در پی شمارش 70.44 درصد آرا اردوغان 51.1 درصد و قلیچدار اوغلو 43.1 درصد به دست آوردند

پیشتازی اردوغان بر رقبا در شب پر التهاب ترکیه

شب گذشته تا زمان تنظیم این خبر، شمارش نزدیک به 70.44 درصد آرای ترکیه حاکی از پیشتازی رجب طیب اردوغان با 51.1 آرا بر رقبای خود بود. این پیشتازی در حالی رقم خورد که حامیان کمال قلیچدار اوغلو، با اتهام زنی‌ها به خبرگزاری آناتولی، برای ایجاد شائبه در نتایج انتخابات خیز برداشته بودند.
بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، همان طور که برخی ناظران پیش از انتخابات هشدار داده بودند و انتظار می رفت، شمارش آرای انتخابات دیروز ترکیه خالی از جنجال نبود. در حالی که اردوغان و تیم او در سخنان تلویزیونی و از طریق رسانه‌های نزدیک به دولت تأکید می‌کردند، در تلاش برای صیانت از آرای مردمی هستند، سخنگوی حزب جمهوریخواه خلق، با وجود آنکه قلیچدار اوغلو در نخستین بیانیه‌اش تأکید کرد، شرایط انتخاباتی خوب است، بعد از انتشار نتایج ابتدایی انتخابات از سوی خبرگزاری آناتولی این خبرگزاری را متهم به مهندسی در نتایج کرد. وی در حالی این اتهام را وارد کرد که پیش از آن این خبرگزاری اعلام کرده بود، بر اساس شمارش 17 درصد از آرای جمع آوری شده، اردوغان 56.67 درصد و قلیچدار اوغلو 37.41 درصد آرا را کسب کرده‌اند. اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول نیز دیگر فردی بود که خبرگزاری آناتولی را متهم به مهندسی آرا کرد.
در پی اتهام زنی‌ها از سوی حزب جمهوریخواه خلق و حامیان آن و پس از آنکه آمار اعلام شده از سوی آناتولی نشان می‌داد، اردوغان در شمارش 51.3 درصد آرا با 52.2 درصد از قلیچداراوغلو با 41.9 درصد آرا جلوتر است، رهبر حزب جمهوریخواه خلق در توئیتر خود با نوشتن تک جمله «پیشتازیم» آرای اعلام شده را به چالش کشید. با این حال ساعتی پس از طرح این اتهامات، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه این اتهامات را تقبیح کرد.
اتهام زنی‌ها و دفاعیه‌ها در شرایطی ادامه داشت که زمان هر چه به ساعات پایانی شب نزدیک می‌شد،  تب و تاب خیابان‌های شهرهای بزرگ ترکیه نیز افزایش می‌یافت و ناظران نگرانی خود را از به راه افتادن اعتراض به نتیجه انتخابات ابراز می‌داشتند. بویژه که اخبار حاکی از آن بود، ستادهای انتخاباتی حزب عدالت و توسعه در حال آماده کردن خود برای برگزاری جشن پیروزی بودند و در پاره‌ای از شهرها مانند استانبول نیز حامیان اردوغان بعد از شمارش 50 درصد آرا و اعلام پیشتازی رئیس جمهور جشن و پایکوبی را آغاز کردند. به گفته خبرنگارانی که در استانبول بودند، حامیان اردوغان در گفت‌و‌گو با آنها تأکید می کردند، دیگر محال است که کاندیدای رقیب بتواند کاری از پیش ببرد.
هاکان آکباش، تحلیلگر ترکیه‌ای نیز در تحلیلی از شرایط انتخابات نوشت: «همه چیز به سود اردوغان است. آمار و ارقامی که از مناطق زلزله زده می‌رسد، نشان می‌دهد، اردوغان اکثریت آرا را در دست دارد و حمایت از او درست به همان میزانی است که پیش از زلزله بود.  این نشان دهنده آن است که زلزله زدگان به وعده‌های اردوغان مبنی بر اینکه بسرعت دست به بازسازی خواهد زد، اعتماد دارند.» برخی ناظران نیز تا زمان نگارش این خبر مدعی شده بودند که احتمال دارد با وجود آرایی که تا آن زمان از پیروزی اردوغان حکایت داشت، نتایج نهایی به گونه‌ای رقم بخورد که انتخابات به مرحله دوم بکشد. به اعتقاد آنها در این صورت سنان اوغان می تواند تبدیل به مهره اصلی انتخابات شود و با توجه به همان
5 درصدی که کسب کرده است، کفه ترازو در دور دوم انتخابات را به نفع هر کدام از دو نامزد نهایی سنگین کند.
در انتخابات پارلمانی نیز شرایط برای اپوزیسیون بهتر از انتخابات ریاست جمهوری نبود. بر اساس آمار اعلام شده تا زمان تنظیم این خبر، ائتلاف جمهور که هسته مرکزی آن حزب عدالت و توسعه است 330 کرسی، ائتلاف ملت که احزاب شش گانه در آن حضور داشتند، 211 کرسی و دیگر احزاب 59 کرسی به دست آورده بودند.
میزان مشارکت مردمی هم در انتخابات ریاست جمهوری 88.28 درصد اعلام شد که نسبت به سال 2018 دو درصد افزایش داشت. همچنین میزان مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی دیروز 87.51 درصد اعلام شد.

جستجو
آرشیو تاریخی