گام جدید تهران - مسکو در بخش‌های صنعتی و انتقال فناوری

در پایان نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و فدراسیون روسیه که با حضور وزیر نفت کشورمان و معاون نخست‌وزیر روسیه برگزار شد، 10 تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری در بخش‌های صنعتی، انتقال فناوری و ازدیاد برداشت بین دو کشور امضا شد

10 قراردا د همکاری میان ایران و روسیه

در پایان نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که عصر دیروز با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، 10 تفاهمنامه و قرارداد همکاری در بخش‌های صنعتی، انتقال فناوری و ازدیاد برداشت بین دو کشور به شرح زیر امضا شد:
  - تفاهمنامه همکاری، بین معاونت بازرگانی وزارت نفت و انستیتو سیاست انرژی روسیه
 - موافقت‌نامه فعالان اقتصادی مجاز، بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک فدراسیون روسیه
- تفاهمنامه همکاری در زمینه ایجاد پایلوت ازدیاد برداشت، بین پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه فدرال کازان روسیه
- تفاهمنامه همکاری در زمینه فناوری‌های بالادستی صنعت نفت، بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت پتروهیم‌سرویس
-  نقشه‌ راه همکاری‌های علمی و فناوری، بین معاونت فناوری وزارت نفت و وزارت انرژی روسیه
- قرارداد تأمین طناب فولادی، بین شرکت آرنا سپهر تریدینگ (‌ایران) و شرکت مرکز فناوری‌های صنعتی (‌مسکو، اسکولکوو)
- تفاهمنامه همکاری به‌منظور انتقال فناوری برای تولید و ایجاد بازار مشترک برای کمپرسور و اجرای مشترک طرح‌های بالادستی، بین گروه توسعه فناوری بارون (ایران) و شرکت یوروپیکایا الکتروتکنیکا از روسیه
-  تفاهمنامه همکاری به‌منظور مشارکت در توسعه فناوری عملیاتی تجهیزات و هوشمندسازی واحدهای بهره‌برداری، بین شرکت بارون و تی‌سافت(T-Soft)
- تفاهمنامه سه‌جانبه، بین شرکت OilGis، شرکت صنایع نسیم همراه- شقاقی و پارک نوآوری نفت
-  قرارداد نمایندگی شرکت NPP سنسور و شرکت کارسان صنعت غرب

 

صادرات دو برابری نفت در دولت سیزدهم

۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی به بهره‌برداری رسید

 

دهن‌کجی شرکت‌های بزرگ نفتی به سیاست‌های خصمانه امریکا علیه ایران با حضور پررنگ و مشتاقانه آنها از نقاط مختلف در بزرگ‌ترین رویداد نفتی خاورمیانه و حتی جهان است.
بیست ‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی روز گذشته با حضور ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان در تهران به صورت رسمی افتتاح شد؛ با حضور میهمانانی ویژه همچون محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، جواد اوجی وزیر نفت، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات وفناوری و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه.
گفته می‌شود که در نمایشگاه امسال دست‌کم ۱۵۰۰ شرکت داخلی فعال در صنعت نفت حضور دارند و استقبال گسترده و مشارکت شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در نمایشگاه امسال به‌حدی بوده که متولیان برگزاری نمایشگاه را بر آن داشته تا از تمامی متراژ مفید برای جانمایی غرفه‌های نمایشگاهی بهره ببرند.
وزیر نفت، در مراسم افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به اینکه صادرات نفت در دولت سیزدهم دو برابر شده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی به بهره‌برداری رسید و تلاش می‌شود تا در سال‌جاری ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت را به بهره‌برداری برسانیم.
جواد اوجی با بیان اینکه این نمایشگاه فراتر از یک رویداد نمایشگاهی است و زمینه تعامل فعالان صنعت نفت را فراهم کرده و یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه و جهان است، اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها این نمایشگاه پررونق‌تر برگزار می‌شود و حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی نشان‌دهنده تقویت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم است.
وزیر نفت تأکید کرد: در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، آلمان، فرانسه، عمان و... حضور دارند.
اوجی گفت: حضور شرکت‌های روسی و «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه نشان‌دهنده همکاری‌های گسترده با روسیه در بخش نفت و گاز است و در حاشیه این نمایشگاه نشست‌های B2B شرکت‌های ایرانی و روس برگزار شد.
وزیر نفت تأکید کرد: ایران بالاترین ذخایر مجموع نفت و گاز را دارد و ۱۵۴ میلیارد بشکه نفت قابل برداشت و ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز قابل برداشت در اختیار ایران است.
اوجی، با تأکید بر اینکه با اقدامات دولت سیزدهم روند برداشت از منابع نفت و گاز صعودی بوده و بالغ بر ۳ میلیون بشکه نفت خام، یک میلیارد مترمکعب گاز، ۲.۴ میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاه‌های نفت و ۹۵ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد، ادامه داد: اجازه ندادیم تا تحریم‌های ظالمانه ما را از توسعه حداکثری محروم کند.
به گفته وی، ‌در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌کاره نفتی را به بهره‌برداری رساندیم که مهم‌ترین آنها شامل پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، فاز ۲ پالایشگاه آبادان ۲۱۰ هزار بشکه نفت، افتتاح پالایشگاه گاز هویزه با هدف جمع‌آوری گازهای همراه و... بوده است.

