طرح «نفس» برای نجات قربانیان سِقط

انتقاد وزارت بهداشت از عدم تخصیص اعتبارات جوانی جمعیت

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طرح نفس (نجات فرزندان سقط) اشاره کرد و در این باره گفت: در این طرح مادرانی را که قصد انجام سقط دارند برای مشاوره به مرکز بهداشتی ارجاع داده و سعی می‌شود آنها را منصرف کرد. به‌عنوان مثال در شهر زنجان در مدت محدودی ۴۰۰ مادر را از انجام سقط منصرف کرده بودند.
دکتر سعید کریمی گفت: عمده سقط‌ها اصلاً در محیط‌های درمانی رخ نمی‌دهد و دسترسی به آن وجود ندارد، اما بعد که عوارض رخ می‌دهد تازه بیمار را به بیمارستان می‌آورند. اگر بخواهیم پیشگیری کنیم دستگاه‌های دیگر مؤثر هستند.
او درباره ترویج زایمان طبیعی در مراکز درمانی بیان کرد: میزان سزارین در ایران بسیار بالا است و ۵۶ درصد زایمان‌های ما به شکل سزارین انجام می‌شود، درحالی که آمار جهانی کمتر از ۲۵ درصد است. دلیل این آمار بالا فقط القای پزشکی نیست زیرا خیلی از مادران از درد زایمان طبیعی می‌ترسند.
وی افزود: بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، وظایف زیادی به عهده ما گذاشته شد که یکی از آنها بحث درمان ناباروری بود. طبق قانون جوانی جمعیت همه استان‌ها باید حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۳ داشته باشند و الان ۱۰۳ مرکز سطح ۳ داریم. در مراکز سطح سه خدمات پیشرفته ارائه می‌شود که نیاز به فلوشیپ ناباروری، جنین‌شناسی و... دارد و الان از نظر مراکز سطح ۳ نگرانی نداریم ولی به فکر گسترش در استان‌های پهناور هستیم و سه برابر وظیفه قانونی خود انجام وظیفه کردیم.
وی با بیان اینکه در گذشته اصلاً مرکز درمان ناباروری سطح دو نداشتیم، اظهار کرد: ۸۵ درصد موارد ناباروری در همین مراکز درمان می‌شود. طبق قانون باید هر دانشگاه علوم پزشکی یک مرکز سطح دو داشته باشد و تاکنون ۴۰ مرکز سطح دو راه‌اندازی شده است و این تمهیدات تا آبان‌ماه ادامه دارد. خدمات درمان ناباروری اکنون ۹۰ درصد خدمات بستری و ۷۰ درصد خدمات سرپایی تحت پوشش بیمه است و حتی در مراکز خصوصی هم معادل عمومی،  بیمه پوشش می‌دهد؛ یعنی تلاش شده محدودیت‌ها برداشته شود تا از فرصت محدود جوانی جمعیت استفاده کنیم.

لزوم تخصیص اعتبارات جوانی جمعیت
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در نشستی دیگر با بیان اینکه در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت، بهترین وزارتخانه، وزارت بهداشت بوده است، در عین حال از عدم تخصیص اعتبارات اجرای قانون جوانی جمعیت به این وزارتخانه در سال گذشته انتقاد کرد. دکتر حسین فرشیدی گفت: بسیاری از طرح‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهیم با بودجه خود وزارت بهداشت بوده است؛ پس اعتبارات اجرای قانون جوانی جمعیت چه شد؟ حتی یک ریال از اعتبارات سال ۱۴۰۱ به ما تخصیص داده نشده است؛ اما با این‌حال ما مراکز درمان ناباروری را تأسیس و تجهیز کردیم اما لازم است که سازمان برنامه و بودجه نیز کنار ما بیاید.
وی ادامه داد: مبلغ مصوب ستاد ملی برای سال قبل ۲،۳ همت (هزار میلیارد تومان) بوده است ولی هیچ رقمی تخصیص نیافت. حال این موضوع را بگذارید در کنار کم‌کاری در فرهنگسازی. وزارت بهداشت ۹۵ درصد از آنچه که وظیفه‌اش بوده را انجام داده است اما همه اینها ۳۰ درصد کل موضوع نیست و سایر دستگاه‌ها باید به درستی ایفای نقش کنند. چرا باید بانک‌ها برای وام ازدواج اینقدر جوانان را معطل کنند؟ ما کارهایی که کردیم را بر اساس منویات مقام معظم رهبری وظیفه خود می‌دانیم . مرکز درمان ناباروری، مرکزی فوق تخصصی است و هزینه زیادی برای ساخت آن لازم است و باید اعتبار آن تأمین شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اهمیت تقویت هویت مادری، اظهار کرد: گاهی برخی از مادر بودن و زایمان طبیعی فرار می‌کنند. پله اول صحبت از خانواده، مادر است‌. فرشیدی با تأکید بر ترویج ازدواج، گفت: سن ازدواج بالا رفته است که باید با اصلاح مسائل اقتصادی و فرهنگی به دنبال رفع آن برویم. در مورد ازدواج خصوصاً درمورد دانشجوها این کار را شروع کردیم تا کاهش ازدواجی که در سال ۱۴۰۱ داشتیم را در سال ۱۴۰۲ نداشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی