اعضای کابینه در حاشیه نشست هیأت دولت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند

خبرهای جدید درباره آزادسازی منابع ارزی


در پایان جلسه روز گذشته هیأت وزیران، اعضای دولت در میان خبرنگاران حضور یافتند و آخرین تحولات حوزه‌های مسئولیت خود را با آنان در میان گذاشتند. معاون اول رئیس جمهور نیز از دو اقدام دولت برای ساماندهی بازار اجاره مسکن گفت و رئیس کل بانک مرکزی، از تشدید نظارت‌ها بر بازگشت ارز صادراتی به چرخه‌های قانونی. وزیر اقتصاد هم از رایزنی با کشورهای جنوب خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در ایران خبرداد. گزارش این رویداد را می‌خوانید.
 
دو اقدام دولت برای ساماندهی بازار مسکن
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از سوی دولت دو اقدام برای ساماندهی بازار اجاره مسکن انجام شده است، اظهارکرد: نخست اینکه در دولت مصوباتی داشتیم، دیگر اینکه لایحه‌ای در مجلس در دست بررسی است. محمد مخبر افزود: هماهنگی لازم با مجلس صورت گرفته تا در حداقل زمان ممکن مسیر خود را در مجلس طی کند که اگر این قانون ابلاغ شود کمک خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت. این اظهارات معاون اول رئیس جمهور ناظر بر لایحه اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن است که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. مصوبه شورای عالی مسکن برای تعیین سقف 25 درصدی افزایش اجاره‌بها در تهران و 20 درصد در سایر شهرها دیگر اقدام دولت درباره این بازار است که مخبر به آن اشاره کرد.
 
تداوم فعالیت کمیته تحقیق برای اغتشاشات 1401
 وزیر کشور هم درباره تشکیل کمیته تحقیق برای اغتشاشات ۱۴۰۱ گفت: کار این کمیته و گزارشات آن ادامه دارد و اگر کسی شکایتی داشته باشد، حتماً به آن رسیدگی می‌شود. احمد وحیدی افزود: کمیته ویژه‌ای هم که رئیس جمهور ایجاد کرده است، در امتداد همین کمیته تحقیق فعالیت دارد. وزیر کشور با اشاره به توقف مسکن مهر پرند از سوی شهرداری این منطقه اظهارکرد: شهرداری نمی‌تواند ‌پروژه‌های نهضت ملی مسکن را متوقف کند. اگر چیزی متوقف شود، حتماً رسیدگی می‌شود.

تشکیل کارگروه حل اختلاف بازنشستگان و تأمین اجتماعی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درباره اختلاف پیش آمده واریز ۲۵ درصد اضافه حقوق مستمری‌بگیران اظهارکرد: در این زمینه اگر حق به جانب بازنشستگان باشد، پیگیری می‌کنیم. سیدصولت مرتضوی ادامه داد: برخی از بازنشستگان معتقدند که این میزان افزایش حقوق اجرا نشده است در حالی که تأمین اجتماعی معتقد است که کاملاً اجرا شده است؛ در این رابطه کارگروهی مسئول شده‌اند تا بررسی کنند.
 
 موافقت دولت با لایحه عفاف و حجاب قوه قضائیه
سخنگوی دولت در تشریح مصوبات روز گذشته هیأت وزیران، اعلام کرد که بعد از بحث و بررسی پیرامون لایحه قوه قضائیه در مورد عفاف و حجاب که با قید دو فوریت تقدیم دولت شده بود، دولت با ارسال لایحه پیشنهادی قوه قضائیه به مجلس موافقت کرد. علی بهادری جهرمی افزود: این لایحه با قید دو فوریت تقدیم مجلس خواهد شد تا در آنجا هم با سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه در جلسه روز گذشته دولت، گزارش مربوط به افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز بررسی شد، اظهارکرد: امسال بیش از ۱۵۰۰ مجموعه و شرکت داخلی و حدود ۲۰۰ شرکت خارجی در نمایشگاه حضور یافته‌اند و شاهد رشد دو برابری شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه هستیم که نمایشگر رشد و توسعه حوزه صنعت ملی نفت و پالایش و پتروشیمی در کشور است.
 
تشدید نظارت بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی
رئیس کل بانک مرکزی از تشدید نظارت‌ها بر شرکت‌ها برای رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور خبرداد. محمدرضا فرزین با بیان اینکه کمیته‌ بررسی تخلفات ارزی در بانک مرکزی تشکیل شده که سه مورد تخلف را بررسی می‌کند، اظهارکرد: تخلف اول این است که تعهد ارزی خود را ایفا نکرده باشند؛ در واقع ارز حاصل از صادرات خود را در موعد قانونی برگشت نداده باشند. وی افزود: تخلف دوم این است که در سامانه نیما تخلفاتی صورت بگیرد و محاسبه خارج از نرخی که بانک مرکزی تعیین کرده، صورت بگیرد و تخلف سوم هم این است که خارج از مقررات بانک مرکزی و قانونی در بازار رسمی، معاملاتی صورت بگیرد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، قانون به بانک مرکزی اختیار داده است و مطابق آن از شرکت‌ها توضیح می‌خواهیم و باید ارز خود را در مهلت قانونی بازگردانند. اگر شرکتی خارج از مقررات قانونی در بازار غیررسمی حضور پیدا کند، با آن برخورد می‌شود. فرزین در پاسخ به سؤالی درباره برخی نوسانات جزئی در بازار ارز و سکه با تأکید بر اینکه همه چیز تحت کنترل است، افزود: درباره آزادسازی منابع ارزی خبرهای خوبی هم در آینده در راه است که هر گاه محقق شد، اطلاع‌رسانی می‌شود. وی درباره طولانی شدن فرایند پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری نیز با بیان اینکه متقاضی این وام‌ها بیشتر از تعدادی است که تعیین شده و باید این میزان تا پایان سال پرداخت شود، اطمینان داد که به اندازه‌ای که قانون تعیین کرده، امسال هم تا پایان سال تسهیلات را پرداخت کرده و نظارت داریم تا میزان تسهیلات کمتر از آنچه که قانون تعیین کرده، نشود.
 
