رئیس جمهور با گلایه از کندی پیشرفت برخی طرح‌های حوزه مسکن، برضرورت پیگیری وظایف دستگاه‌ها از سوی مسئولان استانی تأکید کرد

استانداران حساب‌کشی کنند

ساماندهی بازار اجاره بها کلید خورد

در هفتمین جلسه شورای عالی مسکن که روز گذشته به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی بازار اجاره‌بها، ساماندهی و نظارت بر مشاورین املاک، آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و همچنین عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات ساخت مسکن ارائه شد. آیت‌الله رئیسی در این جلسه ضمن گلایه‌مندی از کندی اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاورین املاک بر ضرورت تسریع در اجرای این طرح و برخورد با بنگاه‌های متخلف یا فاقد مجوز و همچنین اصلاح قانون ارائه مجوز به بنگاه‌های مشاورین املاک تأکید کرد.

تأکید بر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی
رئیس جمهور در ادامه همچنین بر پیگیری اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی براساس آیین‌نامه ابلاغ شده به دستگاه‌های اجرایی بویژه در استان‌ها و از سوی استانداران تأکید کرد و گفت: برای تسریع در اجرای این قانون تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف مؤثر خواهد بود و از سوی دیگر در روند اجرا، هر بخشی از این قانون دارای نقص یا اشکال بود بلافاصله باید به قانونگذار اطلاع داده شود. وی همچنین با انتقاد از تبعیض در تسهیلات‌دهی برخی بانک‌ها تأکید کرد: سازمان‌ها و نهادها موظفند بدون هرگونه اعمال تبعیض میان مردم، امکانات خود را در جهت نفع عمومی به کار بگیرند.

استانداران از دستگاه‌ها حساب‌کشی کنند
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر برگزاری جلسات منظم شورای مسکن در استان‌ها- حداقل ۲ بار در ماه- استانداران را به حساب‌کشی از دستگاه‌های مختلف در انجام وظایف محوله در زمینه ساخت مسکن مکلف کرد. رئیس جمهور با انتقاد از تأخیر در واگذاری زمین در برخی از استان‌ها بر ضرورت رفع موانع اداری آن تأکید و از وزارت راه و شهرسازی خواست در جلسه بعدی شورای عالی مسکن گزارشی از میزان واگذاری زمین به متقاضیان در استان‌های مختلف تهیه و ارائه شود.

قدردانی از استان‌های پیشرو
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش تعاونی‌ها در اجرای طرح ملی نهضت مسکن، گفت: تعاونی‌های کارگری، کارمندی و نیروهای مسلح با استفاده از ظرفیت خود می‌توانند بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن را ساماندهی کنند. در این جلسه که به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور استانداران ۳۱ استان کشور برگزار شد، گزارشی از عملکرد ۱۰ استان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ارائه شد و رئیس جمهور ضمن قدردانی از مسئولان این استان‌ها، تصریح کرد: عملکرد استان‌هایی که به هر نحوی در اجرای این طرح با کندی مواجه بودند نیز حتماً باید به استانداران مربوطه اطلاع داده شود تا نواقص و کاستی‌های اجرای آن را برطرف کنند. بررسی راهکارهای استفاده بهینه از زمین‌های وقفی و متعلق به مناطق آزاد در ساخت مسکن، راهکارهای کاهش هزینه ساخت مسکن با استفاده از فناوری‌های نو و همچنین بررسی میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در این جلسه بود.

مأموریت ویژه رئیس‌جمهور به وزرای نیرو و امورخارجه
 رئیس‌جمهور در جلسه عصر دیروز هیأت دولت نیز با اشاره به پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در نوار غزه و درخواست صهیونیست‌ها برای برقراری آتش‌‌بس، تصریح کرد: گرچه شهادت عزیزان ما در غزه اندو‌هبار بود ولی جریان مقاومت در فلسطین با ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی، نشان داد ابتکار عمل را در دست داشته و حرف نهایی را می‌زند.
آیت‌الله رئیسی همچنین با مأموریت ویژه به وزرای نیرو و امور خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، تأکید کرد: حقابه ایران از هیرمند مسأله با اهمیتی است، این مسأله را با جدیت پیگیری کنید. رئیس‌جمهور در ادامه همکاری صدا و سیما در انعکاس دقیق و خلاقانه تصمیمات و اقدامات دولت در جهت امیدآفرینی هر چه بیشتر در جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: دشمنان و بدخواهان همواره برای ایجاد یأس و ناامیدی در دل مردم فضاسازی می‌کنند و رسانه‌ها بویژه رسانه ملی باید با انعکاس هوشمندانه واقعیت‌ها، امید و اعتماد را در جامعه افزایش دهند. دکتر رئیسی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت رهبر مذهب تشیع، حضرت امام صادق(ع) توجه به مقام ولایت، مبارزه با ظلم و تربیت انسان‌های صالح را از آموزه‌های آن حضرت دانست و بر لزوم توجه دولتمردان به سیره و سلوک امام صادق(ع) تأکید کرد.
 
