
رئیس‌جمهور گفت: این مشارکت سازنده تاکنون نیز باعث ایجاد رقابت سالم و سازنده در مسیر ارتقای کیفی دستاوردهای این بخش شده و این همان چیزی است که در همه عرصه‌های کشور به آن نیاز داریم. دولت باید در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد و زمینه مشارکت واقعی و سازنده بخش خصوصی در همه فعالیت‌ها فراهم شود.
 
رشد اقتصادی 1.5 درصدی اقتصاد دیجیتال
 رئیس‌جمهور با اشاره به آمار ارائه شده از سوی وزیر ارتباطات، رشد اقتصادی ۱.۵ درصدی در حوزه اقتصاد دیجیتال را قابل قبول اما ناکافی دانست و ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور و نیروی جوان و مستعدی که داریم قطعاً رشد اقتصادی ما در بخش اقتصاد دیجیتال می‌تواند بالاتر و برتر از این باشد و از طرفی زمینه اشتغال برای جوانان تحصیلکرده کشور هم فراهم خواهد شد. وی با اشاره به رشد ۳۷ درصدی شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم افزود: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره تکمیل این شبکه، ادامه کار بدون آنکه از کیفیت آن کاسته شود با سرعت باید دنبال شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به رقابت جدی کشورها به سمت هوشمندسازی نظام اداری، تحقق دولت هوشمند را از اولویت‌های دولت مردمی برشمرد و تصریح کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده ۹۵ درصد از دستگاه‌ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و دستگاه‌های باقیمانده نیز باید حداکثر ظرف مدت یک ماه آینده به این سامانه بپیوندند چرا که غیبت یک دستگاه نیز در نتیجه کار اخلال ایجاد خواهد کرد. رئیس‌جمهور با ذکر خاطره‌ای از سفر به یکی از روستاهای دور افتاده و اهمیت گسترش فناوری اطلاعات در توسعه روستایی گفت: به ‌غم تحقق مطالبات مردم در ساخت مدرسه، احداث جاده و همچنین خانه بهداشت به تعبیر یکی از مسئولان آن روستا تا زمانی که این مناطق به اینترنت متصل نشوند، گویی کاری صورت نگرفته است.
 
طرح‌های افتتاح شده از سوی رئیس‌جمهور
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با اعتباری بیش از ۲۵ میلیارد تومان نخستین پروژه افتتاح شده بود. دومین پروژه‌ای که فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید، ایجاد سه میلیون پوشش فیبرنوری در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها موسوم به FTTX بود. پروژه اتصال فیبر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک به سرزمین اصلی و هندورابی به کیش، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که از سوی رئیس‌جمهور با اعتباری بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
اتصال ۴ هزار روستای جدید بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات، بهره‌برداری از فاز نخست توسعه ظرفیت شبکه زیرساخت کشور وسامانه رضایت‌سنجی کارکنان دولت  از دیگر طرح‌ها بود.

جستجو
آرشیو تاریخی