رایزنی‌های اقتصادی ایران و عربستان
وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح دستاوردهای سفر خود به جده عربستان با هدف حضور در نشست سالانه بانک توسعه اسلامی، اظهارکرد: مذاکره‌ای با مدیرعامل این بانک انجام شد تا طرح‌های جمهوری اسلامی ایران بویژه پروژه‌های زیرساختی در استان‌ها با همکاری بانک توسعه اسلامی تسریع شود. سیداحسان خاندوزی درباره دیدارهای دوجانبه در حاشیه این اجلاس، با بیان اینکه مقامات اقتصادی عمان، امارات و سایر کشورها تأکید داشتند که به سرعت وارد پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران شوند، گفت: در این دیدارها مقرر شد توافقنامه‌های گمرکی، سرمایه‌گذاری مشترک و حذف مالیات مضاعف به سرعت بین ایران و این کشورها امضا شود. وی اضافه کرد: در سفر سلطان عمان به ایران نخستین توافقنامه سرمایه‌گذاری عمان در ایران امضا می‌شود و با طرف اماراتی و عربستانی هم به همین ترتیب توافقنامه‌هایی امضا خواهد شد.
وزیر اقتصاد درباره دیدار با همتای عربستانی، با اشاره به اینکه همکاری‌های دو کشور در سه محور دنبال می‌شود، اظهارکرد: ترسیم نقشه کلی روابط اقتصادی دو کشور در دستور کار است، در میان مدت هم مقرر شد ظرف سه ماه آینده هیأت‌های اقتصادی بخش خصوصی و مدیران شرکت‌های ایرانی و سعودی ملاقات‌هایی با یکدیگر داشته باشند تا تعاملات بخش خصوصی دو کشور در قالب نقشه راه تعاملات بخش دولتی هم به تأیید برسد. سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به انجام مذاکراتی در زمینه نفت و گاز بین ایران و عربستان افزود: طرف سعودی در این زمینه علاقه‌مند است همکاری کند؛ وزیر نفت ما هم قبل از این سفر به من اعلام کرده بود که ایران هم علاقه‌مند است در زمینه نفت و گاز با سعودی‌ها همکاری کند و پروژه‌های نفت و گاز در اولویت قرار می‌گیرد.
 خاندوزی در تشریح مصوبات دولت هم گفت: هیأت وزیران در راستای هدف‌گذاری رونق و رشد تولید مصوبه بسیار خوبی را صادر کرد که مطابق آن، برای نخستین بار ۱۵۰۰ مجوز کسب و کار به عنوان تنها مجوزهای تأییدمحوری که نیازمند تأیید وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستند، به تصویب رسید.
 
ساعت کار ادارات تا ۱۵ شهریور از ۶ صبح آغاز می‌شود
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته ساعت کار کارکنان از ۷ صبح آغاز می‌شد، اظهارکرد: اما امسال با توجه به اینکه تغییر ساعت نداریم، آغاز ساعت کاری از ۶ و طبق روال گذشته است. میثم لطیفی افزود: در سال گذشته نیز این تغییر ساعت کارکنان از اول خرداد اعمال شد ولی امسال از پانزدهم خرداد آغاز می‌شود یعنی زمانی است که مدارس عملاً تعطیل شده‌اند و برای عمده کارکنان دولت که معلمان آموزش و پرورش هستند، این مشکل حل خواهد شد.
 وی تصریح کرد: هماهنگی لازم در تهران و کلانشهرها برای مترو و جابه‌جایی انجام شده تا ساعت به گونه‌ای تنظیم شود که کارکنان دولت با مشکلی برای جابه‌جایی از اطراف شهر مواجه نشوند. لطیفی با بیان اینکه این تغییر ساعت از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور اعمال می‌شود، افزود: از ۱۵ شهریور که آماده‌سازی برای آغاز سال تحصیلی کلید می‌خورد، ساعت کاری به حالت قبل برخواهد گشت که برای دستگاه‌های متعدد متفاوت است.
 
 آژانس طرف مذاکره با ایران نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه بعید است در ماه‌های آینده برجام تعیین‌ تکلیف شود، اظهار کرد: آژانس مسئول مذاکرات نیست، این مسئولیت به عهده طرف‌های حاضر در برجام است. محمد اسلامی با بیان اینکه روابط ایران و آژانس بر اساس پادمان و معاهده ان پی تی برقرار است و نظارت‌ها ادامه دارد، اضافه کرد: هیچ خدشه‌ای در آن نبوده و خللی به وجود نیامده است و تداوم دارد. گروسی از همکاری با ایران ابراز رضایت کرده است، اما در بحث برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرف مذاکره نیست. وی ادعای خبرگزاری بلومبرگ برای کاهش نظارت‌ها را رد کرد و در رابطه با برقراری مذاکرات گفت: روابط ایران و آژانس طبق بیانیه تهران برقرار و در حال تدوام است. اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا برای اکتبر ۲۰۲۳ تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان لغو خواهد شد، بیان کرد: بله طبق برجام باید تحریم تسلیحاتی لغو شود.

جستجو
آرشیو تاریخی