پیام تبریک قهرمانی وزنه‌برداران
رئیس جمهور همچنین در پیامی کسب عنوان نخست آسیا از سوی وزنه‌برداران ایران در مسابقات قهرمانی کره جنوبی را تبریک گفت.

 

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد پرداخت وام ودیعه مسکن و تعیین محدودیت سقف افزایش اجاره بها، امسال نیز مانند 3 سال گذشته اجرا می‌شود. سقف افزایش اجاره بها (رهن) در تهران 25، شهرهای بزرگ 20 و شهرهای کوچک 15 درصد است. همچنین پرداخت وام ودیعه به میزان 100 میلیون تومان در تهران، 70 میلیون تومان در شهرهای بزرگ و 45 میلیون تومان در سایر شهرها امسال نیز تا شهریور ماه تمدید شده است.
این قوانین در کنار برنامه‌هایی مانند شناسایی خانه‌های خالی برای اخذ مالیات از مالکان و نظارت بر معاملات بنگاه‌ها و شناسایی بنگاه‌های غیرمجاز، بخشی از راهکارهایی است که امسال در بازار مسکن برای حمایت از مستأجران و جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت اجاره اجرا می‌شود.
افزایش تورم اجاره به حدود 50 درصد در تهران و اندکی کمتر در کل کشور، نگرانی را برای مستأجران ایجاد کرده و تنگناهای این قشر را که بیش از 8 میلیون خانوار هستند، افزایش داده است.
دولت برای حمایت از مستأجران برنامه‌های کوتاه مدتی را مانند سال‌های قبل اجرا می‌کند هر چند در کنار آن، ساماندهی بازار اجاره نیاز به برنامه‌ای بلندمدت مانند افزایش تولید و عرضه واحدهای حمایتی برای مستأجران دارد. فعالان بازار مسکن معتقدند اقدامات کوتاه مدت نیز می‌تواند قبل از شروع فصل جابه‌جایی تا حدودی از التهاب بازار اجاره بکاهد.

ایجاد صندوق چندکالایی تأمین مصالح ساختمانی
بیشترین تأکید کارشناسان حوزه مسکن بر کنترل تورم عمومی و افزایش عرضه مسکن برای خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف است که می‌تواند تقاضا برای اجاره نشینی را کاهش دهد. برنامه تولید مسکن در کشور در حال حاضر شامل نهضت ملی مسکن است که در قالب این برنامه ساخت مسکن حمایتی با تأمین زمین از طرف دولت آغاز شده است. با توجه به اینکه این واحدها برای خانه‌دار شدن اقشار هدف ساخته می‌شود کاهش هزینه ساخت و قیمت نهایی مورد نظر سیاستگذاران است. در همین راستا و برای کاهش هزینه‌های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، مصالح مورد نیاز از طریق صندوق چندکالایی فراهم می‌شود.
تورم قیمتی مصالح ساختمانی در سال 99 به اوج خود رسید هر چند افزایش قیمت‌ها از سال 97 آغاز شده بود.
تورم مصالح ساختمانی از 12.3 درصد در سال 96 به 76.4 درصد در سال 99 رسید. اما از سال 1400 تورم مصالح ساختمانی تا حدودی کاهشی شد و به 55.3 درصد رسید. بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار از نرخ تورم مصالح ساختمانی این نرخ در پاییز 1401 برابر 34.7 درصد بوده است. سازندگان افزایش قیمت مصالح و هزینه‌هایی مانند افزایش دستمزد را علت کندی ساخت و تولید مسکن در بخش خصوصی عنوان می‌کنند.
دولت برای اجرای برنامه‌های بخش مسکن، صندوق ملی مسکن را راه‌اندازی کرده که قرار است ابزارهایی همچون صندوق زمین و ساختمان و همچنین ایجاد صندوق چندکالایی برای تأمین مصالح ساختمانی در این برنامه گنجانده شود.

جستجو
آرشیو تاریخی