بهره‌برداری از ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت در سال‌جاری
وزیر نفت با بیان اینکه تقریباً در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و به موازات افزایش تولید، افزایش صادرات داشته‌ایم، گفت: صادرات نفت و میعانات گازی به ۲ برابر شروع دولت سیزدهم رسیده است.
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در تلاشیم تا ۱۵ میلیارد دلار پروژه صنعت نفت را افتتاح و به بهره‌برداری برسانیم، ادامه داد: مهم‌ترین آن طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی و فاز اول میدان نفت آزادگان جنوبی است. همچنین ۱۲ طرح‌ پتروشیمی نیز وجود دارد و صنعت پالایشگاهی نیز ارتقا خواهد داشت. از سوی دیگر گازرسانی به شهرها از طرح‌های مهم است که در مجموع این طرح‌ها ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه سهم سازندگان داخلی در تأمین تجهیزات طرح‌های نیمه تمام بیش از ۸۰ درصد است، ادامه داد: ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت داریم و حدود ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم و از همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم که در این طرح‌ها مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه تولیدات نفتی و گازی متناسب با سطح ذخایر ایران نیست، گفت: به عدم تولید متناسب و شدت مصرف انرژی دچار عدم النفع بالایی هستیم، اما می‌توان با اقدامات کوتاه‌مدت در عرضه و تقاضا جهش قابل توجه اقتصادی در کشور ایجاد کرد. وزیر نفت ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نه‌تنها مزیت اقتصادی است؛ بلکه سبب فعال شدن سایر بخش‌های کشور می‌شود و ابزار امنیتی و سیاسی است و به عنوان عامل بازدارنده سبب اقتدار کشور می‌شود.

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت ۳.۷ برابر شد
وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳.۷ برابر شده است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در مورد بهینه‌سازی و لزوم مدیریت ناترازی برای کنترل تقاضا باید اقدام شود. سالانه بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود و این باعث بدمصرفی است.
وزیر نفت تأکید کرد: صادرات گاز کشور معادل ۶ درصد گاز تولیدی کشور است، اما همین میزان صادرات ۶ میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته که بیش از فروش ۹۶ درصد تولیدی است که در داخل به مصرف می‌رسد.

آمادگی روسیه برای همکاری‌های مشترک نفتی با ایران
معاون نخست‌وزیر روسیه هم از اعلام آمادگی این کشور جهت گسترش همکاری‌های مشترک با ایران در زمینه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد.
الکساندر نواک در جریان بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: روسیه علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های مشترک با ایران در زمینه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر است.
وی همچنین دستاوردهای ایران در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را ستود.

جستجو
آرشیو تاریخی