برای نخستین بار در امریکا یک رئیس جمهور سابق به اتهام آزار جنسی محکوم شد

ترامپ همچنان خطرناک است

زهره صفاری
خبرنگار


هیأت منصفه دادگاه نیویورک، دونالد ترامپ را در پرونده شکایت یک روزنامه‌نگار مجرم شناخت و برای نخستین بار رئیس جمهور سابق امریکا را به اتهام آزار جنسی این زن در دهه 90 میلادی به 2 میلیون دلار جریمه و به جرم بدنام کردن و آسیب به شهرت او به پرداخت 3 میلیون دلار غرامت محکوم کرد.
به گزارش فایننشال تایمز، هیأت منصفه 9 نفره پس از شنیدن اظهارات جین کارول 79 ساله و وکلایش و همچنین وکیل دونالد ترامپ، در نشستی سه ساعته وی را مجرم شناختند اما با توجه به اینکه این پرونده مدنی است، هیچ عواقب کیفری متوجه رئیس جمهور سابق امریکا نیست و حتی احتمال زندانی شدن او وجود ندارد.
با این حال دونالد ترامپ که در چند ماه اخیر تبلیغات گسترده‌ای برای انتخابات 2024 و محک خود برای ورود به کاخ سفید داشته است، به رغم تمامی پست‌های انتقادی‌اش در شبکه اجتماعی شخصی‌اش (تروث) علیه جین کارول، در دو هفته برگزاری جلسات این دادگاه حاضر نشده و پس از دریافت محکومیتش با صدور بیانیه‌ای نوشت: «من این زن را نمی‌شناسم و این رأی را منزجرکننده و تداوم کلاهبرداری‌های همیشگی می‌دانم.» او سپس در بیانیه دیگری اعلام کرد که به رأی اعتراض خواهد کرد. اما این تقلای رئیس جمهور سابق امریکا آن هم در شرایطی که او به تازگی از اتهام حق‌السکوت کلان به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی خلاص شده و از سوی چندین زن با اتهاماتی مشابه جین کارول روبه‌رو است، می‌تواند روند نامزدی او در انتخابات 2024 را تحت‌الشعاع قرار دهد.
شاکی ترامپ کیست؟
جین کارول 79 ساله ستون‌نویس مجله ال، نخستین بار در سال 2019 از ماجرای آزار و اذیت 27 سال قبل دونالد ترامپ پرده برداشت. او در آن سال مدعی شده بود در جریان ملاقاتش با ترامپ در فروشگاه برگدورف گودمن در اواخر سال 1995، وی او را شناخته و برای خرید هدیه‌ای برای یک زن دیگر از او کمک خواسته و سپس با کشاندن او به رختکن فروشگاه، او را مورد آزار و اذیت قرار داده است. اما در همان زمان این ادعا مورد حمله شدید ترامپ قرار گرفت و رئیس جمهور سابق امریکا با ساختگی خواندن داستان این زن روزنامه‌نگار، اقدام او را تلاشی برای کلاهبرداری و سوءاستفاده این خبرنگار برای بهره‌گیری از این موضوع برای فروش بیشتر کتابش عنوان کرد. کارول از او به خاطر آسیب رساندن به شهرتش شکایت کرد اما رئیس جمهور سابق امریکا در دسامبر 2020 دادخواستی برای تعلیق این پرونده ارائه و موضوع را مسکوت کرد اما در سپتامبر سال 2021، یک قاضی در نیویورک از توقف رسیدگی به شکایت این روزنامه‌نگار امتناع کرد و پرونده با ارائه اسنادی از سوی وکلای کارول به دادگاه، به جریان افتاد.
کارول در جریان دادگاه در حالی که شرح این واقعه را می‌داد درباره تبعات اتهام‌زنی‌های ترامپ به او گفت: «این اتفاق سبب شد که من دیگر نتوانم هیچ رابطه عاطفی با کسی داشته باشم اما این تنها آسیب این رفتار به زندگی شخصی‌ام نبود. بعد از اینکه ترامپ در سال 2019 مرا دروغگو خواند و همه اتهامات را رد کرد شهرت حرفه‌ای‌ام نیز تحت‌الشعاع قرار گرفت و مجله ال نیز مرا اخراج کرد.»
گرچه وکلای این زن در جریان دادگاه اخیر 11 شاهد را احضار کردند و درباره تبعاتی که این اتفاق بر زندگی‌اش آورده صحبت کردند، اما در نهایت به دلیل نبود مدارک کافی هیأت منصفه تنها اتهام آزار جنسی را برای ترامپ وارد دانست. جو تاکوپینا، وکیل کارول در پایان این جلسه گفت: «این پیروزی تنها برای جین کارول نبود بلکه این پیروزی برای دموکراسی و همه کسانی بود که بازماندگان این اتفاق‌ها هستند.»
کارول مدعی است در طول سال‌ها ترس از انتقام ترامپ، مانع از شکایت او می‌شد اما پس از اینکه اتهامات رئیس جمهور سابق باعث آسیب به شهرتش شد تصمیم به این کار گرفته است.

