گزارش «ایران» از بارش رگباری باران درعصر بهاری پایتخت

طوفان غافلگیری از تهران گذشت

حمیده امینی‌فرد
خبرنگار

طوفان و بارش سیل‌آسای باران، دیروز ساکنان تهران را در یک عصر اردیبهشتی غافلگیر کرد. ساعت به 4 بعدازظهر نرسیده، این آسمان صاف و ابری تهران بود که به یکباره سیاه شد و صدای غرش رعد و برق شدید، خیابان‌ها و معابر تهران را در هم نوردید! بارش رگباری باران اگرچه دیروز یک هوای بهاری تمام‌عیار را بر چهره پایتخت نشاند، اما ترس آبگرفتگی و خیسی معابر و سقوط مصالح ساختمانی هم به جان شهروندان افتاد تا یکبار دیگر لزوم اطلاع‌رسانی به‌موقع و البته جدی گرفتن آن از سوی پایتخت‌نشین‌ها مطرح شود. بویژه در زمانی که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی یعنی نمایشگاه کتاب نیز در مصلای تهران در حال برگزاری است و در این ساعت از روز، بسیاری از شهروندان به محل کار خود بازمی‌گردند. نگاهی به آنچه که دیروز در تهران رخ داد، چه با لنز مشاهدات میدانی و چه به روایت تصویر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از مردم، بدون اطلاع از بارش‌های رگباری و توجه به هشدارهای هواشناسی، دیروز به جای لذت بردن از هوای زیبای اردیبهشت ماه، به‌دنبال سرپناهی برای ایستادن و در امان ماندن از شدت باران بودند. آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر فرعی و فعالیت کارگاه‌های ساختمانی بی‌توجه به وضعیت نامناسب هوای دیروز یکبار دیگر لزوم توجه به رخدادهای طبیعی و حوادث ناشی از آن را به همه ما گوشزد کرد. اگر بخواهیم فراتر از رخدادهای درون شهری نیز به شرایط هوای دیروز پایتخت نگاه کنیم، باید خطر سیلاب در ارتفاعات و اطراف رودخانه‌ها را نیز به لیست نگرانی‌های طبیعی اضافه کنیم. صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «ایران» می‌گوید که «از یک روز قبل یعنی سه‌شنبه، هشدار سطح نارنجی را برای آماده باش دستگاه‌ها و شهروندان صادر کرده اند»، اما سؤالی که باقی می‌ماند، این است که آیا صدور یک هشدار برای آمادگی در برابر چنین وضعیتی کافی است؟ آیا دستگاه‌های اطلاع‌رسانی نباید با اعلام توصیه‌ها و هشدارهایی، مردم را از وضعیت هوا و احتمال خطر در پی طوفان و بارش‌های شدید آگاه کنند؟ و البته مسئولیت شهروندی نیز حکم می‌کند، افرادی که اطلاعیه‌ها را دریافت کرده و یا از هشدارها مطلعند، نسبت به خطراتی که محتمل است، هوشیارتر عمل کنند! ضیاییان با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی امروز در شمال شرق و با شدت کمتر در شمال غرب، ارتفاعات البرز و سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت، می‌گوید: «فعالیت بارشی دیروز در استان تهران از جنوب غربی آغاز و به سمت استان تهران و البرز پیش رفت و سپس از شمال شرق استان خارج شد.»
او با بیان اینکه چنین بارشی در تهران قابل پیش‌بینی بود و احتمال دارد که با شدت کمتر و خفیف‌تر در روز یکشنبه و دوشنبه هفته آینده نیز تکرار شود، می‌گوید: «نسبت به بارش قبلی و طوفان در تهران می‌توانیم شدت این سامانه را شدید‌تر اعلام کنیم. اما این یک پدیده طبیعی است که در این فصل و ماه‌های اردیبهشت و اوایل خرداد قابل پیش‌بینی است و نمی‌توان گفت بی‌سابقه و دور از انتظار بوده است. شدیدترین نوع بارندگی‌ها را می‌توانیم به سال 93 نسبت دهیم که حتی ما فوتی هم داشتیم.»
در عصر روز دوشنبه 12خرداد سال 93 طوفانی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت آسمان تهران را برای دقایقی تاریک کرد. این طوفان که همان زمان در نوع خود بی‌سابقه توصیف شد به علت عدم اطلاع‌رسانی و غافلگیری شهروندان باعث قطع درختان، سقوط داربست در ساختمان‌های نیمه کاره و مسدود شدن خیابان‌ها و معابر اصلی و افزایش حجم ترافیک در تهران شد.

جستجو
آرشیو تاریخی