استیصال جمهوریخواهان
نخستین محکومیت یک رئیس جمهور سابق به خاطر اتهام جنسی با واکنش‌های مختلفی در امریکا همراه شده و جمهوریخواهان کاخ کنگره را دچار اختلاف آشکاری کرده است. به نوشته پولتیکو، ویویک رامسوامی با دفاع از ترامپ گفت: «من یکی از اعضای هیأت منصفه نبوده و اطلاعاتی که آنها دارند را در اختیار ندارم اما آن چیزی را می‌گویم که همه در خفا می‌گویند؛ اگر متهم کسی جز ترامپ بود این حکم برایش صادر می‌شد؟»
در مقابل آسا هاتچینسون، فرماندار سابق آرکانزاس به رئیس جمهور سابق تاخت و گفت: «این حکم باید جدی گرفته شود چرا که گواهی دیگر بر رفتار غیر قابل دفاع دونالد ترامپ است.» در عین حال مایک پنس، نیکی هیلی و تام اسکات؛ رقبای اصلی جمهوریخواه دونالد ترامپ در انتخابات 2024 ریاست جمهوری امریکا هنوز در این باره اظهارنظری نداشته‌اند.
در این شرایط بسیاری از جمهوریخواهان معتقدند این حکم شانس پیروزی ترامپ را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ایرنا به نقل از هیل نوشت، سناتور میت رامنی از ایالت یوتا که مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین مخالفان ترامپ در حزب جمهوریخواه بود با این استدلال که صدور این حکم دلیل دیگری بر صلاحیت نداشتن ترامپ برای پرچمداری حزب جمهوریخواه در انتخاباتی دیگر است، گفت: «امیدوارم مردم امریکا به همان نتیجه‌ای برسند که پیش‌تر هم حزبی‌های ترامپ به آن رسیده اند؛ اینکه ترامپ نباید بار دیگر رئیس جمهور امریکا شود.»
سناتور جان هاولی از ایالت میسوری نیز آینده ترامپ را به دیدگاه رأی‌دهندگان وابسته دانست و گفت: «مردم متوجه خواهند شد که چه چیز برای آنها دارای اهمیت است. متهم شدن ترامپ به سوءاستفاده جنسی، انتخابات را جالب خواهد کرد چرا که رأی‌دهندگان باید این موضوع را در مقایسه با کوله‌بار رسوایی‌های کاخ سفید جو بایدن ارزیابی کرده و تصمیم بگیرند.»
با این حال به نظر نمی‌رسد این اتفاق دونالد ترامپ را برای رسیدن به کاخ سفید مردد کرده باشد. او همزمان با آغاز دادگاهش، کمپین انتخاباتی‌اش را این بار با سی‌ان‌ان، رسانه‌ای که همواره به آن تاخته بود تدارک دید و تنها یک روز پس از رأی دادگاه نیویورک در برابر جمعیت حاضر در سالن همایش این خبرگزاری حاضر شد.

جستجو
آرشیو تاریخی